مخالفان مذهب شيعه، مدعي هستند كه صحيح بخاري، پس از كتاب خدا ، صحيحترين كتابي است كه در تاريخ نوشته شده است ! اما جالب است بدانيد كه بخاري در همين صحيح خود، از كساني روايت كرده است كه خودش آنها را كافرتر از يهود، نصاری و مجوس ميدانسته است!
مخالفان شيعه، مدعي هستند كه صحيح بخاري، پس از كتاب خدا ، صحيحترين كتابي است كه در تاريخ نوشته شده است ! اما جالب است بدانيد كه بخاري در همين صحيح خود، از كساني روايت كرده است كه آنها را كافرتر از يهود، نصاری و مجوس ميدانسته است!
شمس الدين ذهبي در سير أعلام النبلاء مينويسد:
وَقَالَ الحَاكِمُ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بنُ أَبِي الهَيْثَمِ بِبُخَارَى، أَخْبَرَنَا الفِرَبْرِيُّ، حَدَّثَنَا البُخَارِيُّ، قَالَ: نظرتُ فِي كَلاَمِ اليَهُوْدِ وَالنَّصَارَى وَالمَجُوْسِ فَمَا رَأَيْتُ أَحَداً أَضَلَّ فِي كُفْرِهِم مِنَ الجَهْمِيَّةِ، وَإِنِّي لأَستجهلُ مَنْ لاَ يُكَفِّرُهُم.
فربري از بخاري نقل كرده است كه : من كلام يهود، نصاری و مجوس ديدهام؛ اما كسي را گمراهتر در كفر از جهميه نديدهام . و من كساني كه آنها را تكفير نكردهاند، جاهل ميپندارم.
شعيب الأنوؤط وهابي در پاورقي ميگويد:
ذكره في “خلق أفعال العباد” ص 71، وهو من الغلو والافراط الذي لا يوافقه عليه جمهور العلماء سلفا وخلفا، وكيف يحكم بكفرهم، ثم يروي عنهم، ويخرج أحاديثهم في صحيحه الذي انتقاه وشرط فيه الصحة؟ !
اين سخن را بخاري در كتاب خلق افعال العباد، صفحه 71 گفته است . اين سخن او ناشي از گزافهگويي و زيادهروي است، توده علما از گذشته تا امروز، با اين سخن او موافق نيستند . چگونه بخاري جهميه را تكفير و سپس از آنها روايت نقل كرده و در صحيح خود كه در آن، روايات را برگزيده و صحت را در آن شرط كرده، از جهميه روايت آورده است ؟!
شعيب الأرنؤوط كه خود وهابي و تكفيري است، از تكفير جهميه كه فرقهاي از فرقههاي اهل سنت است، ناراحت شده و به بخاري ايراد گرفته كه اگر كافر بودند، چرا در صحيح خود از آنها روايت نقل كردهاي؟.
ويل لمن كفّره نمرود !!!
آيا بازهم تمام روايات صحيح بخاري، «صحيح» هستند؟
آيا كساني كه كافرتر از يهود، نصاری و مجوس هستند، قابل اعتمادند و ميتوان دين را از آنها گرفت؟