سجده در مقابل بت جایز است ؛ خلوت کردن زن با میمون حرام است ؛ خود ارضائی جایز است ؛ استفاده از طلا برای زنان حرام است ؛ جایز نیست زنان برای زایمان به بیمارستان بروند؛ ورود زن حایض به مسجد الحرام جایز است و …
بسم الله الرحمن الرحیم
برنامه : راه و بی راه 34 : فتاوای مضحک وهابیت
تاریخ : 08 / 10 / 93
موضوع: فتاوای مضحک وهابیت
مجری :
مهمان برنامه شما هستیم با برنامه راه و بی راه ، برنامه ای که رسالت آن رسوا کردن وهابیت و نشان دادن نقاط افتراقی که بین وهابیت و سایر مذاهب اسلامی وجود دارد ، که از این راه ان شاء الله به وحدت و تقریب بیشتری در جامعه اسلامی خواهیم رسید . در خدمت کارشناس عزیز و ارجمند این برنامه ، حجه الاسلام والمسلمین استاد یزدانی هستیم .
عزیزانی که در هفته های گذشته با ما همراه بودند ، می دانند که در جلسه گذشته قرار شد که موضوع توسل و استغاثه از دیدگاه علمای اهل سنت تا حدی رسید که فکر نمی کنم اثبات تواتر دیگر نیازی به دلیل داشته باشد . از این جلسه قرار بود که موضوع جلسه را به طرف فتاوای وهابیت ، سوق دهیم و در این باره بیشتر صحبت کنیم ، فتاوایی که شما تا حدودی موضوع آن را می دانید و سخنان علمای وهابیت را در این خصوص شنیده اید .
اما از آن جایی که مطالب را در جلسات متعدد بیان شد ، شاید لازم باشد به صورت کاملا فشرده عناوین کسانی را که قائل به جواز توسل بودند یا این که خودشان توسل به نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) کرده بودند ، مطرح شود تا هم برای خود ما و هم برای بینندگان عزیز مفید فایده است .
بنده از استاد یزدانی تقاضا دارم تا لیستی از افرادی که یا قائل به جواز توسل هستند یا این که خودشان توسل کرده اند و شما آن ها را در این برنامه معرفی کردید .
مشروعیت توسل و استغاثه از دیدگاه علمای اهل سنت
استاد یزدانی :
مشروعیت توسل و استغاثه از دیدگاه روایات اهل سنت و هم چنین فهرست طرفداران توسل را خدمت بینندگان عزیز خیلی سریع بیان خواهم کرد ، کسانی که توسل را قبول داشته اند و یا کسانی که خودشان عملا توسل کرده اند را به صورت پاور پونت آماده کرده ام .
در ابتدا روایات را آوردم که قبل از روایات اهل سنت ، روایاتی از امام صادق (علیه السلام) را نقل کردیم که ایشان توسل را جایز و حتی مستحب می دانستند . از کتاب های اهل سنت :
توسل حضرت آدم (علیه السلام) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از زبان ابن تیمیه که گفته بود سند روایت صحیح است .
استغاثه حضرت هاجر (علیها السلام) به حضرت جبرئیل از صحیح بخاری خواندیم
توسل رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به انبیای گذشته
استغاثه عایشه و تمام صحابه به قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
توسل عمر بن خطاب به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و عموی آن حضرت كه تمام صحابه در این کار شرکت داشتند .
استغاثه بلال بن حارث به قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) و تأیید عمر
استغاثه عبد الله بن عباس به ملائکه
استغاثه عبد الله بن عمر به رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
استغاثه حضرت زینب (علیها السلام) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز جانسوز عاشورا در کربلا
توسل عثمان بن حنیف به رسول خدا ﴿ صلی الله علیه وآله ﴾ و آموزش آن به دیگر صحابه
توسل ابو ایوب انصاری به قبر رسول خدا ﴿صلی الله علیه وآله ﴾
استغاثه حضرت عیسی ﴿علیه السلام ﴾ به رسول خدا ﴿صلی الله علیه و آله ﴾ در زمان رجعت
این دوازده حدیث که از کتب اهل سنت خواندیم که سند همه آن ها صحیح و معتبر است . البته روایات دیگری هم بود که ما فرصت نکردیم آن ها را بیان کنیم یا این که از نظر سندی مشکل داشتند .
فهرست کسانی که توسل را جایز می دانستند
۱ . محمد بن منکدر بن عبد الله ـ متوفای ۱۳۰ هـ .
۲ . حسن بن ابراهیم ابو علی الخلال ـ متوفای ۱۴۷ هـ .
۳ . نعمان بن ثابت ابو حنیفه ـ متوفای ۱۵۰ هـ .
۴ . مالک بن انس ، رئیس فرقه مالکیه ـ متوفای ۱۷۹ هـ .
۵ . محمد بن ادریس شافعی ـ متوفای ۲۰۳ هـ .
۶ . احمد بن محمد بن حنبل ـ متوفای ۲۴۱ هـ .
این ها از بزرگان و ائمه اربعه اهل سنت بودند و دیگرانی که توسل را قبول داشتند و عملا خودشان هم توسل نموده اند . دیگر بزرگان اهل سنت :
۷ . یحیی بن یحیی ابا علی نیشابوری ـ متوفای 226 هـ .
8 . احمد بن حرب نیشابوری ـ متوفای 234 هـ .
9 . محمد بن اسحاق بن خزیمه ـ متوفای 311 هـ .
10. ابو ولید حسان بن محمد نیشابوری الفقیه ـ متوفای 349 هـ .
11 . سلیمان بن احمد طبرانی ـ متوفای 360 هـ .
12 . عبد الله بن محمد بن جعفر بن حیان ابو الشیخ ـ متوفای 369 هـ .
13 . محمد بن اسحاق کلاباذی ـ متوفای 380 هـ .
14 . محمد بن ابراهیم بن علی ابن المقری ـ متوفای 381 هـ .
15 . هبه الله بن حسن لالکائی ـ متوفای 418 هـ .
16 . احمد بن محمد بن ابراهیم ثعلبی شافعی ـ متوفای 437 هـ .
17 . علی بن محمد ماوردی شافعی ـ متوفای 450 هـ .
18 . ابو حاتم محمد بن حبان ـ متوفای 354 هـ .
19 . ابو بکر محمد بن حسین بیهقی شافعی ـ متوفای 458 هـ .
20 . هبه بن عبد الوارث شیرازی ـ متوفای 485 هـ .
21 . محمد بن محمود ابو الفرج قزوینی ـ متوفای 501 هـ .
22 . علی بن حسن بن هبه الله ابن عساکر شافعی ـ متوفای 571 هـ .
23 . عبد الله بن محمد حجری المغربی ـ متوفای 591 هـ .
24 . ابو الفرج عبد الرحمن بن علی ابن جوزی ـ متوفای 597 هـ .
25 . محمد بن عبد الله سامری حنبلی ـ متوفای 616 هـ .
26 . عبد الله بن احمد بن محمد بن قدامه مقدسی ـ متوفای 620 هـ .
27 . عثمان بن عبد الرحمن شهرزوری ابن صلاح ـ متوفای 643 هـ .
28 . محمد بن ابی بکر قرطبی مالکی ـ متوفای 671 هـ .
29 . یحیی بن شرف نووی ـ متوفای 676 هـ .
30 . عبد الله بن محمود موصلی حنفی ـ متوفای 683 هـ .
31 . احمد بن ادریس قرافی مالکی ـ متوفای 684 هـ .
32 . عبد الله بن محمود نسفی ـ متوفای 710 هـ .
33 . احمد بن عبد الحلیم ابن تیمیه ـ متوفای 728 هـ . روایات زیادی را از این شخص خواندیم که صراحتا هم توسل و هم استغاثه را قبول کرده بودند و عملا در برخی از مواقع انجام داده است .
34 . محمد بن محمد ابن الحاج مالکی ـ متوفای 737 هـ .
35 . شمس الدین احمد بن محمد ذهبی ـ متوفای 748 هـ . که ده ها روایت را از کتاب های ایشان خواندیم و دیدیم که هیچ اشکالی به آن وارد نکرده بود .
36 . تقی الدین سبکی شافعی ـ متوفای 756 هـ .
37 . ابن کثیر دمشقی سلفی اسماعیل بن عمر قرشی ـ متوفای 774 هـ .
38 . بدر الدین حسن بن حبیب شافعی ـ متوفای 779 هـ .
39 . برهان الدین ابراهیم بن فرحون مالکی ـ متوفای 799 هـ .
40 . تقی الدین بن محمد حصنی دمشقی ـ متوفای 829 هـ .
41 . شمس الدین محمد بن محمد جزری شافعی ـ متوفای 833 هـ .
42 . احمد بن محمد قسطلانی ـ متوفای 851 هـ .
43 . احمد بن علی بن حج عسقلانی ـ متوفای 852 هـ .
44 . محمد بن احمد ابو البقاء حنفی ـ متوفای 854 هـ .
45 . بدر الدین محمود بن احمد عینی ـ متوفای 855 هـ .
46 . محمد بن عبد الواحد سیواسی حنفی ـ متوفای 861 هـ .
47 . ابراهیم بن محمد بن عبد الله بن مفلح حنبلی ـ متوفای 884 هـ .
48 . علی بن سیلمان مرداویی حنبلی ـ متوفای 885 هـ .
49 . عبد الرحمن بن عبد السلام صفوری شافعی ـ متوفای 894 هـ .
50 . عبد الرحمن بن ابی بکر سیوطی شافعی ـ متوفای 911 هـ .
51 . علی بن عبد الله سمهودی ـ متوفای 911 هـ .
52 . محمد بن یوسف صالحی شامی شافعی ـ متوفای 942 هـ .
53 . احمد بن حجر هیثمی ـ متوفای 974 هـ .
54 . احمد بن قاسم العبادی ـ متوفای 994 هـ .
55 . نظام الدین حنفی برهانپوری ـ متوفای 1009 هـ .
56 . علی بن سلطان محمد قاری هروی حنفی ـ متوفای 1014 هـ . که به صراحت گفته بود : اذا تحیرتم فی الامور فاستعینوا باهل القبور .
57 . منصور بن یونس بهوتی حنبلی ـ متوفای 1046 هـ .
58 . حسن بن عمار شرنبلالی حنفی ـ متوفای 1069 هـ .
59 . عبد الرحمن بن محمد کلیبولی حنفی ـ متوفای 1078 هـ .
60 . سلیمان بن عمر الجمل معروف به الجمل ـ متوفای 1204 هـ .
61 . محمد بن خلیل بن علی مرادی ـ متوفای 1206 هـ .
62 . احمد بن محمد طحاوی حنفی ـ متوفای 1231 هـ .
63 . مصطفی بن سعد رحیبانی حنبلی ـ متوفای 1234هـ .
64 . محمد بن امین بن عمر حنفی متوفای52 12 هـ .
65 . سعید بن محمد باعلی باعشن شافعی ـ متوفای 1270 هـ .
66 . عثمان بن محمد دمیاطی شافعی ـ متوفای 1300 هـ .
67 . سید احمد سید زینی دحلان ـ متوفای 1304 هـ . شیخ الاسلام اهل سنت در زمان وهابیت در مکه
68 . محمد بن عمر نووی ـ متوفای 1316 هـ .
69 . خلیل بن احمد سهارنپوری ـ متوفای 1346 هـ .
70 . جمیل صدقی فیضی الزهاوی ـ متوفای 1354 هـ .
71 . محمد عمر سربازی ـ متوفای 1385 هـ .
72 . دکتر سید محمد طنطاوی مصری (معاصر )
73 . عبد الرحمن سربازی ( معاصر )
این ها کسانی بودند که اسامی آن ها را به همراه پی دی اف کتاب هایشان به بینندگان عزیز نشان دادیم که یا صراحتا توسل را جایز دانسته بودند یا این که عملا خودشان توسل کردند .
مجری :
شما فرمودید غیر از این ها افراد دیگری هم هستند که توسل را جایز می دانند و شما اسامی آن ها را مطرح نکرده اید . تعدادی از آن ها را می توانید معرفی کنید ؟
استاد یزدانی :
طبق تحقیقی که انجام داده ام ، غیر از این ها ، حدود یک صد نفر هستند که توسل را قبول دارند یا عملا در کار های خود توسل کرده اند .
1 . ابراهیم لقانی مالکی ـ صاحب کتاب جوهره التوحید ، متوفای 1041 هـ .
2 . ابشهی شافعی ـ متوفای 850 هـ .
3 . ابن ابی الوفاء قرشی مالکی ـ متوفای 775 هـ .
4 . ابن خطیب مالکی یا ابن قنفد ـ متوفای 810 هـ .
5 . ابن زلمکانی شافعی
6 . ابن عدیم حنفی ـ متوفای 660 هـ .
7 . ابن خلکان شافعی ـ متوفای 681 هـ .
8 . ابن عاشر مالکی ـ متوفای 1040 هـ .
9 . ابن قاضی شهبه شافعی ـ متوفای 851 هـ .
10 . ابن کنان حنبلی ـ متوفای 1153 هـ .
11 . ابن نجیم حنفی ـ متوفای 710 هـ .
12 . ابن عطاء الله اسکندری مالکی ـ متوفای 709 هـ .
13 . ابن عقیل حنبلی ـ متوفای 503 هـ .
14 . ابو اسحاق خجندی کازرونی
15 . ابو الحسن مالکی ـ متوفای 939 هـ .
16 . ابو العباس احمد زبیدی حنفی ـ متوفای 893 هـ .
17 . ابو العباس ناصری سلاوی مالکی ـ متوفای 1315 هـ .
18 . ابو المواهب بن محمد بن علی البکری الصدیقی المصری شافعی ـ متوفای ۱۰۷۳ هـ .
۱۹ . ابو عبد الله محمد بن حسین سامری حنبلی ـ متوفای ۶۱۶ هـ .
۲۰ . احمد زروق مالکی ـ متوفای ۸۹۹ هـ .
۲۱ . اسماعیل بن محمد عجلونی جراحی شافعی ـ متوفای ۱۱۶۲ هـ .
۲۲ . ابن خلدون ـ متوفای ۸۰۸ هـ .
۲۳ . اسماعیل حقی ـ متوفای ۱۱۳۷ هـ .
۲۴ . الامام ابن ابی جمره مالکی ـ متوفای ۶۹۹ هـ .
۲۵ . الامام زرقانی
۲۶ . امام سفارینی مالکی
۲۷ . امام صاوی مالکی
۲۸ . امام عزالی شافعی ـ متوفای ۵۰۵ هـ .
۲۹ . شمس الدین محمد بن ابی بکر انصاری شافعی ـ متوفای ۹۰۳ هـ .
۳۰ . شهاب الدین آلوسی ـ متوفای ۱۳۷۰ هـ . در یکی از کتاب های خود صراحتا توسل را انجام داده ؛ اما در بعضی از جاها هم آن را انکار کرده اند که ان شاء الله در یک دوره دیگر این تناقض گویی آلوسی را بیان خواهیم کرد .
۳۱ . شیخ الاسلام احمد عارف حکمت بک ـ متوفای ۱۳۷۵ هـ .
…..
این افراد حدود صد نفر هستند که همه در کتاب های خود تصریح کرده اند که توسل جایز است و شکی در مورد آن نیست و برای همه این افراد مدارک صحیح موجود است . افرادی که از دیدگاه وهابیت هم کافر و مشرک است در صورتی که همه از بزرگان اهل سنت می باشند .
از آن طرف حتی یک مورد از علمای بزرگ و مشهور اهل سنت قبل از ابن تیمیه پیدا نکرده اند که توسل را جایز ندانسته باشند غیر از آقای بربهاری که سخن او ارزش ندارد ، بقیه همه اجماع دارند . در بین این افراد کسانی بودند که گفته بودند جواز توسل اجماع همه علمای اهل سنت است ، غیر از این ها ما موسوعیه فقهیه کویته ، سایت مرکز افتاء مصر را خواندیم که توسل را اجماع بین همه علما دانسته بود . هم چنین کسانی از علما را معرفی کردیم که خود توسل کرده بودند مثلا قبر احمد بن حنبل را زیارت کردند .
مجری :
در طول برنامه ها ما کلیپ های متعددی را از علمای اهل سنت پخش کردیم که تصریح به جواز توسل داشتند و به روایات و آیات قرآن استناد کرده بودند از جمله آقای شعرانی ، خالد الملا ، علی جمعه ، مولوی پارسا ، صادق الجیل ، بوطی ، عبد الرحمن سربازی ، شیخ جمیل حلیم ، آقای جفری ، شیخ نادی البدری ، فرید الباجی و هم چنین در جلسات گذشته نشان دادیم اهل سنتی را که به زیارت امام رضا (علیه السلام رفته بودند .
این فرقی است که بین اهل سنت و وهابیت وجود دارد و طبق گفته علمای اهل سنت ، این ها اهل سنت نیستند ؛ بلکه در لباس اهل سنت هستند . کلیپی را آماده کرده ایم که وهابیت از دیدن آن بسیار تعجب می کنند . سخنان یکی از کارشناسان شبکه های وهابی است که سؤالی در زمینه توسل از ایشان شده و ببینیم که چه پاسخی داد و چه نقل اجماعی از بحث توسل کرده است .
دیدگاه شیخ محمد ضیائی در باره جواز توسل
اجماع علمای اهل سنت بر حلال بودن توسل به انبیاء و اولیاء
شیخ محمد ضیایی ، از کارشناسان شبکه وهابی :
اگر کسی بگوید خدایا به حق بزرگی فلان شخص ، مریض ما را شفا بده . منظور شخصی که مرده باشد ، آیا صحیح است ؟ یا اگر آن شخص زنده باشد ، چگونه است ؟
نام فلان شخص زنده را ببرد که به برکت فلان شیخ یا فلان سید که زنده است و نان می خورد و نماز می خواند ، به برکت او بچه ما را شفا بده . یا فلان امامزاده یا فلان بزرگ بود .
الجواب :
به اتفاق علمای اهل سنت این عمل به هیچ وجه حرام نیست و کسی که این کار را انجام داده ، گناه کبیره ای را مرتکب نشده است . این مسئله در رابطه با توحید و شرک و عبادت نیست . اگر کسی فکر کند که این کار شرک و حرام است ، اشتباه کرده ؛ چون به هیچ وجه مربوط به حلال و حرام نیست .
مجری :
حال سؤال ما از این شبکه های وهابی این است که شما اهل سنت هستید یا این که شیخ شما که از کارشناسان و اساتید شما هستند ، اشتباه کرده است .
اما بحث جدیدی را که امشب مورد بررسی قرار دهیم ، فتاوای وهابیت است که تا حدودی آن را از شبکه های مجازی و شبکه ولایت شنیده اید . شاید برای شما این سؤال مطرح شود که چه اتفاقی در جامعه مسلمین افتاد که وهابیت چنین سخنانی را بیان کردند ، مگر وهابیت خود را مسلمان نمی دانند ؟ مگر کتاب آن ها با ما یکی نیست ؟ مگر پیامبر آن ها با پیامبر ما فرق دارد ؟
بنده تقاضا دارم که استاد یزدانی پاسخ این سؤال را بیان کنند تا مقدمه ای باشد برای ورود به بحث جدید باشد . چرا وهابیت چنین فتاوای مضحکی را می دهند تا دست مایه ای برای خندیدن به کل مسلمانان شده است ؟
استاد یزدانی :
قبل از پاسخ به این سؤال باید بگویم که آقای ضیایی کسی است که بقیه کارشناسان شبکه وهابی تصریح کرده اند که این شخص استاد ما بوده و افتخار شاگردی ایشان را دارند . ایشان تصریح کرده اند که توسل به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به اجماع تمام علمای اهل سنت جایز است و زنده و مرده هم ندارد .
اما پاسخ به سؤال شما ، چرا کار به جایی رسیده که وهابیت بر خلاف سایر مسلمانان ، غیر از شیعیان ، چنین فتاوایی می دهند ؟ فتاوایی که واقعا برای اسلام آبرویی برای اسلام نگذاشته اند . ما در این برنامه سعی می کنیم فتاوای سایر مذاهب را نخوانیم یا این که کمتر بخوانیم ؛ ولی فتاوای وهابیت را به دلیل این که موضوع برنامه بر ضد وهابیت است ، حتما می خوانیم .
رسول بزرگوار اسلام (صلی الله علیه و آله) در جاهای مختلف بارها و بارها تأکید کرده بر این مسئله که ای مسلمان ها ! اگر بعد از من به قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) من تمسک کردید ، هرگز گمراه نمی شوید .
اگر یکی را رها کردید و یکی را بگیرید ، مفهوم کلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) این است که گمراه می شوید و باید به هر دو با هم تمسک جویید . تمام این فتاوا و این جنگ ها و کشت و کشتارهایی که در طول تاریخ انجام شده ، علت و سر منشأ آن این است که آن ها اهل بیت (علیهم السلام) را رها کردند ، در صدر اسلام به جنگ اهل بیت (علیهم السلام) رفتند و آن ها را به شهادت رساندند و کسی از اهل بیت (علیهم السلام) باقی نماند مگر این که به دست دشمنان اهل بیت (علیهم السلام ) به شهادت رسیدند .
این نتیجه دوری از اهل بیت ﴿ علیهم السلام ) است كه نبي مكرم اسلام (صلي الله علیه و آله ) در روایت صحیحی فرموده اند :
در کتاب الصواعق المحرقه فی الرد علی اهل البدع و الزندقه ، تألیف احمد بن حجر هیثمی ( این کتاب را علیه شیعه نوشت است ) ، صفحه 150 تصریح می کند :
… وفي رواية صحيحة إني تارك فيكم امرين لن تضلوا ان تبعتموهما وهما كتاب الله واهل بيتي عترتي
در روایت صحیحی نقل شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند : من در میان شما دو چیز باقی می گذارم . اگر از این دو چیز پیروی کنید ، هرگز گمراه نمی شوید و آن دو چیز یکی کتاب خدا و دوم اهل بیت من .
هیثمی ، احمد بن حجر ، صواعق المحرقه فی الرد علی اهل البدع والزندقه ، صفحه 150
دلیل اصلی که این ها راه را گم کرده اند ، دشمنی با اهل بیت (علیهم السلام) است . در آینده ان شاء الله به بحث دشمنی محمد بن عبد الوهاب و ابن تیمیه با اهل بیت (علیهم السلام) خواهیم رسید كه يكي از زشت ترین فتاوایی که ابن تیمیه در مورد اهل بیت ﴿علیهم السلام ) داده اند ، این است که نعوذ بالله اهل بیت ﴿علیهم السلام ﴾ منافق هستند .
خلاصه مطلب این که ، نتیجه دوری از اهل بیت ﴿علیهم السلام ) ، وهابیت می شود .
فتاواي وهابيت
استاد یزدانی :
فتاوای وهابیت زیاد هست که ما به مرور آن ها را بیان خواهیم کرد و سعی ما بر این است که فتاوایی را بخوانیم که قابل پخش در یک رسانه اجتماعی باشد .
ما از ابو حنیفه روایتی را خواندیم که اگر کسی قربه الی الله کفش یا قاطر خود را بپرستد ، اشکالی ندارد . این فتاوا را در بحث توسل استفاده کردیم . عین همین مطلب را ابن تیمیه هم دارد :
ابن تیمیه : سجده در مقابل بت ، جایز است
اگر کسی مجبور باشد که بت بپرستد و در مقابل بت سجده کند ، اشکالی ندارد . شاید بگویند تقیه است ؛ اما شما که تقیه را قبول ندارید و آن را نفاق می دانید . یا ابن تیمیه منافق است یا این کار را انجام داده و کافر است .
کتاب مجموعه الفتاوی ، تألیف تقی الدین احمد بن تیمیه حرانی ، متوفای 728 هـ ، چاپ دار الوفاء بیروت ، جلد 14 ، صفحه 74 :
ایشان تصریح می کند که هر کس در باطن خود ، اخلاص داشته باشد و خداوند را دوست بدارد و به او توکل کند ؛ اما به خاطر خوف یا ترس یا هر چیز دیگر ، در عمل کار دیگری انجام دهد ، گناه بزرگی است ؛ اما اگر انسان مجبور شود ، اشکالی ندارد . مثل سجده کردن در برابر بت ها ، فحش دادن به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نعوذ بالله ، هر چند که مستلزم کفر است ، اشکالی ندارد .
… والا فلو قدر انه سجد قدام وثن ولم يقصد بقلبه السجود له بل قصد السجود لله بقلبه لم يك ذلك كفرا …
اگر بر فرض کسی بر پاهای بت سجده کند ؛ اما مقصود او در قلبش ، سجده بر خداوند باشد ، این کار کفر نیست .
ابن تیمیه حرانی ، تقی الدین احمد ، مجموعه الفتاوی ، متوفای 728 هـ ، چاپ دار الوفاء بیروت ، ج 14 ، ص 74
مثلا تصور کنید که ابن تیمیه در برابر یک بت سجده می کند ؛ اما قلبا سجده برای خداوند می کند. یا این که تصور کنید آقای هاشمی در یکی از برنامه های خود به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ، فحاشی کند که این کار را هم انجام داده ، اما در قلبش بگوید من پیامبر (صلی الله علیه و آله ) را دوست دارم . ظاهرا اشکالی ندارد ، مهم این است که باطن پاک باشد . در این جا باید بگوید یا برای تقیه است که ما آن را قبول می کنیم یا این که بگویند تقیه نفاق است و ابن تیمیه منافق است یا این که بگویند سجده بر بت ، جایز است و ثابت می کند که ابن تیمیه ، کافر و مشرک است .
اگر وهابی ها برای این مطلب راه دیگری سراغ دارند ، بیان کنند .
خلوت کردن زن با میمون حرام است
یک سری فتاوای دیگر بود که خریدن بعضی میوه ها برای زن ها جایز نیست . یا این که ابن تیمیه در یکی از کتاب های خود نقل می کند که تنها گذاشتن زن با میمون جایز نیست .
کتاب الفتاوی الکبری ، تألیف تقی الدین احمد بن تیمیه حرانی ، جلد 5 ، متوفای 728 هـ ، با تحقیق محمد عبد القادر عطا و مصطفی عبد القادر عطا ، چاپ دار الکتب العلمیه بیروت ، کتاب النکاح صفحه 449 :
واولي وتحرم الخلوة بغير محرم ولو بحيوان يشتهي المرأة او تشتهيه القرد …
حرام است این که زن با نا محرم خلوت کند ولو با حیوانی باشد که آن حیوان با دیدن زن تحریک شود یا زن با دیدن آن حیوان تحریک شود مثل میمون …
ابن تیمیه حرانی ، تقی الدین احمد ، فتاوی الکبری ، با تحقیق محمد عبد القادر عطا و مصطفی عبد القادر عطا ، چاپ دار الکتب العلمیه ، کتاب النکاح ، ص 449
این فتاوای امام شما وهابی ها ، ابن تیمیه است که مبادا زن های خود را با میمون تنها بگذارید ؛ چون هم میمون خطرناک است و هم زن هایی که ابن تیمیه در باره آن ها صحبت کرده است .
مجری :
یعنی این وهابی هایی که زن های خود را برای جهاد به کشورهای دیگر فرستاده یا کسانی را که در آن جا به عنوان مجاهد هستند را مرد نمی دانند یا این که روشنفکر شده اند ؟
استاد یزدانی :
در آن جا بحث فرق می کند و هیچ اشکالی ندارد . این فتوایی است که ابن تیمیه داده و ما هیچ دخالتی در آن نداریم و پیروان ابن تیمیه هم باید از پیروی کنند و زن های خود را با میمون تنها نگذارند .
جواز ازدواج با اجنه و حور العین
فتوای دیگری که بیان می کنیم ، ازدواج با جن یا حور العین جایز است ؛ حتی تصریح کرده اند که اجنه در کلاس ما حضور دارند .
در کتاب تحفه المجیب علی اسئله الحاضر والغریب ، تألیف ابی عبد الرحمن مقبل بن هادی الوادعی ( از وهابی های بسیار پلید که فتاوای بسیار عجیب هم دارند ) ، چاپ دار الآثار یمن ، صفحه 372 :
السؤال : هل يجوز للرجل المسلم ان يتزوج بجنية مسلمة والعكس ؟
الجواب : اختلف العلماء كما في كتاب «حياة الحيوان » للدميري والذي يظهر هو الجواز واما قوله تعالي : « ومن آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا فيها وجعل بينكم مودة ورحمة » فهذا امتنان اعظم وهو ان يتزوج الانسي والانسية والجن بجنية لكن لو تزوج الانسي بجنية فليس لدينا ما يمنع او انسية تزوجت بجني فليس لدينا ما يمنع من الشرع ، لكن كره الامام المالك ان تخرج المرأة حاملا فيقال : من اين حملت ؟ فيقال : انها متزوجة من الجن ، …
آیا جایز است که مرد مسلمان با زن جنی ازدواج کند یا یک زن وهابی با یک مرد جنی ازدواج کند؟
پاسخ می دهد : که علما در این باره اختلاف می زنند و در ادامه آیه قرآن نقل می کند . این منت بسیار بزرگی است که انسان با انسان و جن با جن ازدواج کند ؛ اما اگر یک مرد با زن جنی ازدواج کند یا این که یک زن با یک مرد جنی ازدواج کند ، مانعی ندارد . اما امام مالک می گوید این کار درستی نیست ؛ زیرا راه زنا باز می شود . هر زن وهابی را ببینید ، حامله است . از او می پرسند چطور حامله شدی ؟ می گوید با یک مرد جنی ازدواج کردم .
الوادعی ، ابی عبد الرحمن مقبل بن هادی ، تحفه المجیب عن اسئله الحاضر و الغریب ، چاپ دار الآثار یمن ، ص 372
اگر علمای وهابی این فتوا را داده اند ؛ پس می توانند این کار را انجام دهند .
شرکت اجنه در جلسات درس بن باز
یک فضیلت از فضائل بن باز . آقای دکتر سعید بن علی بن وهف القحطانی ، از علمای معاصر وهابی ، کتابی در مورد عبد العزیز بن باز ، مفتی سابق عربستان سعودی ، در صفحه 76 و 77 نقل می کند که :
فقال : من مواقف أن بعض الناس عندنا في الدلم التبس به جان ، فقرئ عليه فنطق ، فسألناه هل تحضرون ايها الجن الدروس العلمية في المساجد ؟ فقال الجني : نعم نحضر الدروس الا اذا كان عند الشيخ ابن باز دروس ، فنذهب نحضر دروسه في الرياض . قال : قلنا له : تذهبون من الدلم الي الرياض هذه المسافة ؟ فقال : نعم ودروس الشيخ ابن باز يحضرها جن من الهند .
قال الشيخ عبد الرحمن بن جلال : فذهبت الي الرياض وقلت لسماحة الشيخ ابن باز : يا شيخ عبد العزيز ابشرك ببشری فقال : الشيخ بشرك الله بالخير وما هي ؟ فاخبرته الخبر الذي قال الجني فقال الشيخ عبد العزيز : نعم ولهذا صرنا نجمع في بعض كلامنا في بعض الدروس او المحاضرات بين الجن و الانس في كلامنا .
قلت : وقد سمعت الشيخ ابن باز مرارا ، وسمعه غيري ايضا يقول في بعض كلامه : يجب علي الجن و الانس عبادة الله وحده .
نقل می کند که من در دلم با بعضی از کسانی که جن را دستگیر می کردند و با آن ها صحبت می کردند ، را دیدم . سؤال کردم : شما اجنه در جلسات دروس علمیه وهابیت که در مساجد برگزار می شود ، شرکت می کنید ؟ یکی از اجنه گفت : بله ، شرکت می کنیم به خصوص اگر درس های آقای بن باز باشد . ما به ریاض برای شرکت در دروس آقای بن باز می رویم . گفتم : بین دلم و ریاض فاصله زیادی است چگونه این فاصله را طی می کنید ؟ گفت : ما می توانیم شرکت کنیم ؛ حتی یک از اجنه از هند در دروس آقای بن باز شرکت می کند .
آقای شیخ عبد الرحمن بن جلال می گوید : به ریاض رفتم و به شیخ بن باز گفتم : من یک بشارتی برای تو دارم . گفت : آن بشارت چیست ؟ گفتم : شنیده ام که اجنه هم در دروس شما شرکت می کنند . گفت : بله ، همین طور است . ما در بعضی از بحث ها که احکام را نقل می کنیم ، می گوییم این احکام هم برای اجنه است و هم برای انسان ها .
آن شخص گفت : بارها از ابن باز شنیدم که در کلمات خود می گفت : بر انس و جن عبادت خدا واجب است . (یعنی این که اجنه در درس های بن باز شرکت می کردند و از درس های ایشان استفاده می کرد )
دکتر سعید بن علی بن وهف قحطانی ، ص 76 و 77
مجری :
استاد یزدانی ! با این مطالب مطرح شده ، یک شبهه برای بنده رفع شد و آن این است که این شبکه های وهابی بعضی شب ها اعلام می کردند که امشب دوازده هزار تماس داشتیم . احتمالا این ها همان شاگردان بن باز و از اجنه بودند که با آن شبکه ها تماس می گرفتند .
کلیپ/ خود ارضایی از دیدگاه عبد الرحیم ملا زاده !
فتوای استاد عبد الرحیم ملازاده ، دانشمند جلیل القدر جهان وهابیت :
آیا خود ارضایی گناه بسیار زیادی دارد ؟ آیا زنا محسوب می شود ؟
نه خیر ، زنا محسوب نمی شود و گناه کبیره هم نیست ، بعضی از علما آن را مباح می دانند .
استاد یزدانی :
بنده در این مورد توضیحی ندارم ، فتوایی است که داده اند . آدرس این مطلب در کتاب بدائع الفوائد ، تألیف ابن قیم جوزیه ، جلد 4 ، صفحه 1471 فصلی را جدا گانه در این رابطه باز کرده که خود بینندگان به آن مراجعه کنند و ببینند که در این باره چه چیزی گفته اند .
تحریم طلا بر زن ها
آقای البانی صراحتا فتوا داده اند که استفاده زن ها از طلا جایز نیست که دلیل آن را در کتاب خود بیان کرده است . در کتاب آداب الزفاف فی السنه المطهره ، تألیف محمد ناصر الدین البانی ، چاپ مکتبه الاسلامیه اردن ، صفحه 222 ، باب 32 :
تحريم خاتم الذهب ونحوه علي النساء :
واعلم ان النساء يشتركن مع الرجال في تحريم خاتم الذهب عليهن ومثله السوار والطوق من الذهب ،
انگشتر طلا و مثل آن برای زن ها حرام است . بدانید ای زن های وهابی که در تحریم طلا ، زن ها با مرد ها مشترک هستند . هم چنین زن ها نباید از دستبند و گردنبند طلا استفاده کنند .
در ادامه بیان می کند که در این زمینه روایات صریحی در کتاب های وهابیت وجود دارد که زن ها حق ندارند از زیور آلات طلا استفاده کنند .
البانی ،محمد ناصر الدین ، آداب الزفاف فی السنه المطهره ، چاپ مکتبه الاسلامی اردن ، ص 222 ، باب 32
جایز نیست زن برای زایمان به بیمارستان برود
اگر زایمان غیر طبیعی باشد ، مشکل دارد و باید عمل جراحی شود ، اشکالی ندارد ؛ اما اگر زایمان طبیعی باشد ، زن حق ندارد که برای زایمان به بیمارستان مراجعه کند . چرا ؟ مگر در صدر اسلام بیمارستان بود که برای زایمان به آن جا بروند .
در کتاب المسائل العلمیه والفتاوی الشرعیه فتاوی الشیخ العلامه محمد ناصر الدین البانی در مدینه و امارات ، جمع آوری عمرو عبد المنعم سلیم ، صفحه 262 :
س : ما حكم توليد الرجل للمراة ؟
ج : اصل ادخال المرأة في المستشفي المتوليد لايجوز القول بجواز مطلقا …
فاذا رات الطبيبة بعلمها ان هذه المراة _ الحامل _ سوف تكون ولادتها غير طبيعية وانها قد تتطلب اجراء عملية جراحية عليها ، ففي هذه الحالة تنقل الي المستشفي اما اذا كانت الولادة طبيعية فلايجوز ان تخرج من دارها لتدخل المستشفي لمجرد توليدها توليدا طبيعيا .
آیا جایز است که دکتر مرد در زمان زایمان زن حضور داشته باشد ؟
اصل این که زن به زایشگاه برود، به صورت مطلق نمی توان گفت که جایز است …
اگر پزشک زن متوجه شد که زایمان غیر طبیعی است و نیاز به عمل جراحی دارد ، اشکالی ندارد که زن را به بیمارستان انتقال دهند ؛ اما اگر زایمان طبیعی باشد ، جایز نیست که زن از خانه خود برای زایمان خارج شود .
مسائل العلمیه والفتاوی الشرعیه فتاوی الشیخ العلامه محمد ناصر الدین البانی فی المدینه والامارات ، با جمع آوری عمرو عبد المنعم سلیم ، ص 262
مجری :
استاد یزدانی ! انصافا خود وهابی ها به این فتاوی عمل می کنند ؟ یعنی خودشان همسرانشان را برای زایمان به بیمارستان نمی برند ؟
استاد یزدانی :
بنده با وهابی ها تا به حال زندگی نکردم . به هر حال فتوایی است که مفتی آن ها داده که اگر زنی فرزندش را به صورت طبیعی در بیمارستان به دنیا بیاورد ، کار حرام انجام داده است . این هم یک فتوای دیگر از آقای البانی بود .
ورود زنهای حائض به مسجد الحرام جایز است !
از طرف دیگر فتوا داده اند که خانم هایی که مشکل شرعی دارند ، می توانند وارد مسجد الحرام شوند . در صورتی که تقریبا اجماع تمام مسلمان هاست که زن هایی که عادت ماهیانه می شوند ، نباید داخل مسجد شوند ؛ ولی البانی فتوا داده که هیچ اشکالی ندارد حتی می تواند وارد مسجد الحرام شود .
این فتوا هم در کتاب مسائل العلمیه والفتاوی الشرعیه ، در قسمت فتاوای مربوط به زن ها بیان کرده :
س : هل يجوز للمرأة الحائض ان تدخل المسجد ؟
ج : يجوز لها ذلك بدليل سلبي واخر ايجابي : …
آیا جایز است زن حائض داخل مسجد شود ؟
بله ، جایز است به دلیل سلبی و ایجابی که دلائل آن را توضیح می دهد و می گوید روایات اصلا شامل این مورد نمی شود .
مسائل العلمیه والفتاوی الشرعیه ، با جمع آوری عمرو ابو منعم سلیم ، قسمت فتاوی النساء
از طرف دیگر در سایت های خود وهابی ها از جمله سایت اسلام وب ، صراحتا فتوا داده اند :
لا يجوز للحائض دخول المسجد
جایز نیست که حائض داخل مسجد شود .
سؤال کردند که آیا جایز است که زن حائض در حج وارد مسجد النبی (صلی الله علیه و آله) شود ؟ یا این که وارد مسجد الحرام شود ؟
پاسخ داده اند : زن حائض و زنی که نفاس شده ، حق ندارد وارد مسجد الحرام یا مسجد النبی (صلی الله علیه و آله) یا هر مسجد دیگری شود . در ادامه روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می خواند که فرموده اند : حلال نیست که انسان جنب یا زن حائض وارد مسجد شود .
سایت اسلام وب
این ها فتاوای متناقضی هستند که در کتاب ها و سایت های این وهابی موجود است .
مجری :
در برنامه های آینده فتاوای دیگر وهابی ها را به صورت مفصل بیان خواهیم کرد و خواهید دید که این ها چه فتاوای مضحکی داده اند و چگونه باعث شدند که دیگران به اسلام با چه دیدی نگاه کنند .
کلیپی را که آماده کرده ایم گزارشی جدید از دختران و زنانی است که در دست داعش اسیر بوده اند.
کلیپ 3 ) : جنایت و حمایت
کارشناس وهابی :
به نظر من اگر داعش در سوریه حکومت را بگیرد ، خیلی بهتر از این است که حکومت را بشار در دست داشته باشد و اگر در عراق حکومت را بگیرد ، بهتر است که مالکی آن را بگیرد . در ایران هم برای ایرانی ها داعش بهتر است ، من این را با سند اثبات می کنم .
من در مورد داعش گفتم که حداکثر کاری که داعش انجام داد ، سیلی بود که به گوش افراد زد ، هنوز هم بر این حرف خود هستم .
مدیر شبکه وهابی :
گروهی آمده اند که انتقام بگیرند .
راوی فیلم :
مصیبتشان هنوز هم ادامه دارد ، می خواهند آن ها را از بین ببرند . شاید آزار دهنده ترین قسمت ماجرا بلایی باشد که سر زنان و دختران ایزدی آمده ، سه هزار و پانصد نفر آن ها هنوز هم نا پدید هستند . بعضی از آن ها به این جا پناه آورده اند . حنان 18 ساله ، روزی را که شبه نظامیان داعش از راه رسیدند ، به یاد دارد .
حنان :
بیست نفر بودند ، ریش داشتند و مسلح بودند . گفتند با ما به موصل بیایید ، ما قبول نکردیم ، ما را زدند و به داخل ماشین هایشان بردند . بعضی از ما خواستیم که خود کشی کنیم ، هر چیزی که با آن امکان خودکشی بود را از ما دور کردند . دختر های زیادی را برای … بردند ، نمی دانیم چه بلایی سر آن ها آمد . به ما گفتند : زندگی قبلی خود را فراموش کنید .
راوی فیلم :
جنگجویان خوشحال و به هیجان آمده در یک ویدیو ظاهرا متعلق به داعش ، یکی از آن ها می گوید : امروز روز خرید و فروش برده هاست .
در مورد قیمت زنان ایزدی بحث می کنند ، یکی از آن ها می خندد و می گوید : دختری که چشم هایش آبی است ، گرانتر است .
خما ، یکی دیگر از زنان ایزدی :
ما را برای به عنوان کنیز برای فروش گذاشتند . شبه نظامیان برای خرید ما گروه گروه می آمدند ، هر چه به آن ها التماس می کردیم ، فایده ای نداشت . یک شیخ داعش پول را گرفت ، زیاد نبود دوازده دلار آمریکا . گفت این قیمت شما است .
راوی فیلم :
بعضی از زن ها را مجبور به ازدواج و بقیه را دست به دست کردند . این ها دو خواهر هستند ، یکی بیست سالش است و یکی چهارده سال . خواهر بزرگتر نگذاشت بلایی که سر دیگران آمد ، سر خواهر کوچکتر هم بیاید .
یکی دیگر از زنان ایزدی :
یک دختر یازده ساله را به طور فجیعی کتک زدند ، او را به یک پیکارجو دادند و بعد به یک مرد که اهل موصل بود ، بخشیدند . شنیدم که آن دختر بعد ها در موصل خود را کشت . مردی که برای خریدن ما آمده بود ، می شناختیم . بارها به خونه ما آمده بود ، او امیر شد . از او خواستیم بگذارد ما دو خواهر باهم باشیم ، قبول کرد . به بدی بقیه نبود ؛ اما دلم می خواست همه آن ها را تکه تکه کنم .
راوی فیلم :
همه شوکه شده اند ، بعضی از زن ها حامله برگشته اند . این جا در باره آن حرف نمی زنند ، شرم و غصه فضا را آکنده است . داعش از سوء استفاده زنان به عنوان برده جنسی شرمگین نیست ؛ حتی یک آیین نامه رسمی برای این کار صادر کرده است . این آیین نامه می گوید : جنگجویان داعش می توانند زنان مسیحی ، یهودی و ایزدی را اسیر کنند و با آن ها ….
طبق این دستور العمل هر جنگجوی داعش می تواند با هر دختر نابالغی که می خواهد ، همبستر شود . زن ها را می توان خرید ، فروخت یا هدیه داد . اگر جنگجوی داعش بمیرد ، دختری که تحت مالکیت او بوده ، کالای بی صاحب محسوب می شود . آیین نامه تباه و تکان دهنده ای است .
این ها قربانیان برده داری در قرن بیست و یکم هستند .
عدم جواز ازدواج با یک زن شیعه
فتوای دیگری که جالب است و تناقض در لجنه دائمه عربستان سعودی در بحث ازدواج را نشان می دهد ، این است که آیا ازدواج با یک زن شیعه جایز است یا نه ؟ پاسخ داده اند که مطلقا جایز نیست . اگر سنی بوده و بعد شیعه شد ، باید طلاق دهید . در ادامه سؤال کرده اند که ازدواج با یک زن یهودی یا یک زن مسیحی جایز است یا نه ؟ که پاسخ داده اند : بله ، جایز است .
در کتاب فتاوی اللجنه الدائمه لبحوث العلمیه والافتاء ، جمع آوری احمد بن عبد الرزاق درویش ، چاپ دار مؤید ، جلد 18 کتاب النکاح ، صفحه 313 :
شخصی از بحرین: با یک زن شیعی ، هجده سال قبل ازدواج کردم و قاضی محکمه فتوا به جواز ازدواج ما داد و چند فرزند از او دارم . رفتار من با او خوب بود تا دو سال پیش که ما با تعدادی از شیعیان در احساء همسایه شدیم و آن ها فکر همسرم را خراب کردند و او را برای زیارت به نجف برده اند . الان وظیفه ما در این باره چیست ؟
پاسخ می دهند : اگر با این زنی ازدواج کردی ، ابتدا سنی و اهل جماعت بوده و در این مدت سؤالات و حرف هایی پیش آمده که شیعه شده ، اگر این کارش به خاطر جهل بوده ، باید توبه و استغفار کند و اگر می خواهد به این کار خود ادامه دهد و از مذهب اهل سنت و جماعت برگشته و شیعه شده ، جایز نیست که با این زن باقی بمانی و باید طلاق دهی .
در ادامه دوباره سؤال می شود که آیا جایز است که یک مرد مسلمان با یک زن اجنبی ازدواج کند یعنی یا مسیحی باشد یا یهودی و بر دین خود باشند و توبه نکند . در صورتی که قبل از ازدواج گفته بود که مسلمان می شوم و در بعد از ازدواج بر دین خود باقی بماند .
ج : يجوز المسلم ان يتزوج كتابية _ يهودية او نصرانية …
جایز است ازدواج یک مرد مسلمان با یک زن اهل کتاب ، یهودی باشد یا نصرانی ….
از یک طرف فتوا می دهند که ازدواج با زنی که قبلا سنی بوده ، بعد از مدتی تحت تبلیغات شیعیان ، شیعه شده و به زیارت رفته ، جایز نیست و باید او را طلاق دهید ؛ اما ازدواج با یک زن یهودی یا مسیحی که اصلا دین ما ، پیامبر و کتاب ما را قبول ندارد ، جایز است .
مجری :
استاد یزدانی ! در یکی از شبکه های وهابی ، بیننده تماس گرفته بود و سؤال کردند که ازدواج یک دختر سنی با یک مرد شیعه جایز است یا نه ؟ که فتوا دادند ازدواج با هر شیعه ای باشد اشکال ندارد ؛ اما کسی مثل آقای یزدانی ، جایز نیست .
پرستاران زن ، فرشتگان رحمت نیستند
استاد یزدانی :
فتوای بعدی در مورد پرستاران زن هست . این افراد واقعا انسان های بسیار زحمت کش و محترم هستند و ما از همین جا از همه آن ها تشکر می کنیم که در آن شرائط سخت ، کار می کنند .
به هر حال ما از پرستار ها به عنوان فرشته رحمت یاد می کنیم . از آقای بن باز سؤال کردند که آیا جایز است که به پرستاران زن ، فرشته رحمت بگوییم ؟ پاسخ می دهند : جایز نیست .
در کتاب مجموع فتاوی و مقالات متنوعه ، تألیف عبد العزیز بن عبد الله بن عبد الرحمن بن باز ، جلد 8 ، چاپ دار القاسم عربستان سعودی ، صفحه 423 :
حكم وصف الممرضات بملائكة الرحمة
…. ج : هذا الوصف لايجوز اطلاقه علي الممرضات لان الملائكة ذكور وليسوا اناثا …
حکم توصیف پرستاران زن به ملائکه رحمت
سؤال شد که ما در کتاب ها و شعرها زیاد شنیدیم و دیدیم که پرستاران زن را فرشتگان رحمت می خوانند ، نظر شما در این باره چیست ؟ لطفا فتوا بدهید ، خداوند به شما خیر دهد .
پاسخ داده اند که این وصف برای پرستاران زن جایز نیست ؛ برای این که ملائکه مرد هستند و اصلا زن نیستند . خداوند در قرآن ، زن بودن ملائک را انکار کرده است . به همین دلیل است که نمی توانیم به پرستاران زن ، فرشتگان رحمت بگوییم .
بن باز ، عبد العزیز بن عبد الله بن عبد الرحمن ، مجموع فتاوی و مقالات متنوعه ، چاپ دار القاسم ، ج 8 ،ص 423
بنده نمی دانم که ایشان از کجا می داند که ملائکه مرد هستند ، از کجا دیده است ؟ قرآن کاملا رد کرده که ملائک از جنس ما باشند چه برسد به این که بگوید زن است یا مرد .
آقای بن باز فتاوای زیادی را علیه زن ها بیان کرده که ما در آینده حتی فتاوای زنان مفتی را که علیه زن ها فتوا داده اند را نقل خواهیم کرد .
تماس بینندگان
بیننده : آقای خادم از مشهد ـ شیعه
بنده از شما تقاضا دارم که بعضی از مسائل را نباید در رسانه مطرح کنید شاید باعث اختلاف افکنی بین مسلمانان شود و شبکه های دیگر چنین برنامه ای را علیه شیعه بگذارند .
استاد یزدانی :
اولا ما فتاوای اهل سنت را نخواندیم ؛ بلکه فتاوای وهابیت را در این جا مطرح کردیم و انصافا ما نمی توانیم همه آن فتاوا را در این جا مطرح کنیم . ما وهابیت را ناصبی می دانیم و هدف ما شکستن نواصب است . ما منتظریم که چنین برنامه ای بگذارند که فتاوای شیعه را بخوانند ، شیعه هیچ وقت از این دست فتاوا نداشته ؛ چون علمای ما اهل تقوا و دیانت هستند .
بیننده : ناصر از گلستان ـ اهل سنت
به نظر بنده قبل از شیعه بودن یا سنی بودن ، انسان بودن مهم است . اگر کسی خون انسانی را مباح می داند ، اهل سنت باشد ، با این که خودم از اهل سنت هستم آن ها را قبول ندارم و نداشته ام . به نظر من این گروه فقط به دنبال مقام و قدرت و شهرت هستند که در این دو سه سال بین مسلمانان ، تفرقه افکنی می کنند . کسانی که اهل سنت واقعی هستند ، به هیچ وجه با وهابیت ، موافق نیستند .
یک سؤال از استاد یزدانی داشتم مبنی بر این که قبل از فتوحات مسلمانان در صدر اسلام ، دین مردم ایران چه بود و بعد از فتح ایران ، خلفای راشدین باعث شدند که مردم به اسلام رو بیاورند ؟
بیننده : هادی از کاشان ـ شیعه
به نظر بنده خواندن این فتاوا بسیار خوب است و از این طریق همه متوجه می شوند که وهابیت چه کسانی هستند و چگونه دین مبین اسلام را به بازیچه گرفته اند .
بیننده : سعید از شیراز ـ شیعه
دیشب یکی از عزیزان ما را در مرز های شرقی کشور به شهادت رسیدند و من می خواستم از طریق این شبکه به خانواده این شهید بزرگوار تسلیت بگویم .
بیننده : آقای محمدی از زاهدان ـ اهل سنت
بنده می خواستم بپرسم که فرق بین اهل سنت و وهابیت در چیست ؟
مجری :
یکی از تفاوت های اهل سنت با وهابیت در بحث توسل است که در طول تاریخ علمای بزرگ اهل سنت ، توسل را جایز دانسته در حالی که وهابیت و برخی از وهابی زده ها آن را جایز نمی دانند .
بیننده :
ما با برادران شیعه زندگی می کنیم و رفت و آمد خانوادگی داریم ؛ اما به نظر من توسل یک بحث اعتقادی است و بیشتر علمای اهل سنت مانند مولانا توحیدی ، مولانا عبد الحمید ، مولانا نعمت الله و… به صراحت اعلام کرده اند که توسل را قبول ندارند . اهل سنت بحث توسل و استغاثه را به صورتی که در قرآن بیان شده ، می پذیرند .
مجری :
برادر عزیز ! شما نمی توانید بحث توسل را با بقیه مباحث فقهی قیاس کنید. یک بحث اختلافی نیست ؛ بلکه بحث کفر و شرک است . کسانی که توسل را جایز نمی دانند ، متوسلین را مشرک می دانند . ما بسیاری از علمای اهل سنت را یا به برنامه دعوت کردیم یا این که از آن ها کلیپ پخش کردیم که توسل را جایز می دانند . صحابه که دیگر اختلافی نیست ، زمانی که صحابه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) توسل کرده اند ، دیگر نباید برای شما جایی برای اختلاف باقی بماند .
بیننده :
چیزی را که بعضی از علما می گویند با چیزی که جمهور علما می گویند ، بسیار فرق دارد ؛ مثلا بعضی از علمای اهل سنت هستند که متوسلین را مشرک نمی دانند و این واقعیت امر است . شما برخی از کتاب ها و فتاوا را نشان دادید ؛ ولی به نظر من این کار درست نیست .
مجری :
ما این فتاوا را نقل می کنیم ؛ زیرا این فتاوا یکی از نقاط افتراق اهل سنت با وهابیت است . اگر شما وهابیت را اهل سنت می دانید که ما فتاوای علمای شما را بیان می کنیم . حداقل وهابیت از بیان این فتاوا استفاده می کنند . شما چرا از بیان این فتاوا اظهار ناراحتی می کنید ؟
استاد یزدانی :
ما در برنامه اول خود به صورت مفصل ، فرق بین وهابیت و اهل سنت را بیان کردیم . حدود بیست تفاوت اساسی بود که وهابیت آن ها را قبول ندارند و علمای اهل سنت به صورت اجماعی آن ها را قبول دارند . ده ها فتوا از محمد بن عبد الوهاب و ابن تیمیه و فرزندانشان بیان کردیم که گفته بودند همه مسلمانان غیر از وهابی ها را تکفیر کرده بودند و باید کشته شوند و کشته اند .
این تفاوت اول بود . تفاوت دوم در توسل و استغاثه بود که ما در همین برنامه از کتاب محمد عمر سربازی ثابت کردیم که اجماع علمای اهل سنت بر این است که توسل به پیامبر (صلی الله علیه و آله) بعد از آن حضرت جایز است . از طرف دیگر از کتاب های محمد بن عبد الوهاب نشان دادیم که گفته بود هر کس توسل کند ، مشرک است و باید کشته شود .
از ابن تیمیه همه فتوای نشان دادیم که گفته بود هرکس استغاثه و توسل کند ، مشرک و کافر است ؛ البته در یک کتاب دیگر هم چیز دیگر گفته که این تناقض گویی خود اوست . از بن باز ، فوزان و عثیمن فتوا نقل کردیم که توسل به زنده و مرده ، شرک است و کسی که این کار را انجام دهد ، کافر است.
این دو فرق اساسی وهابیت با اهل سنت است که خدمت شما عرض کردم . در آینده هم به بقیه این تفاوت ها خواهیم پرداخت .
بیننده :
شما در مورد محمد عمر سربازی صحبت های زیادی کردید . بنده هم با ایشان رفت و آمد خانوادگی دارم ، ایشان در یک کتابی که عنوان آن را به خاطر ندارم ، گفته بودند که کتاب های من خالی از اشتباه نیست .
استاد یزدانی :
در این جا بحث اشتباه و خطا نیست ؛ بلکه بحث شرک و کفر است . از دید گاه وهابیت کسی که توسل کند ، کافر و مشرک است و باید کشته شوند و در طول تاریخ هم کشته اند .
جناب محمد عمر سربازی در کتاب فتاوا منبع العلوم کوه ون ، تألیف محمد عمر سربازی ، جلد اول ، صفحه 161 به بعد :
حکم توسل به کتاب الله و اشخاص
استفتاء 104 : وسیله گرفتن به شخص یا کتاب الله درست است یا نه ؟
جواب : اولا حقیقت توسل و وسیله را باید فهمید ، حقیقیت توسل این است که هر بنده کامل را نزد خداوند به مقدار رتبه و مقام او رحمت خداوند متوجه و شامل او می شود و غرض این توسل این است که توسل کننده می گوید : ای الله به مقدار توجه ، رحمت و قرب خود که فلان را نزد تو هست به برکت همان رحمت به من فلان چیز را عطا کن و همین است معنای توسل به قرآن ، اعمال صالحه ، انبیاء و اولیاء . حاصلش این است که ای الله فلان بنده با قرآن یا عمل مورد رحمت توست و محبت و اعتقاد با عمل مورد رحمت ، جالب رحمت است و ما به آن محبت و اعتقاد داریم پس ما را رحمت فرما .
ثانیا حکم وسیله این است که نزد جمهور اهل سنت و جماعت توسل به قرآن و انبیاء و صالحین جایز ؛ بلکه موجب مقبولیت دعا و مستحسن است . علامه ابن تیمیه و محمد بن عبد الوهاب به همراه معتقدین خود ، خلاف جمهور رفته اند . مستدل جمهور در مورد این گونه توسل ، تصریحات و اشارات قرآن و حدیث اند .
سربازی ، محمد عمر ، فتاوا منبع العلوم کوه ون ، ج 1 ، ص 161 به بعد
آقای محمد عمر سربازی فقیه عصر و علامه زمان خود است و به قول دوستانشان ، قطب علمی سیستان و بلوچستان می باشد و حتی می گفتند ایشان از ابدال هستند یعنی به وسیله آن ها باران می بارد ، گفته که توسل به انبیاء و صالحین جایز و مستحسن است .
خلاصه مطلب این است که خدایا به خاطر پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه و آله) و مقام و مرتبه ای که دارد ، ایشان وسیله من است و من را به خاطر آن حضرت ببخش .
در ادامه هم آیه قرآن و روایت و نظر علمای اهل سنت را بیان می کند که توسل جایز است .
توسل یکی از تفاوت های اهل سنت با وهابیت است . مولانا لاشاری ، از علمای اهل سنت ، که در یکی از برنامه های ما شرکت داشت ، گفتند که اهل سنت با وهابیت حدود 500 فرق دارند که کتابی با همین موضوع نوشته اند .
بنده فتوای علمای اهل سنت را خواندم ، فتوای محمد بن عبد الوهاب را هم بخوانم تا مطلب واضح و روشن شود . از مؤلفات شیخ محمد بن عبد الوهاب کتاب رسائل الشخصیه ، با تحقیق صالح فوزان بن عبد الله بن فوزان ، صفحه 147 :
… اجماع المذاهب كلهم علي من جعل بينه وبين الله وسائط يدعوهم انه كافر ، مرتد حلال المال والدم
می گویند : تمام مذاهب اجماع دارند ( بر عکس گفته محمد عمر سربازی ) هر کس بین خود و خدا واسطه ای قرار دهد ، کافر و مرتد است و خون و مال او حلال می باشد .
محمد بن عبد الوهاب ، رسائل الشخصیه ، با تحقیق صالح فوزان بن عبد الله بن فوزان ، ص 147
به نظر شما این تکفیر است یا نه ؟
بیننده :
این چیزی که استاد یزدانی فرمودند ، تکفیر است و صحت هم دارد ؛ ولی ما به این گفته عمل نمی کنیم .
استاد یزدانی :
در این صورت شما وهابی نیستید ؛ اما وهابی ها به این فتوا عمل کرده اند و در طول تاریخ هم اهل سنت زیادی را در ریاض و مکه کشتند و اهل سنتی که در مکه باقی مانده بودند ، مجبور شدند که گوشت سگ بخورند .
بیننده :
بعضی از فتاواهایی که صادر شده ، به مقتضای زمان خودش بوده مثلا تحریم توتون و تنباکو که در زمانی اعلام شد و بعد از گذشت مدتی آن تحریم برداشته شد .
بین علمای تند رو و علمای متعادل فرق است و باید شیعیان فتاوایی را که تند بیان شده به مقتضای زمان خودشان صادر شده و باید به فتوای علمای متعادل گوش دهند .
استاد یزدانی :
ما این فتاوا را که نقل کردیم از آقای آل الشیخ و بن باز و علمای که در حال حاضر زنده هستند هم این فتاوا را داریم . ما هم همین مطلب را می گوییم که این افراد تند رو اهل سنت نیستند و ما به این افراد مقابله و مبارزه می کنیم .
بیننده :
در هر جایی که این ها جنایتی را انجام می دهند ، خیلی از ما اهل سنت آن ها را نفرین می کنیم و ما موافق با اعمال آن ها نیستیم .
استاد یزدانی :
در مورد شرب توتون هم یک حکم اولیه داریم که ممکن است کسی بگوید حلال است و کسی بگوید حرام است . اما حکم ثانویه ، در آن زمان چون دشمنان اسلام از این توتون و تنباکو ، سود می بردند و به ضرر اسلام و مسلمانان بود و آن ها توانسته بودند از این طریق به جامعه اسلامی ضربه بزنند ، آن عالم بزرگوار فتوا به تحریم توتون داد و این فتوا ، عین شریعت است و هیچ اشکالی ندارد .
اما فتوای تکفیری که محمد بن عبد الوهاب داده ، حکم اولیه است و زمان ندارد . میرزای شیرازی آن فتوا را داد ؛ اما زمانی که سود توتون و تنباکو به جیب شیعیان رفت ، حلال شد . در صورتی که فتوای محمد بن عبد الوهاب مطلق است و هر کس توسل کند ، کافر و مشرک می باشد .
ما بارها و بارها گفته ایم که بین اهل سنت و وهابیت تفاوت زیادی است . هم چنین بین وهابیت معتدل و وهابیتی که فتنه گر و آشوبگر است ، نیز تفاوت قائل هستیم .
در مورد انتقادی که برادر ما از مشهد کرده بودند ، باید بگویم که ما فتاوای اهل سنت را نخواندیم ؛ بلکه فتوای وهابیت را خواندیم و بار ها و بارها هم خواهیم خواند تا چهره واقعی آن ها را به جهانیان معرفی کنیم .
مجری:
از شما بینندگان عزیز و ارجمند تشکر می کنیم که ما را تا به این ساعت همراهی کردید .
اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی مدد
خدا یار و نگهدارتان .
One Comment
اهل سنت
نوشتید
ما حکم تولید الرجل للمراه ؟
به نظر شما این ترجمه اش می شه این:
آیا جایز است که مرد در زمان زایمان زن حضور داشته باشد ؟
🙂
این رو از کجای متن کشف کردید:
اصلا جایز نیست که مرد در زمان تولد فرزندش در کنار همسرش باشد .
🙂
امیدوارم جوابی داشته باشید!