اهلسقیفه اصرار دارند که روزه گرفتن در روز عاشورا مستحب است و بسیار پایبند هستند که حتما این عمل مستحبی را انجام بدهند.
اما روایات تشریع این مسأله به شدت با یکدیگر اختلاف دارند. تنها در صحیح بخاری و مسلم تناقضات زیادی در نحوه تشریع و تاریخ آن دیده میشود؛ از جمله:
1. قریش در جاهلیت روز عاشور روزه می گرفتند و گرامی میداشتند؛
2. پیامبر نیز در جاهلیت روز عاشورا روزه می گرفت؛
3. پیامبر سال اول ورود به مدینه فهمید که این روز، روز مبارک یهودیان و روز پیروزی حضرت موسی علیه السلام بر فرعون است و باید این روز را روزه گرفت؛
4. پیامبر تا یکسال قبل از رحلتش نمی دانست که یهودی ها این روز را گرامی میدارند و روزه میگیرند.
5. پیامبر بعد از نزول وجوب روزه رمضان آن را ترک کرد؛
6. پیامبر تا یکسال قبل از رحلتش روز عاشورا را روزه میگرفت؛
7. پیامبر به پیروی از یهودیان، استحباب روزه این روز را اعلام کرد؛
8. پیامبر میخواست با یهودیان مخالفت کند و سال بعد، روز تاسوعا را روزه بگیرد.
و…
حال از پیروان سقیفه میپرسیم:
چرا این همه تناقض و تضاد در روایات شما وجود دارد؟
پیامبر به خاطر مخالفت با یهود فرمود از سال بعد روز تاسوعا روزه بگیرید؛ چرا شما روز عاشورا می گیرید؟
پیامبر بعد از وجوب رمضان روزه گرفتن روز عاشورا را ترک کرد، شما چرا ترک نمیکنید؟
مگر یهودیها بر اساس تاریخ هجری قمری تقویم شان را هماهنگ می کنند که شما برای گرامیداشت این روز دقیقا روز عاشورا را روزه می گیرید؟
چرا اثری از این روزه گرفتن در یهودی های امروزی نیست؟
لطفا اين كلیپ را تا آخر ببینيد…
One Comment
دکتر وحید رضایی
سنت تواصب