شبكه هاي وهابي ، ولادت اميرمؤمنان عليه السلام در درون كعبه را همواره انكار مي كنند ؛ ولي بزرگان سلفي ؛ همچون شهاب الدين آلوسي، شاه ولي الله دهلوي، شاه عبد العزيز دهلوي و محمد أمير الصنعاني ، اعتراف كردهاند كه اميرمؤمنان عليه السلام در درون كعبه به دنيا آمده است…
در برنامه يهوابيت مستندات اين مطلب ارائه شده است.
برنامه : یهوابیت
تاریخ : 21 / 01 / 96
مجری :
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
خدمت شما بینندگان عزیز شبکه جهانی ولایت سلام و عرض ادب دارم . ولادت با سعادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را خدمت شما عزیزان تبریک ویژه دارم . به برنامه خودتان ، برنامه یهوابیت ، خوش آمدید که قرار است امشب به صورت ویژه برنامه با کارشناس استاد یزدانی عزیز خدمت حضور شما تقدیم می کنیم .
استاد یزدانی :
اعوذ بالله من الشيطان اللعين الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله الذي اظهر الوجود ومنه بدأ كل حمد واليه يعود والصلاة والسلام علي الشاهد والمشهود لكل موجود محمد المحمود وعلي آله آل الله الودود خلفاء الله علي عالم الغيب والشهود سيما الحجة بن الحسن المهدي المنتظر الموعود .
بنده هم خدمت حضرتعالی و همچنین خدمت بینندگان عزیز شبکه جهانی ولایت ، سلام و عرض ادب و احترام دارم و این ایام بسیار فرخنده و سالروز ولادت باسعادت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را تبریک می گویم و امیدوارم این مجالس جشن را که شیعیان در سراسر عالم برگزار می کنند را از ما قبول کند و ما را از شیعیان واقعی آن حضرت ثبت و ضبط نماید .
مجری :
ما قصد داریم در این برنامه به حول و قوه الهی در مورد ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در کعبه و هم چنین شبهاتی که شبکه های وهابی در این باره مطرح می کنند ، صحبت کنیم . به عنوان اولین سؤال از استاد یزدانی عزیز ، این را می پرسیم که آیا از دیدگاه آقایان سلفی ، تولد امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در کعبه صورت گرفته است یا خیر ؟
آیا از دیدگاه سلفی ها امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) در کعبه متولد شدند ؟
استاد یزدانی :
موضوع برنامه یهوابیت ، خدای یهود و وهابیت است که می خواستیم تفاوت های اعتقادی سلفی ها را با سایر مسلمان ها را ثابت کنیم و این که خدایی که سلفی ها قبول دارند با خدایی که سایر مسلمانان قبول دارند ،زمین تا آسمان تفاوت اساسی دارد و چون امشب ، شب میلاد با سعادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) است ، تصمیم گرفتیم مطالب را مرتبط به ولادت آن حضرت انتخاب کنیم . موضوعی که انتخاب کردیم ، دیدگاه آقایان سلفی به ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در خانه کعبه است .
اولین کسی که سخنان او را نشان می دهیم ، آقای شاه عبد العزیز دهلوی است . ایشان کتابی به نام تحفه اثنی عشریه دارد . این کتاب بسیار مهم است که در رد عقاید شیعه نوشته شده و تلاش کرده اعتقادات شیعه را در خصوص امامت زیر سؤال ببرد . جالب است که بگویم مطالبی که در این کتاب آمده ، همه به نفع شیعه است . کتاب چاپ در ترکیه می باشد . ایشان دهلوی پسر و متوفای 1239 هـ است . در صفحه 162 موضوعی را بیان می کند که در پاسخ به این شبهه از شیعه است که شیعیان قائل هستند امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) به این دلیل که در درون کعبه به دنیا آمده ، از حضرت عیسی (علیه السلام) بالاتر است . البته بنده نمی دانم که کدامیک از علمای شیعه چنین سخنی گفته باشد . خودش همه در مقدمه کتاب گفته من هر چه در این کتاب پاسخ می دهم ، مسلمات شیعه است .
ایشان در پاسخ به این شبهه ، پاسخ های نامربوطی داده که موضوع بحث ما نیست . در ادامه آیه مربوط به حضرت عیسی و حضرت مریم را بیان می کند و می گوید :
فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّا . مریم / 23 و آن چه گفته است که فاطمه بنت اسد را وحی آمد که در خانه کعبه برود و وضع حمل نماید ، دروغی است پر بی مزه . زیرا که کسی از فرق اسلامیه و غیر اسلامیه قائل به نبوت فاطمه بنت اسد نشده .
عجب استدلالی !!! مگر حتما باید پیامبر باشد که بر او وحی نازل شود . همین صفحه ای که آیات را نقل کردید ، وحی به حضرت مریم است . مگر حضرت مریم پیامبر بود که وحی شد حضرت عیسی را به دنیا بیاور و داستان هایی که در این باره است .
ایشان این مطلب را قبول نمی کند و آن را دروغ می داند و می گوید :
و روایت مشهور چنین است که معمول اهل جاهلیت بود که روز پانزدهم رجب در کعبه را می گشادند و برای زیارت درون آن خانه ی مبارک می در آمدند و تولد حضرت عیسی نیز در همان تاریخ واقع شده . ولهذا آن روز را یوم الاستفتاح گویند و مریم روزه نیز خوانند و مشایخ برای آنروز او را دو اذکار مقرر کرده اند و معمول بود که قبل از آن به یک دو روز زنان زیارت می کردند .
می گوید : اهل جاهلیت در روز پانزدهم رجب در خانه کعبه را باز می کردند ؛ اما دو روز قبل زن ها به زیارت کعبه می آمدند و ذکر می کردند و دعا می خواندند . اتفاقا روز سیزده رجب روزی که شیعه به آن قائل است ، ایشان هم این روایت را می پذیرد و رد نمی کند . بلکه با استفاده از این روایت بر علیه شیعه استدلال می کند . چون می گوید وحی نشده و این اتفاق افتاده .
اتفاقا روز زیارت زنان فاطمه بنت اسد نیز با وجود آن که مدت حمل تمام کرده بود ، برای زیارت قصد نمود و چون این روز در تمام سال یک بار اتفاق می افتاد ، با وصف دشواری حرکت خود را به کمال رنج و مشقت تا در کعبه رسانید .
چون زنان فقط آن روز اجازه زیارت داشتند ، فاطمه بنت اسد برای از دست ندادن زیارت با سختی تمام ، با این که زمان وضع حملش بود ، خود را به کعبه رساند .
و دروازه کعبه در آن زمان به مقداری که قد آدم بلند بود ، چنانکه حالا هم همین قسم است . لیکن در آن زمان زینه پایه نداشت و زنان را مردان آن ها به حرکت عنیف می بر آوردند و حالا زینه پایه از چوب به صورت کردانک اطفال درست کرده گذاشته اند ….
قد در کعبه به اندازه قد یک انسان بود و مثل الان پله نداشت . آن زمان مردها زنانشان را بلند می کردند تا وارد کعبه شوند . فاطمه بنت اسد به زحمت خود را به کعبه رساند .
همین که در کعبه در آمد ، طلق بر طلق درد پی در پی آمدن گرفت و تولد حضرت امیر واقع شد .
درد زایمان ایشان را گرفت و حضرت امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) صورت گرفت. این که معجزه بود را کاری نداریم و از یک شخص سلفی هم انتظار نداریم که بگوید این اتفاق معجزه بوده . اما مطلبی بود که به آن تصریح داشت . بعد از آن روایت شیعه را نقل می کند :
در روایات شیعه به طور دیگری دیده شده که ابو طالب به جهت شدت درد امتداد زمان و عدم تولد مأیوس شده ، برای استشفاء درون کعبه داخل کرد . الله تعالی فضل خود فرمود که زود تولد شد . در کتب شیعه این روایت را از حضرت زین العابدین آورده اند …
چون روایت شیعه است ، ما به آن نمی پردازیم .
بالجمله اگر وضع و تولد در خانه کعبه موجب تفصیل حضرت امیر بر حضرت عیسی باشد ، بر پیغمبر خود صلی علیه علیه وسلم نیز خواهد بود و هیچ کس از سنی و شیعه با این قائل نیست .
آقای شاه عبد العزیز دهلوی ، تحفه اثنی عشریه ، چاپ ترکیه ، ص 162
چون موضوع بحث ما نیست که آیا حضرت امیر (علیه السلام) بر حضرت عیسی برتری دارد ، به آن نمی پردازیم . منتهی نکته این است که آقای دهلوی می گوید : روایت مشهور این گونه است که فاطمه بنت اسد در روز سیزده رجب و دو روز قبل از روز استفتاح ، برای زیارت آمد . با رنج و مشقت تمام خود را به کعبه رساند و همان جا درد زایمان عارض شد و حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) به دنیا آمدند . این هم اعتراف یک ناصبی بود که بیان کردیم . واقعا ایشان یک ناصبی تمام عیار است که در جای خود بحث می شود .
در چاپ هند این کتاب هم در صفحه 49 همان مطالب آمده است .
و روایت مشهور چنین است که معمول اهل جاهلیت بود که روز پانزدهم رجب در کعبه را می گشادند و برای زیارت درون آن خانه ی مبارک می در آمدند و تولد حضرت عیسی نیز در همان تاریخ واقع شده . ولهذا آن روز را یوم الاستفتاح گویند و مریم روزه نیز خوانند و مشایخ برای آنروز او را دو اذکار مقرر کرده اند و معمول بود که قبل از آن به یک دو روز زنان زیارت می کردند .
اتفاقا روز زیارت زنان فاطمه بنت اسد نیز با وجود آن که مدت حمل تمام کرده بود ، برای زیارت قصد نمود و چون این روز در تمام سال یک بار اتفاق می افتاد ، با وصف دشواری حرکت خود را به کمال رنج و مشقت تا در کعبه رسانید . و دروازه کعبه در آن زمان به مقداری که قد آدم بلند بود ، چنانکه حالا هم همین قسم است . لیکن در آن زمان زینه پایه نداشت و زنان را مردان آن ها به حرکت عنیف می بر آوردند و حالا زینه پایه از چوب به صورت کردانک اطفال درست کرده گذاشته اند …
همین که در کعبه در آمد ، طلق بر طلق درد پی در پی آمدن گرفت و تولد حضرت امیر واقع شد .
آقای شاه عبد العزیز دهلوی ، تحفه اثنی عشریه ، چاپ هندوستان ،ص 49
شاید سؤال مطرح شود که ما اصلا این آقای شاه عبد العزیز دهلوی را نمی شناسیم . شرح حال ایشان در کتاب الاعلام بمن فی تاریخ الهند من الاعلام ، تألیف عبد الحی بن فخر الدین حسنی ، جلد 7 ، چاپ دار ابن حزم ، صفحه 1014 ، شرح حال 486 :
سراج الهند حجة الله الشيخ عبد العزيز الدهلوي
الشيخ الامام العالم الكبير العلامة المحدث عبد العزيز بن ولي الله عبد الرحيم العمري الدهلوي سيدنا علمائنا في زمانه وابن سيدهم لقبه بعضهم سراج الهند وبعضهم حجة الله …
ایشان آقای دانشمندان زمان خودش بود . پسر آقای علمای اهل سنت بود . بعضی ها او را سراج هند و بعضی ها او را حجت الله می دانستند .
در صفحه بعد می گوید :
وكان رحمه الله احد افراد الدنيا بفضله وآدابه وعلمه وذكائه وفهمه وسرعة حفظه ..
حسن المحاضرة ، جميل المذاكرة ، فصيح المنطق ، مليح الكلام ، ذا تواضع وبشاشة وتودد ، لايمكن الاحاطة بوصفه ومجالسته هي نزهة الاذهان والعقول بما لديه من الاخبار …
وكان الناس يقصدونه ليسفتيدوا من علمه والادباء ليأخذوا من ادبه ويعرضوا عليه اشعارهم ، والمحاويج يأتونه ليشفع لهم عند ارباب الدنيا ويواسبهم بما يمكنه … المرضي يلوذون به لمداواتهم واهل الجذب والسلوك يأتونه ليقتبسوا من اشعة انواره …
او یکی از یگانه های جهان در فضل و ادب و علم و ذکاوت و فهم و سرعت حفظ بوده …
مردم از سراسر عالم پیش ایشان براي اين كه از علم و ادبش استفاده کنند . حتی مریض ها خود را به او پناه می آوردند تا بیماریشان مداوا شود و آن ها یی که اهل سلوک و عرفان بودند ، می آمدند تا از اشعه انوار ایشان استفاده کنند .
عبد الحی بن فخر الدین حسنی ، الاعلام بمن فی تاریخ الهند من الاعلام ، ج 7 ، چاپ دار ابن حزم ، ص 1014 ، شرح حال 486
چنین شخصیتی با چنین جایگاهی در نزد اهل سنت به تصریح گفته روایت مشهور این است که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در درون خانه کعبه به دنیا آمده است .
مجری :
این حقانیت مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است که حتی کتابی به صورت اختصاصی بر ضد شیعه می نویسند که در آن مطالبی است که مدام به آن استدلال می کنیم تا جایی که خود آقایان وهابی و بسیاری از مخالفان شیعه پشیمان می شوند که چرا چنین کتاب هایی نوشته شده . کتاب هایی که هم علمای شیعه به صورت متعدد بر آن ردیه زدند و هم ما به این کتاب استدلال می کنیم و حقانیت خود را از همین کتاب هایی که بر علیه شیعه نوشته شده ، اثبات می کنیم .
امشب کلیپ های خیلی جالبی داریم که شروع آن با کلیپی است که بخشی از یک فیلم است . فیلمی که خود اهل سنت در مصر و سوریه و در مورد آقا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) از دید اهل سنت ، ساختند . در بخشی از این فیلم می خواهیم ببینیم تولد آن حضرت را چطور به تصویر کشیدند .
کلیپ (1 ) :
فیلمی که وهابیون از پخش آن ترس دارند . به تصویر کشیده شدن ولادت حضرت علی (علیه السلام) در کعبه توسط فیلم سازان اهل سنت مصر و سوریه 1970 میلادی ( جهت مراعات احترام حضرت ابوطالب و فاطمه بنت اسد (علیهما السلام) چهره ایشان را پوشانده ایم ) .
شرکت افلام ماجده تقدیم می کند : بزرگان اسلام (معرفی خلفای اربعه اهل سنت ) سرور ما علی بن ابی طالب (ضربان قلب پیامبر ) .
نویسنده : ظافر الصابونی نویسنده فیلم ها و سریال های مشهور تاریخی و دینی سینمای مصر و فرزند شیخ عطاء الله الصابونی از بزرگترین علمای اهل سنت سوریه
امیدوارم که خدایان کعبه درد زایمان را بر تو آسان کنند و به تو فرزندی پسر عنایت کنند که نور چشم مولای من ابوطالب باشد . امید دارم که خدایان یاور تو باشد بانوی من !
حضرت فاطمه بنت اسد : پسر من از خدایان کعبه قوی تر خواهد بود !
کنیز : چه کسی می آید ای فاطمه ! خواهش می کنم خدایان کعبه را به خشم نیاور . تو الان به آن ها نیاز داری . آن ها دست خود را برای کمک به تو دراز خواهند کرد تا فرزندت را در ایمنی و سلامت به دنیا بیاوری .
حضرت فاطمه بنت اسد : خدایان سنگی ؟ چوبی و گلی ؟! من آن ها را دوست ندارم ، من دوست ندارم که انسان ها بندگان سنگ باشند . دیگر نمی توانم حتی یک قدم بردارم .
…. : فایده ندارد . فاطمه بنت اسد نمی تواند حتی یک قدم دیگر بردارد . محال است که همسر شیبه ( ابوطالب) بزرگ قریش به خانه برگردد . این جا همین جا در کعبه پسری برای ابوطالب متولد خواهد شد !
حضرت فاطمه بنت اسد : به کجا ؟ خدایا مرا خوار مکن . مردان اینجا را پر کرده اند و نباید در این جا آبرویم برود ، کجا بروم ؟
… : آن جا ! برای تو در زمین پناهگاهی جز آن پناهگاه نمانده است . همانجا داخل کعبه ، داخل کعبه ! در حفاظ مقدس آن جا ای فاطمه ! در داخل کعبه .
کنیز : مولای من ابوطالب ! پسر برادرت محمد به این جا رسیده است .
حضرت ابوطالب : بگو وارد شود و به بانوی خود فاطمه بگو برای ما غذایی مهیا کند .
کنیز : آقای من او هنوز از کعبه باز نگشته است .
حضرت ابوطالب : عجیب است . چرا این قدر تأخیر کرده است ؟ اشکالی ندارد . پسر برادرم محمد وارد شود .
کنیز حضرت فاطمه بنت اسد : ای مردم ! همسر ابوطالب فرزند خویش را داخل کعبه به دنیا آورد .
حضرت ابوطالب : ای محمد ! به چهره پسر عمویت نگاه کن . آیا در چهره او همه آن چه در چهره هاشمیون از عزت و زیبایی و دلاوری دیده می شود ، نمی بینی ؟
حضرت فاطمه بنت اسد : ای شوهر بزرگوارم از تو پوزش می خواهم . ای محمد ! از تو نیز پوزش می خواهم که زنان بنی هاشم فرزندان خویش را در مقابل دیگران به دنیا نمی آورند .
حضرت ابوطالب : ای فاطمه ! آیا نشنیدی پسر برادرم محمد چه گفت ؟ گفت : فرزند ما به شرف بزرگی رسیده است . زیرا که زمین کعبه از او استقبال کرده است . پس مطمئن باش که این فرزند گوهر درخشانی در پیشانی بنی هاشم خواهد بود . مطمئن باش ! مطمئن باش ! حال چه می خواهی نام او را گذاری ؟!
حضرت فاطمه بنت اسد : حیدر ؛ من می خواهم نام او را حیدر بگذارم .
حضرت ابوطالب : هرگز ! این فرزندی که تا حدی شرف دارد که زمین کعبه از او استقبال می کند ، نام او جز ” علی ” نخواهد شد . او ” علی بن ابی طالب ” است .
مجری :
فیلم بسیار زیبایی بود . ای کاش شبکه های وهابی فقط برای یک بار به جای این که فیلم ها و سریال هایی که بر اساس خرفات و دروغ ها ساخته شده که تاریخ مخالف آن است ، این فیلم را پخش کنند . فیلمی که خود اهل سنت هم ساخته اند . دیدیم که اهل سنت کیفیت ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را چگونه به تصویر کشیدند .
استاد یزدانی :
شخص بعدی که سخنان او را در مورد ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در کعبه را می خوانیم ، آقای شکری آلوسی از علمای بزرگ سلفی است که در این باره در کتاب های مختلف خود به این موضوع اشاره کرده . از جمله در مختصر تحفه اثنی عشریه (اصل کتاب برای آقای دهلوی است که آلوسی آن را مختصر کرده ) صفحه 48 این مطلب را آورده :
والصحيح في ذلك ان عادة الجاهلية ان يفتح باب الكعبة في اليوم الخامس عشر من رجب ويدخلون جميعا للزيارة وكان العادة ان النساء يدخلن قبل الرجال بيوم او يومين ، قد كانت فاطمة قريبة الوضع فاتفق ان ولدت هناك لما اصابها من شدة المزاحمة والمجاذبة .
همان مطلبی که در کتاب تحفه اثنی عشریه خواندیم ، در این جا هم آمده .
شکری آلوسی ، مختصر تحفه اثنی عشریه ، ص 48
آقای آلوسی بزرگ کتابی به نام سرج الخریده الغیبیه دارند . متأسفانه آقایان سلفی ها و وهابی ها این کتاب را چاپ نمی کنند ؛ بلکه کتابی چاپ می کنند که علیه شیعه باشد . این کتاب یک چاپ خیلی قدیمی است . در صفحه 3 از این کتاب شعری را آورده :
انت العلي الذي فوق العلي رفعا ببطن مكة عند البيت اذ وضعا
آلوسی ، سرج الخریده الغیبیه ، ص 3
در این شعر تصریح کرده که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در درون کعبه به دنیا آمده. در صفحه 15 از این کتاب روایت بسیار جالبی از امام زین العابدین (علیه السلام) را نقل می کند :
ان فاطمة بنت اسد في شدة من الطلق ثم انه اخذ بيدها وجاء بها الي الكعبة فدخل بها فاجلسها فطلقت طلقة واحدة فولدت عليا كرم الله وجهه غلاما نظيفا لم ارا احسن منه وجها وسماه عليا ..
فاطمه بنت اسد (سلام الله علیها) از شدت درد زایمان ، حضرت ابوطالب (علیه السلام) دستش را گرفت و وارد کعبه شدند . آن جا نشست ، فقط یک درد زایمان گرفت و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را که یک پسر بچه پاک و تمیز ، به حدی زیبا بود که زیباتر از او دیده نشده بود و نام ایشان را ” علی ” گذاشتند .
در ادامه روایتی از فصول المهمه مالکی از علمای اهل سنت نقل می کند و می گوید :
ولم يشتهر وضع غيره كرم الله وجهه كما اشتهر وضعه بل لم تتفق الكلمة عليه وما احري بامام الائمة ان يكون وضعه فيما هو قبلة للمؤمنين وسبحان من يضع الاشياء في مواضعها وهو احکم الحاکمين.
مشهور نیست کسی غیر از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) کسی در آن جا به دنیا آمده باشد . اجماع ندارند که شخص دیگری در آن جا به دنیا آمده باشد . فقط امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در آن جا که قبله مسلمانان است . چه بزرگ و پاک است خدایی که هر چیزی را در جای خود قرار می دهد .
امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) خلیفه خدا در خانه خدا به دنیا آمده است .
آلوسی ، سرج الخریده الغیبیه ، ص 15
در صفحه 75 مطلب دیگری را نقل می کند و می گوید :
وقيل احب عليه الصلاة والسلام ان يكافي علي الكعبة حيث ولد في بطنها وضع الصنم عن ظهرها
در این جا داستان فتح مکه را توضیح می دهد که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) روی شانه های رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بالا رفت و بت ها را یکی یکی پایین انداخت .
امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) آن کار را دوست داشت جبران کند .
در آن زمان کعبه اجازه داد که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در درونش به دنیا بیاید و این جا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) هم جبران کرد و همه بت ها را از روی کعبه به زمین انداخت .
آلوسی ، سرج الخریده الغیبیه ، ص 75
واقعا تعبیر بسیار زیبا از آقای آلوسی سلفی است که در این کتاب نقل شده .
اما شرح حال آقای آلوسی ، شهرت ایشان به قدری زیاد است که نیازی به معرفی ایشان نیست . در عین حال ما از زبان خود سلفی ها و وهابی ها ایشان را معرفی می کنیم .
کتاب الاعلام ، تألیف آقای خیر الدین زرکلی ، چاپ دار العلم الملایین بیروت ، جلد 7 ، صفحه 176 شرح حال آقای آلوسی را بیان می کند :
الآلوسي الكبير
محمود بن عبد الله الحسيني الآلوسي شهاب الدين ابوالثناء : مفسر ، محدث ، اديب من المجددين من اهل البغداد مولده ووفاته فيها ، كان سلفي الاعتقاد مجتهدا تقلد الافتاء ببلده سنة 1248 هـ …
محمود بن عبد الله حسینی آلوسی شهاب الدین ابوالثناء مفسر و محدث اهل بغداد بود که در آن جا هم به دنیا آمد و هم از دنیا رفت . ایشان سلفی الاعتقاد و مجتهد بود و در سال 1248 افتاء را در آن سرزمین شروع کرد . ایشان کتاب های زیادی تألیف کردند از جمله روح المعانی در تفسیر و غرائب الاغتراب و دقائق التفسیر ، خریده الغیبیه دارد .
خیر الدین زرکلی ، الاعلام ،چاپ دار العلم الملایین بیروت ، ج 7 ، ص 176
نام این کتاب ها را نشان دادیم تا یک وهابی نگوید چه کسی گفته این کتاب برای آقای آلوسی است . اگر بود چاپ می شد ؟ ما هم پاسخ می دهیم که این کتاب خریده الغیبیه برای آقای آلوسی است که شما آن را چاپ نکردید . در این کتاب آقای آلوسی کبیر به صراحت روایت ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را در درون کعبه ، بیان کرده است .
مجری :
این هم از کتاب آقای آلوسی سلفی الاعتقاد که آقایان وهابی آن را چاپ نمی کنند . همان طور که آن فیلم را که بخش هایی از آن را در کلیپ اول دیدیم ، هرگز پخش نمی کنند . اگر هم زمانی پخش کردند ، قسمت هایی از آن را طبق روالی که در شبکه ها و سایت های خود دارند سانسور و حذف می کنند.
کلیپ بعدی از یکی از علمای اهل سنت است که در مورد ولادت آقا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در کعبه ، صحبت می کنند .
کلیپ (2 ) :
دکتر شحات العزازی :
این آغاز است ، آغاز وجود علی رضوان الله علیه . وجودی کامل همراه پیامبر (ص) و سیدنا علی ویژگی ای که دارد که هیچکدام از خلفاء راشدین و عشره ی مبشره آن را ندارند و آن هم این است که ایشان در کعبه متولد شده اند . سیدنا علی در کعبه متولد شده اند .
مادر ایشان فاطمه بنت اسد به دور کعبه در حال گردش بود که درد زایمان به سراغش آمد و علی (علیه السلام) را به دنیا آوردند .
مجری :
یک عالم اهل سنت الازهری در مورد تولد امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) صحبت می کردند . حال می خواهیم این موضوع را از یک عالم وهابی که زیاد هم علیه شیعه صحبت می کند و نسبت های دروغ می دهد . واقعا مشخص نیست که چطور مجبور می شود به تولد حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در کعبه ، اعتراف کند .
کلیپ (3 ) :
محمد الزغبی ، مبلغ وهابی :
وقتی به تاریخ زندگی علی (ع) نگاه کنیم ، می بینیم که در داخل کعبه به دنیا آمده !!!
مجری :
آقای محمد الزغبی وهابی بود که دشمنی زیادی با شیعه دارد ، گفتند : امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در کعبه ، به دنیا آمده . الحمد الله که هم در کتاب هایی که علیه شیعه نوشتند مثل تحفه اثنی عشریه و هم شخصیت هایی مثل آقای آلوسی و زغبی به این قضیه اعتراف می کنند .
استاد یزدانی :
شخص بعدی که به این قضیه اعتراف کرده ، شاه ولی الله دهلوی پدر شاه عبد العزیز دهلوی و از علمای اهل سنت است . ایشان اگر معروف تر از پسرش نباشد ، کمتر از ایشان هم نیست و در دشمنی هم اگر بدتر از پسر نباشد ، کمتر نیست . ایشان کتابی به نام ازاله الخفاء عن خلافۀ الخلفاء ( در دفاع از خلفاء نوشته ) دارد که در جلد 4 ، با تحقیق و ترجمه سید جمال الدین هروی ، صفحه 262 در بحث امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) می گوید :
و از مناقب وی که در حین ولادت او ظاهر شد ، یکی آن است که در جوف کعبه معظمه تولد یافت.
شاه ولی الله دهلوی ، ازاله الخفاء عن خلافۀ الخلفاء ، ج 4 ، با تحقیق و ترجمه سید جمال الدین هروی ، ص 262
در ادامه سخن حاکم نیشابوری را هم نقل می کند که چون سخن خود شاه ولی الله نیست ، بیان نمی کنیم .
اما در مورد شرح حال آقای شاه ولی الله دهلوی ، باز در همان کتاب الاعلام (شرح حال علمای هند در قرن دوازدهم نوشته شده ) ، تألیف فخر الدین حسنی از علمای هند ، جلد 6 ، صفحه 858 :
شيخ الاسلام ولي الله بن عبد الرحيم الدهلوي
الشيخ الامام الهمام : حجة الله بين الانام امام الائمة قدوة الامة علامة العلماء وارث الانبياء آخر المجتهدين اوحد علماء الدين زعيم المتضلعين بحمل اعباء الشرع المتين محيي السنة وعظمت به لله علينا المنة شيخ اللاسلام قطب الدين احمد ولي الله بن عبد الرحيم بن وجيه الدين العمري الدهلوي .
تعريف و تمجيد های عجیب و غریبی که اگر بنده این تعریف و تمجیدها را در مورد رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می آوردم ، وهابی ها بنده را تکفیر می کردند . این که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) حجت الله هستند ، قبول نمی کنند . در صورتی که آقای شاه ولی الله دهلوی را حجت الله می دانند .
ایشان وارث انبیاء ، نهایت مجتهدین ، یگانه علمای دین …. بوده که فتح عظیمی در توحید داشته . با امداد غیبی طریقه علمای محدثین را گرفته .
فخر الدین حسنی ، الاعلام ، ج 6 ، ص 858
در صفحه 861 می گوید :
وهو الكامل المكمل زبدة المتقدمين قدوة المتأخرين قطب المدققين غوث الشيخ ولي الله المحدث الدهلوي ….
وكانت وقعت في يده نسخة من كتاب ” ازالة الخفاء ” فكان اولع بها ويكثر النظر فيها اوان فراغه من دروسه وسائر ما يشغله من شأنه فلما وقف علي كثير منها قال يمحضر من الناس : ان الذي صنف هذا الكتاب لبحر زخار لا يري له ساحل ، هذا وليس يقع فيه الا جاهل غبي من الجهال لا يرجي ان يستطب ما به من ذاته العضال او حاسد يحسده علي ما اكرمه الله تعالي به من من علية الخصال وجلية سجايا الشرف والكمال ..
در این جا تصریح کرده که کتاب ازاله الخفاء برای آقای شاه ولی الله دهلوی است .
فخر الدین حسنی ، الاعلام ، ج 6 ، ص 861
پس تا این جا آقای شاه ولی الله دهلولی اعتراف کردند که از مناقب امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) است که در کعبه به دنیا آمده .
مجری :
کلیپ بعدی از یک محقق اهل سنت است که در این مورد توضیحاتی را بیان کردند .
کلیپ (4 ) :
دکتر عدنان ابراهیم ، محقق و مبلغ اهل سنت :
وهابی می گوید : این فضیلت برای حضرت علی نیست که در کعبه متولد شده است . چرا ای ارسطو ؟؟!!! می گوید : چون کعبه پر از بت بوده ، در داخل و اطرافش بت بود . ما شاء الله چه استدلال محکمی !!!! عجیب !!!!
ولی این ارسطو و فیلسوف بزرگ نگفته چگونه پیامبر (ص) دور همین کعبه طواف می کرد و کعبه را تعظیم و تقدیس می کرد و به طرف آن نماز می خواند ، زمانی که در مکه بود و حال این که بت ها درون کعبه و اطرافش بودند . حتی در عمره قضا پیامبر (ص) دور همین کعبه طواف می کرد و پیامبر (ص) بت ها را از کعبه بیرون نکرد ، مگر در فتح مکه .
آیا شرافت و عظمت کعبه کم شده بود ؟!! ای ارسطوی وهابی ها این چه عقلی است که شما دارید ؟؟!!!!
مجری :
آقای عدنان ابراهیم محقق فلسطینی اهل سنت بود که آقایان وهابی را به ارسطو و فیلسوف تعبیر کردند .
کلیپ بعدی از یکی از علمای الازهر مصر است که در این زمینه صحبت کردند .
کلیپ (5 ) :
شیخ نادی البدری ، عالم الازهر :
خداوند برای امیرالمؤمنین (ع) مقدر فرموده است که ولادتش در کعبه باشد . و این که کعبه را محل استقبال از امیرالمؤمنین (ع ) قرار داده است و نیز نام مبارکش را خداوند تعیین کرد .
مجری :
این عالم الازهر هم به ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در کعبه را تصریح کردند.
استاد یزدانی :
این دو عالم اهل سنت واقعا بسیار زیبا صحبت کردند . واقعا تفاوت بین اهل سنت و وهابیت پلید و ناصبی چقدر زیاد است که این ها چطور در این زمینه شبهه افکنی می کنند و علمای اهل سنت چقدر قاطع و محکم به این شبهات پاسخ می دهند . این آقای نادی البدری که چقدر زیبا صحبت می کند که خدا انتخاب کرد که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در درون کعبه به دنیا بیاید ، خدا نام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) انتخاب کرد و خدا این گونه از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در کعبه استقبال کرد که هم لحظه به دنیا آمدن در خانه خدا بود و هم در لحظه شهادت در درون خانه خدا بودند .
شخص چهارم از سلفی ها که به ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در کعبه ، اعتراف کرده ، آقای امیرالصنعانی در کتاب روضه الندیه ، با تحقیق مرتضی بن زید الحطوری الحسنی ، چاپ مکتبه مرکز البدر صنعا ، صفحه 36 می گوید :
واما مولده × فولد بمكة المشرفة في البيت الحرام سنة الثلاثين من عام الفيل في يوم الجمعة الثالث من رجب .
ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در مکه مکرمه در سال 30 عام الفیل (ده سال قبل از بعثت و سی سال بعد از ولادت رسول خدا (صلی الله علیه السلام) بوده ) در روز سوم یا سیزدهم رجب در خانه کعبه است .
امیرالصنعانی ،روضه الندیه ، با تحقیق مرتضی بن زید الحطوری الحسنی ، چاپ مکتبه مرکز البدر صنعا ، ص 36
شرح حال ایشان هم در کتاب الاعلام خیر الدین رزکلی ، چاپ دار علام الملایین ، جلد 6 ، صفحه 38 :
الصنعاني
محمد بن اسماعيل بن صلاح بن محمد الحسني الكحلاني ثم الصنعاني ابو ابراهيم عز الدين المعروف كاسلافه بالامير مجتهد من بيت الامامة في اليمن ….
ایشان از مجتهدین اهل سنت در یمن بوده . در خانه ای بزرگ شده که همه از ائمه اهل سنت بودند . ایشان حدود صد جلد کتاب نوشتند . از جمله الروض النذیر ، ارشاد النقاد ،تطهیر الاعتقاد ، توضیح الافکار ایشان که بسیار معروف و مشهور است .
خیر الدین رزکلی ، الاعلام ، چاپ دار علام الملایین ، ج 6 ، ص 38
به هر حال ایشان شخصیت علمی بزرگی است که به ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در خانه کعبه ، اعتراف می کند .
بنابراین چهار نفر از علمای سلفی ، شاه عبد العزیز دهلوی ، شاه ولی الله دهلوی ، آقای آلوسی سلفی و آقای صنعانی سلفی ، به ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در خانه کعبه ، اعتراف کرده بودند . ما این ها را گفتیم تا وهابی ها بیشتر عصبانی شوند و از عصبانیت بمیرند . ما وقتی از قندوزی حنفی و ابن صباغ مالکی و سبط بن جوزی که می خوانیم ، امثال آقای سجودی می گویند این ها به اندازه الاغ هم نمی فهمند . امشب از علمای سلفی نشان دادیم که به ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در کعبه ، اعتراف کرده بودند .
مجری :
سخن آقای صنعانی را هم دیدیم که ایشان از ارادتمندان محمد بن عبد الوهاب است و اشعار عجیب و غریبی در باره ایشان گفتند .
کلیپ بعدی از یکی از علمای سلفی کویت است . ببینیم ایشان در مورد ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در کعبه چه گفته اند ؟
کلیپ (6 ) :
دکتر محمد الطبطبانی ، کارشناس شبکه کویت :
آیا کسی در کعبه مشرفه به دنیا آمده است ؟
در روایات آمده است که حضرت علی (کرم الله وجهه) در کعبه به دنیا آمده است و در این زمینه روایاتی موجود است و در کتب تاریخ اسلامی این ماجرا را می یابی و این قضیه در کتب تاریخی موجود است . می توانی به این کتاب ها مراجعه کنی که روایاتی در این زمینه آمده است . می دانم در روایات آمده است که حضرت علی در کعبه به دنیا آمده است و این کتاب های تاریخی موجود است .
مجری :
کلیپ پایانی گفتگویی بین چند تن از فرهیختگان و اندیشمندان اهل سنت است که در این مورد بحث می شود .
کلیپ (7) :
دکتر یحیی ابو زکریا و شیخ ابوالعزائم :
همه علما اعتراف کرده اند که حضرت علی علیه السلام در کعبه به دنیا آمده است و همه به این قضیه اذعان دارند که فاطمه بنت اسد به دور کعبه طواف می کرد که دیوار برای او شکافته شد و وارد کعبه شد . این روایتی است که همه به آن اجماع دارند و حضرت علی علیه السلام تنها کسی است که در کعبه به دنیا آمده است .
مجری :
به تصریح این علمای اهل سنت ،آقا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) تنها فردی است که در کعبه به دنیا آمده است .
استاد یزدانی ! تا این جا از علمای سلفی و اهل سنتی خواندیم که به این قضیه چه در اشعار و چه در کتب متقدمین و متأخرین تصریح کرده بودند . اما در این بین سؤالی مطرح می شود که در شبکه های وهابی هم آن را بیان می کنند که این خود تنقیصی برای حضرت امیر (علیه السلام) نیست که در جایی به دنیا آمده که پر از بت بوده . البته تا حدودی در یکی از کلیپ ها به این سؤال پاسخ داده شد . اما می خواهیم از زبان شما پاسخ را بشنویم .
استاد یزدانی :
شبکه های وهابی همیشه این ادعا را می کنند ،چه در سال های قبل و چه همین امسال که این شبهه را مطرح میکنند و می گویند این که افتخار نیست امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در کعبه ای به دنیا آمده که سیصد و شصت بت در آن بوده و تولد در بتخانه هیچ شرف و افتخاری نیست !!
غیر از این که علمای سلفی تولد در کعبه را از مناقب امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) آورده بودند ، فضیلت ولادت آن حضرت در کعبه زمانی مشخص تر و واضح تر می شود که ما با بقیه مقایسه کنیم که آن ها در کجا به دنیا آمدند . ما نمی خواهیم امشب را که شب میلاد است ، اوقات بعضی ها را که با عقیده ما مخالف هستند ، مکدر کنیم . اما خودشان مراجعه کنند که ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در درون کعبه و ولادت بعضی های دیگر در کجا بوده .
فرض کنیم که کعبه بتخانه بوده ، اما وجود بت در درون کعبه از تقدس کعبه که نمی کاهد . خداوند از همین کعبه ای که درون آن سیصد و شصت بت در آن بود ، دفاع کرد یا نکرد ؟ در عام الفیل و سالی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به دنیا آمدند ، ابرهه می خواست همین خانه کعبه را خراب کند ، خداوند از همین خانه دفاع کرد . این از مسلمات تاریخ و نص صریح قرآن است که در سوره فیل آمده .
جالب است که ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه دقیقا به همین قضیه تصریح کرده که این چیزها از عظمت کعبه نمی کاهد .
کتاب منهاج السنه ، جلد 4 ، صفحه 576 آمده :
وأما الكعبة فإن الله شرفها وعظمها وجعلها محرمة فلم يمكن الله أحدا من إهانتها لا قبل الإسلام ولا بعده بل لما قصدها أهل الفيل عاقبهم الله العقوبة المشهورة …
کعبه را خدا شرافت و عظمت و حرمت داد . احدی نمی تواند به خانه خدا حمله کند ، نه قبل از اسلام و نه بعد از آن . حتی آن زمانی که اهل فیل می خواستند کعبه را خراب کنند ، خداوند آن ها را عقوبت کرد ، عقوبتی که معروف و مشهور است .
ابن تيميه ، منهاج السنه ، ج 4 ، ص 576
بنابراین کعبه ذاتی است و خدا این عظمت را داده و وجود چند بت سبب نمی شود این عظمت از بین برود . جالب است خود ابن تیمیه در جای دیگر اعتراف می کند کعبه ای که این ها بتخانه می دانند ، پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) رو به همین خانه نماز می خواند . زمانی که در مکه بود ، به سمت همین خانه نماز می خواند . زمانی هم که در مدینه بود و تا قبل از تغییر قبله ، باز هم به سمت همین خانه نماز می خواند . مدت بسیار کوتاهی قبله به سمت بیت المقدس تغییر کرد و بعد به دستور خداوند به سمت کعبه برگشت . البته این قضیه بحث مفصلی می خواهد که در حقیقت ما دو بار تغییر قبله داشتیم . اول به سمت بیت الله الحرام بود که با بهانه گیری های بعضی از صحابه به سمت بیت المقدس تغییر کرد و باز هم به سمت کعبه برگشت و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) تا سال هشتم که فتح مکه اتفاق افتاد ، رو به همین خانه نماز می خواند . آیا رو به بتخانه نماز خواندن جایز است یا جایز نیست ؟ اگر جایز نیست ، پس کار رسول خدا (صلی الله علیه واله) هم نعوذ بالله بد است و نمازش باطل می باشد . آیا شما می توانید این حرف ها را بزنید ؟ اما اگر جایز می دانید و نماز خواندن به سمت کعبه باعث شرف و قبولی می شود ، ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در همین کعبه صورت گرفته و هیچ مشکلی هم ندارد. ابن تیمیه هم به همین قضیه در کتاب منهاج السنه ، جلد 4 ، صفحه 147 اشاره می کند :
ومن المعلوم ان النبي صلي الله عليه وسلم كان يصلي الي الكعبة بناها المشركون .
پیامبر (صلی الله علیه وآله) رو به همین خانه ای که مشرکون بنا کرده بودند ،نماز می خواند .
خانه ای که مشرکین ساخته بودند و در آن بت بود ، پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) رو به آن نماز می خواند . این چه فضیلتی است ؟؟
در خانه هایی زندگی می کرد که مشرکین ساخته بودند . از آبی می خورد که مشرکین چاه آن را حفر کرده بودند . از لباسی که مشرکین دوخته بودند ، می پوشید . با درهم هایی که آن ها ضرب کرده بودند ، معامله می کرد .
ابن تیمیه ،منهاج السنه ، ج 4 ، ص 147
البته این چرندیات ابن تیمیه است که بیان کرده و ما به آن کاری نداریم . اما این مسأله اول که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به سمت خانه ای نماز می خواند که مشرکین آن را درست کرده بودند . چون چندین بار خانه کعبه توسط سیل خراب شده . از جمله همان داستانی که طوایف خانه خدا را درست کرده بودند و بر سر این که سنگ حجر الاسود را چه کسی بگذارد ، با هم اختلاف کردند . وقتی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) سنگ حجر الاسود را گذاشت ، اختلاف آن ها هم رفع شد .
پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) دور همین خانه طواف می کرد . همه مسلمانان در سیزده سالی که در مکه بودند ، طبق گفته وهابی ها، دور همین بتخانه طواف می کردند . در عمره القضاء دور همین خانه ای که پر از بت بود ، طواف کرد و نماز می خواند .
به هر حال بهانه گیری های وهابیت تمامی ندارد و ما نمی توانیم از ناصبی ها غیر از این انتظاری داشته باشیم . اما چیزی که طبق نظر شیعه و نظر بزرگان اهل سنت واضح است ، خداوند از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در خانه خود استقبال کرد و تقدیر کرد که آن حضرت در این خانه به دنیا بیاید ، علی رغم عنف همه وهابی ها ! عصبانی شوید و ناراحت باشید که حقیقت هرگز تغییر نمی کند .
تماس بینندگان :
بیننده : احمد از اهواز ـ شیعه
دوستان ما در فضای مجازی به این آقایان وهابی گفتند : حضرت علی (علیه السلام) در کعبه به دنیا آمده . آن ها گفتند : این درست نیست . بر فرض هم که درست باشد فضیلتی برای ایشان نیست ؛ چون کعبه پر از بت بوده . دوستان ما گفتند : اگر این کعبه شرافت و عظمتی نداشته ، چرا رسول خدا (صلی الله علیه وآله) تا قبل از فتح مکه ،به دور این خانه طواف می کردند . همه مسلمانان میدانند که فتح مکه در سال هشتم صورت گرفته . اما گفتند : پیامبر (صلی الله علیه وآله) به دور این کعبه طواف نکرده و این مطلب کذبی است که شما بیان می کنید .
بنده تماس گرفتم تا این مطلب را بگویم که در کتاب المستدرک حاکم نیشابوری و دلائل النبوه بیهقی نشان دهید که در آن روایت گفته : پیامبر (صلی الله علیه وآله) قبل از فتح مکه ، کعبه ای را که پر از بت بوده ،طواف می کرده . راوی هم یکی از صحابه بوده که می گوید :
وكان صنما من نحاس يقال له أساف ونائلة يتمسح به المشركون إذا طافوا فطاف رسول الله e وطفت معه فلما مررت مسحت به فقال رسول الله e لا تمسه قال زيد فطفنا فقلت في نفسي لأمسنه حتى أنظر ما يقول فمسحته فقال رسول الله e ألم تنه قال زيد فوالذي أكرمه وأنزل عليه الكتاب ما استلمت صنما حتى أكرمه الله بالذي أكرمه وأنزل عليه الكتاب ومات زيد بن عمرو بن نفيل قبل أن يبعث فقال رسول الله e يأتي يوم القيامة أمة وحده صحيح على شرط مسلم ولم يخرجاه …
بتی از جنس مس بود که نامش اساف یا نائله بود . مشرکین هنگامی که طواف می کردند ، بر این بت دست می کشیدند . پیامبر (صلی الله علیه واله) کعبه را طواف کرد ، من هم با آن حضرت طواف میکردم . وقتی از کنار آن بت رد شدم ، بر آن دست کشیدم . رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند : دست نکش . من دوباره طواف کردم و دوباره مسح کردم که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند مگر تو را از این کار نهی نکردم ؟
در ذیل روایت حاکم می گوید : سند روایت بر شرط مسلم صحیح است .
حاکم نیشابوری ، المستدرک ، ج 3 ، ص 238
ذهبی هم می گوید بر شرط مسلم این روایت صحیح است . این در جواب آقایان وهابی که می گویند کعبه بتخانه بود و به دنیا آمدن امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در آن هیچ فضیلتی ندارد . در صورتی که پیامبر (صلی الله علیه وآله) به همراه صحابه این کعبه را طواف می کردند . پس مشخص می شود که شرافت و عظمت کعبه ذاتی است و خداوند این شرافت و عظمت را به آن داده است.
نکته آخر این که نرم افزار جوامع الکلم هم در ذیل این روایت گفته : سند حسن است . سایت اسلام وب ، سایت مرکزی عربستان سعودی ، می گوید : در قضیه عمره القضاء همراه صحابه کعبه را طواف کردند . پس وجود بت در کعبه باعث نمی شود که چیزی از شرافت و عظمت کعبه کاسته شود . اگر آقایان ناصبی خیلی ناراحت هستند ،به قول عبد الرحمن سربازی قل موتوا بغیظکم ! از ناراحتی و عصبانیت خود بمیرید !!
بیننده : آقای صمدی از تهران ـ شیعه
بنده از استاد یزدانی دو سؤال داشتم . این که بنده کتابی می خواندم که نوشته بود رسول خدا (صلی الله علیه وآله) مانند ما انسان عادی بود . ابوبکر هم که خلیفه اول بود ،انسان عادی بود و سنت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را اجرا می کرد . ابوبکر بعد از خود جانشین تعیین کرد ، پس چرا طبق گفته این آقایان ، رسول خدا (صلی الله علیه وآله) جانشین انتخاب نکرد . در این جا رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نعوذ بالله مقصر است یا خلیفه اول ؟ بنده با شبکه آقای پارچه فروش تماس گرفتم و این سؤال را پرسیدم ؛ اما تماس بنده را قطع کردند .
سؤال دوم بنده در مورد روایتی است که استاد قزوینی خواندند . این که عایشه همراه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در کنار خانه خدا ایستاده بودند . مقام حضرت اسماعیل مقدار دست خوردگی داشته که حضرت به عایشه می فرماید : من به خاطر شر قوم تو نمی توانم آن را درست کنم .
حضرت استاد لطف کنند و این روایت را برای بنده پیدا کنند .
استاد یزدانی :
در مورد سؤال اول ایشان ، خیلی واضح است که اگر وهابیت این قضیه را انکار کنند ، دیگر هیچ مطلبی را نمی توان برای آن ها ثابت کرد . عمره القضاء ، نامش عمره است . پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) عمره انجام داد . یعنی عمره انجام دادند ؛ اما طواف نکردند ؟ مگر می شود طواف را که یک رکن در حج است را ترک کرد ؟ این نهایت حماقت آقایان سلفی و وهابی است که تمام تلاش خود را می کنند تا فضیلت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را زیر سؤال ببرند .
در مورد این که ابوبکر جانشین خود را انتخاب کرد و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) انتخاب نکرد ، یکی از سؤالات همیشگی ما است . این حرف بسیار عجیبی است . پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) در مورد همه چیز از کوچکترین مسائل تا بزرگترین آن ها صحبت کرد و حکم آن ها را مشخص کرد تا این که دین اسلام کامل شد . فقط یک مسأله را باقی گذاشت ، آن هم خلافت و حکومت که سبب اختلاف مسلمانان از صدر اسلام تا امروز همان است . به گفته آقای شهرستانی ، شمشیری به اندازه خلافت و امامت کشیده نشد .
مگر می شود پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) از مسواک زدن ، آب خوردن و مسائل دیگر صحبت کند ؛ اما در مورد خلافت و امامت چیزی نگفته باشد . این خیلی مضحک و خنده دار است . خود همین برادران باید در مورد این قضیه فکر کنند . اگر پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) جانشین انتخاب نکرد ، چرا ابوبکر و عمر و یزید و معاویه و دیگران انتخاب کردند . مگر می شود همه انتخاب کنند و فقط پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله ) انتخاب نکرده باشد . اگر انسان به این قضیه فکر کند ، به بطلان آن هم می رسد .
در مورد روایت جا به جا کردن خانه کعبه ، این قضیه در صحیح بخاری آمده . در صفحه 384 ، کتاب الحج ،باب 42 ، حدیث 1583 :
حدثنا عبد اللَّهِ بن مَسْلَمَةَ عن مَالِكٍ عن بن شِهَابٍ عن سَالِمِ بن عبد اللَّهِ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بن مُحَمَّدِ بن أبي بَكْرٍ أَخْبَرَ عَبْدَ اللَّهِ بن عُمَرَ عن عَائِشَةَ رضي الله عَنْهُمْ زَوْجِ النبي e أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ e قال لها أَلَمْ تَرَيْ أَنَّ قَوْمَكِ لَمَّا بَنَوْا الْكَعْبَةَ اقْتَصَرُوا عن قَوَاعِدِ إبراهيم فقلت يا رَسُولَ اللَّهِ ألا تَرُدُّهَا على قَوَاعِدِ إبراهيم قال لَوْلَا حِدْثَانُ قَوْمِكِ بِالْكُفْرِ
جالب است که در این جا رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نمی گویند : قوم من ! مشخص می شود که بنی هاشم موحد بوده و در این مسائل دستی نداشته و کسانی مشرک بودند ، اشخاص دیگری بودند .
از عایشه نقل شده که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند : قوم مشرک و کافر تو وقتی می خواستند خانه کعبه را درست کردند ،آن را کوچکتر از آن اندازه ای که حضرت ابراهیم بنا کرده بود ، بنا کردند . اگر کفر قوم تو نبود ،من حتما آن را خراب می کردم و دوباره می ساختم .
صحیح بخاری ، چاپ ابن کثیر ، کتاب الحج ، باب 42 ، ص 384 ، ح 1583
این هم تقیه پیامبر (صلی الله علیه وآله) از اصحاب خود است . اگر تقیه نفاق و دروغگویی است ، این هم تقیه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از اصحابش است که در صحیح بخاری آمده . همین روایت باز هم در کتاب الحج ، صفحه 385 ، روایت 1585 و 1586 نقل شده .
در صحیح مسلم ، چاپ دار الطیبه ، صفحه 604 ، باب 69 از کتاب الحج چندین روایت در این باره نقل شده . در حال حاضر نقشه اش هم هست که باید به اندازه کامل می ساختند ؛ اما کوچکتر درست کردند . طبق قواعد حضرت ابراهیم باید این گردی داخل کعبه می بود که الان در بیرون کعبه است . ان شاء الله وقتی حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) که آمدند ، کعبه را به قواعد و ستون هایی که حضرت ابراهیم بنا کرده بود ، خواهیم ساخت .
بیننده : آقای میرزایی از زرین دشت ـ شیعه
استاد یزدانی ! شبکه های وهابی می گویند امامت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) الهی نیست و بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) ، کسانی از مولای متقیان علی بن ابیطالب (علیه السلام) بالاتر بودند . مگر می شود خداوند کسی را که از جانب خودش نیست و او را از جمع انبیاء و اولیاء نداند ، محبت و عشق او و اولاد او را تا این حد در قبل ما شیعیان و غیر شیعیان قرار دهد ؟ نظر شما در این باره چیست ؟
نکته دوم این که ، اگر امکان دارد از القاب امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) توضیحاتی را بیان کنید تا ما هم با آن آشنا شویم .
استاد یزدانی :
این خیلی واضح و روشن است که طبق روایت صحیح مسلم ، منافق و مؤمن از همین جا مشخص می شود که کسی جز منافق دشمنی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را ندارد و جز مؤمن کسی محبت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را در دل ندارد .
حداقل کسانی که محبت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را دارند ، مؤمن هستند . کسی هم که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را دوست نداشته باشد ، کافر و منافق است . اما این معیار برای بقیه نیست . اصلا هیچ روایتی وجود ندارد که آن ها را دوست داشته باشید .اگر روایتی هست ،به ما نشان دهند .
بیننده : آقای ولی پور از کرج ـ شیعه
ما از کتب اهل سنت شنیدیم که فاطمه بنت اسد (سلام الله علیها) وارد کعبه شد . اما ما خودمان شنیدیم که دیوار کعبه شکافت . در این باره توضیحاتی را بیان کنید .
استاد یزدانی :
این تفاوتی است که در بعضی کتاب ها وجود دارد . البته بعضی از علمای اهل سنت هم به این قضیه اعتراف کردند که دیوار کعبه به صورت معجزه آسایی شکافته شد . اگر به سایت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (علیه السلام) کلمه کعبه را جستجو بزنند ، مقاله مفصلی با عنوان این که آیا بر اساس منابع شیعه و اهل سنت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در کعبه به دنیا آمده اند یا نه ؟ وجود دارد که هم مطالب و هم تصاویر را می بینند .
مجری :
از شما استاد یزدانی عزیز و هم چنین شما بینندگان محترم که تا این لحظه با ما همراهی کردید ،تشکر می کنیم .
3 Comments
مهاجر
با سلام خدا قوت.خیلی خیلی تشکر از زحمات شما.من همیشه از مطالب شما استفاده می کنم. اما به نظر من استدلال اول شما در مورد اعتراف دهلوی به دل نمی چسبه حال نمی کنم باهاش. چون که کیفیت تولد مهم است همانطور که خود ما شیعیان به آن افتخار می کنیم ومعجزه می دانیم. واین در حالی است که شاه عبد العزیز دهلوی به شکافتن کعبه اشاره نکرده و گفته مشهور گشودن کعبه در پانزدهم رجب است . وبه طور اتفاقی در آن روز حضرت امیر هم در آنجا متولد شده است. وصرف تولد هم دلیل بر فضیلت نیست. جناب آقای یزدانی ما نمی توانیم زورکی مطالب خصم را به نفع خودمون تمام کنیم. چون هدفش نفی فضیلت حضرت بوده است.
مهاجر. مصطفی پورصدوقی
بی زحمت پیام وسوال قبلی من را حذف کنید چون شما که جواب نمی دهید حداقل برای دیگران شبهه ایجادنشود .
Yazdani
سلام عليكم
سؤالي كه شبهه داشته باشد، بدون پاسخ علني نمي شود . سؤال شما هم پاسخ داده شده است .
موفق باشيد
ياعلي…