استدلال به کلمات دانشمندان و بزرگان تاریخ مذاهب اهل سنت؛ هر چند که حجت را بر تمام پیروان این مذاهب تمام میکند؛ اما استدلال به کلمات علمای امروزی اهل سنت که خود را گاها رهبر اهل سنت نیز میخوانند، لطف دیگری دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم
برنامه : راه و بی راه
تاریخ : 08 / 04 / 94
مجری :
امیداوارم طاعات و عبادات شما مقبول درگاه حق تعالی قرار گرفته باشد . باز هم دوشنبه شب شد و شما بیننده برنامه راه و بی راه هستید ، برنامه ای که هدف آن جدا کردن راه وهابیت از سایر مذاهب اسلامی است.
این کار هم برای مسلمانان شیعه و سنی و هم برای غیر مسلمانان سودمند خواهد بود تا این که بهتر بتوانند اسلام را بهتر بشناسند . این برنامه سعی می کند غباری که وهابیت بر چهره اسلام نشانده را کنار بزند تا اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) ، برای همه بشریت نمایان شود و ان شاء الله موجب هدایت همه انسان ها به همه اهدافی که خداوند برای خلقش در پیش داشته ، باشد .
در این برنامه هم در خدمت استاد عزیز و بزرگوار ، حجت الاسلام و المسلمین یزدانی هستیم .
استاد یزدانی :
بنده هم سلام و عرض ادب خدمت شما و بینندگان عزیز دارم . سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها ) را خدمت همه مسلمانان جهان ، تسلیت عرض می کنم .
مجری :
در بخش ابتدای برنامه راه و بی راه ، معمولا بخشی به نام وهابیت از ادعا تا عمل ، داریم . امشب این بخش مقداری تفاوت دارد ، از این باب که ما به وهابیت می پرداختیم ؛ اما در این جا ادعا از طرف وهابی ها است ؛ اما عمل فقط مختص به وهابیت نیست و بعضی از اهل سنت هم آن را انجام می دهند .
یکی از این کار ها ، نماز تراویه است و برخی از اهل سنت هم به آن ملتزم هستند .
کلیپ 1 ) : وهابیت از ادعا تا عمل
کارشناس وهابی :
رکعات آن 8 الی 15 الی 20 ، اختلافی بین اهل علم در این باره است که هر کدام از آن ها را انجام دهید ، اشکالی ندارد . مهم آن است که شما با کیفیت خوب ، این عبادت را انجام دهید . اگر بنا باشد شما 20 رکعت را با عجله و با سرعت عجیبی این نماز را به پایان برسانید ، معصیت آن بیشتر از اجر و ثوابش است . ولی 8 رکعت را با طمأنیه و آرامش بخوانید ، به مراتب اجر آن بیشتر از 20 رکعت یا بیشتر است از آن است که شما با عجله بخوانید . هدف کیفیت است نه کمیت .
عمل وهابی: 23 رکعت نماز در 7 دقیقه …
مجری :
استاد یزدانی ! بعد از مدت ها که از پخش برنامه راه و بی راه می گذرد ، یکی از آقایان وهابی ، قسمتی از برنامه شما را پخش کرده ؛ البته از بخش علمی آن هم نبوده . تماس یکی از بیننده ها را پخش و خواسته به آن پاسخ دهد .
کلیپ 2 ) :
کارشناس وهابی :
من در این جا می خواهم که شما دقت کنید که چگونه به آیه 64 نساء به چه صورت در گزارش دادن از قرآن ، خیانت می کند .
استاد یزدانی : امام صادق علیه السلام به این آیه برای توسل و استغاثه به رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) استدلال می کند . قرآن ها که با هم متضاد نیستند . آیه 64 از سوره مبارکه نساء که امام صادق (علیه السلام) طبق روایت کتاب شریف کافی ….
کارشناس وهابی :
من آیه را می آورم تا ببینید که چگونه در آیه خیانت می کند . روی کلمه انهم دقت کنید . این آیه در مورد کسانی است که گمان می کنند : الم تر الی الذین یزعمون انهم امنوا بما انزل الیک .. گمان می کنند ایمان آوردند . ما که گمان نمی کنیم ، ما زعم به این نداریم که ایمان آوردیم ؛ بلکه یقین داریم که ایمان آوردیم . این آیه درمورد کسانی است که گمان می کنند ، ایمان آوردند یعنی منافقین .
در این جا می گوید که منافقین را می بینی که روی بر می گرداند ، در مورد منافقین است .
باز هم می گوید : ولو انهم ، اگر این منافقین نزد تو می آمدند و از تو استغفار می طلبیدند ، این آیه را می خواهد بیاورد . ولو انهم اذ ظلموا انفسهم ، آن هایی که به خود ظلم کردند ، یعنی منافقینی که در بالا است . جاؤوک ، می آمدند پیش تو ، فاستغفروا الله ، از خدا استغفار می طلبید . واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما ، خداوند را رحیم می یافتند ، اگر خدا و رسول برای آن ها استغفار می طلبید .
چون این ها به رسول خیانت کرده بودند و پیش کفار رفته بودند . این ها منافقین در بالا و پایین آیه آمده است . در معنی هم نگاه کنید : آیا ندیدی کسانی که گمان می کنید به آن چه به تو نازل شده ، ایمان آوردند . در پایین صفحه : منافقین را می بینی که از تو اعراض می کنند .
چون اعراض می کنند ، اگر در نزد تو می آمدند ، استغفار می کردند و رسول هم برای آن ها طلب استغفار کند ، خداوند توبه آن ها را قبول می کردند . این آیه که اصلا در مورد مؤمنین نیست ، مؤمنین که همیشه نزد پیامبر بودند . این در مورد منافقین است .
حالا ببینید که این چه خیانتی می کند . در ضمن این که آیه را می بینید ، حرف های ایشان را هم بشنوید .
استاد یزدانی : روایت با سند صد در صد صحیح نقل شده که اگر صفحه مانیتور بنده باشد ،
کارشناس وهابی :
روایت را چه کار داری ، قرآن برایت آورده .
استاد یزدانی : امام صادق (علیه السلام) می فرماید : زمانی که وارد مدینه شدی ، غسل کن و این کار ها را انجام بده . به پیامبر (صلی الله علیه و آله) سلام بده و بگو :
واشهد انك رسول الله واشهد انك محمد بن عبد الله ….
در ادامه روایت امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند :
اللهم انك قلت : وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا . نساء / 64
کارشناس وهابی :
حال ببینید که نسبت به ولو انهم چه خیانتی می کند .
استاد یزدانی : خدایا خودت در قرآن فرمودی که اگر انسان …
کارشناس وهابی :
در این جا انسان نگفته ، گفته منافقین در این جا . آیه را دو باره ببینید ، ولو انهم ، اگر آن ها یعنی منافقین که آیه به آن ها اشاره می کند ، نه همه انسان ها . حضرت علی را که نمی گوید : بیا . حضرت علی که مؤمن بوده . انسان بوده یا نبوده ؟ او نیازی نداشته که بیاید . ابوذر که نیازی نداشته که بیاید .
پس ببینید که چگونه خیانت می کند . به این صورت این ها خیانت می کند ، کلمه انهم را برداشته و انسان را به جای آن گذاشته است . نگفته که همه بنی آدم بیاید . آیه سلسله دارد . مثل این ، این ها صفحه به صفحه در گزارش قرآن خیانت می کنند .
مجری :
این کارشناس وهابی می گوید : ما به روایت امام صادق (علیه السلام) کاری نداریم که در باره این آیه چه گفته است . این آیه در مورد این است که توسل را باید منافقین انجام دهند . این آیه که نگفته همه انسان ها بیایند و تحلیل های این چنینی که همه آن را مشاهده کردند . در این خصوص توضیحاتی را بیان کنید .
استاد یزدانی :
این پنجاه و چهارمین برنامه راه و بی راه است که بحث جدایی اهل سنت از وهابیت را مطرح می کنیم . بعد از پنجاه و سه برنامه ، یک موردی را از برنامه بنده پیدا کردند و گفتند : شاید در این جا یک اشکالی باشد و بتوانند آن پخش کنند و جواب بدهند .
سؤال بیننده این بود که خداوند در قرآن کریم می فرماید : ومن يتوکل علی الله فهو حسبه ، هر کس به خداوند توکل کند برای او کافی است . با وجود این آیه ما چرا ، توسل کنیم ؟
من در جواب این برادر که شیعه بود ، پاسخ دادم : در قرآن همان یک آیه نیست ، آیات دیگری هم هست که خداوند صراحتا به همه مردم دستور می دهد که اگر به خودشان ظلم کردند ، نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بروند تا آن حضرت ، طلب استغفار کند .
اولا بنده نظر خود را نگفتم ، نظر امام صادق (علیه السلام) را با سه سند صحیح ، نقل کردم . در کتاب شریف کافی ، جلد 4 ، صفحه 550 آمده که امام صادق (علیه السلام) به اين آیه برای جواز توسل استدلال کرده ؛ به همین دلیل بنده هم ، به این آیه استدلال کردم و عین کلام امام صادق (علیه السلام) را خدمت بینندگان عزیز خواندم كه مي فرمايند :
زمانی که وارد مدینه شدی ، غسل کن و … به پیامبر (صلی الله علیه و آله) سلام بده و بگو :
واشهد انك رسول الله واشهد انك محمد بن عبد الله ….
در ادامه روایت امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند :
اللهم انك قلت : وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا . نساء / 64 واني اتيت نبيك مستغفرا تائبا من ذنوبي واني اتوجه بك الي الله ربي وربك ليغفر لي ذنوبي ….
روايت با سند صحیح ، از امام صادق (علیه السلام) نقل شده و من هم وقتی برای آن شیعه خواندم ، قانع شد و متوجه شد که مقصود از این روایت چی بوده .
پس اولا من روایت امام صادق (علیه السلام) را خواندم .
ثانیا : ایشان می گوید : آیه در مورد منافقین بوده . تمام قرآن کریم را که انسان نگاه کند ، از اولین آیه تا آخرین آیه ، شأن نزول دارد . آیا شأن نزول ، دلیل بر این می شود که مختص به همان افراد است ؟ چنین چیزی را چه کسی می تواند بپذیرد ؟ پس همه آیاتی که در مورد توحید و نبوت است به ما مربوط نمی شود ، به همان هایی مربوط می شود که در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) زندگی می کردند .
من گفتم : اگر انسان گناه کرد ، نزد پیامبر بیاید … ایشان می گوید : انهم را انسان معنا کرده . مگر منافقین انسان نیستند ؟ منافقین حیوان هستند؟ . فرض کن که ضمیر انهم ، به منافقین بر گردد . آن ها هم انسان هستند و من ترجمه اشتباهی نکردم .
شأن نزول در مورد منافقین باشد ؛ اما در این آیه خداوند به صورت مطلق می گوید . آن هایی که به خودشان ظلم کرده اند ….
مجری :
این کارشناس وهابی گفت : چون این ها به پیامبر (صلی الله علیه و آله) خیانت کرده بودند ، باید نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) می رفتند .
استاد یزدانی :
کجای آیه بحث خیانت را مطرح کرده ؟ آیه می گوید : چون این ها منافق بودند و نفاق ظلم به نفس است . کسانی که به خودشان ظلم کرده اند ، اگر نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بیایند و ایشان طلب استغفار کند ، خودشان هم از خداوند طلب استغفار کنند ، خداوند توبه آن ها را می پذیرد .
خداوند به صورت مطلق بیان می کند . این که شأن نزول آیه در مورد منافقین است ، دلیل نمی شود که شامل بقیه انسان ها نشود . این قاعده ثابت شده است که «مورد ، مخصص نمی شود» . مثلا فرض کنید که خداوند در مورد ابوذر آیه ای نازل کرده : ابوذر اگر این کار را انجام دادی ، آن کار دیگر را هم انجام بده . یا این که فرض کنید در مورد ولید ، آیه ای نازل شد : ولید ! تو که دروغ گفتی ، باید برای آن فلان مقدار کفاره بدهی . این دلیل نمی شود که این قضیه فقط مخصوص ولید باشد . این شامل همه مسلمان ها می شود که اگر مسلمانی کاری شبیه او انجام داد ، باید همان کفاره را بدهد . مثل هزاران حکمی که خداوند برای یک نفر ، نازل کرده و شامل همه مسلمان ها می شود .
مجری :
یعنی قدر متیقن آن این است که شرک کرده . نعوذ بالله خداوند نمی گوید : منافقین ، مشرک هم بشوید . چون توسل شرک است .
استاد یزدانی :
پاسخ بعدی من هم ، همین است . می گوید : مخصوص منافقین است . یعنی این که اگر منافقین ، شرک ورزیدند و مشرک شدند ، خداوند گناه آن ها را می بخشد . چون از دیدگاه وهابیت ، توسل شرک است . پس معنای آیه با توجه به صحبت این کارشناس وهابی این گونه می شود : اگر منافقینی که به خودشان ظلم کردند ، نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بیایند و از او بخواهند که از خداوند طلب استغفار کنند ، خودشان هم طلب استغفار نمایند ، (یعنی مشرک شوند ) اگر مشرک شدند ، خداوند آن ها را می بخشد .
این ترجمه ای را که این کارشناس وهابی می کند ، بسیار مضحک و غیر قابل قبول است ؛ ولی این ها اصلا متوجه نیستند . به هر حال این آیه شامل خود این کارشناسان وهابی می شود و این کارشناس وهابی هم می تواند از آن استفاده کند .
پاسخ بعدی این است که ، فهم همه علما ، شیعه و سنی ، در طول تاریخ ، همین است که بنده گفتهام و این مطلب اجماعی است . شما فقیهی را پیدا نمی کنید که به بحث حج و زیارت پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسیده باشد و زیارت نامه پیامبر (صلی الله علیه و آله) را نوشته باشد ، مگر این که به این آیه هم استدلال کرده باشد . هیچ فقیهی از حنفی ، مالکی ، شافعی و حنبلی نیست که همه را ما قبلا خواندیم . بزرگترین علمای حنبلی ، ابن قدامه مقدسی به این آیه استدلال کردند . آقای ابن قدامه به اندازه این کارشناس وهابی نمی فهمیده ؟
بنده یکی دو مورد از علمای جدید شان می خوانم که به این آیه استدلال کردند .
نظر شیعه هم ، همان نظر امام صادق (علیه السلام) است و ایشان هم از این آیه برای جواز توسل استدلال کردند . اگر همه علمای تاریخ را جمع کنید ، یک میلیاردم علم امام صادق (علیه السلام) دارا نیستند . زمانی که امام صادق (علیه السلام) به این آیه استدلال کردند ، هیچ حرفی باقی نمی ماند و آن را بی چون و چرا قبول می کنیم .
اما از علمای اهل سنت ، در کتاب عقاید اهل سنت و جماعت ، تألیف مولانا مفتی محمد طاهر مسعود ، مترجم مولوی محمد ابراهیم گرگیج ، کتاب هم ویژه اهل سنت در سال 1393 چاپ شده ، صفحه 198 در بحث زیارت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می گوید :
زائر مدینه منوره باید در سفر مدینه منوره نیت زیارت آن حضرت (صلی الله علیه و آله) را بکند ، آن جا ضمنا زیارت مقامات متبرکه ای دیگر نیز انجام می گیرد . از این عمل تعظیم آن حضرت بیشتر می شود.
در صورتی که وهابیت ، شدّ الرحال را کفر می دانند ؛ اما در این کتاب که عقاید اهل سنت و جماعت را نوشته ، می گوید : باید زائر مدینه ، نیت زیارت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را بکند و به قول وهابیت ، مشرک شود .
بعد از حضور در کنار روضه مطهر آن حضرت صلی الله علیه و آله) ، خواندن دعای وسیله ( همان دعایی که از امام صادق (علیه السلام) خواندم و علمای اهل سنت هم آن را نقل کردند ) آن حضرت (صلی الله علیه و آله) و در خواست شفاعت کردن و این طور گفتن : « ای رسول خدا برای بخشوده شدن من سفارش بفرمایید » نه فقط جایز بلکه مستحب است .
آقای کارشناس ! شما که می گفتید این عمل کفر و شرک و مخصوص منافقین است !!!
مترجم کتاب در پاورقی به این صورت استدلال می کند :
در خواست شفاعت کردن و دعای وسیله خواندن یعنی همین را بگوید :
اللهم انك قلت : وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا . نساء / 64
در ادامه روایتی را نقل می کند :
عن مالك الدار قال اصحاب الناس قحط في زمان عمر بن الخطاب فجاء رجل الي قبر النبي (ص) فقال يا رسول الله استسق الله لامتك فانهم قد هلكوا فاتاه رسول الله (ص) في المنام فقال ائت عمر فاقراه السلام واخبره انهم مسلمون وقل له عليك الكيس الكيس فاتي الرجل عمر فاخبره فبكي .
سند روایت صحیح است و ده ها نفر از علمای اهل سنت آن را تصحیح کردند که از مالک الدار ، خزانه دار خلیفه دوم نقل شده :
در زمان عمر بن خطاب مردم مدینه دچار قحطی شدند . شخصی ( همان بلال بن حارث مزنی ، از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) نزد قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و به ایشان استغاثه کرد و گفت : یا رسول الله ! از خدا بخواه که باران ببارد؛ زیرا امت تو هلاک می شوند . رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به خوابش آمد و گفت : به عمر سلام برسان و بگو : پول ها را ذخیره نکن و به مردم رسیدگی کن . بلال نزد عمر آمد و قضیه را برای او بیان کرد و عمر هم گریه کرد و توسل و استغاثه او را تأیید نمود که بعد از آن هم باران آمد .
محمد طاهر مسعود ، عقاید اهل سنت و جماعت ، مترجم مولوی محمد ابراهیم گرگیج ، ص 198
این جا هم عالم سنی مذهب ، بر خلاف نظر آقای کارشناس وهابی ، به این آیه استدلال کرده و آن را مختص منافقین نمی داند .
در صفحه بعد ادامه می دهد :
زائر هنگام زیارت روضه مطهر ، روی خود را به سوی چهره منور آن حضرت (صلی الله علیه و آله) بکند و بایستد و هم چنین هنگام طلب وسیله و در خواست شفاعت همان طور بایستد . (یعنی رو به قبر و پشت به قبله )
در پاورقی به این روایت استدلال کرده و روایت آقای مالک بن انس که به منصور دوانقی گفت :
هر وقت خواستی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) صحبت کنی . رو به پیامبر (صلی الله علیه و آله) باش و طلب شفاعت کن و این آیه را بخوان : ولو انهم اذ ظلموا جاؤوک فاستغفروا ….
در این جا می گوید : که امام مالک به این آیه برای جواز استغاثه و طلب شفاعت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) استدلال کرد . آیا امام مالک به اندازه این کارشناس وهابی ، نمی فهمید ؟
از شافعی ها ، ابن کثیر شافعی را خواندیم ، در کتاب تفسیر قرآن العظیم ، تألیف ابی الفداء اسماعیل بن کثیر ، چاپ دار ابن حزم ، صفحه 503 در ذیل آیه 64 سوره نساء می گوید :
اللهم انك قلت : وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا . نساء / 64 ، يرشد تعالى العصاة والمذنبين إذا وقع منهم الخطأ والعصيان أن يأتوا إلى الرسول (ص) فيستغفروا الله عنده ويسألوه أن يغفر لهم فإنهم إذا فعلوا ذلك تاب الله عليهم ورحمهم وغفر لهم ولهذا قال ) لوجدوا الله توابا رحيما
اگر از انسانی خطایی و عصیانی سر زد ، باید نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بیاید و از خداوند طلب استغفار کند . از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هم بخواهد که برای او طلب استغفار کند ، در آن صورت خداوند گناه او را می بخشد .
ابن کثیر ، تفسیر قرآن العظیم ، چاپ دار الحزم ، ص 503
اگر این کار را انجام نداد ، خداوند نمی بخشد ، خداوند در این جا برای آمرزش گناهان ، دو شرط قرار داده . شرط اول : از خدا طلب استغفار کند . شرط دوم : از پیامبر (صلی الله علیه و آله) بخواهد که برای او طلب استغفار کند . یعنی رضایت خدا و رضایت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای بخشش گناه ، شرط است . نص صریح قرآن کریم با تفسیر آقایان سلفی است . ابن کثیر که شیعه نیست ، واضح و روشن است که شاگرد ابن تیمیه و سلفی مذهب است . اما وقتی به این آیه می رسد ، نمی تواند حرفی بزند . چون نص صریح قرآن کریم است و این را هم نگفته که آیه ، مخصوص منافقین است ؛ بلکه مخصوص همه مسلمانان است . جالب است که در ادامه ، داستان عتبی را هم نقل می کند .
نووی ، سیوطی ، ماوردی ، سمهودی ، لالکایی ، دمیاطی ، صفوری ، صالحی شامی ، زینی دحلان ، بیهقی ، ثعلبی ، حصنی دمشقی ، همین مطلب را بیان می کنند .
از علمای حنبلی ، ابن قدامه مقدسی ، در کتاب المغنی ، جلد 5 ، صفحه 465 ، دقیقا به همین آیه استدلال می کند .
خلاصه مطلب این که : اگر بنده هم در ترجمه اشتباه کرده باشم و ولو انهم را همه انسان ها معنا کردم ، نعوذ بالله امام صادق (علیه السلام) هم اشتباه کردند ؟ همه مسلمان ها اشتباه کردند ، فقط همین کارشناس وهابی ، کشف کرده که ولو انهم به منافقین بر می گردد !!!
این مطلب ، اجماع تمام علمای تمام مذاهب است . در آخر کتاب الحج ، وقتی به زیارت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می رسد ، به این آیه برای جواز توسل ، استدلال می کنند . هر کتاب فقهی را که نگاه کنید ، بحث زیارت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را مطرح کرده ، این آیه را نقل کرده و به آن استدلال نموده است .
مجری :
این کارشناس وهابی ، در پاسخ به بیننده ای که در مورد تفاوت داعش با این آقایان را پرسیده بود ، تنها تفاوتی را که بیان کرد ، بسیار جالب و دیدنی است .
کلیپ 3 ) : تفاوت رسانه های وهابی با داعش
کارشناس وهابی :
فرق ما با داعش که برای اولین بار است که می شنوید ، این است که آن ظلمی که شیعه ها سر داعش کردند ، تا به حال بر سر ما نکردند .
مجری :
بینندگان عزیز ! فکر می کردید که یک روز این رسانه های وهابی ، از مظلومیت داعش و ظلمی که شیعیان بر داعش کردند ، بگویند؟ . خود داعش هیچ وقت این حرف را نمی زنند که ما مظلوم هستیم ، در صورتی که این آقایان در شبکه وهابی کلمه می گویند : شیعیان به داعش ظلم می کنند .
اما در جلسات گذشته در مورد تبرک صحبت کردیم که از استاد یزدانی تقاضا دارم ، خلاصه ای از مطالب گذشته را بیان نمایند .
استاد یزدانی :
ما در بحث تبرک حدود هشت جلسه داشته ایم که دیدگاه اهل سنت و وهابیت را به صورت تفصیل بیان کردیم . به علت کمبود وقت نمی توانم خلاصه ای از جلسات قبل را مطرح کنم . اما مستنداتی را از در شده است . آقایان وهابی دیدگاه های مختلفی در این زمینه دارند .
ابن تیمیه ، تبرک به قبور و تبرک به صالحین را شرک اکبر می دانست .
ابن عثیمن و بن باز ، تبرک به قبور را عملی غیر اسلامی و بلکه عمل جاهلی و عمل یهود و نصارا می دانند . بعضی دیگر از علمای وهابی گفته بودند که تبرک به قبور ، بدعت است و هر کس بدعت انجام دهد ، کل بدعة ، ضلالة و کل ضلالة فی النار . نهایت آن جهنم است .
دیدگاه علمای امروزی اهل سنت
ا) علامه مفتی خدا نظر
در کتاب محمود الفتاوی ، تألیف علامه مفتی خدا نظر قنبر زهی ، جلد 4 ، زیر نظر شیخ الاسلام مولانا عبد الحمید و دار الافتای حوزه علمیه دار العلوم زاهدان ، صفحه 306 می گوید :
ثبوت تبرک جستن صحابه از آب دهان آن حضرت (صلی الله علیه و آله)
گفتیم از دیدگاه وهابیت ، اگر چیزی ثابت شود که منتسب به پیامبر (صلی الله علیه و آله) است یا از اجزاء پیامبر (صلی الله علیه و آله) است ، آن را شرک نمی دانند . از جمله آب دهان ، تار مو ، پیراهن . بعضی از آن ها ، ناراحت است ؛اما شرک نمی دانند . پس وهابی ها با این مسئله مشکلی ندارند .
سؤال کرده : بعضی از علما و سخنرانان گاهی می گویند : اصحاب رسول الله (صلی الله علیه و آله) آّب دهان و حتی بلغم آن حضرت را گرفته و به سر و صورت خود می مالیدند . آیا این گفته آن ها درست است یا نه ؟ لطفا توضیح دهید .
الجواب باسم ملهم الثواب
بله ، این گفتنه آنان درست است و از اقوال صحابه ثابت است . و فی صحیح بخاری :
ثم ان عروه جعل يرمق اصحاب النبي (ص) بعينيه قال : فوالله ما تختم رسول الله نخامة الا وقعت في كف رجل منهم فذلك بها وجهه وجلده .
خلط پیامبر (صلی الله علیه و آله) را صحابه نمی گذاشتند که روی زمین بیافتد . آن را می گرفتند و به سر و صورت خود می مالیدند .
در ادامه نویسنده توضیح می دهد که در فتح الباری ابن حجر این گونه بیان شده :
وقوله فذلك بها وجهه وجلده : وفيه طهارة النخامة والشعر المنفصل والتبرك بفضلات الصالحين الطاهرة
از این روایت استفاده می شود که خلط و مویی که از بدن جدا شده ، پاک است و هم چنین تبرک به فضلات پاک صالحین (فضلات ، هر چیزی که از بدن انسان خارج شود ، گفته می شود . حال مو یا ناخن یا هر چیز دیگری که از انسان خارج می شود ، را شامل می شود ؛ اما ایشان قید طاهر می زند ) جایز است .
خدانظر قنبر زهی ، محمود الفتاوی ، ج 4 ، تحت نظر مولوی عبد الحمید ، ص 306
طبق این کتاب و مستند ، از دیدگاه علمای اهل سنت امروزی زاهدان که معروف و مشهور هم هستند ، تبرک به فضلات صالحین ، جایز است . مثل آب دهان ، خلط یا موی صالحین هم پاک هست و هم تبرک به آن ها جایز است .
آقایانی که به ما می گفتند : تبرک را از دیدگاه مولوی عبد الحمید ثابت کنید ، این هم یک نمونه از تبرکات که ایشان هم بر آن تأییدیه زده است .
2 ) محمد عمر سربازی
در کتاب پرسش و پاسخ های ارزشمند برای جوانان ارجمند ، تألیف محمد عمر سربازی ، چاپ 1389 ، صفحه 37 :
سؤال : سلفی می گوید : تبرک به زمان و مکان ، ثابت نیست . لهذا تبرک به آثار مکانی نبی کریم نباید کرد . دیگر علما در این مورد چه می گویند ؟
تبرک به زمان یعنی چه ؟ مثلا ما روز عید مبعث را متبرک بدانیم و آن را جشن بگیریم ، عبادت کنیم ، روزه بگیریم . خداوند به این روز توجه کرده و آن را مبارک دانسته و عبادت در آن روز ، ثواب بیشتری دارد .
تبرک به مکان یعنی چه ؟ مثلا پیامبر (صلی الله علیه و آله) در این مکان نماز خوانده است ؛ به همین علت ، این مکان مبارک است .
پاسخ : نزد دیگر محققین و جمهور علمای امت ، تبرک به امکنه و ازمنه و آثار صالحین ، ثابت است از قرآن و احادیث صحیح . قرآن کریم : واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی ـ بگیرید از مقام ابراهیم (علیه السلام) جای نماز . و ابن عمر در سفر و حضر در مکان و زمان ، دنبال تفتیش آثار نبی کریم (صلی الله علیه و آله) می بود . چنانچه در بخاری شریف در باب المساجد بین مکه و مدینه موجود است .
محمد عمر سربازی ، پرسش و پاسخ های ارزشمند برای جوانان ارجمند ، چاپ 1389، ص 37
انصافا استدلال قوی دارند . از دیدگاه جمهور علما ، تبرک به آثار صالحین جایز است . دلیل هم قرآنی : واتخذوا من مقام ابراهیم . دلیل روایی هم روایت صحیح بخاری که عبد الله بن عمر می گشت که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در چه مکان هایی نماز خوانده و در همان مکان ها هم نماز می خواند.
روایت هم صحیح است که در صحیح بخاری نقل شده ؛ حتی ابن تیمیه هم می گوید : از بین صحابه فقط ابن عمر بوده که این شرک را انجام می داده . هیچ کس این کار را انجام نداده است که او هم مشرک بوده . این نص گفتار آقای ابن تیمیه است و به ما ارتباطی ندارد .
روایت دیگری از عمر بن خطاب بیان می کند :
خود عمر در سفر شام چون در بیت المقدس رسید از کعب پرسید که کجا نماز کنم ، بهتر است ؟ و گفت : نزد صخره بیت المقدس . عمر فرمود : نخیر من جایی نماز می خوانم که حضور (صلی الله علیه و آله) شب اسراء خوانده است .
نص صریح قرآن کریم است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در بیت المقدس نماز خواند و از همان مکان به معراج رفت . خلیفه دوم هم گفت : همان جایی نماز می خوانم که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نماز خوانده . در این جا خلیفه دوم ، به آثار پیامبر (صلی الله علیه و آله) تبرک می کند ؛ پس خلیفه دوم هم طبق دیدگاه علمای وهابی ، مشرک می شود .
در ادامه سخن بسیار جالبی می گوید :
تمام مناسک حج و سعی بین صفا و مروه ، اقتداء و تبرک به آثار صالحین اند .
این حرف درستی است ؛ چون همه کارهایی که در حج انجام می دهیم ، دقیقا همان کارهایی است که حضرت ابراهیم (علیه السلام) و هاجر (علیها السلام) و حضرت اسماعیل (علیه السلام) انجام داده ، انجام می دهیم و به عنوان مناسك حج تشريع شده است . این هم استدلال محمد عمر سربازی بود که نقل کردیم .
3 ) قاری محمد طیب
در کتاب اندیشه دینی و شیوه عملی علمای دیوبند ، تألیف مولانا قاری محمد طیب ، ترجمه مولانا نجم الدین محمد درکائی ، چاپ سال 1391 انتشارات نگین کویر ، با تقریظ و تأیید مولانا عبد الحمید اسماعیل زهی که در صفحه 10 کتاب ، این گونه می گوید :
به راستی کتاب اندیشه دینی و شیوه عملی علمای دیوبند ، بهترین سند برای شناخت افکار و اندیشه علما و بزرگان دیوبند است ….
توصیه بنده آن است که عزیزان حق طلب و پژوهشگر ،این کتاب را با دقت مطالعه کنند .
در صفحه 182 از این کتاب نویسنده می گوید :
علمای دیوبند قائل به حصول برکت از مرقد های منورشان هستند ؛ اما آنان را مشکل گشا و نجات دهنده از حوادث و مصیبت ها نمی دانند ؛ زیرا این امر فقط به ذات کبریایی حق اختصاص دارد . آنان دریافت برکات را از اهل قبور می پذیرند .
این نظر هر مسلمانان است و هر کسی بر خلاف این نظر را داشته باشد ، از نظر ما هم ، توحیدش مشکل دارد . در صورتی که وهابیت این قضیه را شرک می دانست .
در صفحه بعد ادامه می دهد :
اگر آثار رسول الله (صلی الله علیه و آله) مانند موی مبارک ، پیراهن مبارک ، یا حتی تسمه ای از نعلین مبارک ، به طریق صحیح و مستند به آنان رسیده باشد ، آن را از تاج و تخت شاهان و از دنیا و مافیها سرمایه بزرگتری می دانند ؛ اما اگر مستند نباشد ، بدون اهانت و سوء ادب ، دوری از اشیای غیر مستند را لازم و ضروری می دانند . (این مورد اتفاق همه مسلمان ها است حتی وهابیت هم آن را قبول دارند )
هم چنین آثار و تبرکات اولیاء الله و احترام آن ها را باعث خیر و برکت می دانند. ( وهابیت آن را موجب خیر و برکت ندانسته ؛ بلکه شرک می دانند ).
قاری محمد طیب ، اندیشه دینی و شیوه عملی علمای دیوبند ، با ترجمه مولانا نجم الدین محمد درکائی ، با تقریظ و تأیید مولانا عبد الحمید ، ص 182 و 183
در این جا دیدگاه ابن تیمیه را در تقابل دیدگاه اهل سنت بخوانیم تا تفاوت این دو دیدگاه بیشتر مشخص شود .
کتاب زیاره القبور والاستنجاد المقبور ، تألیف شیخ الاسلام ابن تیمیه ، چاپ دار الصحابه طنتا ، صفحه 38 :
بيان حكم التمسح بالقبر وتقبيله وتمريغ الخد عليه وأما التمسح بالقبر أي قبر كان وتقبيله وتمريغ الخد عليه فمنهي عنه باتفاق المسلمين ولو كان ذلك من قبور الأنبياء ولم يفعل هذا أحد من سلف الأمة وأئمتها بل هذا من الشرك …
ابن تیمیه ، زیاره القبور ، چاپ دار الصحابه طنتا ، ص 38
مجری :
کلیپی را آماده کردیم از مصاحبه اختصاصی شبکه جهانی ولایت با قاضی نذیر احمد حنفی که از علمای سرشناس افغانستان هستند .
کلیپ 4 ) : مصاحبه اختصاصی شبکه جهانی ولایت با قاضی نذیر احمد حنفی ، عضو شورای علما و رئیس کمسیون مجلس نمایندگان افغانستان
نفس توسل در اسلام ، اساس بزرگ دارد و من در این ارتباط ، یک کتاب نوشتم . حداقل صد ها آیه قرآن کریم در آن است و صدها حدیث صحیح هم در آن درج شده . نظرات علمای امت اسلامی در آن نقل شده است . از نظر مذاهب اسلامی ، یک مذهب و یک فرد و پیروانش ، شیخ ابن تیمیه ، منکر توسل است و همه امم اسلامی از مذاهب اربعه ، زیدی ، شیعه و غیره ، به این اصل معترف هستند .
آیات : قرآن مجید صراحتا می فرماید : وَأَمْدَدْنَاكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ ، صراحتا فرستاده که : بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ و آیاتی که در رابطه با کلمه مدد است . آیات به ارتباط سبب ، آیات به ارتباط پشتیبانی :
فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ .
آیات در این ارتباط بسیار است که من به چند مورد اشاره کردم . احادیث در این ارتباط : مبارک علیه الصلاه و السلام ، وقتی در صبح ، از خانه بیرون می شدند ، همه مسلمانان نه ، حضرات صحابه ظروف آب داشتند و مبارک علیه الصلاه و السلام ، دست خود را داخل آب می گذاشتند و آن جمع آب را تبرکا می خوردند . حضرت سید الرسل صلوات الله علیه ، در خانه یکی از صحابه خوابیدند که عرق کردند . آن صحابیه عرق را گرفته بود . گفت : چه می کنی ؟ . گفت : عجین می کنیم ، خمیر می کنیم و می پزیم و می خوریم . این عرق را عطر خود می اندازیم که وقتی در بین عطر می اندازیم ، بهترین عطر می شود .
مجری :
در روز های گذشته اتفاق جالبی افتاد که رسانه ای شد و آن هم سفر وهابی ها بود . همین وهابی های در سوریه که رسانه های داعشی از آن ها حمایت می کند . سفر 1600 مجروح از سوریه به سرزمین اشغال شده توسط اسرائیل برای درمان که خبر آن از تلویزیون رسمی آن منطقه پخش شد و مصاحبه ای را با یکی از این وهابی ها انجام دادند که با هم می بینیم .
کلیپ 5 ) وهابیت و استعمار
گوینده خبر :
خط پشتیبانی تروریست های سوری در اسرائیل . درمانگری صهیونیستی برای تروریست های تکفیری . بعد از درگیری های شدید بین تروریست های تکفیری و ارتش سوریه ، در منطقه قلمون ، کانال دوم رژیم صهیونیستی امروز تصاویری از مداوای تروریست های جبهه النصره در بیمارستان های این رژیم را پخش کرد . خبرنگار این شبکه اذعان کرد تا الان 1600 تروریست تکفیری در بیمارستان های اسرائیل مداوا شده اند و برای جنگ به سوریه برگشتند .
مجروح داعشی :
پس از درمان به سوریه باز می گردم و اگر علوی یا دروزی یا شیعیان را پیدا کنم ، آن ها را به قتل می رسانم ؛ اما یهودیان را هرگز نمی کشم .
تماس بینندگان :
بیننده : آقای بهادری از کرج ـ شیعه
بنده چند سؤال از آقایان وهابی دارم . سؤال اول : مبدا وجوب انتخاب خلیفه در قرآن توسط امت اسلام در چه آیه ای می باشد ؟ آیا آیاتی در قرآن وجود دارد که بگوید : ای مردم واجب است برای پیامبر خلیفه انتخاب کنید ؟
سؤال دوم : مبدأ انتخاب خلیفه در سنت ، کدام حدیث می باشد که گفته باشند : ای امت شما برای پیامبر خلیفه انتخاب کنید ؟ آیا پیامبری از پیامبران گذشته این سخن را گفته است ؟ 146 هزار و اندی از یازده منبع اهل سنت اصلی ، روایت آورده اند . کجا گفته اند؟ 124 هزار پیامبر گفته باشند ، واجب است امت برای پیامبر ، خلیفه تعیین کند .
سؤال سوم : کدام آیه در قرآن است که خداوند گفته باشد ، اگر امتی برای پیامبر خود خلیفه انتخاب نکرد ، خداوند آن ها را تهدید یا عذاب می کند ؟
در انتخاب عثمان ، در طبقات الکبری ، جلد 2 ، صفحه 84 و ابن ابی الحدید معتزلی به صورت مفصل بیان کرده که عمر بن خطاب ، شش نفر را انتخاب کرد . به این صورت خلیفه انتخاب کنید ، آقای ابو طلحه انصاری را با 50 نفر مرد مسلح گذاشت و گفت : اگر این شش نفر ، خلیفه را انتخاب نکردند ، گردن همه آن ها را بزن . این شش نفر به دو دسته تقسیم شدند . آن دسته ای که عبد الرحمن بن عوف است ، حجت می باشد . ایشان هر کس را انتخاب کرد ، اشکالی ندارد .
سؤال بنده از خلیفه دوم این است ، با چه استدلالی حکم کشتن شش نفر از صحابه را می دهید ؟ حال اگر امام علی (علیه السلام) با رأی مردم انتخاب شد . شانزده نفر ، از جمله عبد الله بن عمر ، زید بن ثابت و دیگران با علی بن ابیطالب (علیه السلام) بیعت نکردند و به سمت معاویه رفتند . آیه امام علی (علیه السلام) با این ها کاری داشت ؟ آیا این چند نفر را تهدید کرد ؟
جناب عمر بن خطاب ، شما که علی بن ابیطالب (علیه السلام) را به زور برای بیعت پیش ابوبکر بردید ؟ چرا به پسرت نگفتی چرا به علی بن ابیطالب (علیه السلام) رأی ندادی ؟ امام (علیه السلام) هم حق داشت که بگوید : من هم مانند پسرت به ابوبکر رأی نمی دهم .
عده ای مانند عبد الله بن عمر بیعت نکرد ، رضی الله عنه شد .طلحه و زبیر بیعت شکستند ، رضی الله عنه شدند . عده ای از اول جنگیدند و بعد رضی الله عنه شدند . پس چه کسی منحرف است ؟ در فرهنگ اسلامی که بهشت و جهنم و خوب و بد است ، این ها چه جایگاهی دارند ؟
نکته دیگری در مورد خلیفه اثنی عشر بیان کنم . در سال 1948 نسخه ای اصلی تورات در بحر المیت پیدا شد . یهودی ها اجازه ندادند که کسی متوجه شود . در آن تورات چه نوشته بود ، توراتی بود که کمتر تحریف شده بود . کعب الاهبار یهودی در شوش دانیال پیدا کردند . عمر بن خطاب دستور داد آن تورات را از بین ببرند . چون سلسله اجداد پیامبر (صلی الله علیه و آله) از حضرت ابراهیم (علیه السلام) تا چهارده خلیفه اثنی عشر در آن ذکر شده بود . آن تورات را حدود 60 سال پیش در بیت المقدس کشف کردند و یک سال بعد ، کشور اسرائیل را تأسیس کردند .
اگر امکان دارد بحث خلفای اثنی عشر را در کتب اهل سنت بیان کنید .
استاد یزدانی :
سؤالاتی که از اهل سنت پرسیدند ، در حقیقت عمومی است و در این چهارده قرن ، هیچ کس نتوانسته به آن پاسخ دهد . همان طور که بارها بیان کردیم ، مبنای مشروعیت بخشی خلافتشان ، مبنایی است که «ما کردیم ، شد» .
از آن ها سؤال می کنیم ، آیا مردم می توانند انتخاب کنند ؟ میگویند: بله ، «ما کردیم ، شد» . عمر بن خطاب انتخاب کرد ، خلافت ابوبکر مشروع شد . آیا خلیفه قبلی می تواند خلیفه بعد از خود را انتخاب کند ؟ بله ، «ما کردیم ، شد» . ابوبکر ، عمر را انتخاب کرد .
آیا شورایی به آن وضعیت می تواند ، مشروع باشد ؟ بله ، «ما کردیم ، شد» . خلیفه دوم شورا با آن وضعیت انتخاب کرد ، خلیفه سوم هم مشروع شد .
آیا اجماع همه مردم ، حجت است ؟ بله ، «ما کردیم ، شد» . امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را انتخاب کردند .
اصولا مبنا باید قبل از انجام ثابت شود . هر حکومتی ابتدا ، قانون اساسی می نویسد ، بعد از آن ، بر مبنای آن قانون ، حکومت های دیگر عمل می کنند . این ها می گویند این خلافت ها مشروع است ؛ چون اتفاق افتاده . اما مبنای شیعه مشخص است . خداوند انتخاب می کند ، دستور می دهد و هیچ کس غیر از خداوند ، هیچ اختیاری ندارد .
آیا می شود خلافت را به زور گرفت ؟ بله ، «ما کردیم ، شد» . یزید همین کار را انجام داد و شد . مبنای مشروعیت این ها ، یک مورد خاص و ویژه نیست . هر چه که اتفاق افتاده ، این ها مشروع می دانند.
در مورد خلفای اثنی عشر در تورات پرسیدند ، بله ، چنین توراتی وجود داشته که نام ائمه اثنی عشر (علیهم السلام) در آن بیان شده است .
آقای ابن کثیر در کتاب های مختلف خود ذکر کرده . در کتاب تفسیر قرآن العظیم ، تألیف ابن کثیر دمشقی (شاگرد ابن تیمیه ) ، چاپ دار الطیبه عربستان سعودی ، جلد دوم ، صفحه 65 روایات خلفای اثنی عشر را می آورد :
قال كنا جلوسا عند عبد الله بن مسعود وهو يقرئنا القرآن فقال له رجل يا أبا عبد الرحمن هل سألتم رسول الله (ص) كم يملك هذه الأمة من خليفة فقال عبد الله ما سألني عنها أحد منذ قدمت العراق قبلك ثم قال نعم ولقد سألنا رسول الله (ص) فقال إثنا عشر كعدة نقباء بني إسرائيل
از عبد الله بن مسعود نقل می کند که تو از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سؤال کردی که این امت چند خلیفه دارد ؟ گفت : بله سؤال کردم به اندازه نقبای بنی اسرائیل خلیفه دارد .
در ادامه روایت صحیح مسلم را ذکر می کند :
هذا لفظ مسلم ومعنى هذا الحديث بوجود اثني عشر خليفة صالحا يقيم الحق ويعدل فيهم …
پیامبر (صلی الله علیه و آله) به وجود 12 خلیفه صالح بشارت داده که حق را بر پا می کند و عدالت را گسترش می دهد …
در صفحه بعد ادامه می دهد :
وفي التوراة البشارة بإسماعيل عليه السلام وأن الله يقيم من صلبه اثني عشر عظما وهم هؤلاء الخلفاء الإثنا عشر المذكورون في حديث ابن مسعود وجابر بن سمرة وبعض الجهلة ممن أسلم من اليهود إذا اقترن بهم بعض الشيعة يوهمونهم أنهم الأئمة الاثنا عشر فيتشيع كثير منهم جهلا وسفها لقلة علمهم وعلم من لقنهم ذلك بالسنن الثابتة عن النبي (ص)
در تورات این قضیه آمده که بعد از ابراهیم (علیه السلام) حضرت اسماعیلی خواهد آمد که از صلب ایشان دوازده عظیم خواهد آمد و حکومت می کند . این دوازده عظیم همان دوازده خلیفه ای بودند كه پیامبر (صلی الله علیه و آله) در حدیث ابن مسعود و جابره بن سمره آورده . بعضی از جاهلان یهود که مسلمان شدند ، زمانی که با شیعیان برخورد کردند ، شیعیان آیات تورات را نشان دادند و گفتند : مقصود از آن دوازده نفر از فرزندان اسماعیل (علیه السلام) ، دوازده امام از ائمه شیعه است . بسیاری از یهودیان با دیدن روایت اثنی عشر در کتاب های مسلمانان و دیدن این آیه دوازده عظیم از صلب حضرت اسماعیل (علیه السلام) شیعه شدند . این ها که شیعه شدند ، علمشان کم و جاهل بودند که این کار را انجام دادند .
ابن کثیر ، تفسیر قرآن العظیم ، چاپ دار الطیبه عربستان ، ج 2 ، ص 65 به بعد
خیلی عجیب است ، در تورات از دوازده نفر از فرزندان حضرت اسماعیل (علیه السلام) را بشارت دادند و هیچ مذهبی از مذاهب اسلامی ، غیر از مذهب شیعه ، نمی تواند این دوازده نفر را مشخص کند . و یهودی ها در طول تاریخ ، با استدلال به آیه تورات و استدلال به روایات شیعه و سنی ، در باره دوازده خلیفه ، شیعه شدند و آقای ابن کثیر را عصبانی کرده است .
این مطلب در کتاب البدایه و النهایه ، جلد 6 ، صفحه 172 این مطلب را از ابن تیمیه نقل می کند :
قال شيخنا العلامة أبو العباس بن تيمية وهؤلاء المبشر بهم في حديث جابر بن سمرة وقرر أنهم يكونون مفرقين في الأمة ولا تقوم الساعة حتى يوجدوا وغلط كثير ممن تشرف بالاسلام من اليهود فظنوا أنهم الذين تدعو إليهم فرقة الرافضة فاتبعوهم …
آیه ای که در تورات آمده که دوازده نفر از فرزندان حضرت اسماعیل (علیه السلام) خلیفه خواهند شد ، بسیاری از یهودیان که شیعه شدند ، خیال کردند این دوازده عظیم ، همان دوازده امام رافضی ها هستند و از آن ها پیروی کردند .
ابن کثیر ، البدایه و النهایه ، ج 6 ، ص 172
بیننده : عبد الحمید از ایرانشهر ـ اهل سنت
اولا من شهادت برادران و خواهران مسلمانمان را که در یمن به دست عربستان سعودی ، کشته شدند . تسلیت می گوییم و کار آن ها را محکوم می کنیم . ما در روایات داریم که خداوند در این ماه مبارک به دست و پای شیطان غل و زنجیر می زند ؛ اما این ها خود شیطان را به دنبال خود می کشانند .
بنده می خواستم از این بیننده عزیز بپرسم ، مگر ایران ، فلسطین ، شام و روم در زمان عمر بن خطاب ، مسلمان نشدند ؟ علی بن ابیطالب (علیه السلام) تاج سر ما است و هیچ گونه توهینی نسبت به ایشان اصلا در عقیده ما نیست . حضرت علی (علیه السلام) جزء عقاید ایمانی است و اگر کسی کوچکترین اهانتی را نسبت به ایشان داشته باشد ، ما او را مسلمان نمی دانیم . ما کاری به وهابیت و داعش نداریم و راه آن ها با ما اهل سنت ، جدا است .
استاد یزدانی :
ما از این برادر عزیز به خاطر محکوم کردن عربستان سعودی در قضیه حمله به یمن ، تشکر می کنیم و نشانه این است که این شخص آزاد اندیش است . این ها هم در ماه حرام و هم الان که ماه رمضان است ، جنگیدند . اما سخنان ایشان را در مورد فتوحات قبول نداریم . فتوحات انجام شد ؛ اما این که این فتوحات مشروع بود یا خیر ، بحث داریم . ابتدا باید مشروعیت خلافت ثابت شود و بعد از آن ، مشروعیت فتوحات که این دو جدای از هم نیستند .
مجری :
از شما استاد یزدانی و هم چنین شما بینندگان عزیز که تا این ساعت ما را همراهی کردید ، تشکر و سپاسگزاری داریم .
اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی مدد
خدا یار و نگهدارتان .