برنامه ” راه و بیراه ” قسمت هیجدهم ؛ تفاوت دیدگاه وهابیت با سایر مسلمانان در بحث استغاثه به اموات (5)
به نام خداوند بخشنده ی مهربان
برنامه ” راه و بیراه ” قسمت هیجدهم
تاریخ : 30 /04 /93
موضوع: تفاوت دیدگاه وهابیت با سایر مسلمانان در بحث استغاثه به اموات (5)
دانلود فیلم برنامه راه و بیراه قسمت هیجدهم
فهرست مطالب
موضوع: تفاوت دیدگاه وهابیت با سایر مسلمانان در بحث استغاثه به اموات (5)
تصحیح روایت استغاثه عبد الله بن عمر توسط شیخ صادق الجمیل از علمای اهل سنت :
استغاثه حضرت عیسی بن مریم (ع) به رسول اکرم (ص) بعد از رجعت
توسل حضرت آدم ابو البشر (ع) به خاتم الانبیاء حضرت محمد (ص) قبل از خلقت
جواز توسل به پیامبر (ص) از زبان ابن تیمیه
توسل حضرت آدم (ع) به پنج تن آل عبا در ابتدای خلقت از زبان شیخ نادر البدری ، از علمای اهل سنت :
توسل رسول خدا (ص) به پیامبران گذشته در هنگام دفن فاطمه بنت أسد
نا مشروع بودن جهاد وهابی ها در سوریه از زبان شیخ عمران حسین ، از علمای اهل سنت :
مجری :
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل علي محمد وآل محمد
امیدوارم در هر کجای دنیا که بیننده برنامه ی راه و بیراه ، برنامه ای در جهت رسوا کردن وهابیت ، هستید ، موفق و پیروز باشید و طاعات و عبادات شما بینندگان عزیز مورد قبول درگاه احدیت واقع شده باشد . باز هم طبق معمول دوشنبه شب های هرهفته ، در خدمت استاد عزیز و گرامی ، استاد یزدانی هستیم .
این برنامه پنجمین برنامه ای است که در باره مبحث مهم استغاثه صحبت می شود، بنده از استاد یزدانی خواهش می کنم که خلاصه ای از آنچه در این جلسات گفته شد ، بیان کنند و بعد بنده سؤال این جلسه را از حضور ایشان مطرح می کنم .
استاد یزدانی :
خلاصه قسمت های گذشته
ما در جلسات گذشته به طور مفصل به بحث استغاثه پرداختیم که شامل دیدگاه وهابیت ، دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و دیدگاه اهل سنت می شد .
از دیدگاه وهابیت و محمد بن عبد الوهاب و ابن تیمیه ، هر کس به هر انسانی چه پیامبر (ص) ، چه امام و چه صالحی از صالحان و حتی اگر ملکی از ملائک خداوند ، استغاثه کند ، مشرک و کافر است و خون و مالش حلال می باشد .
از دیدگاه امام صادق و سایر ائمه (ع) ، استغاثه به پیامبران و ائمه (ع) را نه تنها مباح ؛ بلکه مستحب است و در بعضی از موارد که انسان نیاز به بخشش گناهان خودش دارد ، لازم است که به اهل بیت (ع) استغاثه کند و آن ها را بین خود و خدا واسطه قرار دهد تا این که مورد بخشش خداوند قرار گیرد . همه این موارد با نقل روایات صحیح السند از ائمه (ع) نقل شد .
از دیدگاه اهل سنت هم ، روایتی از صحیح بخاری نقل کردیم که در آن حضرت هاجر به جبرائیل استغاثه کرده بود و رسول خدا (ص) هم این مطلب را نقل نموده و در صحیح ترین کتاب اهل سنت هم بیان شده است ؛ ولی این مطلب از دیدگاه وهابیت شرک و کفر است .
هم چنین روایت بلال بن حارث را خواندیم که نزد قبر رسول خدا (ص) رفت و به ایشان استغاثه کرد و خلیفه دوم با گریه خود کار او را تأیید کرد ، تمام صحابه ای هم که در حضور خلیفه بودند هم با سکوت خود این کار را تأیید کردند .
روایت استغاثه احمد بن حنبل را نقل کردیم که با سند صحیح نقل شده و به پیروان خود دستور می دهد که استغاثه کنند ، کاری که خودش انجام داده و نجات یافته بود .
همچنین از ابن عباس نقل شده که اگر در بیابان راه را یا این که چهار پای خود را گم کردید ، به ملائکه استغاثه کنید و ملائکه شما را نجات خواهند داد .
سخن ابن تیمیه را خواندیم که گفته بود استغاثه و توسل به قبر رسول خدا (ص) جایز است و هیچ اشکالی ندارد و قبر پرستی به شمار نمی آید . اگر کسی به قبر پیامبر (ص) و صالحین و اولیاء توسل و استغاثه کند ، قطعا حاجت می دهند ؛ زیرا اگر حاجت ندهند ، ایمان مردم دچار لغزش می شود .
روایت استغاثه حضرت زینب (ص) به رسول خدا (ص) را در کنار اجساد مبارک و مطهر شهدای کربلا ، خواندیم که یا محمدا گفتند و احتمالا همین استغاثه باعث نجات آن ها از مرگ شد ؛ وگرنه در چنین موقعیتی ، انسان عادی نمی تواند این مصائب عظیم را تحمل کند .
روایت دیگری از عبد الله بن عمر خواندم که در بیابانی دچار گرفتگی پا شد و شخصی به او می گوید محبوب ترین شخص در نزد خود را بخوان و به او استغاثه کن . او هم به رسول خدا (ص) استغاثه می کند و فورا پای او درمان می شود . این مطلبی است که هیچ شک و شبهه ای در آن نیست و علمای اهل سنت هم این روایت را تصحیح کرده اند . در این زمینه کلیپی آماده کرده ایم که اگر امکان داشته باشد ، با هم ببینیم .
کلیپ 1 :
تصحیح روایت استغاثه عبد الله بن عمر توسط شیخ صادق الجمیل از علمای اهل سنت :
این کتاب ادب المفرد است که نویسنده آن امام حافظ و حجت ابی عبد الله محمد بن اسماعیل البخاری متوفای سال 265 هجری است . این کتاب را دار الحدیث قاهره در سال 1426 هجری چاپ کرده است . در صفحه 235 می گوید : پای عبد الله بن عمر فلج شد و شخصی به او گفت محبوب ترین افراد در نزد خود را یاد کن ؛ پس عبد الله بن عمر گفت : یا محمد .
این دلیل روشنی از عمل صحابه کرام بر جواز استغاثه بر پیامبر (ص) است .
مجری :
ملاحظه فرمودید که علمای اهل سنت هم به این روایت احتجاج کرده اند . در جای جای کتب اهل سنت که بر علیه وهابیت نوشته شده ، به این روایت استناد و استدلال شده و در این روایت هم دقیقا موضوع توسل و استغاثه به رسول خدا (ص) است که از ایشان درخواست می شود و آن صحابه هم نجات پیدا می کنند . این خلاصه ای از مطالب گذشته بود ، استاد یزدانی در ادامه موضوع استغاثه مطلب دیگری هم باقی مانده است ؟
استغاثه حضرت عیسی بن مریم (ع) به رسول اکرم (ص) بعد از رجعت
استاد یزدانی :
روایت دیگری که سند آن صد در صد صحیح است و حتی وهابیت هم تصحیح کرده اند ، استغاثه حضرت عیسی (ع) به پیامبر بزرگوار اسلام (ص) است در زمانی که ان شاء الله همراه حضرت ولی عصر (عج ) بر می گردند . در آن زمان سراغ قبر رسول خدا (ص) می آیند و خطاب به رسول خدا (ص) با ایشان صحبت می کنند و ایشان هم جواب می دهند .
روایت در کتاب های متعددی آمده که بنده یکی دو مصدر را به شما معرفی می کنم .
روایت در کتاب مسند ابی یعلی الموصلی ، تألیف امام حافظ احمد بن علی بن مثنی التمیمی ، متوفای 307 هـ از علمای بزرگ اهل سنت ، با تحقیق حسین سلیم اسد ، چاپ دار المأمون للتراث دمشق ، جلد 11 ، صفحه 462 ، روایت 744 یا 6584 بدون مکررات یا با مکررات :
حدثنا احمد بن عيسی ، حدثنا ابن وهب عن ابي صخر أن سعيدا مقبري اخبره أنه سمع ابا هريره يقول : سمعت رسول الله (ص) يقول : والذي نفس ابي القاسم بيده لينزلن عيسی بن مريم اماما مقسطا وحکما عدلا ، فليکسرن الصليب وليقتلن الخنزير وليصلحن ذات البين وليذهبن الشحناء وليعرضن عليه المال فلا يقبله ، ثم لئن قام علي قبري فقال : يا محمد لأجيبنه
از احمد بن عیسی از ابن وهب از ابی صخر از سعید مقبری که از ابو هریره نقل می کند که شنیدم رسول خدا (ص) می فرمود : قسم به کسی که جان ابو القاسم در دستان اوست ، حضرت عیسی حتما از آسمان پایین می آید در حالی که امام و حاکمی است که عدالت را رعایت می کند و صلیب را می شکند ، خنزیر را می کشد ، بین مردم صلح برقرار می کند …
تا این که سراغ قبر من می آید و می گوید : یا محمد ، من هم جواب او را می دهم .
به هر حال ظاهر روایت این گونه است که حضرت عیسی به رسول خدا (ص) و به قبر ایشان استغاثه می کند .
این ها می گویند که پیامبر (ص) نمی شنود ، چطور حضرت عیسی متوجه این امر نمی شود که خداوند پیامبر (ص) را میرانده و خاکستر شده ، با این حال سراغ قبر رسول خدا (ص) می رود و یا محمد می گوید و رسول خدا (ص) هم جواب او را می دهد . این روایت اگر هم استغاثه را ثابت نکند ؛ حداقل زنده بودن و جواب دادن رسول خدا (ص) را ثابت می کند ، مگر این که آن ها بگویند حضرت عیسی با معجزه رسول خدا (ص) ، زنده می کند که در آن صورت بحث رجعت پیش می آید و رجعت ثابت می شود ؛ یعنی هر ایرادی به این روایت وارد کنند ، یک مطلب دیگری ثابت می شود .
سند روایت کاملا صحیح است و محقق هم در پاورقی می گوید :
اسناده صحيح ، وابو صخر هو حميد بن زياد وأخرجه الهيثمي في المجمع الزوائد باب نزول عيسي بن مريم وقال : قلت : في الصحيح بعضه –انظر الحديث برقم 5877 – رواه احمد وفيه کثير بن زيد وثقة احمد وجماعة ….
سند روایت صحیح است ، ابو صخر همان حمید بن زیاد است و هیثمی در مجمع الزوائد در باب نزول عیسی بن مریم گفته : بعضی از این روایت در صحیح بخاری وجود دارد ….
المثنی التمیمی ، احمد بن علی ، مسند ابی یعلی الموصلی ، با تحقیق حسین سلیم اسد ، چاپ دار المأمون دمشق ، ج 11 ، ص 462
همین روایت را آقای البانی در کتاب سلسله الاحادیث الصحیحه خود بیان کرده است. سلسه الاحادیث الصحیحه ، تألیف محمد ناصر الدین البانی ، چاپ مکتبه المعارف عربستان سعودی ، جلد 6 ، صفحه 524 ، روایت 2733 :
والذي نفس ابي القاسم بيده لينزلن عيسي بن مريم اماما مقسطا ، وحکما عدلا ، فليکسرن الصليب ، وليقتلن الخنزير، وليصلحن ذات البين وليذهبن الشحناء وليعرضن عليه المال فلا يقبله ، ثم لئن قام علي قبري فقال : يا محمد ؛ لاجبته .
قلت : وهذا اسناد جيد رجاله کلهم ثقات رجال الشيخين ؛ غير ابي صخر وهو حميد بن زياد الخراط فمن رجال مسلم وحده ….
والحديث قال الهيثمي : رواه ابو يعلي ورجاله رجال الصحيح .
قسم به کسی که جان من (رسول خدا (ص) ) در دست اوست که عیسی بن مریم پایین می آید در حالی که امام و حاکم عدالت گستری است …. سپس سراغ قبر من می آید و می گوید : یا محمد و من هم جواب او را می دهم .
در این جا فقط « اجبته » است و در آن روایت « اجیبنه » می باشد که هر دو یک معنا را می دهند .
البانی می گوید : روات این روایت همه از ثقات هستند ؛ غیر از ابی صخر که او هم فقط از رجال مسلم است و از رجال بخاری نیست .
در ادامه سخن هیثمی را هم بیان می کند :
ابو یعلی آن را روایت کرده و رجال آن از رجال صحیح بخاری است .
البانی ، محمد ناصر الدین ، سلسله الاحادیث الصحیحه ، چاپ مکتبه المعارف عربستان ، ج 6 ، ص 524 ، روایت 2733
به هر حال بسیار واضح و روشن است که اگر به قول وهابی ها پیامبر (ص) نشنود و حرفی برای گفتن نداشته باشد ، حضرت عیسی که سراغ قبر رسول خدا (ص) می رود و با ایشان صحبت می کند ، نعوذ بالله مشرک است . پس ما هم به آن خدای وهابی ها که برای آن جسمانیت و صفات انسانی قائل هستند ، کافر هستیم . این هم یک روایت مهم است که از بینندگان عزیز می خواهم زمانی که با شبکه های وهابی تماس می گیرند ، این روایت را بخوانند .
مجری :
استاد یزدانی شاید این سؤال مطرح شود که در این پنج جلسه بحث استغاثه و توسل به رسول خدا (ص) را در زمان حیات و بعد از حیات و حتی در زمان رجعت ارائه دادید ، آیا قبل از نبی مکرم اسلام (ص) هم به ایشان توسل و استغاثه شده است یا نه ؟ اگر صورت گرفته بیان فرمایید .
توسل حضرت آدم ابو البشر (ع) به خاتم الانبیاء حضرت محمد (ص) قبل از خلقت
توسل حضرت آدم (ع) به رسول خدا (ص) که روایات آن در کتاب های متعدد بیان شده ، آقای حاکم نیشابوری و سایرین نقل کرده اند که چون این ها حاکم نیشابوری را قبول ندارند ، نمی خوانم و مستقیم به سراغ ابن تیمیه می روم .
کتاب مجموعه الفتاوی ، تألیف تقی الدین احمد بن تیمیه حرانی ، متوفای 728 هـ ، چاپ دار الوفاء بیروت ، ج 2 ، صفحه 95 :
دو روایت را نقل می کند و خیلی جالب است که بحث در مورد این می باشد که رسول خدا (ص) ، از چه زمانی پیامبر خدا بوده است ؟ روایاتی نقل می کند که رسول خدا (ص) آن زمان که حضرت آدم (ع) بین روح و جسد قرار داشت ، پیامبر خدا بوده است .
وقد تقدم لفظ الحديث الذي في المسند عن ميسرة الفجر لما قبل له . متي کنت نبيا ؟ قال : وآدم بين الروح والجسد …
عن عبد الله بن سفيان عن ميسرة قال : قلت : يا رسول الله ، متي کنت نبيا ؟ قال : لما خلق الله الارض واستوي إلي السماء فسواهن سبع سموات وخلق العرش، کتب علي ساق العرش : محمد رسول الله خاتم الانبياء وخلق الله الجنة التي اسکنها آدم وحواء ، فکتب اسمي علي الابواب والاوراق والقباب والخيام وآدم بين الروح والجسد ، فلما احياء الله تعالي ، نظر إلي العرش فرأي اسمي ، فأخبره الله أنه سيد ولدک ، فلما غرهما الشيطان تابا واستشفعا اسمي إليه .
وروي ابو نعيم ابونعيم الحافظ في کتاب دلائل النبوة ومن طريق ابي الفرج ، حدثنا سليمان بن احمد … عن عبد الرحمن بن زيد بن اسلم ، عن ابيه ، عن عمر بن الخطاب قال : قال رسول الله (ص) : لما أصاب آدم الخطيئة رفع رأسه فقال : يا رب بحق محمد إلا غفرت لي ، فأوحي إليه وما محمد ؟ فقال يا رب ، إنک لما أتممت خلقي رفعت رأسي إلي عرشک ، فإذا عليه المکتوب : لا اله الا الله محمد رسول الله، فعلمت أنه أکرم خلقک عليک ، إذ قرنت اسمه مع اسمک . فقال : نعم ، قد غفرت لک وهو آخر الانبياء من ذريتک ولولا ما خلقتک ، فهذا الحديث يؤيد الذي قبله وهما کالتفسير لأحاديث الصحيحة .
روایاتی را نقل می کند که از چه زمانی رسول خدا (ص) ، پیامبر بود ؟ گفت : زمانی که حضرت آدم بین روح و جسد بود .
که در تأیید این روایت ، روایت دیگری را بیان می کند :
از عبد الله بن سفیان از میسره نقل شده که از گفتم : یا رسول الله ، شما از چه زمانی پیامبر خدا بودید ؟ فرمودند : زمانی که خداوند آسمان و زمین را خلق کرد و هفت آسمان را در جای خود قرار داد ، بر ساق عرش این جمله را نوشت : محمد رسول الله (ص) خاتم الانبیاء و علی ولی الله که در این روایت بیان نشده است .
اما در روایات شیعه « علی ولی الله » هم بیان شده است .
و بهشت را که آدم و حوا در آن سکونت داشتند ، را خلق کرد . سپس نام مرا بر در های بهشت و برگ ها و قبه ها نوشت ؛ در حالی که آدم بین روح و جسد بود و هنوز خلق نشده بود . زمانی که خداوند آدم را زنده کرد ، به عرش نگاهی کرد و نام مرا دید و خداوند به او گفت : این محمد (ص) که خاتم الانبیاء است ، برترین فرزندان توست . وقتی شیطان آدم و حواء را وسوسه کرد ، آن ها توبه کردند که به وسیله نام من طلب شفاعت کردند و توبه آن ها پذیرفته شد .
روایت را ابن تیمیه حرانی ، خدا و پیامبر وهابیت نقل کرده ، کسی که سخن او از سخن خدا ، پیامبر و قرآن هم بالاتر است . روایت بعدی را هم نقل می کند :
حافظ ابو نعیم در کتاب دلائل النبوه از ابوالفرج … از عبد الرحمن بن زید بن اسلم و از پدرش ، از عمر بن خطاب نقل کرده که گفت : رسول خدا (ص) فرمود : زمانی که آدم ابو البشر (ع) آن اشتباه را انجام داد ، سرش را بلند کرده ، خطاب به خداوند فرمود : خدایا به حق حضرت محمد (ص) گناه مرا ببخش . به حضرت آدم (ع) وحی شد : یا آدم ، محمد (ص) چه کسی است ؟ حضرت آدم (ع) جواب دادند : زمانی که خلقت مرا تمام کردی ، من سرم را بلند کردم و به عرش تو نگاه کردم که در عرش نوشته شده بود : لا اله الا الله محمد رسول الله ( علی ولی الله ، که در کتب تشییع نوشته شده و از این کتاب ها حذف شده ) من فهمیدم که چون نام او را قرین نام خودت قرار داده بودی ، بهترین مخلوق توست . خداوند فرمود : بله ، من تو را به خاطر او بخشیدم و او آخرین پیامبر از نوادگان توست و اگر او نبود من تو را خلق نمی کردم .
در ادامه هم ابن تیمیه نظر خودش را بیان می کند که می گوید : این روایت ، روایت قبلی را تأیید می کند و این دو روایت یکدیگر را تفسیر می کنند و این دو از احادیث صحیحه هستند .
ابن تیمیه حرانی ، تقی الدین احمد ، مجموعه الفتاوا ، متوفای 728 هـ ، چاپ دار الوفاء بیروت ، ج 2 ، ص 95 و 96
مجری :
اولین اشتباه بشریت با توسل بخشیده شد .
استاد یزدانی :
البته گناه نبود و حضرت آدم (ع) فقط ترک اولی کرده بود ؛ اما این ترک اولی باعث شد که از بهشت رانده شوند و با توسل به رسول خدا (ص) ، این ترک اولی بخشیده شد و ابن تیمیه می گوید : این دو روایت همانند تفسیر با سند صحیح است .
آقای ابن تیمیه چطور به ذهنتان نرسید که حضرت آدم (ع) مشرک و کافر شده و باید خداوند همان جا ایشان را می کشد ؟
مجری :
شاید ابن تیمیه این انتقاد را به خدا داشته ؛ چون سخن محمد بن عبد الوهاب مؤیدی برای حضرت آدم که ایشان را مشرک می دانسته .
استاد یزدانی :
بله ، قبلا خواندیم که دیدگاه محمد بن عبد الوهاب ، در باره حضرت آدم (ع) و حضرت حواء (ع) این بود که آن ها مشرک شدند و مشرک از دنیا رفتند . اما عجیب است که ابن تیمیه ، این روایت را نقل کرده و هیچ اعتراضی هم به آن نمی کند و این دلیل است که او هم مثل ما ، استغاثه و توسل را قبول داشته است ؛ البته ما مطلب دیگری از ابن تیمیه داریم که صراحتا می گوید : استغاثه و توسل جایز است. اگر لازم باشد ، همین الان آن روایت را بخوانم .
مجری :
لطف کنید در همین جلسه ارائه دهید ؛ زیرا گروهی از بینندگان که مقید به پیروی از افکار ابن تیمیه هستند ، این مطالب را ببینند و برای آن هم ثابت شود که خود ابن تیمیه هم توسل و استغاثه را قبول داشته است .
جواز توسل به پیامبر (ص) از زبان ابن تیمیه
استاد یزدانی :
فکر می کنم این مطلب را به بینندگان عزیز نشان داده باشم . این مطلب در کتاب البدایه و النهایه ، تألیف ابی الفداء اسماعیل بن کثیر ، از شاگردان ابن تیمیه ، متوفای 774 هـ ، جلد 16 ، چاپ دار ابن کثیر دمشق ، صفحه 62 :
قال البرزالي : وفي شوال منها شکي الصوفية بالقاهرة علي الشيخ تقي الدين وکلامه في ابن عربي وغيره إلي الدولة ، فردوا الامر في ذلک إلي القاضي الشافعي ، فعقد له مجلس وادعی عليه ابن عطاء بأشياء فلم يثبت عليه منها شئ ، لکنه قال : لا يستغاث الا بالله ، لا يستغاث بالنبي استغاثة بمعني العبادة ، ولکن يتوسل به و يشفع به إلي الله ، فبعض الحاضرين قال ليس عليه في هذا شئ ورأي القاضي بدرالدين بن جماعة أن هذا فيه قلة ادب ، فحضرت رسالة إلي القاضي أن يعمل معه.
ابن کثیر از برزالی نقل کرده ( تاریخ برزالی از معروف ترین تاریخ های اهل سنت است و برزالی هم از شاگردان ارشد ابن تیمیه می باشد و همه اتفاقاتی را که در زمان ابن تیمیه افتاده در کتاب تاریخ برزالی بیان کرده است) که در شوال آن سال صوفیه در قاهره ، از ابن تیمیه به خاطر صحبت هایی که در مورد ابن عربی زده بود ، شکایت کردند و او را به قاضی شافعی مذهبی سپردند . مجلس محاکمه ای برای او منعقد شد و حرف هایی زدند که نتوانستند آن را ثابت کنند ؛ ولیکن ابن تیمیه این سخن را گفت : استغاثه جایز نیست ؛ مگر به خداوند ، استغاثه به رسول خدا (ص) هم جایز نیست ؛ البته استغاثه ای که به معنای عبادت باشد ( در این سخن ما هم با ابن تیمیه هم نظر هستیم ؛ به این معنا که استغاثه ای که به معنای عبادت رسول خدا(ص) باشد ، از نظر ما هم شرک و کفر است ) ؛ اما توسل به رسول خدا (ص) و طلب شفاعت از رسول خدا (ص) ، جایز است و هیچ اشکالی ندارد .
ابن کثیر ، ابی الفداء اسماعیل متوفای 774 هـ ، البدایه و النهایه ، ج 16 ، چاپ دار ابن کثیر ، ص 62
مجری :
استاد یزدانی ابن تیمیه در این جا تقیه نکرده است ؟
استاد یزدانی :
این ها تقیه را نفاق می دانند ، اگر تقیه هم کرده باشد ، مطلب دیگری ثابت می شود . اگر بگویند ابن تیمیه در این جا تحت فشار و شمشیر ، تقیه کرده تا جانش را نجات دهد ؛ پس تقیه جایز است . اگر تقیه جایز نیست و توسل جایز است ، باز هم برای ما جوابی ندارند و ناچار هستند که سخن ما را قبول کنند . البته ما از ابن تیمیه مطالب زیادی داریم که در زمان مناسب ، آن را بیان می کنیم .
مجری :
گاهی انسان تعجب می کند از این که اساتید ما این همه مطالبی را که از قرآن و روایات نقل می کنند و این ها باز هم نمی خواهند متوجه شوند . پذیرفتن استغاثه و توسل به معنای کنار گذاشتن مذهب برای وهابی ها نیست ، در نهایت مانند ابن تیمیه می شوند و می توانند در خصوص توسل و استغاثه به کلام ابن تیمیه استدلال کنند و اگر این مطالب را نمی پذیرند ، باید به گوشه های تعصبی آن ها نگاه کنیم .
کلیپی در مورد توسل حضرت آدم (ع) به رسول خدا (ص) آماده کرده ایم که اولین ترک اولی و اشتباه با توسل به رسول خدا (ص) و طبق روایات دیگری با توسل به اهل بیت (ع) ، بخشیده شده است .
کلیپ 2 :
توسل حضرت آدم (ع) به پنج تن آل عبا در ابتدای خلقت از زبان شیخ نادر البدری ، از علمای اهل سنت :
در قرآنی که برای همیشه و تا قیامت باقی است ، می خوانیم :
فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ.
سپس آدم از پرودگارش کلماتی را دریافت کرد ( و با آن ها توبه کرد ) و خداوند توبه او را پذیرفت ؛ چرا که خداوند توبه پذیر و مهربان است . اکثر مفسرین اهل سنت ، همانند ابن کثیر ، فخر رازی ، شوکانی در تفسیر فتح القدیر و آلوسی در تفسیر روح المعانی ، که همه تفاسیر از دیدگاه اهل سنت در تفسیر پیشتاز هستند ، حدیثی از ابن عباس نقل کرده اند که از او سؤال شد : مقصود از این کلماتی که آدم با توسل به آنان ، توبه کرد ، چه بود ؟ گفت : از رسول خدا (ص) سؤال کردم و آن حضرت فرمودند : خداوند به آدم وسیله او را به سوی پروردگارش نشان داد که با توسل به آن توبه کند و بگوید : خدایا به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام ) تو را سوگند می دهم که توبه ام را بپذیری . خداوند توبه او را پذیرفت و به آدم گفت : ای آدم ! هر گاه در خواستی از من داشتی با توسل به این افراد حاجتت را از من بگیر .
این نام از چه زمانی مطرح شده است ؟ از روز اول خلقت آدم ، این مطلبی است که اکثر مفسرین نقل کرده اند . همه این ها اشاره به مقام بلند مولای ما ، امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که او جانشین ، وصی ، وارث و امام است .
مجری :
استاد یزدانی ! آیا روایت دیگری در خصوص توسل وجود دارد یا این که روایات به همین جا ختم می شود ؟
توسل رسول خدا (ص) به پیامبران گذشته در هنگام دفن فاطمه بنت أسد
استاد یزدانی :
روایات زیادی وجود دارد که در جلسات آینده ، مطرح خواهیم کرد . اما توسلی دیگری که بسیار جالب است ، توسل رسول اکرم (ص) در زمان دفن حضرت فاطمه بنت اسد (س) به پیامبران گذشته است .
روایت در کتاب های متعددی بیان شده که بنده یک مورد از مصادری را که وهابیت قبول دارند و یک مورد هم از علمای اهل سنت که به آن استدلال کرده اند .
کتاب در السحابه فی مناقب القرابه و الصحابه ، تألیف محمد بن علی الشوکانی از علمایی که وهابی ها او را به شدت قبول دارند ، با تحقیق دکتر حسین بن عبد الله العمری ، چاپ دار الفکر دمشق ، صفحه 539 ، باب مناقب فاطمه بنت اسد ، ام علی بن ابیطالب (ع) :
اخرج الطبراني في الکبير و الاوسط ، ورجال إسناده ثقات غير روح بن صلاح وقد وثقه ابن حبان والحاکم عن أنس قال : لما توفيت فاطمه بنت اسد بن هاشم – ام علي بن ابيطالب (ع) – دخل عليها رسول الله (ص) فجلس عند رأسها فقال : رحمک الله يا امي ، کنت امي بعد امي ، تجوعين وتشبعينني ، وتعرين وتکسينني وتمنعين نفسک طيبها وتطعمينني ، تريدين بذلک وجه الله والدار الآخرة …
وفي الحديث أنه لما حفر قبرها وبلغوا اللحد حفره رسول الله (ص) بيده ، وأخرج ترابه بيده ، فلما فرغ دخل رسول الله (ص) فاضطجع فيه ثم قال : الله الذي يحيي ويميت وهو حي لايموت ، اللهم اغفر لامي فاطمه بنت اسد ولقنها حجتها ووسع عليها مدخلها بحق نبيک والانبياء الذين من قبلي فإنک ارحم الراحمين .
آقای طبرانی در کتاب معجم کبیر و اوسط خود ، روایت را که روات آن همه ثقه هستند ، غیر از روح بن صلاح ، بیان کرده است ؛ البته روح بن صلاح را ابن حبان و حاکم نیشابوری ، توثیق کرده ( این ها مجبور هستند که توثیق این دو نفر را بپذیرند ، اگر نپذیرند ، صحیح مسلم آن ها کاملا از بین می رود ؛ چون صحیح مسلم را فقط یک نفر که صوفی مسلک بوده ، نقل کرده و ابن حبان و حاکم نیشابوری ، او را توثیق کرده اند . )
از انس بن مالک نقل می کند : زمانی که مادر امیر المؤمنین علی (ع) ، فاطمه بنت اسد از دنیا رفتند ، رسول خدا (ص) وارد شد و بالای سر ایشان نشستند و فرمودند : خدا رحمت کند تو را ای مادرم ، تو مادر من بودی بعد از مادرم ، خودت گرسنه بودی ؛ ولی ما را سیر می کردی ، خودت لباس نداشتی ؛ ولی ما لباس داشتیم و هدف تو فقط و فقط رضایت خدا و قیامت بود .
در ادامه قضیه غسل ایشان را نقل می کند تا جای که رسول اکرم (ص) ، ایشان را در قبر گذاشته و لحد را قرار می دهند و خودشان خاک را از داخل قبر خارج می کنند . زمانی که کار شان تمام شد ، فرمودند : خدایی که زنده می کند و می میراند و خودش زنده است و هیچ وقت نمی میرد ، خدایا مادرم فاطمه بنت اسد را بیامرز و حجتش را به او تلقین کن و قبرش را برای او وسیع کن ، به حق من که رسولت هستم و به حق انبیاء قبل از من بوده ، همانا تو ارحم الراحمین هستی .
الشوکانی ، محمد بن علی ، در السحابه فی مناقب القرابه و الصحابه ، با تحقیق حسین بن عبدالله العمری ، چاپ دار الفکر دمشق ، ص 539
این توسل صریح رسول خدا (ص) است به خودش و به انبیاء قبل از خودش و این یک نمونه آموزش به مسلمانان است که اگر بخواهند خداوند کسی را ببخشد ، به پیامبر اکرم (ص) و انبیاء گذشته توسل کنند . سند روایت هم کاملا صحیح است و مطلب را هم محمد بن علی الشوکانی هم آن را نقل کرده است .
علمای اهل سنت هم به این روایت استدلال کرده اند در کتاب الدرر السنیه فی الرد علی الوهابیه ، تألیف السید احمد بن سید زینی دحلان ، با تحقیق دکتر جبرئیل حداد ، چاپ مکتبه الاحباب ، ص 23 به بعد :
ومن ذلک قوله صلي الله عليه وآله « اغفر لامي فاطمه بنت اسد ووسع عليها مدخلها بحق نبيک والانبياء الذين من قبلي » وهذا اللفظ قطعة من حديث رواه الطبراني في الکبير و الاوسط وابن حبان والحاکم وصححوه عن انس بن مالک عنه قال « لما ماتت فاطمه بنت اسد بن هاشم ، ام علي بن ابيطالب (ع) وکانت ربت النبي (ص) دخل عليها رسول الله (ص) وجلس عند رأسها وقال : رحمک الله يا امي بعد امي وذکرلناءه عليها وتکفينها ببردها وامرها بحفر قبرها ، قال فلما بلغوا اللحد حفره صلي الله عليه وآله بيده واخرج ترابه بيده ، فلما فرغ دخل صلي الله عليه وآله فضطجع ثم قال: الله الذي يحيي ويميت وهو حي لايموت اغفر لامي فاطمه بنت اسد ووسع عليها مدخلها بحق نبيک والانبياء الذي من قبلي فإنک ارحم الراحمين .
… این مطلب قطعه ای از روایتی است که ابن حبان و حاکم نیشابوری تصحیح کرده اند و از مالک بن انس نقل شده …
سید زینی دحلان ، سید احمد ، الدرر السنیه فی الرد علی الوهابیه ، با تحقیق دکتر جبرئیل حداد ، چاپ مکتبه الاحباب ، ص 23 به بعد
آقای زینی دحلان ، شیخ الاسلام اهل سنت و مفتی اعظم شافعی ها در مکه مکرمه ، به این روایت برای جواز توسل به رسول اکرم (ص) ، استدلال می کند . این هم یک روایت که خواندیم و در هفته های آینده روایات دیگری را نقل خواهیم کرد . امیدوارم بینندگان عزیز این مطالب را کاملا به ذهن بسپارند و زمانی که با شبکه های وهابی تماس می گیرند ، این مطالب را بخوانند و مطمئنا هم آن ها هیچ جوابی برای این روایات ندارند .
مجری :
استاد یزدانی ! یکی از مواردی که وهابی ها در تکفیر مسلمانان بسیار به آن استناد می کنند و به کشتن مسلمانان می پردازند ، بحث توسل است . مثلا در سوریه و جاهای دیگر به خاطر این که فقط یا الله نمی گویند ، ذبح می کنند و می کشند . اگر لطف کنید و توضیحاتی را در این مورد ارائه دهید ؛ چون کلیپی در مورد جهاد وهابی ها در سوریه آماده کرده ایم .
استاد یزدانی :
ما قبلا مدارک آن را نشان دادیم که وهابی ها می گویند : هر کس توسل و استغاثه کند ، مشرک و کافر است . ان شاء الله در آینده هم آن مدارک را نشان خواهیم داد . یکی از مسائلی که ملسمانان را تکفیر می کنند و آن ها را می کشد ، توسل به قبور است که می گویند مسلمان هایی که این عمل را انجام می دهند ، کافر هستند . کلیپ را با هم ببینیم که واضح و روشن است .
کلیپ 3:
نا مشروع بودن جهاد وهابی ها در سوریه از زبان شیخ عمران حسین ، از علمای اهل سنت :
آیا این جهاد درست است ؟ من افراد مخلصی را در سوریه می شناسم که یقین دارند جهاد آن ها درست و شرعی است و من بر گردنم دین دارم که برای این افراد توضیح دهم که شما در اشتباه هستید . شما را گمراه کرده اند ، امیدوارم که آن ها نصحیت را گوش کنند .
من تنها کسی نیستم که چنین سخنانی را می گویم ، امام مسجد الاقصی ، شیخ صلاح الدین در این مورد واضح و آشکار نظر داده است که کسانی که به فتوای یوسف قرضاوی در سوریه می جنگند ، اگر به یک چشم نگاه کنند ، جهاد شرعی به نظر می رسد؛ اما اگر با هر دو چشم نگاه کنید و درک داشته باشید ، می بینید که برای جنگی که یک میلیون دلار بگیرید ، این جنگ شرعی نیست . یک میلیون دلار پیشکش می کنند که بروید و در سوریه بجنگید ، آیا ما چنین جهادی را درست می دانیم ؟ یا جهادی را درست می دانیم که بگوییم : اسبت را بده ، شمشیر بده و مواظب زن و فرزندم باشد تا جهاد کنم . این که یک میلیون دلار بده که من جهاد بروم ، چنین جهادی مردود است و شما می دانید که این قضایا در سوریه اتفاق افتاده است .
یک خانمی از تونس برای من نوشت : « که برادرم یک میلیون دلار به پول تونس گرفت که در سوریه بجنگد . وقتی که می خواست برود ، پلیس او را بازداشت کرد و پیش پدرم آورد و تحویل داد . پول را هم به پدرم داد و گفت : شما می توانید با این پول چندین منزل بخرید .پول را پدرم گرفت و برادرم را در اتاق حبس کرد . حالا او حاضر نیست با هیچ یک از ما حرف بزند . »
امیدوارم که این جوان حرف های مرا گوش کند و مقداری عقل داشته باشد که مردم خریده نمی شوند . ما برای جهاد در راه خدا ، خود را نمی فروشیم ، شما نمی توانید ما را به پنج دلار ، پانصد دلار و یا حتی به پنج میلیون دلار بخرید ؛ چون ما فروشی نیستیم . به اربابانتان بگویید که شما میلیون ها دلار خرج کردید ، شما مجاهد نمی خرید ؛ بلکه مزدور می خرید تا در سوریه بجنگد .
حالا این مرد در اتاق حبس است و با کسی حرف نمی زند و همیشه در حال تلاوت قرآن مجید است . خانواده اش با من تماس گرفت که با او چه کنیم ؟
شما او را برای همیشه نمی توانید حبس کنید . اگر او برای سوریه رفتن اصرار می کند و شما برایش واضح ساخته اید که این کار غلط است ، جهاد نیست ، گمراهی است . شما نمی توانید او را نگهدارید ، رهایش کنید که برود سوریه ، او که رفت باز نمی گردد و شما دیگر با او رابطه نخواهید داشت ، او دیگر فامیل شما نیست .
عربستان سعودی ، لیبیا ، قطر و ترکیه طرفدار صهیونیزم هستند ، این ها کشور هایی هستند که به شما پول و اسلحه می دهند که بروید و بجنگید . عربستان سعودی ، لیبیا ، قطر و ترکیه طرفدار صهیونیزم هستند و ترکیه از اعضای ناتو هم هست . آیا این جهاد شرعی است یا یورشی صهیونیستی بر سوریه ؟ چرا برای شما این قدر مشکل است که نمی توانید درک کنید ؟
شما اعلان می کنید که طرفداران حکومت جهنمی سوریه هستید و شما آن ها را می کشید . اگر این کار را کردید ، نتیجه این کار آتش جهنم است ، اگر شما بمیرید ، شهید نیستید ؛ بلکه مستقیم می روید به جهنم و کسانی که به دست شما کشته می شوند ، شهید هستند .
مجری :
ملاحظه فرمودید نظر یکی از علمای اهل سنت را در مورد افرادی که به نام جهاد در سوریه و جاهای دیگر ، انسان کشی می کنند و خونریزی های آن ها هم تمام شدنی نیست ، فرقی هم نمی کند برای آن که کسانی را که می کشند شیعه باشند یا سنی و یا حتی وهابی ها .
استاد یزدانی در خصوص این کلیپ اگر توضیحاتی دارید ، ارائه دهید .
استاد یزدانی :
این عالم اهل سنت ، از علمای بسیار فعال ، هندی الاصل و متولد ترینیداد توباگو هستند . در اندونزی ، مصر و دیگر کشور های اسلامی و اروپایی تبلیغات می کند و طرفداران زیادی دارند . این عالم اهل سنت ، بسیار صریح و واضح بیان کرد که کسانی که به عنوان جهاد به سوریه می روند ، اگر کشته شوند ، شهید نمی شوند ؛ بلکه مستقیم وارد جهنم می شوند و کسانی که به دست آن ها کشته می شوند ، آن ها قطعا شهید هستند و به بهشت می روند .
صراحتا هم گفت : کسانی که به سوریه رفتند ، برای جهاد نرفته اند ؛ بلکه این یک یورش صهیونیستی به سوریه است که توسط همسایگانش انجام شده است .
این دیدگاه یک عالم اهل سنت است در باره کسانی که به سوریه می روند ، خوب و بد این نظر هم به ما ارتباطی ندارد .
مجری :
کلیپ بعدی ، مستند لانه زنبور است ، مستندی در مورد طرح شکست خورده اختلاف افکنی بین شیعه و سنی به اسم مذهب و به اسم عقیده در جهان اسلام است که از سوی برخی خودکامگان و مستکبرین ارائه شد و الحمد لله رب العالمین شکست خورده و این شکست خوردن به صورت ملموس در اقصی نقاط جهان به چشم می خورد .
کلیپ 4 :
لانه زنبور تشکیل شده از مهره های اجرایی سناریو و گروه های تکفیری – تروریستی :
روای فیلم :
گروه هایی که نیتشان تفرقه است و با شعار های عوام فریبانه و به ظاهر اسلامی ، هدفشان مقابله با دین و مذاهب اسلامی است .
فیصل جیل ، مقام امنیتی سابق وزارت داخلی آمریکا :
طرح لانه زنبور چند سال پیش برنامه ریزی شد تا با اختلاف افکنی بین شیعه و سنی، کشور های غربی 150 سال منفعت مالی ببرند .
راوی فیلم :
تروریست های وارداتی که سرخط مشق خود را از غرب گرفته و به واسطه جریان پول و تجهیزاتی که در غالب حمایت های همه جانبه از خشونت ، توسط برخی از کشورهای مرتجع منطقه ای حمایت می شوند ، برای کلید خوردن این طرح شوم ، خاک سوریه را آماج حملات خود قرار می دهند .
زنبورهای تربیت شده لانه غربی ، برای هدف دیگری تربیت شده بودند . آن ها تفکرات انحرافی از دین دارند و به سمت تخریب اماکن مقدس اسلامی می روند که در ابتدایی ترین قدم به تخریب مزار حجر بن عدی پرداختند و با انتشار عکسی یادگاری به دنبال جریحه دار کردن افکار مسلمانان بر آمدند .
احمد قطان ، رئیس جمعیت لبنان :
این اقدام نشان می دهد که آن ها می خواهند ، احساسات برادران ما اعم از شیعه و سنی را ، در هر مکانی جریحه دار کنند .
گزار شگر :
این خانواده ها به خاطر اقدامات تروریست ها آواره شده اند و به این مکان مقدس پناه آورده اند و در طبقه پایین این مکان ، سکونت کرده اند .
راوی فیلم :
گروه های افراطی که نام اسلام را یدک می کشند و در پی عملی کردن طوطئه خود ، به تهدید تخریب حرم حضرت زینب (س) برآمدند که این تهدید ها با وحدت شیعه و سنی در سوریه ، به تشکیل جبهه مدافعان حرم در مقابل تروریست های تکفیری شد .
یکی از مدافعان حرم حضرت زینب (س) :
ما این جا پاسداریم ، سنی و شیعه در کنار هم ؛ چون این جا همه به حضرت زینب (س) ارادت داریم .
راوی فیلم :
مدعین مذهبی ، هر کجا مسجدی می یافتند ، منفجر می کردند و یا بعد از تخریب بدنه مسجد ، به مسله کردن اهل قبور و اهانت به شعائر دینی می پرداختند .
یکی از شهروندان سوری :
این جا اسم خدا و پیامبر (ص) نوشته شده و سوره حمد که در بین این دو نام قرار دارد. آن ها تابلو را بالای سر برده و آن آیات را روی قبر کوبیده اند .
راوی فیلم :
اقدامات وحشیانه گروه های تکفیری ، تنها محدود به تخریب بزرگان دینی و صحابه رسول خدا (ص) نمی شود ؛ بلکه این افراد در ادامه تحرکات خود ، به تخریب قبور همه ادیان دیگر پرداختند . مزدوران آمریکایی ـ صهیونیستی ، پس از ناکامی در سوریه ، مرحله بعدی اجرای نقشه خود را عراق می دانند که پیش برندگان این استراتژی مختوم به شکست ، گروهی به نام داعش با هم پیمانی بن بست رسیدگان رژیم بعثی ، کمر به تجزیه عراق از طریق اختلاف افکنی میان شیعه و سنی ، بستند .
مهره میدانی این فتنه در عراق ، ابوبکر بغدادی است . یک جنایتکار سابقه دار که حالا با اسم دین و عوام فریبی ، دست به وحشیانه ترین اقدامات ضد بشری می زند .
مجری تلویزیونی :
هر دلار آمریکایی که برای حمایت از تروریست ها وارد می شود ، با موافقت بانک مرکزی آمریکا است . مبادلات تروریست ها از جمله داعش و النصره ، با دلار صورت می گیرد . این دو گروه حقوق و دستمزد سایر تروریست ها را ، پرداخت می کنند.
راوی فیلم :
این گروه مرتجع که در هر مرحله وارد شهرهای عراق شده اند ، امتحان ضد بشری خود را ، با قتل عام سران قبائل اعم از شیعه و سنی و تخریب اماکن مذهبی ادیان مختلف ، پس دادند و دست های تروریستی خود و حامیان خود را نمایان کردند . حالا در عراق همچون سوریه ، مدافعان حرم به دنبال برکندن ریشه تروریست هایی هستند که این روزها دیگر بر همگان مسجل شده که آن ها نه تنها مسلمان نیستند ؛ بلکه به هیچ دین و آئینی هم معتقد نیستند .
مجری :
ملاحظه فرمودید که در این خصوص ، آن قدر اسناد و مدارک زیاد شده که مشخص است ؛ داعشی ها ، همان دولت اسرائیلی عراق و شام ، چه اهدافی را در منطقه دارند . افشاگری هایی که ادوارد اسنودن یا گردن داف در مورد این گروهک تروریستی ، مطرح کردند . هر کسی که در باره این قضایا بیطرف هم که باشد ، اگر با دید انصاف نگاه کند ، متوجه می شود که هدف از این مسائل چیست ؟
در این روزها ، اطلاعیه ای داده اند مبنی بر این که مسیحیان باید مناطقی را که این تروریست ها گرفته اند را ترک کنند و آستان مقدس امیر المؤمنین علی (ع) در نجف و آستان مقدس امام حسین (ع) در کربلا ، اعلام آمادگی کرده اند که حاضر هستند از مسیحیانی که از خانه های خود آواره شده اند ، پذیرایی کنند و از آن ها به عنوان مهمان دعوت کرده اند و از آن ها حمایت می کنند و مطمئن باشند که شیعیان عراق در نجف و کربلا ، میزبان های خوبی برای مسیحیان عزیزی که از آن مناطق آواره شده اند ، خواهند بود .
دیدگاه بینندگان
بیننده : طاها از بندر عباس – اهل سنت
از حضور استاد یزدانی سؤالی داشتم . چند وقت پیش خداوند خواست و ما به مکه مشرف شدیم ، صبح بود که بقیع را باز کردند و جنازه ای را آوردند که این جنازه را چهار نفر از برادران پاکستانی حمل کرده و داخل قبر گذاشتند . بعد پودری را بر روی جنازه و دیواره قبر ، ریختند .
من از کار آن ها تعجب کردم و از اطرافیان خود ، جریان آن را پرسیدم که گفتند : بیست الی چهل روز دیگر در همین قبر جنازه ای دیگر را دفن می کنند . این مسئله برای من بسیار سنگین و سخت است و می خواهم از استاد بپرسم که دلیل تاریخی برای این کار هست و اصولا چنین چیزی امکان دارد ؟ چون استاد عباسی یک روایتی از رسول خدا (ص) بیان کردند که دیه استخوان انسان مرده با استخوان انسان زنده ، یکی است ؛ یعنی همان اندازه که استخوان انسان زنده با ارزش است ، استخوان انسان مرده هم با ارزش است .
نکته دوم من این است که روایتی را شنیدم مبنی بر این که « النار افضل من العار» و در تاریخ این روایت را به عمر بن خطاب نسبت داده اند . دلیل این روایت چیست و از کجا نشأت گرفته و سند آن درست است ؛ چون این سخن ، سخن سنگینی برای من است ؟
بیننده : آقای طهماسبی از قم – شیعه
در مورد کلیپ سومی که پخش شد ، سؤالی داشتم . چند روز پیش در اخبار ایران ، خبری در مورد ادوارد اسنودن بود که همین مطالب لانه زنبور را فاش کرده بود . این ها همه اسنادی هستند بر باطل بودن این گروه ها .
مطلب دوم ، سؤالی است در مورد جنگی که در غزه صورت گرفته . چرا کشورهایی مثل قطر ، عربستان و ترکیه که از این تروریست ها حمایت می کنند ، از مردم غزه حمایت نمی کنند ؟ مگر مردم غزه ، اهل سنت نیستند ؟ چند سال است که مردم فلسطین با اسرائیل در حال جنگ هستند ؛ پس چرا همین لشکری که به سوریه و عراق می فرستید ، به فلسطین نمی برید با اسرائیل بجنگند ؟
مجری :
بنده از طرف این آقایان جوابی به شما بدهم که در صفحات تویتر شان ، مطلب جالبی را گذاشته بودند و از عربستان و جاهای دیگر خط کشیده بودند به اسرائیل و گفته بودند که فاصله ما دور است و ما نمی توانیم این مسیر طولانی را به آن جا برویم .
دلیل دومی را که آقای طلعت ظهران ، از مفتیان داعش می باشد ، صراحتا اعلام کرده بود : افرادی که در غزه هستند ، شیعه می باشند ؛ پس ما به آن ها کمک نمی کنیم .
بیننده :
چقدر دلائل این ها مضحک می باشد . من باید بگویم که حمایت از مردم فلسطین ، کار شیرمردان حزب الله و سید حسن نصر الله است نه کسانی مثل عربستان که خودشان حامی این تروریست های حیوان صفت هستند .
بیننده : خانم قرائی از مشهد مقدس – شیعه
بنده می خواهم به این وهابی ها بگویم که اگر در کتاب های شیعه و سنی و حتی وهابی ، یک نکته پیدا کنید که مولایم امیرالمؤمنین علی (ع) ، یک لحظه از دین خود برگشته باشد ، من این وهابی ها را قبول می کنم . چرا خودتان را گول می زنید . چرا این دنیای بی مقدار را به آخرت می فروشید ؟ ای سران اهل سنت شما چرا به این مردم کمک نمی کنید ؟ دنیا بداند که اگر این وهابی ها اهل سنت بودند ، باید به کمک این مردم مظلوم می رفتند . این ها اهل سنت نیستند ، فرزند پنج ساله ، وقتی که این مردم را می بیند ، گریه می کند . خداوند این ها را رسوا کردند و همه متوجه شده اند که این ها شاخه ای از صهیونیسم هستند .
بیننده : محمد از خرم آباد – شیعه
بنده می خواستم دو نکته را بیان کنم . دو یا سه روز پیش با شبکه وهابی کلمه تماس گرفتم و در مورد مردم غزه با آن ها صحبت کردم و پرسیدم که به نظر شما فرق داعش و اسرائیل چیست که هر دو مسلمانان را می کشند ؟ کارشناس وهابی آن ها بین دو راهی قرار گرفت که از کدام یک از حامیان مالی خود حمایت کند . من از ایشان پرسیدم که در حال حاضر سید حسن نصرالله در سوریه جهاد نکاح می کنند یا داعش ؟ خلاصه پاسخی ندادند و تماس بنده را قطع کردند .
نکته دوم هم این است که شخصی به نام رحیم با این شبکه تماس می گیرد و می گوید : شیعه هدایت یافته هستم و مردم را هم هدایت می کنم .
بنده به ایشان می گویم : شما که در حال هدایت کردن مردم هستید ؛ پس مرا هم هدایت کنید . در نهایت یا بنده شما را هدایت می کنم یا شما بنده را هدایت می کنید .
بیننده : آقای بهرامی از کردستان – اهل سنت
ما از مشاهده تصاویری که از غزه پخش می شود ، بسیار تأسف می خوریم که اسرائیلی ها چگونه این بچه های خرد سال را به شهادت می رسانند و این فجایع را انجام می دهند .
من بسیار متأسفم از این که گروهک تروریستی داعش به نام اسلام در عراق و سوریه جنایت می کنند و شیعه ، سنی و حتی مسیحیان را می کشند و آن را آواره کرده اند . خانم مسیحی می گفت : ما از جانمان نترسیدیم ؛ بلکه از هتک حرمت ترسیدم و خانه های خود را ترک کردیم . این ها به هیچ کس رحم نمی کنند و اصلا مسلمان نیستند .
این ها انسان هایی حیوان صفت هستند ، کسانی که تربیت شده صدام و صدامیان هستند . رهبرشان که خود را خلیفه مسلمین معرفی کرده ، از نوادگان صدام است . بنده به عنوان یک اهل سنت ، این جنایات را محکوم می کنم و از شما هم خواهش می کنم که کارهای این جنایت کاران را به پای اهل سنت نگذارید ، این کار ها را فقط به خاطر منافع شخصی خود انجام می دهند و هیچ بویی از اسلام و قرآن هم نبرده اند .
بیننده : آقای جعفر پور از تهران – شیعه
بنده دو مورد انتقاد از شبکه داشتم ، یکی این که برنامه تا حدودی سیاسی شده است و دوم این که زمانی که با پاسخ به شبهات تماس می گیریم ، پاسخ نمی دهند ؛ چون بنده با آقای ضیایی مدتی پیش ، صحبتی داشتم که جواب های ایشان در مورد توسل و علم غیب کاملا برعکس جواب های شما بود و من می خواستم این مطلب را از طریق پاسخ به شبهات ، مطرح کنم و کارشناسان شبکه در این رابطه پاسخگو باشند .
استاد یزدانی :
سؤال خاصی مطرح نشد ، فقط همان روایتی که دوست عزیزمان خواندند . بنده هر چه در این مورد جستجو می کنم ، نتوانستم این روایت را پیدا کنم . شاید تعبیر آن چیز دیگری بوده باشد . از رسول خدا (ص) چنین روایتی داریم که بعضی ها در روز قیامت دوست دارند از عار به جهنم بروند ؛ ولی از خلیفه دوم چنین روایتی را پیدا نکردم .
مجری :
در تأیید سخن دوست عزیزی که در مورد خروج مسیحیان اشاره کردند باید بگوییم که این گروهک تروریستی در سایت خود مطلبی را قرار داده که تصویری از همان بیانیه خارج شدن مسیحیان نشان داده و به مسیحیان هشدار داده اند که شما سه راه دارید :
- الاسلام
- عهد الذمه و هو أخذ الجزیه منهم
- فإن هم ابوا ذلک فلیس لهم الا السیف . این سایت رسمی خبر گزاری داعش است و از آن جایی که مثل اجداد خودشان بسیار با ادب هستند ، سگ ها را با رزمندگان مقایسه می کنند .
از شما بینندگان عزیز و ارجمند و هم چنین استاد عزیز و گرامی بسیار تشکر می کنیم و برای رهایی همه مسلمانان از دست این خونخواران وهابی در نقاط مختلف جهان دعا می کنیم .
اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی مدد
خدایار و نگهدارتان