وهابيها مدعي هستند كه امامان شيعه روز غدیر خم را عید ننامیده اند؛ پس غدير فقط اعلام دوستي بوده است. در اين برنامه عيد بودن روز «عيد غدير خم» از ديدگاه اهل ببيت عليهم السلام ثابت شده است . همچنين اين پرسش مطرح شده اس كه اگر فرض کنیم که معنای «ولی» ، دوستی است ، چرا صحابه حتي به همین دستور رسول خدا صلی الله عليه وآله هم عمل نکردند ؟
بسم الله الرحمن الرحیم
برنامه : چالش ویژه برنامه دهه ولایت (2)
تاریخ : 27 / 06 /95
مجری :
اللهم صل علي محمد وآل محمد وعجل فرجهم
عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بینندگان عزیز شبکه ولایت دارم . ایام دهه ولایت را تبریک می گوییم ، ان شاء الله که در این ایام دعاگوی ما هم باشند . با برنامه های چالش ، ویژه برنامه دهه غدیر در خدمت شما عزیزان هستیم .
استاد یزدانی :
الحمد لله الذي جعلنا من المتمسكين بولاية مولانا اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب (عليه السلام) واولاده المعصومين سلام الله عليهم اجمعين .
بنده هم خدمت حضرتعالی و هم چنین خدمت بینندگان عزیز شبکه جهانی ولایت سلام و عرض ادب دارم .
مجری :
این مژده را به شما عزیزان بدهم که ما در این ویژه برنامه ها ، شبهات را به روز پاسخ خواهیم داد یعنی هر روز که شبکه های تروریستی ـ داعشی برنامه پخش کنند و شبهاتی را که قابل توجه هستند را مطرح کنند و بیش از حد تکراری نباشد ، همان روز پاسخ می دهیم . ضمن این که سؤال ثابتی را که ما مطرح کردیم و به آن خواهیم پرداخت و استاد یزدانی عزیز مجددا در مورد آن توضیح خواهند داد ، کما کان به قوت خودش باقی است . امیدواریم که شبکه های وهابی به این سؤال پاسخ دهند یا بیننده عزیز که فکر می کند برای این سؤال پاسخی دارد ، با ما تماس گرفته و در مورد آن توضیح دهند .
کلیپ اول ، برنامه همین امروز یکی از شبکه های وهابی است که ببینیم آقای عقیل بی عقل ! چه ادعایی کرده که ما هم به روز پاسخ آن را می دهیم .
کلیپ 1 ) :
هاشمی ، کارشناس وهابی :
چرا هیچ یک از بزرگان دینی در قرون اولیه اسلام ، روز غدیر خم را عید ننامیده اند یا این که متوجه نشدند که این روز ، روز عید است . بعدها مثلا آقایان از امامان سواد و علمشان بیشتر بود یا خیر ، امامان می دانستند و این روز را عید اعلام نکردند . در این باره نظرات شما را می شنویم .
بیننده : مصطفی از اهواز
سلام ، خسته نباشید . آقای هاشمی ! در مورد موضوعی که ارائه کردید ، مطلبی را می خواهم بیان کنم .
هاشمی ، کارشناس وهابی :
چون وقت ما کم است ، از شما می خواهیم که نظر موافق یا نظر مخالف خود را بیان کنید . علت این که امامان و قرون اولیه اسلام متوجه نشدند که این روز ، روز عید است و بعد ها متوجه شدند . آیا امامان می دانستند که این روز ،روز عید است یا این که آخوند های امروز ما در این زمینه زرنگ تر از امامان هستند ؟
بیننده : مصطفی از اهواز
راجع این موضوع روایتی در کتاب خصال شیخ صدوق (ره) است که می فرماید :
عن أبي عبد الله عليه السلام قال : السبت لنا ، والاحد لشيعتنا ، والاثنين لأعدائنا ، والثلاثاء لبني أمية ، والأربعاء يوم شرب الدواء ، والخميس تقضى فيه الحوائج ، والجمعة للتنظف والتطيب ، وهو عيد المسلمين وهو أفضل من الفطر والأضحى ، ويوم الغدير أفضل الأعياد ، وهو ثامن عشر من ذي الحجة وكان يوم الجمعة …
آقای هاشمی ! می گوید : یوم الغدیر افضل الاعیاد است یعنی چیزی نیست که از خود در آورده باشند .
هاشمی ، کارشناس وهابی :
احسنت ،آفرین بر شما ! پس یوم العید افضل الاعیاد ، حدیث صحیحی هم هست .
بیننده : مصطفی از اهواز
روایت در کتاب خصال شیخ صدوق (ره) ، جلد 2 ، صفحه 394 نقل شده است .
هاشمی ، کارشناس وهابی :
برادر عزیز ! پس حدیث صحیح است . ممکن است که سلسله راویان را بیان کنید تا من این روایت را پیدا کنم .
بیننده : مصطفی از اهواز
حدثنا أبي رضي الله عنه قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، عن يعقوب بن – يزيد ، عن محمد بن أبي عمير ، عن غير واحد ، عن أبي عبد الله عليه السلام …
هاشمی ، کارشناس وهابی :
این غیر واحد نامش چیست ؟
بیننده : مصطفی از اهواز
ابن ابی عمیر که از اصحاب اجماع است ،
هاشمی ،کارشناس وهابی :
من از ابن ابی عمیر نپرسیدم ؛ بلکه از ” غیر واحد ” پرسیدم .
بیننده : مصطفی از اهواز
آقای هاشمی ! اگر من این را برای شما اثبات کنم ، حرف بنده را قبول می کنید ؟
هاشمی ، کارشناس وهابی :
بله ، طبیعتا قبول می کنم . آقای مصطفی ! ما نیامده ایم برای این که لجبازی و تعصب و عنادت کنیم ؛ بلکه آمده ایم تا در این حدیث که بعد از ابن ابی عمیر ، غیر واحد آمده که می خواهیم بدانیم چه کسی است ؟
بیننده : مصطفی از اهواز
آقای هاشمی ! اگر برای شما اثبات کنم ، حرف بنده را قبول می کنید ؟
هاشمی ، کارشناس وهابی :
بله ، اگر اثبات کنید ، قبول کردن و قبول نکردن ما ارزش ندارد . اثبات و مدرک از همه ادعاها بالاتر است .
بیننده : مصطفی از اهواز
آقای هاشمی ! روایتی که بنده نقل کردم ، از اصحاب اجماع نقل شده .
هاشمی ، کارشناس وهابی :
برادر عزیز ! من از این که محمد بن ابی عمیر از اصحاب اجماع است یا نیست ، نپرسیدم . این غیر واحد ، مجهول است یا معلوم است ؟
بیننده : مصطفی از اهواز
آقای هاشمی ! غیر واحد مهم نیست . مهم این است که ثقه هست .
هاشمی ، کارشناس وهابی :
از کجا معلوم که این ثقه باشد ؟
بیننده : مصطفی از اهواز
آقای هاشمی ! طبق قاعده شیعه ، ابن ابی عمیر از اصحاب اجماع است …
هاشمی ،کارشناس وهابی :
حدیث صحیح نزد شیعه چه حدیثی است ؟ برای این که وقت خیلی محدود است و فرصت چانه زنی نیست ، تعریف حدیث صحیح را بیان کنید تا ببینیم که این حدیث صحیح است یا خیر ؟
بیننده : مصطفی از اهواز
آقای هاشمی ! اجازه می دهید که تصحیح روایت را برای شما بخوانم یا نه ؟
هاشمی ، کارشناس وهابی
نه خیر ، شما تعریف حدیث صحیح را بیان کنید تا بر اساس آن بدانیم که حدیث صحیح است یا نه؟
بیننده : مصطفی از اهواز
من تحدی میکنم .
هاشمی ، کارشناس وهابی :
شما به جای تحدی کردن ، غیر واحد را معرفی کنید تا بدانیم که انسان مجهول است یا معلوم . غیر واحد از یک نفر این را گفته ؟ اما چه کسی گفته ؟
مجری :
این برنامه امروز شبکه تروریستی ـ وهابی کلمه بود که آقای عقیل بی عقل ! سؤالی را مطرح کرده بودند که آیا بزرگان اسلام و ائمه معصومین (علیهم السلام) در قرون اولیه ، این روز را عید اعلام کردند یا خیر ؟
اقای عقیل بی عقل می خواست تدلیس کند ، همان طور که در مورد قول ابن تیمیه تدلیس کرد و می خواست این طور الغاء کند که هیچ کس تا به الان ، این روز را عید نگرفته و فقط در عصر حاضر است که
علمای شیعه ، آن را عید اعلام کردند .
آیا عید اعلام کردن عید غدیر یک بدعت است و مسأله است که در عصر حاضر به آن پرداخته اند یا این که نه ، خود ائمه (علیهم السلام) این روز را عید اعلام کردند ؟
استاد یزدانی :
دیدید که بیننده تماس گرفته بود تا سؤالی از ایشان بپرسد ؛ اما این ها ترفندی را به کار بردند که همان سؤالی که ما می خواهیم باید جواب دهید .
این روش خوبی به نظر نمی رسد . اگر قرار بود بیننده حرف های شما را بشنود ، با شما تماس نمی گرفت و پای تلویزیون می نشست و حرف های شما را می شنوید و اصلا تماس نمی گرفت . حال که تماس گرفته ، لا اقل به سؤال ایشان پاسخ دهید و بعد بگویید که نظر شما در باره موضوع برنامه بیان کنید . بیننده را مجبور نکنید که حتما چیزی را که می خواهید پاسخ دهند .
روایتی که این بیننده عزیز خواندند در کتاب خصال شیخ صدوق (ره) نقل شده :
الخصال ، تألیف الشیخ الجلیل الاقدم الصدوق ابی جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی ( از علمای بسیار بزرگ تاریخ شیعه ) چاپ منشورات ، صفحه 394 ، جلد 2 ، باب السبعه (خصائص عدد هفت ) ، حدیث 101 :
حدثنا أبي رضي الله عنه قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، عن يعقوب بن – يزيد ، عن محمد بن أبي عمير ، عن غير واحد ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : السبت لنا ، والاحد لشيعتنا ، والاثنين لأعدائنا ، والثلاثاء لبني أمية ، والأربعاء يوم شرب الدواء ، والخميس تقضى فيه الحوائج ، والجمعة للتنظف والتطيب ، وهو عيد المسلمين وهو أفضل من الفطر والأضحى ، ويوم الغدير أفضل الأعياد ، وهو ثامن عشر من ذي الحجة وكان يوم الجمعة …
پدرم (پدر شیخ صدوق ) نقل می کرد از سعد بن عبد الله از یعقوب بن یزید از محمد بن ابی عمیر از غیر واحذ
سند روایت قوی و قطعی و صحیح اعلایی است که متأسفانه این وهابی اصلا اجازه نمی داد که این شیعه توضیح دهد این غیر واحد چه کسی است ؟
آقای عقیل بی عقل ! تو که از قواعد رجال شیعه خبر نداری ، اشتباه می کنی که وارد این مسائل می شوی و اشتباه می کنی که از شیعه روایت صحیح می خواهی . تو اصلا می فهمی که روایت صحیح چیست ؟؟! که شیعه برای تو ثابت کند . اگر به آن بیننده عزیز اجازه می دادی ، برای شما ثابت می کرد که منظور از غیر واحد چیست .
به هر حال ما دو قاعده داریم که هر دو قاعده در این جا قابل تطبیق است . قاعده مشایخ الثقات که صفوان و بزنطی و ابن ابی عمیر از مشایخ الثقات هستند . از هر کسی این سه نفر روایتی نقل کنند ، دلیل بر وثاقت آن ها است و یکی از ادله ما برای توثیق آن شخص است . ابن ابی عمیر از هر راویی که روایت را نقل کند ، آن راوی ثقه است . طبق همین قاعده ای که اکثر علمای شیعه قبول دارند و ما آن را قطعی می دانیم . قاعده دومی که در این جا قابل تطبیق است ، قاعده اصحاب اجماع است . شیعه اجماع دارد که از بین هجده تا بیست و یک نفر که در عدد آن اختلاف دارند ، اگر روایتی با سند صحیح به این افراد برسند ، افراد دیگر در روایت بررسی نمی شوند . این افراد از اصحاب امام صادق و امام کاظم و امام رضا (علیهم السلام) هستند که اسامی همه آن ها مشخص است و یکی از گل های سر سبد آن ها ابن ابی عمیر می باشد . ایشان از بزرگان شیعه و از فقهای زمان امام صادق ( علیه السلام) است و همه اجماع دارند که ایشان از اصحاب اجماع هستند و از هر کس که روایتی با سند صحیح نقل کند ، نیاز به بررسی ندارد . این قاعده در اهل سنت هم فراوان آمده . احمد بن حنبل لا یروی ولا یرسل الا عن ثقه . مالک لا یروی ولا یرسل الا عن ثقه .
شما اگر عبارت : الا عن ثقه را سرچ کنید ، می بینید که چند مورد می آید . این قاعده ای است که شیعه و سنی قبول دارد . اما این آقای وهابی نمی خواهد بپذیرد .
اما در روایت این آمده که روز غدیر از بزرگترین عید شیعه است و آن روز هجده ذی الحجه است که در روز جمعه هم بوده است .
شیخ صدوق ، خصال ، ج 2 ، باب السبعه ، ح 101 ، ص 394
آقای هاشمی ! شما که می گفتید ائمه معصومین (علیهم السلام) این روز را عید اعلام نکرده ، پس این روایت با سند صحیح در این جا چه می کند ؟ چرا اجازه ندادی که پاسخ شما را بدهد ؟ چرا ترسیدی ؟ چرا بین حرف های آن بیننده می رفتی و بحث را منحرف می کردی ؟ مگر سؤال نکرده بودی ، مرد باش و جواب را هم گوش کن . ما هم از اهل سنت سؤال کردیم ، مرد باشند و پاسخ ما را بدهند . پیامبر (صلی الله علیه وآله ) فرموده بود که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را دوست داشته باشید ، اما اکثر صحابه بغض حضرت را داشتند . از این سؤال به ما جواب بدهید .
علامه مجلسی (ره) در کتاب مراه العقول فی شرح اخبار آل الرسول ، جلد 3 ، صفحه 263 ، دقیقا همین روایت را می آورد .
در این جا بحث روایتی است که به دلائل مختلف باطل است که یکی از دلائل این است که
ولما رواه الصدوق في الخصال سند صحيح عن ابيعبد الله عليه السلام قال : يوم غدير افضل الاعياد وهو يوم الثامن عشر من ذي الحجة وكان يوم الجمعة وهذا الخبر مع صحته في كون الغدير يوم الجمعه …
صدوق در خصال با سند صحیح از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که می فرماید : روز غدیر بزرگترین عید است که روز هجده ذی الحجه و روز جمعه است . این خبر صراحت دارد که عید غدیر در روز جمعه بوده .
علامه مجلسی ، مراة العقول ، ج 3 ، ص 263
در قسم آخر روایت ، باز هم تأکید می کند که عید غدیر ، روز جمعه بوده . علمای ما این روایت را صحیح می دانند . شما با چه اجازه ای وارد این بحث می شوید در حالی که نه از قواعد رجال شیعه آگاهی دارید و نه از قواعد اهل سنت . شما همان متواتر ضعیف هستید . کسی که متواتر را ضعیف می داند ، می تواند بحث رجالی انجام دهد ؟؟؟!!!!
در کتاب شریف کافی ، روايت زیبای دیگری در این باره نقل شده :
علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن القاسم بن يحيى ، عن جده الحسن بن راشد ، عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) قال : قلت : جعلت فداك للمسلمين عيد غير العيدين ؟ قال : نعم يا حسن أعظمهما وأشرفهما ، قلت : وأي يوم هو ؟ قال : هو يوم نصب أمير المؤمنين صلوات الله وسلامه عليه فيه علما للناس ، قلت : جعلت فداك وما ينبغي لنا أن نصنع فيه ؟ قال : تصومه يا حسن وتكثر الصلاة على محمد وآله وتبرء إلى الله ممن ظلمهم فإن الأنبياء صلوات الله عليهم كانت تأمر الأوصياء باليوم الذي كان يقام فيه الوصي أن يتخذ عيدا ، قال : قلت : فما لمن صامه ؟ قال : صيام ستين شهرا ، ولا تدع صيام يوم سبع وعشرين من رجب فإنه هو اليوم الذي نزلت فيه النبوة على محمد ( صلى الله عليه وآله ) وثوابه مثل ستين شهرا لكم .
از علی بن ابراهیم از پدرش از قاسم بن یحیی از جدش حسن بن راشد از امام صادق (علیه السلام) سؤال کردم که جانم فدایت ! آیا غیر از عید قربان و عید فطر عید دیگری برای مسلمانان هست ؟ حضرت فرمودند : بله ، ای حسن ! بهتر و بزرگتر از آن دو عید است . گفتم : آن چه روزی است ؟ فرمودند : روزی که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه در آن روز ، به عنوان پرچم و علم برای مردم نصب شد .
ببینید که چقدر این روایت واضح و صریح است . در ادامه روایت توضیح می دهد که چه کار هایی در این روز انجام دهیم :
در این روز صلوات زیاد بگویید . از دشمنان اعلام برائت کنید ؛ چون روش انبیا (علیهم السلام ) این بود ،روزی که وصی خود را انتخاب می کردند ، آن روز روز عید امتشان بود . هر کس آن روز را روزه بگیرد ، ثواب شصت ماه روزه را دارد .
این روایت عین روایتی است که در منابع اهل سنت بیان شده است .
شیخ کلینی ، کافی ، ج 4 ، ص 148
روایت بعدی در ثواب الاعمال شیخ صدوق (ره ) آمده که تقریبا با همان سند نقل شده :
حدثنا محمد بن الحسن قال حدثنا محمد بن الحسن الصفار قال حدثنا محمد بن عيسى عن علي بن سليمان بن يوسف البزاز عن القاسم ابن يحيى عن جده الحسن بن راشد قال : قيل لأبي عبد الله عليه السلام للمؤمنين من الأعياد غير العيدين والجمعة ؟ قال نعم لهم ما هو أعظم من هذا يوم أقيم أمير المؤمنين عليه السلام فعقد له رسول الله صلى الله عليه وآله الولاية في أعناق الرجال والنساء بغدير خم فقلت وأي يوم ذاك ؟ قال الأيام تختلف ثم قال يوم ثمانية عشر من ذي الحجة …
از حسن بن راشد نقل شده که از امام صادق (علیه السلام) سؤال کردم : آیا غیر از این دو عید و روز جمعه ، عید دیگری هم هست ؟ فرمودند : بله ، بزرگتر از آن روز ها است و آن روز ، روزی است که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را به جای خود به عنوان ولی انتخاب کرده و به آن حضرت ولایت دادند که ولایتشان را بر گردن زن و مرد انداختند ….
شیخ صدوق ، ثواب الاعمال ، ص 74
روایت بعدی تهذیب الاحکام شیخ طوسی نقل شده :
الحسين بن الحسن الحسيني قال : حدثنا محمد بن موسى الهمداني قال : حدثنا علي بن حسان الواسطي قال : حدثنا علي بن الحسين العبدي قال : سمعت أبا عبد الله الصادق عليه السلام يقول : صيام يوم غدير خم يعدل صيام عمر الدنيا لو عاش انسان ثم صام ما عمرت الدنيا لكان له ثواب ذلك ، وصيامه يعدل عند الله عزوجل في كل عام مائة حجة ومائة عمرة مبرورات متقبلات ، وهو عيد الله الأكبر ،وما بعث الله عز وجل نبيا قط إلا وتعيد في هذا اليوم وعرف حرمته ، واسمه في السماء يوم العهد المعهود ، وفي الأرض يوم الميثاق المأخوذ والجمع المشهود ….
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که روزه روز غدیر خم به اندازه عمر دنیا ارزش دارد . اگر انسانی زنده باشد و این روز را روزه بگیرد و از دنیا برود ، ثواب روزه تمام عمرش را خداوند به او می دهد . روزه این روز به اندازه صد حج و صد عمره است و این روز ، روز عید بزرگ خداوند است . خداوند هیچ پیامبر را نفرستاده ، مگر این که این روز را عید گرفته …
شیخ طوسی ، تهذیب الاحکام ، ج 3 ، ص 143
از این ها گذشته ، آقای غزالی از علمای بزرگ شما ، دقیقا این روز را به عنوان عید غدیر اعلام می کند . در کتاب مجموعه رسائل امام غزالی ، در کتاب سرّ العالمین وکشف ما فی الدارین ، صفحه 483 می گوید :
واجمع الجماهير علي متن الحديث من خطبته في يوم عيد غدير خم باتفاق الجميع
تمام گروه های مسلمانان بر متن حدیث که از خطبه آن حضرت در روز عید غدیر خم است …
مجموعه رسائل امام غزالی ، کتاب سر العالمین وکشف ما فی الدارین ، ص 483
آقای هاشمی ! کلمه عید را ببین که در منابع اهل سنت هم آمده .
روایت بعدی در کتاب المواعظ والاعتبار بذکر الخطط والآثار معروف به خطط المقریزیه ، تألیف مقریزی شافعی ، جلد اول ، چاپ مکتبه الثقافه الدینیه قاهره ، صفحه 389 :
وقال ابن زولاق وفي يوم ثمانية عشر من ذي الحجة سنة اثنتين وستين وثلاثمائة وهو يوم الغدير تجمع خلق من اهل مصر والمغازية ومن تبعهم للدعاء لانه يوم عيد لان رسول الله صلي الله عليه وسلم عهد الي اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب فيه واستخلفه …
ابن زولاق می گوید : در روز هجده ذی حجه سال362 هـ که روز غدیر بود ، مردم زیادی از اهل مصر و اطراف جمع شده بودند تا دعا بخوانند . برای این که آن روز ، روز عید بود و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در آن روز امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) جانشین خود انتخاب کرد .
مقریزی شافعی ، المواعظ والاعتبار ، ج 1 ، چاپ مکتبه الثقافیه الدینیه ، ص 389
این هم مستندات جدیدی که بینندگان عزیز دیدند و حتما آقای هاشمی پاسخ خود را گرفته . بینندگان عزیز فردا حتما دوباره تماس بگیرید و سؤال کنید . شاید یک وهابی پیدا شود که پاسخ ما را بدهد.
مجری :
پس تا این جا سؤالی که همین امروز در شبکه های وهابی مطرح شده بود ، پاسخش داده شد که در کتاب های شیعه روایات متعددی است که به مجموعه طرق همین روایت ها ، یک مسأله قطعی و یقینی در نزد شیعه امامیه است که با الفاظ و عبارات مختلف آمده که روز غدیر عید است ؛ بلکه افضل اعیاد است . آن هایی که می گویند : آیا بزرگان این روز را عید اعلام کردند و جشن گرفتند ؟ ما می گوییم : بله ، ائمه معصومین (علیهم السلام) این کار را کردند و هر کس که به ائمه (علیهم السلام) اقتدا کند ، باید این روز را عید بگیرد .
علاوه بر این ها ، استاد یزدانی مدارکی را از کتب اهل سنت نشان دادند . از این ها گذشته ، اگر این روز ، روز مبارکی نبود ، چرا عمر بن خطاب به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) تبریک گفت؟ این سؤالی است که چهارده سال است نتوانسته اند پاسخ دهند .
در مورد سؤالی که قرار است ما هر شب به آن بپردازیم ، کلیپ آماده است که همین امروز بیننده ای با آقای عقیل بی عقل ! تماس گرفته و ظاهرا خبر دار بوده که قرار است این سؤال پرسیده شود . طبیعتا هیچ پاسخی هم در مورد آن ندارند .
کلیپ 3 ) :
بیننده :
اگر اجازه دهید چند سؤال داشته باشم . در مورد عید غدیر هم نظر خود را بیان کنم . شما فرض کنید که من یک پله از نظر شیعه عقب تر هستم و می گویم که غدیر بر حسب چیزی که شما می گویید : اظهار محبت نسبت به حضرت علی (علیه السلام) بوده .
هاشمی ، کارشناس وهابی :
ما قبل از این که به این بحث بپردازیم ، شما بگویید که چرا بزرگان این روز را عید نام نگذاشتند؟ آیا می دانستند و این کار را نکردند یا این که نمی دانستند و الان آگاه تر شدند ؟ شما این را پاسخ دهید و بعد از آن به بحث اظهار محبت و دوستی در غدیر می پردازیم .
بیننده :
بنده این را پاسخ می دهم . اما شما بحث را عوض نکنید .
هاشمی ، کارشناس وهابی :
لطفا به این سؤال پاسخ دهید ؛ چون ما فقط بیست دقیقه زمان داریم و بینندگان زیادی پشت خط منتظر هستند . چرا هیچ کدام از بزرگان دینی ، مثل حضرت علی ، حضرت حسن ، حضرت حسین ، حضرت زهرا و حضرت زینب در قرون اولیه اسلام ، این روز را به نام عید نمی شناختند .
بیننده :
آقای هاشمی ! همه این ها ، این روز را عید می شمردند ؛ اما شما که می گویید : غدیر اظهار محبت است ..
هاشمی ، کارشناس وهابی :
برادر عزیز ! شما چطور متوجه شدید که این بزرگواران این روز را عید می شمردند . آیا مدرکی بر این ادعا دارید ؟
بیننده :
بله ، مدرکی هست . اگر شما به سؤال من جواب بدهید ، من هم به سؤال شما جواب می دهم .
هاشمی ، کارشناس وهابی :
از شما تشکر می کنم . چون در این جا تبادل کالا نیست که شما حتما کالا بخرید تا ما هم کالا بخریم .
مجری :
عجز و درماندگی آقای عقیل هاشمی که نمی خواهند به این سؤال پاسخ دهند را دیدیم . چون در کلیپی که شب گذشته پخش کردیم ، در مورد یک عبارت ابن تیمیه و سؤالی که در کنار آن مطرح شد ، درمانده شد . ما گفتیم که این سؤال برنامه چالش در ایام دهه غدیر خواهد بود و این سؤال را ما رها نمی کنیم و هر بیننده ای هم که به شبکه های وهابی وصل شد ، فقط و فقط همین سؤال را بپرسند تا نهایتا به نتیجه ای می رسیم یا این که مثل قضیه دروغ های ابن تیمیه می شود که عجز تمامی وهابی ها و همه شبکه های وهابی ثابت شد و حتی یک نفر هم نتوانست با شبکه جهانی ولایت تماس بگیرد تا در مورد آن توضیح دهد .
استاد یزدانی :
بنده این سؤال را دوباره مطرح میکنم تا بینندگان عزیز این سؤال را از شبکه های وهابی بپرسند تا کارشناسان این شبکه های وهابی را در این ایام مبارک غدیر درمانده کنند . این ایام جهاد شیعیان همه دنیا است که با این شبکه ها تماس بگیرند . حتی اگر تماس شما را قطع کردند ، هیچ مشکلی نیست و ما کلیپ آن را پخش می کنیم .
سؤال این است که شما می گویید : پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند : امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را دوست داشته باشید . چرا صحابه به همین دوستی هم عمل نکردند . ابن تیمیه حرانی در کتاب منهاج السنه ، جلد 7 ، صفحه 137 تصریح می کند :
فان كثيرا من الصحابة والتابعين كانوا يبغضونه ويسبونه ويقاتلونه …
بسیاری از صحابه و تابعین همیشه بغض و کینه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را در دل داشتند و به آن حضرت فحش می دادند و با ایشان می جنگیدند .
در این جا کان از افعال ناقصه بر فعل مضارع آمده و استمرار را بیان می کند .
ابن تیمیه ، منهاج السنه ، ج 7 ، ص 137
این مستند را که خواندید ، آیه قرآن کریم را هم بخوانید که خداوند می فرماید : ومن لم يحکم بما انزل الله فاولئک هم الفاسقون ، ومن لم يحکم بما انزل الله فاولئک هم الظالمون ، ومن لم يحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون .
از آن ها بپرسید که نظر شما در باره این آیات چیست ؟ خدا و پیامبر (صلی الله علیه وآله) حکم کرده که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را دوست داشته باشید ؛ اما صحابه و تابعین خلاف حکم خدا و پیامبر (صلی الله علیه وآله) عمل کردند . آیا باز هم صحابه عادل هستند یا نیستند ؟
مجری :
کلیپ بعدی از آقای سجودی است که بیننده ای تماس گرفته و در مورد همین مطلب سؤال کرده .
کلیپ 4 ) :
بیننده : حمید از ایران
آقای سجودی ! چون نزدیک روز عید غدیر هستیم ، از شما و دیگران دوستان شما سؤالی داشتم که شما به نیابت همه پاسخ دهید . شما بارها در شبکه های خود ادعا کردید که پیامبر (صلی الله علیه وآله) حضرت علی (علیه السلام) را در روز غدیر خم دستشان را بالا بردند و آن خطبه معروف را خواندند ، منظورشان جانشینی و امامت نبوده ؛ بلکه حضرت می خواستند دوستی و محبت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را به مردم اعلام کردند . بحث جیش یمن را هم به عنوان شاهد می آورید .
حال سؤال بنده این است که اگر واقعا همین است که شما می گویید یعنی هدف دوستی حضرت علی (علیه السلام) بوده نه جانشینی ، چرا بسیاری از صحابه همین دوستی را بنابر آن چه که ابن تیمیه می گوید ، رعایت نکردند ؟ ابن تیمیه در منهاج السنه ، جلد 7 ، صفحه 137 می گوید : بسیاری از صحابه و تابعین بغض حضرت علی (علیه السلام) را داشتند و ایشان را سبّ می کردند و به قتال ایشان رفتند ، فان کثیرا من الصحابه والتابعین کانوا یبغضونه ویسبّونه ویقاتلونه ، هم بغض داشتند ، هم سبّ می کردند و هم به جنگ با آن ها رفتند . لفظ کثیر را هم بیان می کند که بسیاری از صحابه را شامل می شود .
با توجه به این بحث ، خداوند در قرآن کریم بارها فرموده : ومن لم يحکم بما انزل الله فاولئک هم الفاسقون ، ومن لم يحکم بما انزل الله فاولئک هم الظالمون ، ومن لم يحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون.
اگر در این جا بحث دوستی بود ، چرا طبق ادعای ابن تیمیه ، بسیاری از صحابه همین دوستی را هم عمل نکردند . علاوه بر این ها ، بحث عدالت صحابه در این باره چه می شود ؟ با توجه به بغضی که نسبت به حضرت علی (علیه السلام) داشتند و حضرت را سبّ می کردند و با ایشان می جنگیدند ، عدالت این صحابه چه طور می شود . مطلب صحیح مسلم هم معروف است که حضرت علی (علیه السلام) فرمودند : رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از من عهد گرفتند که کسی تو را دوست ندارد مگر این که مؤمن باشد و کسی تو را دشمن نمی دارد ،مگر این که منافق باشد .
سجودی ، کارشناس وهابی :
شکر خدا که قبول کردید پیامبر حضرت علی را به عنوان دوست گرفته نه به عنوان جانشین . البته می دانم که شما به صورت مماشات گفتید . اما این که چرا به عنوان دوست بگیرید ، برای این که گفتم : حضرت علی فرزندش بود ، حضرت علی دامادش بود ، حضرت علی پسر عموش بود . وقتی شما به حضرت علی بد بگویید ، مثل این است که به خود پیامبر بد گفتید . وقتی به حضرت عایشه بد گفتی ، مثل این است که به خود پیامبر بد گفتی . این که جدا نمی شود . حضرت علی را طرد می کرد ، آن وقت بد می گفتی . وقتی حضرت عایشه را طرد می کرد ، آن وقت بد می گفتی .
لذا این مسأله مهم است ، این را می فهمی . حضرت علی مقامی غیر از مقام دیگر صحابه نزد پیامبر داشت ، جای پسرش هم بود و در خانه اش بزرگ شده بود .
نکته دوم ، این که فرمودید که مسلمانان بغض حضرت علی را داشتند ، این باید در ما مسلمانان در چهار مذهب و در مذهب سلفی ها یعنی پنج مذهب ، انعکاس پیدا کند . شما می بینید که ما همه حضرت علی را دوست داریم . پس این چطور است ؟ ما پیرو چه کسی هستیم ؟ اگر صحابه دشمن حضرت علی بودند ، چطور است که امروز یکی را پیدا نمی کنید که دشمن حضرت علی باشد و اگر تابعین بودند که کتب حدیثی نوشتند . شما یک حدیث در کتاب های ما در ذم حضرت علی پیدا کن . من هزاران حدیث در مدح حضرت علی می آورم .
این دروغ های چیست که شما می گویید ؟ انسان باید از نفس خودش خجالت بکشد که این طور دروغ بگوید . اما این که با یک کار حضرت علی بد باشم . مثلا چرا قاتلین عثمان را مجازات نکرد ، این را نگوید که با حضرت علی بد بوده .
بیننده :
آقای سجودی ! متأسفانه شما به هیچ کدام از سؤالات من پاسخ ندادید و کلا منکر شدید و می گویید : مگر می شود !! ابن تیمیه گفته : این کار شده است .
سجودی ،کارشناس وهابی :
اگر ابن تیمیه گفته ، اشتباه کرده . بحث تمام است . ابن تیمیه که پیامبر من نیست ، مثل فلان کس که پیامبر شما است . ابن تیمیه یک عالم ما بوده . همه علمای ما اشتباه می کنند . بحث تمام است . این را ابن تیمیه گفته ، صحابه که نگفتند . من که می گویم اگر صحابه این کار را کرده بودند ، چرا ما امروز این کار را نمی کنیم .
آقاجان ! ابن تیمیه در مقابل امام احمد ،امام ابوحنیفه و امام شافعی چه کسی است ؟ شما را به خدا ابن تیمیه چه کسی است ؟ اگر گفتیم پیامبر است ، شما شب و روز اسم امام ابن تیمیه را می آورید . ما که نگفتیم پیامبر است ، ما که نگفتیم اشتباه نکرده ، ما که نگفتیم کتاب هایش را خواندیم ، ما که از او تبلیغ نمی کنیم . خدا می داند که شما چه می خواهید . والله خجالت دارد ، بالله خجالت دارد ، تالله خجالت دارد !!!
بیننده :
این که نمی شود شما هر جا که به نفعتان نباشد ، می گویید : اشتباه کرده ، غلط کرده و برای خودش گفته . هر جا که به نفعتان است ، داعش می آید و نوشته ای می گذارد و بزرگ بزرگ هم اعلام می کند که خلبان را که آتش می زند ، ابن تیمیه گفته . هر جا به نفعتان باشد ، می گویید : درست گفته و هر جا به نفعتان نیست ،می گویید : اشتباه کرده .
بحث من با شما تمام است که می گویید : ابن تیمیه دروغ گفته . به نظر من هم ابن تیمیه در این مورد دروغ گفته . نص ابن تیمیه بسیار صریح است که میگوید : فان کثیرا من الصحابه و التابعین کانوا یبغضونه ویسبّونه ویقاتلونه ، بسیاری از صحابه و تابعین بغض امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را در دل داشتند و به ایشان سبّ می کردند و با او می جنگیدند .
آقای سجودی ! ابن تیمیه از شما سوادش بیشتر بوده که هم صحابه را از شما بیشتر می شناخت و هم از نظر زمانی به آن ها نزدیک تر بوده .
سجودی ،کارشناس وهابی :
والله باید انسان خجالت بکشد . من به شما در مورد ابن تیمیه گفتم ؛ اما شما باز هم صحبت می کنید !!!!
مجری :
این هم پاسخ آقای سجودی بود که ابتدا گفتند : این دروغ ها چیست که شما می گویید .
این را ابن تیمیه گفته ، شیعه نگفته . اگر هم دروغی است ، ابن تیمیه دروغگو و کذاب است که آقای سجودی در بحث دروغ های ابن تیمیه ، حاضر نشد قبول کند .
اما استاد یزدانی عزیز ! تنها پاسخ مرتبط با این بحث که آقای سجودی بیان کردند ، این بود که ابن تیمیه اشتباه کرده . مجددا در این باره توضیحاتی را بیان کنید .
استاد یزدانی :
اگر این حرف را زدند ، می گوییم که این یک اشتباه ساده نیست ؛ بلکه تهمت بسیار سنگینی به صحابه است ؛ چون طبق روایت صحیح مسلم ، بغض امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) نشانه نفاق است و ابن تیمیه گفته : بسیاری از صحابه و تابعین این نشانه را داشتند یعنی کثیری از صحابه منافق بودند و این یعنی تنقیص صحابه . اگر یک شیعه این حرف را بزند ، این ها قطعا او را تکفیر می کنند و این جمله آقای ابوزرعه رازی در کتاب تهذیب الکمال را حتما بینندگان عزیز یادداشت کنند . کتاب تهذیب الکمال که بهترین کتاب رجالی این ها در بحث بررسی اسناد صحاح سته است . تألیف آقای مزی ، جلد 19 ، با تحقیق دکتر بشار عواد معروف ، چاپ مؤسسه الرساله بیروت ، صفحه 96 :
وقال ابوجعفر التستري ايضا : سمعت ابا زرعه يقول : اذا رأيت الرجل ينتقص احدا من اصحاب رسول الله صلي الله عليه وسلم فاعلم انه زنديق ….
می گوید : از ابوزرعه شنیدم که می گفت : اگر دیدی شخصی یکی از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وآله) را تنقیص کرد یعنی یک اشکال کوچک بر او وارد نمود ، بدان که او زندیق است .
مزی ، تهذیب الکمال ، ج 19 ، چاپ مؤسسه الرساله بیروت ، با تحقیق دکتر بشار عواد معروف ، ص 96
یا صحابه واقعا این طور بودند که فکر می کنم حقیقت داشته باشد و در این جا ابن تیمیه یک عبارت درست گفته . یا این که ابن تیمیه به صحابه اتهام زده و زندیق است . همان طور که آقای حصنی دمشقی در کتاب دفع شبه من شبّه وتمرد ، با تحقیق عبد الواحد مصطفی ، صفحه 394 ، در بحث این که پیامبر (صلی الله علیه وآله) از دنیا رفته و بدنش پوسیده . این مطالب را از ابن تیمیه نقل می کند و در پاسخ به او می گوید :
هذا شيء تقشعر منه الأبدان ولم نسمع أحدا فاه بل ولا رمز إليه في زمن من الأزمان ولا بلد من البلدان قبل زنديق حران …
این حرف ها بدن انسان را می لرزاند و هیچ دهانی تا به حال جرأت نکرده که این حرف ها را بزند و هیچ گوشی تا به حال این حرف ها را نشنیده و در هیچ زمانی به این مطلب حتی اشاره هم نکرده . نه در هیچ زمانی و نه در هیچ مکانی ، قبل از زندیق حران !!!
حصنی دمشقی ، دفع شبه من شبّه و تمرد ، با تحقیق عبد الواحد مصطفی ، ص 394
این طور استدلال می کنیم که هر کس به یکی از صحابه اتهام بزند ، زندیق است و ابن تیمیه به اکثر صحابه اتهمام نفاق زده . پس زندیق است ، همانطور که آقای حصنی دمشقی گفته که او زندیق حران بوده .
تماس بینندگان
بیننده : آقای ویسی از کرج ـ اهل سنت
بنده چند شبهه داشتم که می خواستم استاد یزدانی پاسخ دهند . یکی این که آیه اکمال در مورد جدال با یهود است که در وسط آیه ، الیوم اکملت لکم دینکم .. آمده . ما این را چطور به حضرت علی (علیه السلام ) تطبیق دهیم .
استاد یزدانی :
در کجای آیه به بحث جدال با یهود پرداخته شده ؟
بیننده :
قبل و بعد آیه در مورد یهود است .
استاد یزدانی :
شما قرآن را خواندید ؟ اين كل آیه است :
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ . مائده / 3
این در مورد یهود نیست . آیه در مورد محرمات است .
بیننده :
عذر می خواهم . منظور من آیه ابلاغ بود .
استاد یزدانی :
آیه به دستور پیامبر (صلی الله علیه وآله) در این جا آمده تا از دست بعضی بزغاله هایی که آیات قرآن را می خورد ، حفظ شود و تحریف نشود و قبل و بعدش هیچ ارتباطی به این آیه ندارد و طبق نظر شیعه و اهل سنت ، آیه کاملا مستقل نازل شده است .
این مسأله سختی نیست . خیلی از آیات قرآن کریم را پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) دستور می دادند که این آیه را در بین فلان آیه ، یا قبل یا بعد از فلان آیه قرار دهید . این کار خیلی طبیعی بود و هیچ شک و شبهه ای در این نیست . در اکثر آیات قرآن کریم این اتفاق افتاده . بعضی از سوره ها چندین سال طول کشید تا کامل شدند . سوره های دیگر کامل می شدند ؛ اما این سوره هنوز کامل نشده بود . آیه نازل می شد ، پیامبر (صلی الله علیه وآله ) می فرمودند که این آیه را میان فلان آیه قرار دهید .
این خیلی طبیعی است و شک و شبهه ای در آن نیست و هیچ اشکالی ندارد .
بیننده :
در تفسیر ابن کثیر از بخاری نقل کرده که عمر گفته : این آیه در روز جمعه و روز عرفه نازل شده .
استاد یزدانی :
در صحیح مسلم آمده که شب جمعه و روز پنجشنبه بوده . در روایت دیگر آمده که شب مزدلفه بوده . این ها با هم تناقض دارند . کدام را قبول کنیم ؟
البته آیه ابلاغ را که شما گفتید در بحث یهود است ، این طور نیست . این آیه هم مستقل است .
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ . مائده / 67
در مورد آیه اکمال طبق بعضی از روایات مثل روایت صحیح بخاری ، روز جمعه نازل شده ؛ اما باز هم روایت با سند صحیح داریم که خود عمر بن خطاب می گوید : این آیه شب جمعه نازل شده .
بالاخره شب جمعه بوده یا روز جمعه بوده ؟؟؟ باز روایتی که در سنن صغرای نسائی که از صحاح سته است ، آمده که آقای البانی هم سند آن را صحیح دانسته .
أخبرنا إسحاق بن إبراهيم قال أَنْبَأَنَا عبد اللَّهِ بن إِدْرِيسَ عن أبيه عن قَيْسِ بن مُسْلِمٍ عن طَارِقِ بن شِهَابٍ قال قال يَهُودِيٌّ لِعُمَرَ لو عَلَيْنَا نَزَلَتْ هذه الْآيَةُ لَاتَّخَذْنَاهُ عِيدًا ) الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ( قال عُمَرُ قد عَلِمْتُ الْيَوْمَ الذي أُنْزِلَتْ فيه وَاللَّيْلَةَ التي أُنْزِلَتْ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ وَنَحْنُ مع رسول اللَّهِ e بِعَرَفَاتٍ .
در این روایت آمده که آیه در شب جمعه نازل شده .
سنن صغری نسائی ، ج 5 ، ص 251
متأسفانه وقت ما کم است وگرنه بحث مفصلی در این باره باید داشته باشیم . در صحیح مسلم ،جلد 4 ، صفحه 2313 :
حدثنا أبو بَكْرِ بن أبي شَيْبَةَ وأبو كُرَيْبٍ واللفظ لِأَبِي بَكْرٍ قال حدثنا عبد اللَّهِ بن إِدْرِيسَ عن أبيه عن قَيْسِ بن مُسْلِمٍ عن طَارِقِ بن شِهَابٍ قال قالت الْيَهُودُ لِعُمَرَ لو عَلَيْنَا مَعْشَرَ يَهُودَ نَزَلَتْ هذه الْآيَةَ ) الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمْ الْإِسْلَامَ دِينًا ( نَعْلَمُ الْيَوْمَ الذي أُنْزِلَتْ فيه لَاتَّخَذْنَا ذلك الْيَوْمَ عِيدًا قال فقال عُمَرُ فَقَدْ عَلِمْتُ الْيَوْمَ الذي أُنْزِلَتْ فيه وَالسَّاعَةَ وَأَيْنَ رسول اللَّهِ e حين نَزَلَتْ نَزَلَتْ لَيْلَةَ جَمْعٍ وَنَحْنُ مع رسول اللَّهِ e بِعَرَفَاتٍ .
صحیح مسلم ، ج 4 ، ص 2313
در این روایت اگر عرفه جمعه باشد ، غروب جمعه و شب شنبه می شود . طبق روایت نسائی ، شب جمعه می شود . طبق روایت عمر بن خطاب در صحیح بخاری ، روز جمعه بوده . یعنی سه زمان مختلف را بیان کردند . بلاخره چه زمانی بوده ، مثل این که زمانش را فراموش کردند .
البته این را هم باید حساب کنیم که طبق حساب ریاضی محال است که روز عرفه روز جمعه بوده باشد . طبق روایتی که خودشان دارند ، روز ورود پیامبر (صلی الله علیه وآله ) مشخص است ، روز عید قربان مشخص است ، روز عرفه هم مشخص است . روز عرفه اصلا روز جمعه نبوده که باید در زمان خودش بررسی شود .
بیننده :
شبهه دیگری که برای من حل نشده ، روایت صحیح مسلم است که می گوید : هر کس بیعت امامی را بر گردن نداشته باشد ، مات میته الجاهلیه ، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته .
صحیح بخاری هم می گوید :
فغضبت فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم فهجرت أبا بكر فلم تزل مهاجرته حتى توفيت .
در روایت دیگر هم می گوید :
فلم تكلمه حتي توفيت .
در مورد امام حضرت زهرا (سلام الله علیها ) قضیه چه می شود ؟
مجری :
در این باره پاسخ شما بیان خواهد شد . اما نظر شما در مورد سؤال برنامه چیست ؟
بیننده :
اتفاقا خودم به خاطر این که دانشجوی تفسیر هستم ، مقاله ای در مورد سبّ و لعن حضرت علی (علیه السلام) نوشتم . ایشان را سبّ و لعن زیادی کردند . سعد بن ابی وقاص در جاهای مختلف گفته که معاویه دستور داده بود که سبّ کن . عین روایت دقیقا در ذهنم نیست . از این نظر هیچ توجیهی ندارند .
مجری :
از شما تشکر میکنیم . استاد یزدانی پاسخ سؤال شما را حتما خواهند داد .
استاد یزدانی :
بینندگان عزیزی که تماس می گیرند ، این سؤال را بپرسند که اگر پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را دوست داشته باشید ، چرا صحابه به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فحش می دادند ، پس آن حضرت را دوست نداشتند .
در کتاب معجم کبیر طبرانی ، جلد 3 ، صفحه 71 ،روایت 2697 :
حدثنا زَكَرِيَّا بن يحيى السَّاجِيُّ ثنا محمد بن بَشَّارٍ بندَارٌ ثنا عبد الْمَلِكِ بن الصَّبَّاحِ الْمِسْمَعِيُّ ثنا عِمْرَانُ بن حُدَيْرٍ أَظُنُّهُ عن أبي مِجْلَزٍ قال قال عَمْرُو بن الْعَاصِ وَالْمُغِيرَةُ بن شُعْبَةَ لِمُعَاوِيَةَ إِنَّ الْحَسَنَ بن عَلِيٍّ عَيِيُّ وَإِنَّ له كَلامًا وَرَأَيًا وَإِنَّهُ قد عَلِمْنَا كَلامَهُ فَيَتَكَلَّمُ كَلامًا فَلا يَجِدُ كَلامًا فقال لا تَفْعَلُوا فَأَبَوْا عليه فَصَعِدَ عَمْرٌو الْمِنْبَرَ فذكر عَلِيًّا وَوَقَعَ فيه ثُمَّ صَعِدَ الْمُغِيرَةُ بن شُعْبَةَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عليه ثُمَّ وَقَعَ في عَلِيٍّ رضي اللَّهُ عنه ثُمَّ قِيلَ لِلْحَسَنِ بن عَلِيٍّ اصْعَدْ فقال لا أَصْعَدُ وَلا أَتَكَلَّمُ حتى تُعْطُونِي ….
امام مجتبي (عليه السلام) در مجلسی که مغیره بن شعبه و عمر بن عاص و معاویه بن ابی سفیان در بحث صلح صحبت می کردند . مغیره بن شعبه در محضر امام حسن مجتبی و امام حسین (علیهم السلام) به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فحش داد .
طبرانی ،معجم کبیر ، ج 3 ، ص 71
مگر پیامبر (صلی الله علیه وآله) نگفته بود که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را دوست داشته باشید . چرا این ها به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فحش می دادند . سند روایت هم صحیح است . همان طور که آقای هیثمی در مجمع الزوائد ، جلد 7 ، صفحه 352 دقیقا همین روایت را می آورند و می گوید :
ثم صعد المغيرة بن شعبة فحمد الله واثني عليه ثم وقع في علي ….
رواه الطبراني عن شيخه زكريا بن يحيي الساجي قال الذهبي : احد الآيات ما علمت فيه حرجا اصلا وقال ابن القطان : مختلف فيه في الحديث وثقه قوم وضعفه آخرون وبقية رجاله رجال الصحيح .
طبرانی از استادش شیخ زکریا بن یحیی ساجی نقل می کند که ذهبی گفته : او یکی از اثبات است و هیچ جرحی را در باره او قبول نمی کنم و اصلا او را ندیدم و نمی شناسم . ابن قطان گفته : مختلف فیه هم باشد ، هیچ مشکلی پیش نمی آید . و روایتش حسن می شود . بقیه رواتش هم روات صحیح بخاری هستند .
هیثمی ، مجمع الزوائد ،ج 7 ، ص 352
علاوه بر این ، آقای حاکم در مستدرک ، جلد 1 ، چاپ دار الطیبه ، صفحه 541 :
حدثنا أبو بكر محمد بن داود بن سليمان ثنا عبد الله بن محمد بن ناجية ثنا رجاء بن محمد العذري ثنا عمرو بن محمد بن أبي رزين ثنا شعبة عن مسعر عن زياد بن علاقة عن عمه أن المغيرة بن شعبة سب علي بن أبي طالب فقام إليه زيد بن أرقم فقال يا مغيرة ألم تعلم أن رسول الله e نهى عن سب الأموات فلم تسب عليا وقد مات .
مغیره بن شعبه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را فحش می داد . زید بن ارقم بلند شد و گفت : ای مغیره ! مگر نمی دانی که پیامبر (صلی الله علیه وآله) گفته که مرده ها را فحش ندهید .
چرا زید بن ارقم نگفت که پیامبر (صلی الله علیه وآله) در غدیر خم فرموده که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را دوست داشته باشید . فحش ندهید ، بی ادبی نکنید . مگر مغیره از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وآله) نبود ؟ مگر شما او را دوست ندارید ؟ مگر عمر بن خطاب حکومت کل عراق را به مغیره نداده بود ؟ چرا به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فحش می داد ؟
آقای حاکم نیشابوری می گوید :
هذا حديث صحيح علي شرط صحيح مسلم ولم يخرجاه ….
این روایت شرایط صحیح مسلم را دارد .
آقای شمس الدین ذهبی هم در تلخیص می گوید :
علي شرط مسلم
این روایت شرایط صحت صحیح مسلم را دارد .
حاکم نیشابوری ، مستدرک ، ج 1 ، چاپ دار الطیبه ، ص 541
این هم دو روایت با سند صحیح که مغیره بن شعبه به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) ناسزا و بی ادبی می کرد . پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرموده بود که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را دوست داشته باشید . چرا صحابه این کار را می کردند ؟ چرا صحابه به دستور رسول خدا (صلی الله علیه وآله) عمل نکردند ؟ چرا صحابه بغض امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را در دل داشتند ؟ مگر در صحیح مسلم نیامده که هر کس بغض امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را داشته باشد ، منافق است ؟ مگر در قرآن کریم نیامده ومن لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون ، فاولئک هم الفاسقون ، فاولئک هم الظالمون .
مغیره بن شعبه مصداق کدامیک از این ها است ؟ بر خلاف حکم پیامبر (صلی الله علیه وآله) و حکم خدا عمل کرده و حکم کرده . روی منبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) می نشیند و به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) پرچمدار پیامبر (صلی الله علیه وآله) فحش می دهد . دلیلش برای این کار چه بود ؟ مگر پیامبر (صلی الله علیه وآله) نگفته بود که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را دوست داشته باشید .
بینندگان عزیز این را هم از شبکه هایی که مغیره صفت هستند و از نسل مغیره و قنفذ هستند ، بپرسید که چرا اجدادتان این کار ها را می کردند ؟ آیا بر خلاف حکم خدا حکم کرده بودند ؟ آیا مسلمان بودند یا این که کافر بودند یا ظالم بودند یا منافق بودند یا فاسق بودند ؟ هر کدام را که شما قبول کنید ، ما از شما می پذیریم .
مجری :
از شما استاد یزدانی عزیز و هم چنین شما بینندگان بزرگوار تشکر و قدر دانی می کنیم .
اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی مدد
خدا یار و نگهدارتان .