محمد بن عبد الوهاب، آویزان کردن هر نوع تعویذ را برای دفع چشم زخم، درمان انواع بیماری و … شرک و کفر دانسته است؛ اما علمای اهل سنت؛ از جمله محمد عمر سربازی، عالم نامدار اهل سنت سیستان و بلوچستان، بر مشروعیت آن تأکید دارند.
بسم الله الرحمن الرحیم
محمد بن عبد الوهاب در کتاب التوحید، باب ششم مینویسد:
باب 6 : مِن الشِّرْكِ لُبس الحَلَقة والخَيْط ونحوهما لِرفعِ البلاء أوْ دَفْعه.
باب ششم: از جمله شرکها، پوشیدن حلقه، ریسمان و همانند آن برای رفع و یا دفع بلا است.
سپس در ادامه به آیه 38 سوره مبارکه زمر « قُلْ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ» استناد و در هفتمین مسأله آن مینویسد:
السابعة : التصريح بأن من تعلق تميمة فقد أشرك .
هفتم: این آیه صراحت دارد که هر کس تمیمهای (طلسم) آویزان کند، به راستی که مشرک شده است.
و در دهمین مسأله مینویسد:
العاشرة : أن تعليق الودع عن العين من ذلك .
دهم: هر کس صدفی برای دفع چشم زخم آویزان کند، مشرک است.
مجموع مؤلفات محمد بن عبد الوهاب، القسم الأول، کتاب التوحید، ص 27 ـ 28 .
اما این که این آیه چه ارتباطی به تعویذ نویسی و آویزان کردن دعای چشم زخم و … دارد، باید از محمد بن عبد الوهاب و همفکرانش پرسید و آن ها باید توضیح دهند و ثابت کنند که این تعویذ نویسیها به منظور شریک قرار دادن برای خدا و عبادت غیر خدا آویزان میشود؛ در غیر این صورت این آیه نمیتواند مستند درستی برای اثبات شرک بودن تعویذ نویسی باشد.
اما علمای اهل سنت به شدت با این فتوا مخالفت کردهاند؛ از جمله محمد عمر سربازی آن را به صراحت مشروع اعلام و حتی کتاب مستقلی برای اثبات مشروعیت تعویذ نویسی با عنوان «التحقیق الوجیز فی مسألة التعویذ» نوشته است.
این کتاب را میتوانید با کلیک بر روی آیکون ذیل دانلود نمایید :
یا آدرس ذیل را در مرورگر وب خود کپی کنید :
https://smyazdani.ir/pdf/taaviz-sarbazi.pdf
وی همچنین در کتاب مجالس قطب الإرشاد به سؤالی در باره تعویذ این گونه پاسخ داده است.
سؤالی در باره «تعویذ» :
سؤال (36) : غیر مقلدان میگویند: «تعویذ» دادن شرک است. نظریه شما در این مورد چیست؟
جواب: من در این کتابی به نام «التحقیق الوجیز فی مسئلة التعویذ» در جواب آنان نوشتهام و بر آنان الزام کردهام که چنان روایت و حدیثی که تعویذ را شرک قرار داده است، بیان کنید ! برای تفصیل این مسأله به رسالهی نامبرده، مراجعه کنید.
محمد عمر سربازی ، مجالس قطب الإرشاد، ص 79 ـ 80.
نتیجه:
یا محمد عمر سربازی و تمام دوستداران و همفکرانش مشرک هستند، یا محمد بن عبد الوهاب از شدت دشمنی با مسلمانان گرفتار توهم شرک شده و به منظور تسلط بر جان و مال آنها، به هر بهانهای فتوای شرکی صادر میکند.
سید محمد یزدانی
آخر ربیع الثانی ، 1436 هـ .
2 Comments
احمد
سلام استاد ارجمند
لطفا همان گونه که جناب سلمان فرمودند، کتاب مجالس قطب الارشاد رو برای دانلود بذارید
خدا خیرتان بده
سلمان
سلام
لطفا کتاب مجالس قطب الارشاد رو برای دانلود بذارید.
سپاس.