ابن تیمیه مدعی است که شیعیان اعتقادی به عده ندارند ، از عدد ده متنفر هستند ، زید شهید را کافر می دانند و …. دروغهای شاخداری آبرو و حیثیت برای ابن تیمیه و همفکرانش باقی نگذاشته است …
بسم الله الرحمن الرحيم
برنامه : راه و بي راه
تاريخ : 23 / 01 / 95
مجری :
خدمت شما بینندگان عزیز شبکه جهانی ولایت ، عرض سلام و ادب و احترام دارم . امشب هم با برنامه ای دیگر از سلسله برنامه های راه و بی راه ، مهمان منازل شما خواهیم بود . برنامه ای که هر هفته دوشنبه شب ها با کارشناسی حضرت استاد یزدانی عزیز ، تقدیم حضور شما می شود .
استاد یزدانی :
بنده هم خدمت حضرتعالی و هم چنین شما بینندگان عزیز شبکه جهانی ولایت سلام عرض می کنم و امیدوار هستیم که برنامه ای در خور شأن بینندگان شبکه ولایت تقدیم کنیم .
مجري :
در چند برنامه اخیر راه و بی راه ، به موضوع دروغ های وهابیت و افترائات و تهمت های آن ها که چه دروغ های شنیعی به تشیع نسبت می دهند و حتی به مصادر خودشان هم رحم نکرده و دروغ بستند و علما و اقوال مختلف و هم چنین بررسی کتاب های محمد بن عبد الوهاب از جمله کتاب رسالۀ فی الرد علی الرافضه که به گمان خودش در نقد عقاید شیعه تألیف کرده بود ؛ اما در حقیقت افتضاحی برای خود محمد بن عبد الوهاب است .
در جلسه قبل هم به دروغ های ابن تیمیه در کتاب منهاج السنۀ پرداختیم و امشب هم قرار است که به ادامه آن دروغ ها بپردازیم . از شما استاد یزدانی عزیز تقاضا دارم که خلاصه ای از مطالبی که در برنامه قبل مطرح شده را بیان کنید .
استاد یزدانی :
ما وارد مباحث دروغ های وهابیت و سلفیت به خصوص نسبت به شیعه شدیم که تا الان 8 برنامه از دروغ های آن ها را گفتیم . در برنامه گذشته ، دروغ های ابن تیمیه به شیعه را از کتاب منهاج السنۀ را آغاز کردیم و حدود 5 مورد از دروغ های ایشان را نقل کردیم .
از جمله این که :
* شیعه معتقد است که باید در شبانه روز باید 50 رکعت نماز بخوانند . که دروغ بودن آن کاملا مشخص و روشن است .
* شیعه از عدد 10 خیلی بدشان می آید ، به خاطر عشره مبشره و هم چنین از عدد 9 خوششان می آید ، با این که نه نفر از آن ده نفر را اهل جهنم می دانند . که ما گفتیم همه این مطالب دروغ است .
* زن های شیعه عده نمی گیرند ، همان طور که یهودی های عده نمی گیرند . که گفتیم این اجماع همه علمای شیعه از اول تا به آخر است که زن چه بعد از وفات و چه بعد از طلاق شوهر ، باید عده نگه دارد . هم در عقد موقت و هم در عقد دائم ؛ البته زمان عده فرق می کند .
* شیعیان به صورت مستقیم به سمت قبله نماز نمی خوانند و مقداری متمایل می ایستند . این هم واضح و روشن است که همه شیعیان در طول تاریخ اعتقاد داشتند که نماز خواندن به سمت قبله ، واجب است . کسی که قبله را نمی داند ، باید به چهار جهت اصلی نماز بخواند تا قطعا یقین کند که به سمت قبله نماز خوانده .
این ها دروغ هایی بود که از ابن تیمیه خدمت بینندگان عزیز نشان دادیم . امروز هم دروغ های دیگری از ابن تیمیه را نشان خواهیم داد که همه بینندگان عزیز دروغ بودن آن را متوجه می شوند .
دروغ دیگری که ابن تیمیه نقل کرده این است که :
1 . آب نخوردن شیعه از چاه یزید
در کتاب منهاج السنۀ فی نقض کلام الشیعه القدریه ، تألیف ابن تیمیه ، با تحقیق دکتر رشاد سالم ، جلد اول ، صفحه 38 :
وأما سائر حماقاتهم فكثيرة جدا مثل كون بعضهم لا يشرب من نهر حفره يزيد مع أن النبي ص والذين معه كانوا يشربون من آبار وأنهار حفرها الكفار وبعضهم لا يأكل من التوت الشامي ومعلوم أن النبي ص ومن معه كانوا يأكلون مما يجلب من بلاد الكفار من الجبن ويلبسون ما تنسجه الكفار بل غالب ثيابهم كانت من نسج الكفار
اما از سایر حماقت های شیعه خیلی زیاد است ، از جمله این که بعضی از شیعیان ، از چاهی که یزید حفر کرده آب نمی خورند .
ما تا به حال شنیده بودیم که یزید امیرالمؤمنین است ، فرزند معاویه است و در کاخ سبز بزرگ شده و به قول معروف در ناز و نعمت بوده ، نمی دانستیم که یزید چاه کن هم بوده . واقعا این مطلب جدیدی است . وقتی حرفی برای گفتن نداشته باشد ، وقتی دلیلی بر اثبات مذهبش نداشته باشد ، ابن تیمیه چه بگوید ؟ مگر یزید چاه کن بوده ؟؟!!!
این کار شیعه درست نیست ؛ چون پیامبر (صلی الله علیه وآله) و کسانی که با ایشان همراه بودند (صحابه ) از چاه هایی که کفار حفر کرده بودند ، آب می خوردند .
این چه اشکالی دارد که کافری چاهی حفر کند ، مگر این که دستش به آن آب خورده باشد که با برداشت به مقدار لازم آب پاک می شود و بعد از آن خوردن آب اشکالی ندارد .
بعضی از شیعیان توت شامی نمی خورند . معلوم می شود که پیامبر (صلی الله علیه وآله) و کسانی که با ایشان بودند ، از غذاهایی که از بلاد کفار می آمدند ، می خوردند . مثل پنیر .
واقعا عجیب است که آن زمان پنیر وارداتی از کشورهای کفار بوده !!!
از لباس هایی که کفار می بافتند ، می پوشیدند . بلکه غالب لباس هایی که پیامبر (صلی الله علیه وآله) و صحابه می پوشیدند ، کفار برای آن ها دوخته بودند .
این مطالب باید اثبات شود . البته ” والذین معه ” شاید همیشه غذا و لباس هایشان را از طریق کفار تأمین می شد ؛ اما پیامبر (صلی الله علیه وآله) ما قطعا از پنیری که کافر درست کرده باشد ، هیچ زمان استفاده نکرده . هیچ کس در نجاست کافر شک ندارد . اگر کافر به آن پنیر یا آن لباس دست زده باشد ، نجس شده ، پیامبر (صلی الله علیه وآله) و هیچ مسلمانی از آن استفاده نمی کند . لباسی که از خارج آمده و به عرق کافری نخورده باشد و نجس نشده باشد ، چه اشکالی دارد ، ما هم می پوشیم . این سخن بسیار سخیفی است که وزن علمی ابن تیمیه را پایین می آورد و معلوم می شود که ابن تیمیه چقدر عالم بوده !!!! چرا به ایشان شیخ الاسلام و علامه الدهر می گویند . برای نقد شیعه دلیل و استدلالی ندارد ، باید این حرف های سخیف را بیان کند .
این یکی از دروغ های است که شیعیان از چاهی که یزید حفر کرده ، آب نمی خورند و توت شامی هم نمی خورد . این از حماقت های خود ابن تیمیه است که بیان کرده !!!!!!
2 . تجسم کسانی را که بغض آن ها را دارد با ساختن مجسمه یا حیوان
به بحث عمر و ابوبکر می رسد و برای این که عواطف اهل سنت را نسبت به شیعه برانگیزد و بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد ، دروغ دیگری را می گوید . در کتاب منهاج السنه ، جلد اول ، صفحه 49 می گوید :
ومن حماقاتهم تمثيلهم لمن يبغضونه بالجماد أو حيوان ثم يفعلون بذلك الجماد والحيوان ما يرونه عقوبة لمن يبغضونه مثل اتخاذهم نعجة وقد تكون نعجة حمراء لكون عائشة تسمى الحميراء يجعلونها عائشة ويعذبونها بنتف شعرها وغير ذلك ويرون أن ذلك عقوبة لعائشة ومثل اتخاذهم جلسا مملوءا سمنا ثم يبعجون بطنه فيخرج السمن فيشربونه ويقولون هذا مثل ضرب عمر وشرب دمه ومثل تسمية بعضهم لحمارين من حمر الرحا أحدهما بأبي بكر والآخر بعمر ثم يعاقبون الحمارين جعلا منهم تلك العقوبة عقوبة لأبي بكر وعمر .
وتارة يكتبون أسماءهم على أسفل أرجلهم حتى أن بعض الولاة جعل يضرب رجلي من فعل ذلك ويقول إنما ضربت أبا بكر وعمر ولا أزال أضربهما حتى أعدمهما ومنهم من يسمى كلابه باسم أبي بكر وعمر ويلعنهما ومنهم من إذا سمى كلبه فقيل له بكير يضارب من يفعل ذلك ويقول تسمى كلبي باسم أصحاب النار ….
از حماقت های شیعه این است که ، تمثال کسانی را که بغض آن ها را دارند ، از سنگ یا حیوان می سازند . سپس این سنگ یا این حیوان را که خودشان ساختند ، عذاب می دهند تا آن شخصی را که بغضش را دارند ، عذاب کرده باشند . مثل این که شیعه های بز قرمزی را پیدا می کنند ؛ چون اسم عایشه حمیرا (سرخ رو) بوده . این بز سرخ را عذاب می دهند . به این صورت که موهای این بز را می کنند . یا این که آن بز را با چوب می زنند و اعتقاد دارند که عذاب دادن و کتک زدند این بز ، عذاب دادن عایشه است .
واقعا چقدر روی این قضیه فکر کرده . شیعه در کجا چنین کاری را کرده ؟ شما شیعیان تا به حال در طول تاریخ ، در کتابی از شیعیان دیده اید که گفته باشد : شیعیان شما می خواهید عایشه را عذاب کنید؟ بیایید و تمثال عایشه را بسازید . در طول تاریخ شیعه چنین چیزی اصلا نبوده . این ها می خواهند این دروغ ها را بگویند تا احساسات اهل سنت را علیه شیعه تحریک کنند .
ما قبلا کلیپی نشان دادیم که اسباب بازی هایی را به زبان انگلیسی ، بازی کردن را یاد می دهد ؛ اما آن ها می گویند در این اسباب بازی ها به عایشه توهین می کنند .
شیعه ها مجسمه ای از آرد درست کرده و شکم آن را پر از روغن می کنند . بعد شکم آن را با چاقو پاره می کنند و روغنی که از داخل شکم بیرون می ریزد را می خورند . وقتی علت را از آن ها می پرسند ، می گویند : تصور می کنیم که این مجسمه عمر است و ما شکم عمر را پاره کردیم و خونش را می خوریم.
قطعا خود ابن تیمیه چنین کاری را انجام می داده ، چون ناصبی است و شاید خود را به جای ابن ملجم گذاشته و شمشیر زده و خون هم صد در صد خورده است . البته این ها همه بدآموزی است که ما می خوانیم که شیعه عاقل تر از این است که بخواهد چنین کارهایی انجام دهد .
شیعه دو الاغ پیدا می کنند که یکی از آن ها ، ابوبکر و یکی دیگر از آن ها را عمر نامگذاری می کند و آن ها را به شدت می زنند تا به جای کتکی باشد که به ابوبکر و عمر می زنند .
ابن تیمیه اگر الان بود احتمالا با این دروغ ها و افسانه سرایی ها در سینماهای جهان نویسنده خوبی می شد و آن ها می توانستند از ابن تیمیه استفاده های زیادی کنند .
شیعه گاهی در کف پاهای خودشان ، اسم ابوبکر و عمر را می نویسند و پای خود را محکم به زمین می زنند و مقصودشان از این کار این است که ما ابوبکر و عمر را می زنیم . آن قدر می زنند تا ابوبکر و عمر را از بین ببرند .
گاهی اسم سگ هایشان را ابوبکر و عمر می گذارند و به آن ها لعن می کنند .
شاید تا به حال چنین مطلبی به ذهن هیچ شیعه ای نرسیده باشد .
بعضی از شیعیان ، وقتی اسم سگشان را بکیر صدا کنید ، ناراحت می شوند و می گویند : تو اسم سگم را از افرادی نام گذاری کردید که اهل جهنم هستند .
ابن تیمیه ، منهاج السنۀ ، ج 1 ، ص 49
مثلا اگر به سگی فحش دهد و آن سگ را بکیر صدا کند ، صاحب سگ ناراحت می شود که چرا سگ مرا با اسم اصحاب جهنم صدا زدی .
جای تعجب ندارد که ابن تیمیه این دروغ ها و چرندیات را بگوید ؛ چون حرفی برای گفتن ندارد . اگر روایت علیه شیعه بیاورد ، ما هم روایت علیه ابن تیمیه می آوریم . یک روایت بیاورد ، ده روایت می آوریم . آیه قرآن می آورد ، وجود ندارد . استدلال عقلی هم ندارد که ثابت کند شیعه بر حق نیست و وهابیت بر حق است . مجبور است که از این دروغ ها بگوید تا کمی از دردش تسکین پیدا کند و آرام تر شود . چون استدلال هایی که علامه حلی (ره) در این کتاب آورده ، برای ابن تیمیه ویران کننده است و مجبور است که این دروغ ها را بیاورد تا مقداری از عصبانیتش کم شود .
مجری :
مشاهده کردید که دروغ ها به چه صورت بود . چند نمونه از دروغ های ابن تیمیه که به راحتی به عقیده شیعه نسبت می دهد که شیعیان آن را به عنوان یک عمل اعتقادی انجام می دهند . هدف کاملا مشخص است و آن هم ایجاد تفرقه و کینه بین مسلمین می باشد . در همین راستا کلیپ اول را می بینیم که نتیجه این دروغ ها به کجا ختم می شود .
کلیپ 1 ) :
گفتگو با وسیم یوسف (مبلغ وهابی ) در مورد استناد داعش به سخنان ابن تیمیه به جنایت :
مجری :
دلیل آن ها (داعش ) برای جنایت ، استدلال به سخنان ابن تیمیه است و ابن تیمیه ، شیخ تکفیری ها است .
وسیم یوسف :
نه ، ما نمی گوییم که شیخ تکفیری ها ست !!!
مجری :
ابن تیمیه از همه بیشتر از تکفیر سخن گفته است .
وسیم یوسف :
نه ، ما شک نداریم که ابن تیمیه عالم و امام است .
مجری :
اما او از همه بیشتر بحث تکفیر را مطرح کرده است . در کلیپی که (داعش ) جنایت کرده است برای سوزاندن خلبان به فتوای ابن تیمیه استدلال کرده است .
وسیم یوسف :
ما (وهابی ها ) می گوییم مشکلی نداریم ابن تیمیه اشتباه کرده است . ما که کسی را در دین به جز پیامبر (ص) معصوم نمی دانیم . پیامبر (ص) فرمود : کسی جز پرودگار با آتش عذاب نکند .
مجری :
خیلی واضح بود که مجری می گفت : ابن تیمیه ، تکفیری است و مبلغ وهابی که طرفدار ابن تیمیه بود ، گفت : ابن تیمیه ، امام و شیخ و عالم است . اگر ابن تیمیه فتوا به سوزاندن داده ، اشکال ندارد ؛ چون ابن تیمیه معصوم نبوده . اگر این طور باشد ، فکر می کنم هر عالمی بتواند هر فتوایی را بدهد و بگوید : من معصوم نبودم . نتیجه اش هم این جنایت هایی است که امروز در کشورهای مختلف اسلامی مشاهده می کنیم .
استاد یزدانی :
البته اگر غیرمعصوم اجتهاد و تلاش کند و به آیات و روایات و ادله عقلی و نقلی مراجعه کند و نتیجه ای هم که می گیرید ، واقعا بر اساس تقوا باشد ، اگر بر حق باشد ، دو ثواب و گر بر حق نباشد ، یک ثواب می برد . در این شکی نیست ؛ اما وقتی ابن تیمیه خلاف دستور پیامبر (صلی الله علیه وآله) اجتهاد می کند ، اجتهادش در برابر نص است ، باطل می باشد و در آن شک و شبهه ای نیست که نه تنها ثواب نمی برد ؛ بلکه به خاطر مخالفت با رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و مخالفت با خداوند ، وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ ،برای او کفر ثابت می شود . اگر واقعا هدفش مقابله با خداوند و پیامبر (صلی الله علیه وآله) باشد . در تمام این جنایاتی که در تاریخ ، بعد از ابن تیمیه انجام شده ، امروز انجام می شود و بعد ها انجام خواهند داد ، ابن تیمیه هم شریک است و آن هایی که قبل از این مقصر بودند از روات و کسانی که مطالب دروغ را نقل کردند ، مقصر هستند و عذابشان با کارهایی که آقایان وهابی انجام می دهند ، لحظه به لحظه افزوده می شود .
از دروغ هایی که ابن تیمیه گفته :
3 . بغض شیعه نسبت جبرئیل (علیه السلام)
در کتاب منهاج السنۀ ، جلد اول ، صفحه 27 در مقایسه یهود با شیعیان می گوید :
واليهود تبغض جبريل ويقولون هو عدونا من الملائكة وكذلك الرافضة يقولون غلط جبريل بالوحي على محمد ص …
یهود بغض جبرئیل را دارند و می گویند : جبرئیل از میان ملائکه دشمن ما است .
این که یهود بغض جبرئیل (علیه السلام) را دارند ، آیا قابل اثبات است ؟ آیا واقعا در کتب یهودی ها چنین مطلبی وجود دارد . بنده که فکر نمی کنم این مطلب وجود داشته باشد . به هر حال ابن تیمیه بدون این که اثبات کند ، ادعایی را مطرح کرده است .
همان طور که رافضه می گویند : جبرئیل در رساندن وحی به رسول خدا (صلی الله علیه وآله) اشتباه کرده و باید بر امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) وحی می کرد .
ابن تیمیه ، منهاج السنه ، ج 1 ، ص 27
این همان داستان دروغ همیشگی است که حتی امروز هم بعضی وهابی های جاهل که با شیعه زندگی نکردند و شیعه را تا به حال از نزدیک ندیدند ، این دروغ ها را باور می کنند ؛ به خاطر این که ابن تیمیه گفتند را تکرار می کنند . ما کلیپی از آن هم نشان دادیم .
هر شیعه ای که این دروغ را می شنود ، می گوید : این مطلب که دروغ است و هر انسانی که می بیند شخصی دروغ می گوید ، از دروغگو متنفر می شود . این از خصوصیات انسان است که از دروغگو خوشش نمی آید . طبیعتا وقتی این دروغ ها را می گویند ، مردم از وهابیت متنفر می شوند و اگر سخن راستی می گویند ، حرفشان را باور نمی کنند .
در صفحه 32 باز همین مطلب را تکرار می کند :
واليهود عادوا جبريل فقالوا هو عدونا وكذلك الرافضة قالوا أخطأ جبريل بالوحي ….
یهود با جبرئیل دشمنی می کنند و می گویند جبرئیل دشمن ما است . همان طور که رافضه هم می گویند : جبرئیل در وحی اشتباه کرده است .
ابن تیمیه ، منهاج السنۀ ، ج 1 ، ص 32
4 . دروغ بستن به نماز شیعه
ابن تیمیه در بحث نماز شیعه ، دروغ های زیادی بیان کردند . در کتاب منهاج السنۀ ، جلد اول ، صفحه 26 به بعد :
واليهود تسجد على قرونها في الصلاة وكذلك الرافضة واليهود لا تسجد حتى تخفق برؤوسها مرارا شبه الركوع وكذلك الرافضة ….
یهودی ها در نماز بر روی شاخ خود یعنی وسط سرشان ، سجده می کنند . همان طور که رافضه وقتی نماز می خوانند با شاخ خود یعنی وسط سرشان سجده می کنند .
یهودی ها سجده نمی کنند ؛ مگر این که چند بار مثل رکوع خود را تکان می دهند و سر خود را به جلو و عقب می برند ، بعد به سجده می روند . شیعه ها هم همین کار را می کنند .
ابن تیمیه ، منهاج السنۀ ، ج 1 ، ص 26 و 27
کلیپی در این زمینه پخش کردیم که کارشناس وهابی در برنامه زنده ، دقیقا همین کار را انجام می دهند و می گفت : من با چشم خودم دیدم که شیعه این کار را می کرد .
در صفحه 25 می گوید :
واليهود يؤخرون الصلاة إلى اشتباك النجوم وكذلك الرافضة يؤخرون المغرب إلى اشتباك النجوم …
یهودی ها نماز را به تأخیر می اندازند تا حدی که ستاره ها در آسمان دیده می شوند . همانطور که شیعه نماز مغرب را تا حدی به تأخیر می اندازند که ستاره ها دیده می شوند .
ابن تیمیه ، منهاج السنۀ ، ج 1 ، ص 25
این یک دروغ واضح و روشن است . از نظر شیعه به محض این که خورشید غروب می کند ، نماز مغرب واجب می شود . از طرف دیگر ، مخالفین شیعه هنوز آفتاب پیدا است و هوا روشن است ، شروع به گفتن اذان مغرب می کنند . همان زمان از هر عاقلی بپرسید که الان روز است یا شب ؟ می گوید : روز است و هنوز شب نشده . از زمانی شب شروع می شود که خورشید غروب کرده باشد . وقتی هم که خورشید غروب می کند ، ستاره ها به سرعت در آسمان پیدا نمی شوند . اما ابن تیمیه می گوید : شیعه ها این قدر نماز را به تأخیر می اندازند که ستاره ها در آسمان پیدا می شوند ، همان طور که یهودی ها این کار را می کنند .
باز در همین کتاب منهاج السنۀ ، جلد 5 ، صفحه 175 دروغ شاخ دار دیگری را می گوید :
والرافضة لا تصلي جمعة ولا جماعة لا خلف أصحابهم ولا غير أصحابهم ولا يصلون إلا خلف المعصوم ولا معصوم عندهم ….
رافضه نه نماز جمعه و نه نماز جماعت می خوانند . نه پشت سر شیعه نماز می خوانند و نه پشت سر غیر شیعه . نماز نمی خوانند ؛ مگر پشت سر معصوم .
ابن تیمیه ،منهاج السنۀ ، ج 5 ، ص 175
یعنی شیعه اعتقاد دارد که امام جماعت باید معصوم باشد و چون الان معصومی وجود ندارد ؛ پس نماز نمی خوانند . شیعیان ! شما چنین اعتقادی دارید ؟ از تمام شیعیان عالم بپرسید : آیا امام جماعت باید معصوم باشد ؟ امام جماعت باید عادل باشد . تمام شیعیان معتقدند که اگر کسی از امام جماعتی فسقی ظاهر و بین دید و برایش ثابت شود ، دیگر نمی تواند پشت سر او نماز بخواند . پس نباید فاسق باشد ؛ بلکه باید عادل باشد . اما کسی نگفته که باید معصوم باشد . اگر این طور باشد که همه شیعیان باید در یک شهر و در جایی که امام معصوم است ، زندگی کنند و فقط پشت سر معصوم باید نماز بخوانند .
این دروغی است که ابن تیمیه می گوید و دروغ بودنش هم خیلی واضح و روشن است . ما مثل شما وهابی ها نیستیم که می گویید ” از دین ما است که نماز خواندن پشت سر هر فاسقی جایز است ” این سخن خود ابن تیمیه و احمد بن حنبل است . دلیلشان هم این است که عبد الله بن عمر پشت سر حجاج بن یوسف نماز خواند . از حجاج فاسق تر و خونریز تر و پلیدتر هم شاید در تاریخ اسلام نداشته باشیم . چون عبد الله بن عمر پشت حجاج بن یوسف ، عبد الملک مروان و دیگران نماز خوانده ؛ پس نماز خواندن پشت سر هر فاسق و فاجری ، جایز است .
حال عبد الله بن عمر معصوم بوده ؟ خدا است که حق تشریع داشته باشد ؟ پیامبر است که حق تشریع داشته باشد ؟ چرا باید کار عبد الله بن عمر باید برای شما حجت باشد ؟ شاید عبد الله بن عمر از حجاج می ترسیده و اگر پشت سر او نماز نمی خواند ، گردنش را می زد . عبد الله بن عمر هم به خاطر حفظ جانش تقیه کرده و نماز خوانده . به هر حال عمل تقیه هم که برای کسی حجت نیست .
این هم دروغ های ابن تیمیه درباره نماز شیعه که گفته بود : اولا ، نماز جمعه و جماعت نمی خوانند و فقط پشت سر معصوم نماز می خوانند . اگر هم نماز می خوانند ، با شاخ سر یا همان وسط سر سجده می کنند . قبل از این که به سجده بروند ، چند بار خود را به عقب و جلو حرکت می دهند تا سجده کنند . نماز مغرب را تا زمانی که ستاره ها در آسمان پیدا شود ، به تأخیر می اندازند .
البته این نکته فراموش نشود که اگر کسی نمازش تا نصف شب هم که به تأخیر بیافتد ، نمازش را می تواند به صورت ادا بخواند . این اجماع تمام مسلمین است .اما ابن تیمیه اصل وجوب نماز شیعه را می گوید که شیعه زمانی نماز مغرب را واجب می داند که ستاره ها در آسمان پیدا شود و این دروغ و تهمت است که هیچ شیعه ای چنین مطلبی را نگفته و چنین اعتقادی نداشته است .
مجری :
این هم دروغ های دیگری از ابن تیمیه بود . در برنامه های قبل که کسی از دروغ های ابن تیمیه و دیگر علمای وهابی ، دفاع نکردند . ان شاء الله امشب کسانی که طرفدار افکار وهابیت هستند ، تماس بگیرند و حرف های ابن تیمیه را اثبات کنند .
کلیپ بعدی ، سخنان یکی از علمای سرشناس اهل سنت است که در مورد عقاید وهابیت و سلفی گری صحیت می کنند .
کلیپ 2 ) : وهابیت
دکتر سید جبر الحسنی از علمای الازهر :
این خلاصه مسأله است که می خواهم بدانم نظر اجماعی علمای اسلام را بدانم قبل از این که شبهه مخالفین و خارجین از اجماع را بدانم که نام آن ها سلفی یا وهابی یا انصار السنۀ المحمدیۀ است . همه این اسم های مختلف یک فکر است و با مجله توحید نیز ارتباط دارند و حزبی به اسم اصالت و حزبی به اسم نور در مصر و شبکه های ماهواره ای دارند ، مثل شبکه های ناس و رحمت …
همه این ها برای این است که بدانیم ، این مردمان چه می گویند . ما نمی خواهیم به صورت پوشیده صحبت کنیم . بلکه می خواهیم به صورت واضح صحبت کنیم یا به آن ها قرنیون گفته می شود . نسبت به قرن (شاخ یا امت ) الشیطان . این ها اسم آن ها در کشورهای مختلف است . یعنی بعضی از علما در کتب خویش آن ها را قرنیون نامگذاری کرده اند . زیرا قرن الشیطان از نجد بیرون می آید و نام آن ها را قرنی گذاشته اند ، تا آن ها را به قرن الشیطان نسبت دهند .
بعضی از مردم آن ها را وهابی می نامند . زیرا این نظر در ابتدا توسط محمد بن عبد الوهاب شروع شد و آن ها را به او نسبت می دهند . بعضی از مردم آن ها را سلفی می نامند . زیرا آن ها خود را سلفی می نامند . بعضی از علما آن ها را نجدیه می نامیدند ؛ زیرا در نجد رشد پیدا کرده اند و این سخنان برای این است که فریب نام های مختلف آن ها را نخوری ؛ ولی همه آن ها یک فکر هستند .
همان طوری که در صحیح بخاری آمده است که وقتی برای اهل شام دعای برای برکت کرد و برای یمن نیز دعای برکت کرد . به او گفته شد که برای نجد نیز دعا کنید . پیامبر (ص) فرمود : قرن (شاخ یا امت ) شیطان از آن جا بیرون می آید و پیامبر (ص) نیز راست می گفت : این فکر در نجد گسترش پیدا کرد . این مذهب شیطانی است که پیامبر (ص) آن ها را این چنین نامیده است و منجر به جدال و تفرقه و مراء و سوء ظن بین مسلمانان شده است و ناموس مسلمانان را با اشکال گرفتن به مهمترین ثروت مسلمانان یعنی دین آن ها ، حلال شمردند و ادعا کردند که آن ها مشترک هستند . زائرین قبور انبیاء و صالحین را قبر پرستان نامیدند .
این مطالب در کتب آن ها تا زمان ما موجود است و در نوشته جات آن ها نیز آمده است و این تهمت بزرگی است و اگر کسی مسلمانی را به شرک متهم کند و او را مشرک نباشد ، خود مشرک می شود. زیرا تکفیر مسلمان صحیح الاعتقاد کفر است . همان طور که غیر مسلمانان همین اعتقاد را نسبت به مسلمانان دارند .
مجری :
فکر می کنم این کلیپ خیلی واضح بود و نیازی به شرح ندارد . تصریح بر اسم وهابیت و سلفی گری و شبکه هایی که دارند . فعالیت هایی که انجام می دهند و کشت و کشتار ها و جنایات وهابیت و هم چنین نجد که خواستگاه وهابیت که پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) به آن خبر داده بودند .
استاد یزدانی عزیز ! اشاره کردید به این که روایت و قولی آمده که پشت سر هر فاسق و فاجری می توان نماز خواند . اگر امکان دارد از منابع اهل سنت باشد ، آن را بیان کنید .
استاد یزدانی :
از مصادر اهل سنت که زیاد است ، اما خود ابن تیمیه هم در همین کتاب منهاج السنۀ ، جلد اول ، صفحه 65 :
من صلى خلف كل ذي فجور وبدعه فقوله ضعيف فإن السلف والأئمة من الصحابة والتابعين صلوا خلف هؤلاء وهؤلاء لما كانوا ولاة عليهم ولهذا كان من أصول أهل السنة أن الصلوات التي يقيمها ولاة الأمور تصلى خلفهم على أي حال كانوا كما يحج معهم ويغزى معهم ….
کسانی که گفتند : اگر کسی پشت سر انسان فاجری نماز خواند ، واجب است که نمازش را اعاده کند ، قول ضعیفی است .
یعنی اگر کسی پشت سر فاسق و فاجری و بدعتگذاری نماز خواند ، لازم نیست که نمازش را اعاده کند .
چون سلف و پیشوایان اهل سنت از صحابه و تابعین ، پشت سر این انسان های فاجر و بدعتگذار نماز می خواندند و این نماز خواندن زمانی بوده که آن ها والی و حاکم بر صحابه و تابعین بودند . به همین دلیل از اصول اهل سنت است که اگر پشت سر والی باید نماز خواند ؛ حتی اگر فاسق و فاجر بود ،
اصول دین هم مشخص شد . از دیدگاه اهل سنت اصول دین : توحید ، نبوت ، معاد و نماز خواندن پشت سر فاسق و فاجر است . این سخن ابن تیمیه است .
که اگر والی نماز خواند ، هر طور که باشد ،
فاسق باشد یا فاجر یا این که مثل ولید بن عقبه با حالت مستی نماز بخواند . این که اشکالی ندارد ، مست بوده ؛ اما نمازش را خوانده! .
همان طور که تابعین و صحابه با این افراد فاسق به حج می رفتند و در رکاب آن ها می جنگیدند .
ابن تیمیه ،منهاج السنۀ ، ج 1 ، ص 65
آقای ابن تیمیه به شیعه ایراد می گیرد و از طرف دیگر ، این سخن را می گوید . واقعا خیلی عجیب است که ابن تیمیه در مورد نمازی که قرار است انسان را به قرب الهی برساند ، این گونه صحبت می کند . وقتی امام و پیشوای ما یک انسان فاسق و فاجر و قاتل و شرابخوار باشد ، اشکالی ندارد . طبیعی است ما شیعیان چنین امامی را قبول نداریم ؛ چون ائمه معصومین (علیهم السلام ) ما ، پشت سر هیچ فاسق و فاجر و بدعتگذار و شرابخواری نماز نخوانده اند . البته ائمه ما پشت سر هیچ کس نماز نخوانده اند ؛ چون معصوم هستند . شیعیان هم پشت سر هیچ فاسق و فاجری نماز نمی خوانند ، مگر این که بحث تقیه باشد .
5 . فاجر و فاسق دانستن زید بن علی
در ادامه دروغ های ابن تیمیه به بحث زید بن علی (علیه السلام ) رسیدیم که قبلا از زبان دیگر وهابیون نشان دادیم . در کتاب منهاج السنۀ ، با تحقیق دکتر رشاد سالم ، جلد 4 ، ص 63 :
وأيضا فليست ذرية فاطمة كلهم محرمين على النار بل فيهم البر والفاجر والرافضة تشهد على كثير منهم بالكفر والفسوق وهم أهل السنة منهم المتولون لأبي بكر وعمر كزيد بن علي بن الحسين وأمثاله من ذرية فاطمة رضي الله عنها فإن الرافضة رفضوا زيد بن علي بن الحسين ومن والاه وشهدوا عليهم بالكفر والفسق ….
از فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها) همه آنها بر جهنم حرام نیستند .ممکن است که بعضی از آن ها هم وارد جهنم شوند . بلکه در میان فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها) انسان های خوب و انسان های بدی هم هستند . رافضه شهادت دادند بر این که بعضی از فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها) کافر و فاسق شدند .
مثل عقیل بی عقل که هم فاسق است و هم فاجر . البته این ها از نسل سادات نیستند و ما ثابت کردیم که نسب نامه این ها اشکال دارد .
شیعه می گوید : این فاسق و فاجر ها از اهل سنت هستند که ولایت ابوبکر و عمر را قبول دارند . مثل زید بن علی بن الحسین (علیهم السلام) و امثال این ها از فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها ) .
زید بن علی (علیه السلام) که بر علیه کفر قیام کرد ، اگر ابوبکر و عمر را قبول داشت ، پیروان ابوبکر و عمر را هم باید قبول داشت و اصلا قیام نمی کرد .
رافضه زید بن علی بن الحسین (علیهم السلام) و طرفدارانش را رد کرده و آن ها را قبول ندارند و شهادت دادند که زید بن علی بن الحسین (علیهم السلام) فاسق و کافر بوده .
ابن تیمیه ، منهاج السنۀ ، ج 4 ، ص 63
دروغ به این بزرگی !!!!! در کدام کتاب از کتاب های شیعه نقصی بر زید بن علی (علیه السلام ) می بینید ؟ هیچ عالمی از علمای شیعه بر خود زید بن علی (علیه السلام) نقصی وارد نکرده و بر وثاقت او اجماع دارند . در این که راستگو بوده و این که هدفش از قیام ، دفاع از حق اهل بیت (علیهم السلام) بوده ، ما شکی در این نداریم . شک شیعه در این بوده که قیام زید با اجازه امام (علیه السلام) بوده یا بی اجازه امام (علیه السلام) بوده ؟ هم در اجازه و هم در عدم اجازه ، روایت داریم . روایات مختلف است و خیلی از علمای ما اهل احتیاط هستند و احتیاط می کنند و نظری نمی دهند . چون در هر دو مورد روایت صحیح داریم ، سکوت می کنیم و سخنی نمی گوییم .
اما این که ابن تیمیه می گوید : شیعه ها زید بن علی (علیه السلام) را کافر و فاسق می دانستند ، دروغ واضح و آشکار است . شما کدام شیعه را می توانید در طول تاریخ شیعه ای را پیدا کنید که گفته باشد : زید کافر و فاسق بوده . این دروغ است و نیازی به اثبات ندارد .
اگر دوستان می خواهند شرح حالی از زید بن علی (علیه السلام) و قیامش بدانند ، بهترین کتاب معجم الرجال آیت الله خوئی (ره) است . البته کتاب های تخصصی هم در این باره زیاد نوشته شده ؛ اما به نظر بنده معجم الرجال آقای خوئی (ره) مفصل و جامع همه اقوال است . همین طور تنقیح المقال مرحوم مامقانی که ما در بحثی که با آن وهابی داشتیم ، این کتاب را آوردیم . آن محقق وهابی ، آدرس تنقیح المقال را داده بود که ما وقتی کتاب تنقیح المقال را آوردیم ، دیدیم که مرحوم مامقانی در مورد زید بن علی (علیه السلام) توصیفات زیادی کرده و این که گفتند : قیام زید بن علی (علیه السلام) ، درست بوده .
اما می بینیم که ابن تیمیه و پیروانش ، جز دروغ چیز دیگری از آن ها نمی بینیم .
6 . حلال دانستن اموال مسلمانان
یکی دیگر از دروغ های ابن تیمیه در همین کتاب منهاج السنۀ ، جلد اول ، صفحه 26 این است :
واليهود يستحلون أموال الناس كلهم وكذلك الرافضة وقد أخبرنا الله عنهم بذلك في القرآن أنهم ) قالوا ليس علينا في الأميين سبيل ( سورة آل عمران 75 وكذلك الرافضة …..
یهود اموال همه انسان ها را بر خود حلال می دانند . همان طور که رافضه اموال همه مسلمان ها را بر خود حلال می دانند .
ابن تیمیه ، منهاج السنۀ ، ج 1 ، ص 26
این دروغ است . ما حتی اموال کفار را بر خود حلال نمی دانیم . مگر کافر حربی باشد که ما در جنگ غنیمت بگیریم وگرنه مال کافر برای ما حرمت دارد . کافر ذمی که در کشور اسلامی زندگی می کند ، مالش مثل مال ما است و کسی حق ندارد مال یک کافر ذمی را تصرف کند و تصرف اموال آن ها حرام است . همه شیعه همین اعتقاد را دارند . مگر کافر حربی که اموال مسلمانان را دزدی کرده و ما حق داریم . مثل رسول خدا (صلی الله علیه وآله) که اموال مشرکین قریش را برای خودش حلال می دانست و در جنگ بدر به کاروان قریشی ها حمله کرد تا اموالشان را تصرف کنند که متأسفانه ابوسفیان فرار کرد و اموال از دست مسلمانان رفت .
پیامبر (صلی الله علیه وآله) اموال مشرکین قریش را حلال می دانست . ما هم اموال کفاری مثل کفار قریش را که در حال جنگ با مسلمانان ها هستند و اموال مسلمانان را غارت کردند ، حلال می دانیم ؛ اما اموال سایر مردم را به هیچ وجه حلال نمی دانیم .
اما ابن تیمیه چاره ای ندارد و مجبور است که مردم را بر علیه شیعه تحریک کنند ، به خصوص که هم زمان با خواجه نصیر هم بوده ، اگر شیعه ها حکومت را به دست بگیرند ، همه اموال شما را می گیرند . این هم واضح است که دروغ است . در کدام برهه از تاریخ دیده اید که یک شیعه اموال بقیه مردم را به زور گرفته باشد .
بر خلاف وهابیت ، امروز کارهایی که عربستان سعودی ، داعش و طالبان انجام می دهند ، جنگ با مسلمانان است . این ها که با کفار نمی جنگند ، اگر جنگی هم صورت می گیرد ، جنگ های زرگری و ساختگی است . تا به حال جنگ واقعی بین داعش و طالبان با کفار اتفاق نیافتاده است .
7 . تعطیل کردن جهاد
دروغ بعدی ابن تیمیه این است که شیعیان جهاد را تعطیل کرده اند . این دروغ را هم در کتاب منهاج السنۀ ، جلد اول ، صفحه 25 بیان کرده است :
وقالت اليهود لا جهاد في سبيل الله حتى يخرج المسيح الدجال وينزل سيف من السماء وقالت الرافضة لا جهاد في سبيل الله حتى يخرج المهدي وينادي مناد من السماء ….
یهودی ها بر این باورند که جهاد واجب نیست ؛ مگر تا زمانی که مسیح دجال ظهور کند و شمشیری از آسمان نازل شود . شیعیان هم می گویند : جهاد بر ما واجب نیست ، تا زمانی که حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) خروج کند و ندای منادی از آسمان بیاید که حضرت حجت (علیه السلام) ظهور کرده است .
ابن تیمیه ، منهاج السنۀ ، ج 1 ، ص 25
دروغ به این واضحی !!!! شما تاریخ شیعه را ببینید ، تاریخ اهل سنت را هم ببینید ، امروز را هم ببینید . شما آقایان وهابی با کفار می جنگید یا ما شیعیان با کفار می جنگیم ؟ در کجا با کفار جهاد کردید؟ همیشه در کنار کفار بودید . الان در افغانستان همین طور است . آن کسی که کفار را به افغانستان دعوت کرد ، شما بودید . آن کسی که الان در کنار کفار هستید ، شما هستید . آن کسی که شوروی را به افغانستان آورد ، شما بودید . آن کسی که در کنارش بودید ، شما بودید . شما در کجا جهاد کردید ؟ جهاد هایی که شما کردید همه زرگری و ساختگی بود . اگر هم جهاد می کردند ، از آمریکا می گرفتند و با شوروی می جنگیدند . زیر پرچم آمریکا ، با شوروی جهاد می کردند . اگر جهاد با کفار واجب است ، هم باید با آن طرف و هم با این طرف جهاد کنید .
همه شیعیان در کتاب های فقهی خود ، کتاب الجهاد دارند و از نظر ما جهاد واجب است . همان طور که در طول تاریخ عملا انجام داده ایم و همیشه در جبهه های حق علیه باطل ، اول شیعیان هستند . بر خلاف شما که امروز شانه به شانه یهود می جنگید . شما تا به حال دیده اید کشوری از کشورهای اسلامی با اسرائیل جنگیده باشد ؟ عربستان با اسرائیل جنگیده یا در کنار اسرائیل ایستاده ؟
مجری :
یکی یکی به دروغ های ابن تیمیه اضافه می شود و تا به حال کسی برای دفاع از این دروغ ها نیامده است . امیدواریم امشب کسانی که افکارشان به افکار ابن تیمیه و محمد بن عبد الوهاب تمایل دارد ، برای دفاع بیایند .
تماس بینندگان
بیننده : آقای مصطفی زاده از تهران ـ اهل سنت
بنده از برنامه های شما تشکر می کنیم و به عنوان اهل سنت از آن ها استفاده می کنیم . در مورد دروغ های ابن تیمیه هم ، ما خودمان متوجه می شویم و هیچ کدام از این آقایان را قبول نداریم .
بیننده : آقای محمدی از گرگان ـ شیعه
بنده از شما استاد یزدانی عزیز سؤالی داشتم . این که اهل سنت هم به هند جگرخوار ، رضی الله عنها می گویند ؟
استاد یزدانی :
بله ، نسبت به ایشان هم ترضی می کنند .
بیننده :
مگر نمی دانند که هند ، قصد خوردن جگر حضرت حمزه (علیه السلام) را داشت ؟ نکته دوم ، در مورد مردن و به درک واصل شدن ابن تیمیه حرانی را توضیح دهید تا وهابیت دوباره بشنوند و ببینند که پیرو چه کسی هستند .
استاد یزدانی :
در رابطه با تدفین ابن تیمیه ، در بحث تبرک بسیار مفصل بیان کردیم . این مطلب در کتاب البدایه و النهایه ، تألیف ابن کثیر دمشقی ، چاپ دار ابن کثیر ، با تحقیق عبد القادر الانؤوط و بشار عواد معروف ، صفحه 210 و 211 ذکر وافاۀ شیخ تقی الدین ابن تیمیه ، به صورت مفصل آورده است . در کتاب های دیگری هم که در فضائل ابن تیمیه نوشته شده هم آمده که ما همه آن ها را نشان دادیم .
در مورد هند جگر خوار هم صفحه الخلیل آنلاین ، این آقای که اهل سنت هم می باشد ، گفته : زنانی از اهل مکه ، از جمله هند … همسر ابوسفیان …. مشرف به اسلام شدند .
در این جا این عالم اهل سنت برای هند جگر خوار ترضی کرده است . اگر در کتاب ها هم جستجو کنید ، کتاب های متعدد را می بینید که برای هند ترضی کرده اند . با این که جگر حضرت حمزه را به دندان گرفت ، اما خداوند از او راضی باشد .
بیننده : آقای کریمی از کرمانشاه ـ اهل سنت
بنده از شما دو سؤال داشتم . اول این که ، رافضه ای که در کتاب ابن تیمیه آمده ، به چه معنایی است ؟ آیا خود ابن تیمیه گفته که رافضه به معنای شیعه است ؟
دوم این که ، کلیپ هایی که در شبکه کلمه و وصال از شما پخش می شود را پاسخ دهید .
مجری :
بعضی از این کلیپ ها در بعضی برنامه های مثل برنامه چالش پخش شد . حتی یکی از کلیپ ها که از خود استاد یزدانی بود ، پخش کردیم و در همین برنامه راه و بی راه ، دروغ آن ها ثابت شد .
بیننده :
آن ها در روز بیشتر از 100 کلیپ پخش می کنند .
مجری :
وقتی چند کلیپ را نشان دادیم و دروغ هایشان ثابت شد ، تکلیف بقیه کلیپ هایشان هم مشخص می شود . وقت ما ارزشمندتر از این است که به دروغ ها و تهمت های آقایان بپردازیم .
بیننده :
بنده تحقیق کردم که بعضی از کلیپ های آن ها دقیقا درست بوده .
مجری :
شما چطور تحقیق کردید . یعنی آرشیو همه برنامه ها را دارید و آن ها در کنار هم قرار دادید .
بیننده :
بله ، کاملا همین طور است . آقای قزوینی که حرف زدند ، ما به آن کتاب ها مراجعه کردیم ، هیچ اصلا صحت نداشت .
مجری :
شما یک نمونه را مثال بزنید .
بیننده :
من الان حضور ذهن ندارم .
مجری :
چطور شما آرشیو را دارید و نگاه می کنید ؛اما این جا حضور ذهن ندارید ، این خیلی عجیب است .
بیننده :
بنده دوباره تماس می گیریم و همه آن ها را برای شما بیان میکنم .
استاد یزدانی :
در همین کتاب منهاج السنۀ ، جلد اول ، در مقدمه می گوید :
قد أحضر إلى طائفة من أهل السنة والجماعة كتابا صنفه بعض شيوخ الرافضة في عصرنا منفقا لهذه البضاعة يدعو به إلى مذهب الرافضة الإمامية ….
ابن تیمیه ، منهاج السنۀ ، ج 1 ، مقدمه کتاب
رافضه امامیه که همان دوازده امامی است ، می باشد . این کتاب در رد علامه حلی (ره) نوشته شده و علامه حلی (ره) سردار مذهب رافضه دوازده امامی است . خودش هم در ابتدای کتاب می گوید که من این کتاب را در رد رافضه امامی نوشتم .
بیننده : آقای کاظمی از اصفهان ـ شیعه
بنده قبل از این که سؤالم را مطرح کنم ، می خواستم پاسخ این برادر اهل سنت را بدهم ؛ چون ایشان از کسانی هستند که در شبکه های وهابی هم می آیند .
البته ما از خداوند شاکر هستیم که شما فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها) چنان با سند و مدرک این وهابی ها را رسوا کردید که برای همه مسلمانان واقعی ثابت شده و ما هیچ چیزی در شبکه وهابی غیر از بغض و کینه اهل بیت (علیهم السلام) ندیدیم و نتیجه ای نگرفتیم و هیچ کس در این باره شکی ندارد.
اما این آقایانی که با برنامه شما تماس می گیرند ، اولا ، باید این آقایان سخن خودشان را ثابت کنند . نه این که مطلبی را بدون جواب مطرح کرده و از آن سوء استفاده کنند .برنامه قبل هم یکی از این آقایان شرط گذاشت و رسوا شد و رفت . اما همین ها در شبکه های وهابی می آیند و وقتی صحبت می کنند حتی در صدایشان هم بغض و کینه اهل بیت (علیهم السلام) موج می زند . این ها اهل سنت نیستند ، این ها کسانی هستند که گرایش به وهابیت دارند .
بنده امشب با آقای سجودی تماسی داشتم که در مورد محمد بن عبد الوهاب صحبت کردیم . ایشان می گفت : محمد بن عبد الوهاب ، اسم فرزندانش را محمد ، علی ، فاطمه … گذاشته . بنده به ایشان گفتم : اولا شما که غدیر را با قاف نوشتی و شکی در آن نیست . ابوبکر بغدادی ، اسمش ابوبکر است . ملاعمر ، رهبر طالبان هم ، اسمش عمر است . شما چه نیتجه ای از این قضیه می گیرید ؟
ایشان گفت : ابوبکر بغدادی ، انسان خوبی است و نماز می خواند . از ایشان پرسیدم : آیا رسول خدا (صلی الله علیه وآله) برای خود خلیفه ای تعیین کرد یا خیر ؟ می گوید : انتخاب نکرد . گفتم : پس چرا ابوبکر را به عنوان خلیفه تعیین کردید ؟ می گوید : مردم آمریکا هم ، آقای اباما را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند .
واقعا انسان از حرف های مضحک این آقا تعجب می کند که چطور این ها به شاگردانشان درس می دهند !!!!!
سؤالی هم از استاد یزدانی عزیز داشتم . در مورد یکی از جنگ های رسول خدا (صلی الله علیه وآله) است . به نظر می رسد که جنگ احد بوده . آیا این قضیه درست است که عمر بن خطاب در این جنگ فرار کرد و بالای کوه رفت ؟ آیا به نظر شما فرار ایشان جایز بوده ؟
دوم این که ،در منابع اهل سنت نبیذ به معنای شراب است . آقایان می گویند : نبیذ ، شیره اصلی خرما است . بنده می خواهم بدانم فردی می تواند این شیره خرما را در طول روز چندین لیوان بخورد و هیچ مشکلی برایش پیش نیاید و باز در لحظه مرگ هم بگوید : برای من نبیذ بیاورید . در این باره هم توضیحاتی دهید ، ممنون می شوم .
بیننده : آقای اعظمیان از اصفهان ـ شیعه
بنده قبل از این که مبحث خودم را مطرح کنم ، می خواستم یک بحث کلیدی مهم را با شما در میان بگذارم . من خودم یکسال و نیم است که روی خط این شبکه های وهابی می روم و آن ها را به چالش می کشانم .
در بحث امامت ، آیه 124 سوره بقره : انی جاعلک للناس اماما ، را خواندم که حقانیت شیعه را ثابت می کند و این که امامت ،یک عهد الهی است . بنابر آن آیه تکوینی که در آیه 124 مطرح شده که خداوند خطاب به حضرت ابراهیم (علیه السلام) بعد از امتحان های الهی ، می فرماید .
بحث امامت را با شبکه به اصطلاح نور صحبت کردم . این ها زیر بار نمی روند و حقانیت امامت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهم السلام) و دیگر ائمه (علیهم السلام ) را که از قبل اثبات شده است ، قبول ندارند . امامت یک نصب الهی است که بر قلب نازنین پیامبر (صلی الله علیه وآله) نازل شد و به واسطه آن حضرت ، امامت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام ) در غدیر خم به اثبات رسید . این عقیده ما شیعیان است . خلافت زیر مجموعه امامت است و این بحث بر می گردد به همان مقوله کلیدی است که قصد مطرح کردن آن را داشتم .
چرا به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) اجازه ندادند که ایشان به مسند خلافت برسند . در حالی که صحابه می دانستند که واقعه غدیر به خاطر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) بوده و آن حضرت جانشین بر حق رسول خدا (صلی الله علیه وآله) است .
نکته دوم را خطاب به کسانی می گویم که روی خط این شبکه های وهابی می روند ، است که خلوص نیت داشته باشید . این ها چیزی جز نفاق و دو رویی بین شیعه و اهل سنت ندارد . باور کنید که بنده ساعت ها با این ها وقت گذاشته و صحبت کردم .
آن هایی که عشق و محبت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در قلب هایشان است ، مراقب باشند که مثل علف هرز وارد ذهن آن ها نشوند و خدای نکرده ذهن آن ها را تخریب نکنند . به دنبال استدلال های علمی باشید و با آن ها اتمام حجت کنید .
ما باید به دنبال حقیقت باشیم و بهترین مذهب ، مذهب شیعه است که با استدلال های علمی علمای بزرگ اهل سنت حقانیت خود را ثابت می کند . ان شاء الله همه ما ، طوری قدم برداریم که بتوانیم حقانیت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) پی ببریم و دعا کنیم که نیمه شعبان امسال ، فرج امام زمان (علیه السلام) را جشن بگیریم .
بیننده : آقای کریمی از بندر عباس ـ اهل سنت
بنده از استاد یزدانی دارم . قبل از آن هم در مورد موضوع برنامه بگویم که ما به دروغگو بودن ابن تیمیه پی بردیم و صد در صد ایشان جهنمی است .
اما سؤال بنده در مورد این است که آیا امام علی و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) در مورد شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) مطلبی بیان کرده اند یا خیر ؟
استاد یزدانی :
استاد قزوینی در ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به صورت مفصل از زبان همه ائمه (علیهم السلام) بیان کردند که در سایت مؤسسه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) موجود است .
بیننده :
بنده می خواهم که همین الان نشان دهید . آیا در این باره از منابع اهل سنت هم مطلبی وجود دارد یا خیر ؟
استاد یزدانی :
در منابع اهل سنت از زبان ائمه (علیهم السلام) چیزی ندیدم . اگر از منابع شیعه می خواهید به شما نشان دهم . در سایت حضرت ولی عصر (علیه السلام) ، در همان صفحه اول ، مقاله دیدگاه عالمان امامی درباره مصائب حضرت زهرا (سلام الله علیها) در طول تاریخ چه بوده است ؟
اگر روی همان مقاله کلیک کنید ، روایات از زبان همه ائمه (علیهم السلام) به صورت مفصل و دسته بندی شده ، آورده اند . شما اگر این مقاله را بخوانید ،می توانید پاسخ خود را دریافت کنید .
بیننده :
از منابع اهل سنت هم مطلبی در این باره هست ؟
استاد یزدانی :
ما می توانیم شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را در منابع اهل سنت از زبان ابوبکر ثابت کنیم ؛ اما زبان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) روایتی با سند صحیح نداریم .
بیننده :
یعنی امام علی و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را در جایی نقل نکردند ؟
استاد یزدانی :
اهل سنت نقل نکردند . شیعه نقل کرده ، مثلا امالی شیخ صدوق ، صفحه 179 .
بیننده :
سؤال دوم این که ، از حادثه غدیر تا رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) هشتاد روز بود . با توجه به حضور تقریبی 120 هزار صحابه ، تعداد اندکی از صحابه به این حادثه اشاره کردند . در این باره هم توضیحاتی را بیان کنید .
استاد یزدانی :
خیلی از صحابه به بحث غدیر اشاره کردند . ما در ایام غدیر استدلال صحابه به حدیث غدیر را مفصل بیان کردیم . مقاله این موضوع هم در سایت حضرت ولی عصر (علیه السلام) موجود است .
بیننده :
از این تعداد صحابه ، 500 نفر از صحابه هم به این قضیه اشاره نکردند .
استاد یزدانی :
در نص صریح قرآن کریم است که پیامبر (صلی الله علیه وآله) نماز می خواندند ، همه آن حضرت را رها کردند و سراغ تجارت خود رفتند . از بین صد و بیست هزار نفر ، فقط 12 نفر باقی مانند . ممکن است که همین صد و بیست هزار صحابه به خاطر دنیا ، حرف پیامبر (صلی الله علیه وآله) را رها کنند .
بیننده :
یعنی امکان دارد که آن ها این کار را تکرار کنند ؟
استاد یزدانی :
چه اشکالی دارد ؟ اگر یک بار انجام دادند ، بعید است که دوباره تکرار کنند ؟
بیننده :
صحابه کارهای اشتباه زیادی انجام دادند و آیه نازل می شد و گناه آن ها را می پوشاند و صحابه آن کار را دیگر تکرار نمی کردند .
استاد یزدانی :
یک بار انجام دادند ، دلیل بر این است که می توانند دوباره آن کار را انجام دهند . نص صریح قرآن است که :
وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ . جمعه / 11
هر زمان که این ها تجارت یا لهو و لعبی می دیدند ، همه می رفتند .
روایت صحیح بخاری است که وسط نماز بوده و فقط 12 نفر باقی مانده و بقیه رها کرده بودند . شما خودتان را تصور کنید که نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله) زنده باشند ، شما پشت سر آن حضرت نماز می خوانید . کاروان تجاری می آید ، آیا شما نماز را رها می کنید ؟
بنده مطمئن هستم که اگر شما در آن زمان بودید و حادثه غدیر را دیده بودید ،آن را فراموش نمی کردید . اما صحابه فراموش کردند .
بیننده :
سقیفه که پیش آمد ، سعد بن عباده را انتخاب کردند . این نشان می دهد که امامت حضرت علی (علیه السلام) اصلا مطرح نبوده .
استاد یزدانی :
اتفاقا دلیل بر این بوده که امامت حضرت علی (علیه السلام) مطرح بوده . صحابه ای که در سقیفه ماندند ، چه کسانی بودند ؟
پیامبر (صلی الله علیه وآله) در اواخر عمرشان که خیلی بیمار بودند ، جیش اسامه را تشکیل دادند و به همه دستور دادند که جیش اسامه را همراهی کنید . لعن الله من تخلف جیش اسامه ، لعنت خدا بر کسانی که جیش اسامه را تخلف کنند .
در این میان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) و تعداد اندکی از صحابه استثناء شدند . حتی در منابع اهل سنت ، روایت دارند که ابوبکر و عمر هم وظیفه داشتند که آن ها هم بروند . آن ها رفتند ؛ اما از بین راه برگشتند .
بنابر این آن هایی که در سقیفه بنی ساعده بودند ، صحابی محسوب نمی شوند . سعد بن عباده ، حکومت را برای خودش می خواست . صحابه همه بیرون از مدینه و برای جنگ با روم رفته بودند . این ها زمانی که صحابه پیامبر (صلی الله علیه وآله) حضور نداشتند ، کاری انجام دادند و وقتی صحابه برگشتند ،در عمل انجام شده قرار گرفتند . چه کار کنند ؟ آیا با این ها بجنگند ؟ از طرف دیگر ابوسفیان با چندین لشگر خارج از مدینه بودند تا حمله کنند . طبق روایت صحیح مسلم وظیفه داشتند که صبر کنند و صبر هم کردند .
صحابی پیامبر (صلی الله علیه وآله ) ، کسی که سخن آن حضرت را قبول داشت ، هیچ کدام در سقیفه نبودند.
بیننده :
اگر سخن رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را قبول نداشتند که با جیش اسامه نمی رفتند .
استاد یزدانی :
رفتند ؛ اما از بین راه برگشتند .
بیننده :
این که از وسط راه برگشتند ،به دلیل این بود که خبر بیماری رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را شنیدند .
استاد یزدانی :
پیامبر (صلی الله علیه وآله) نگفته بودند که بر گردید . آن حضرت وظیفه جنگ را بر عهده آن ها گذاشته بود . بعد از پیامبر (صلی الله علیه وآله ) ، خلیفه دستور داد که برگردند . آن ها حق نداشتند که برگردند .
بیننده :
این همه اصحاب مخلص در اطراف رسول خدا (صلی الله علیه وآله) ، بیست نفر هم قبول نشدند ؟
استاد یزدانی :
چه کسی این حرف را زده ؟ در جنگ جمل 1500 نفر از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بودند که 800 نفر از اصحاب بیعت رضوان در رکاب امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) بودند و ما همه این ها را قبول داریم .
بیننده :
آیا این 1500 نفر به حادثه غدیر اشاره داشتند ؟
استاد یزدانی :
بله ، ما از زبان اصحاب روایات زیادی درباره غدیر خم داریم که همه آن ها را نشان دادیم و مقاله آن در سایت حضرت ولی عصر (علیه السلام) موجود است .
بیننده :
اگر این طور باشد ، رسول خدا (صلی الله علیه وآله) موفق نبوده ؟
استاد یزدانی :
خداوند چند سال است که انسان ها را به سوی حق دعوت می کند ، آیا در دعوتش موفق بوده ؟ خداوند از ابتدای آفرینش می گوید : قولوا لا اله الا الله تفلحوا ، آیا انسان ها قبول کردند ؟
بیننده :
خیلی ها هم قبول کردند .
استاد یزدانی :
حضرت نوح چند سال پیامبر بود ؟
بیننده :
آیا می توان اصحاب حضرت نوح را با اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه وآله) مقایسه کرد ؟
استاد یزدانی :
همه انسان بودند . آن ها قبول نکردند ، این ها هم قبول نکردند .
بیننده :
وقتی ما قیاس می کنیم ، آیا نباید همه چیزی دو طرف مثل هم باشد ؟
استاد یزدانی :
بله ،درست است باید مثل هم باشند . اما شما بگویید که این ها چه ویژگی داشتند که آن ها نداشتند؟
بیننده :
ما در قرآن آیه داریم که خداوند از اصحاب حضرت نوح تعریف کرده باشد ؟
استاد یزدانی :
نه ، آیه ای نداریم . اما در قرآن هم نداریم که خداوند از همه اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وآله) تعریف کرده باشد . شاید در کتاب حضرت نوح از اصحابی که ایمان آوردند ، مدح کرده باشد .
بیننده :
سرنوشت حضرت نوح چه شد ؟
استاد یزدانی :
آن هایی که ایمان آوردند و بر ایمانشان باقی ماندند ، همه اهل بهشت هستند . همین طور برای پیامبر ما است . بنده تحدی کردم که شما آیه ای از قرآن بیاورید که خداوند همه اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وآله) را ستوده باشد . هر آیه ای است ،در مورد مؤمنین ،در مورد السابقون الاولون ، آن هایی که واقعا سبقت گرفته و ایمان آوردند است . هیچ زمانی در قرآن آیه ای پیدا نمی شود که تمام اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وآله ) را ستوده باشد . اگر ستوده باشد ، قرآن در تضاد است ؛ چون در همین قرآن آیات فراوانی داریم که اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وآله) را مذمت کرده . حتی گفته که بعضی از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وآله) منافق بوده . آن هایی که در مدینه بودند ،نفاقشان به حدی قوی بود که طبق آیه قرآن پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم نمی دانست که آن ها هم منافق هستند .
مجری :
از شما استاد یزدانی و هم چنین بینندگان عزیز که ما را همراهی کردید ، تشکر می کنیم .
اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی مدد
خدا یار و نگهدارتان .