از دیدگاه ابن تیمیه ، ناصبی كسی است كه امیرمؤمنان علیه السلام را فاسق و ظالم بداند و اعتقاد داشته باشد كه آن حضرت برای طلب ریاست و رسیدن به حكومت دنیوی جنگیده
از گوشه و كنار شنیده میشود كه برخی از نوبتریها (منيه سابق) مدعیند كه ابن تیمیه هرگز ناصبی نبوده و حتی مقالاتی نیز در این زمینه نوشته و در دفاع از ابن تیمیه كم نگذاشتهاند.
صرف نظر از سخنانی كه ابن تیمیه در كتابهای متعدد خود؛ به ویژه منهاج السنة در تنقیص اهلبیت( ایراد كرده و نيز با چشمپوشی از تصریحات بزرگان اهلسنت مبنی بر ناصبی بودن ابن تیمیه، میتوان با استناد به كلماتی خود او در باره نواصب گفته، ناصبی بودنش را ثابت كرد.
ابن تیمیه در باره معيار ناصبی بودن گفته است:
“ناصبی كسی است كه بگوید امیرمؤمنان عليه السلام ظالم و طالب دنیا بوده، خلافت را برای خودش میخواسته ، برای آن شمشیر كشیده و هزاران مسلمانان را كشته است…”
النَّوَاصِبُ الَّذِينَ يُفَسِّقُونَهُ: إِنَّهُ كَانَ ظَالِمًا طَالِبًا لِلدُّنْيَا، وَإِنَّهُ طَلَبَ الْخِلَافَةَ لِنَفْسِهِ وَقَاتَلَ عَلَيْهَا بِالسَّيْفِ، وَقَتَلَ عَلَى ذَلِكَ أُلُوفًا مِنَ الْمُسْلِمِينَ حَتَّى عَجَزَ عَنِ انْفِرَادِهِ بِالْأَمْرِ.
ابن تيميه، منهاج السنة، ج2، ص59
در جای دیگر تصریح میكند اعتقاد به این كه امیرمؤمنان% به خاطر حكومت جنگیده و باعث كشته شدن مسلمانان شده است، از سخنانی است كه ممكن است نواصب بگویند:
أَمْكَنَ النَّاصِبِيُّ أَنْ يَقُولَ: كَانَ عَلِيٌّ ظَالِمًا طَالِبًا لِلْمَالِ وَالرِّيَاسَةِ، قَاتَلَ عَلَى الْوِلَايَةِ حَتَّى قَتَلَ الْمُسْلِمِينَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا، وَلَمْ يُقَاتِلْ كَافِرًا، وَلَمْ يَحْصُلْ لِلْمُسْلِمِينَ فِي مُدَّةِ وِلَايَتِهِ إِلَّا شَرٌّ وَفِتْنَةٌ فِي دِينِهِمْ وَدُنْيَاهُمْ.
همان، ج2، ص60
و نیز در مجموع فتاوای خود نوشته است:
“اگر ناصبی به رافضی بگوید كه علی كافر، فاسق و ظالم بوده و برای پادشاهی و ریاست جنگیده نه برای دین و این كه او با اهل ملت از امت محمد صلی الله علیه وآله در جمل، صفین و حرورا جنگیده است و هزران نفر را كشته است و بعد از وفات پیامبر با كافران نجنگیده، شهری را فتح نكرده؛ بلكه با اهل قبله جنگیده است. همانند این كلماتی كه ناصبیهای و دشمنان علی میگویند را فقط اهل سنت میتوانند جواب این نواصب را بدهند …”
فَإِنَّهُ لَوْ قَالَ هَذَا النَّاصِبِيَّ للرافضي: إنَّ عَلِيًّا كَانَ كَافِرًا أَوْ فَاسِقًا ظَالِمًا وَأَنَّهُ قَاتَلَ عَلَى الْمُلْكِ: لِطَلَبِ الرِّيَاسَةِ؛ لَا لِلدِّينِ وَأَنَّهُ قَتَلَ ” مِنْ أَهْلِ الْمِلَّةِ ” مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْجَمَلِ وصفين وَحَرُورَاءَ أُلُوفًا مُؤَلَّفَةً وَلَمْ يُقَاتِلْ بَعْدَ وَفَاةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَافِرًا وَلَا فَتَحَ مَدِينَةً بَلْ قَاتَلَ أَهْلَ الْقِبْلَةِ وَنَحْوَ هَذَا الْكَلَامِ – الَّذِي تَقَوَّلَهُ النَّوَاصِبُ الْمُبْغِضُونَ لِعَلِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنه لَمْ يُمْكِنْ أَنْ يُجِيبَ هَؤُلَاءِ النَّوَاصِبَ إلَّا أَهْلُ السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَة.
ابن تيميه، مجموع الفتاوى، ج4، ص468
از مجموع آنچه گذشت استفاده میشود از دیدگاه ابن تیمیه ، ناصبی كسی است كه امیرمؤمنان علیه السلام را فاسق و ظالم بداند و اعتقاد داشته باشد كه آن حضرت برای طلب ریاست و رسیدن به حكومت دنیوی جنگیده و باعث شده است كه خون هزاران نفر از مسلمانان ریخته شود. بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله با كافران نجنگیده و هیچ شهری را فتح نكرده است.
اما كدام ناصبی تا به حال چنین اعتقادی داشته و چنین سخنانی را گفته است؟
ابن تیمیه در منهاج السنة هنگامی كه قصد قیاس بین عثمان بن عفان و امیرمؤمنان علیه السلام را دارد، دقیقا همین اتهامات واهی را به امیرمؤمنان علیه السلام نسبت داده است:
“علی برای حكومت جنگیده است. به همین خاطر مردم بسیاری كشته شد و در زمان حكومت ایشان، با كفار جنگیده نشد، شهری فتح نشد و خیر بیشتری نصیب مسلمانان نشد”
…فَإِنَّ عَلِيًّا قَاتَلَ عَلَى الْوِلَايَةِ، وَقُتِلَ بِسَبَبِ ذَلِكَ خَلْقٌ كَثِيرٌ [عَظِيمٌ]، وَلَمْ يَحْصُلْ فِي وِلَايَتِهِ لَا قِتَالٌ لِلْكُفَّارِ، وَلَا فَتْحٌ لِبِلَادِهِمْ، وَلَا كَانَ الْمُسْلِمُونَ فِي زِيَادَةِ خَيْرٍ.
منهاج السنة، ج6، ص191.
آیا نوبتریها(منيه سابق) از این مطلب هم پاسخی خواهند داشت؟ منتظر مقالههای جدیدشان خواهیم ماند.
اسكن ها
2 Comments
امیر کیانی
سلام
ببخشید بتریه و من نی یعنی چی؟؟؟؟
Yazdani
سلام عليكم
كساني كه به جاي دفاع از اميرمؤمنان عليه السلام از دشمنان آنها دفاع مي كنند .