محمد انصاري كه خود وهابيها او را دزد و دروغگو خواندهاند، يكبار مدعي ميشود كه هركس به آيه 35 مائده براي اثبات توسل استدلال كند ، قبر پرست و مشرك است؛ اما وقتي بينندههاي شيعه مستنداتي را از علماي اهل سنت ميآورند، او حرفش را پس ميگيرد و …
بسم الرحمن الرحیم
برنامه : چالش(18)
تاریخ : 23 / 05 / 95
مجری :
خدمت شما بینندگان عزیز و ارجمند شبکه جهانی ولایت سلام و عرض ادب و احترام دارم . میلاد باسعادت حضرت علی بن موسی الرضا (صلوات الله علیه ) را خدمت شما عزیزان تبریک و تهنت عرض می کنم . امیدوارم شما بینندگان عزیزی که در مشهد مقدس تشریف دارید ، نائب الزیاره ما هم باشد .
امشب هم با برنامه ای دیگر از برنامه های چالش در خدمت شما عزیزان به کارشناسی استاد یزدانی عزیز هستیم .
استاد یزدانی :
بنده هم خدمت حضرتعالی و هم چنین خدمت بینندگان عزیز شبکه جهانی ولایت سلام و عرض ادب دارم . سالروز ولادت با سعادت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام ) را خدمت همه مسلمانان تبریک عرض می کنم . امیدوارم خداوند ما از زائران و دوستداران و شیعیان واقعی آن حضرت قرار دهد و در قیامت با آن حضرت محشور بفرماید .
مجری :
در این شب فرخنده برگ دیگری از رسوایی های یکی از وهابی های معلوم الحال ورق خواهد خورد و با هم کلیپ اول را خواهیم دید .
کلیپ 1 ) :
میم ـ الف ، کارشناس وهابی :
آیه 35 سوره مائده است که بیشتر شیعیان و دعوتگران به تشیع به این آیه استدلال می کنند که ما باید امامان را برای رسیدن به الله سبحانه وتعالی ، وسیله قرار دهیم و همچنین کسانی که گمراه هستند ، این پیر پرست ها و قبر پرست ها و زیارت پرست ها . این ها استدلالشان به این آیه است . همیشه باطل برای رسیدن به هدف خودش ، به حق استدلال می کنند ؛ چون خودشان چیزی ندارند . دلیل یا برهانی ندارد ، به همین خاطر به حق استدلال می کنند ، آن هم با تحریف و تلبیس و تدلیس !!!
مجری :
کلیپی بود که قبلا هم در برنامه چالش پخش شده که امشب از یک بعد دیگر به آن می پردازیم . چند کلیپ دیگر هم هست تا ببینیم که این شخص به قول آقای ملازاده ، دزد منافق مفسد و خودفروش چطور رسوا می شود .
استاد یزدانی :
قبل از این که پاسخ این کارشناس پلید وهابی را بدهم ، چون شب میلاد امام رضا (علیه السلام) است ، روایتی بخوانم که سند هم قوی است و مژدگانی برای همه شیعیان باشد . چون با دیدن چهره این افراد پلید باید صدقه داد . صدقه اش هم روایت بسیار زیبا از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) باشد که ان شاء الله بینندگان عزیز با دیدن این روایات ، خوشحال و شادمان شوند و بشارتی برای آن ها باشد .
شیخ صدوق (ره) در سه کتاب خود ، از امالی ، عیون اخبار الرضا (علیه السلام) و من لایحضر الفقیه ، روایتی را که علامه محمد تقی مجلسی (ره) می فرماید سندش قوی است از نعمان بن سعد نقل میکند :
حدثنا علي بن عبد الله الوراق ، قال : حدثنا سعد بن عبد الله بن أبي خلف ، قال : حدثنا عمران بن موسى ، عن الحسن بن علي بن النعمان ، عن محمد بن فضيل بن غزوان الضبي ، قال : أخبرني عبد الرحمن بن إسحاق ، عن النعمان بن سعد ، قال : قال أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ( صلوات الله عليه ) : سيقتل رجل من ولدي بأرض خراسان بالسم ظلما ، اسمه اسمي ، واسم أبيه اسم ابن عمران موسى ( عليه السلام ) ، ألا فمن زاره في غربته غفر الله ذنوبه ما تقدم منها وما تأخر ، ولو كانت مثل عدد النجوم وقطر الأمطار وورق الأشجار .
امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فرمودند : به زودی فرزندی از فرزندان من در سرزمین خراسان به وسیله سم و مظلومانه به شهادت می رسد . اسم او ،اسم من است و اسم پدر او ، اسم پدر او ، اسم پسر عمران ، موسی است . آگاه باشید که هر کس او را در غربتش زیارت کند ، خداوند گناهان گذشته و آینده او را خواهد بخشید ؛ حتی اگر گناهانش به اندازه ستارگان آسمان و قطره های باران و به اندازه برگ تمام درختان باشد .
شیخ صدوق (ره) ، امالی ، ص 182
شیخ صدوق ، عیون اخبار الرضا ، ج 2 ، ص 289
شیخ صدوق ، من لایحضره الفقیه ، ج 2 ، ص 584
شاید ما هیچ انسانی روز زمین پیدا نشود که این همه گناه کرده باشد . حتی اگر به این اندازه باشد و این شخص امام رضا (علیه السلام) را زیارت کند ،همه گناهان گذشته و همه گناهان آینده او را خواهد بخشید .
روایت بسیار زیبایی است که علامه مجلسی (ره) در روضه المتقین شرح من لایحضره الفقیه ، جلد 5 ، صفحه 296 می فرمایند :
وروي النعمان بن سعد صاحب اميرالمؤمنين عليه السلام في القوي ورواه في العيون بسند اوضح من هذا السند في القوة .
سند روایت قوی است و در عیون اخبار الرضا (علیه السلام) با سند واضح تر با قوت بیشتری نقل شده .
علامه مجلسی ، روضه المتقین ، ج 5 ، ص 296
سند روایت قوی است و مژده ای است برای کسانی که الان در حرم علی بن موسی الرضا (علیه السلام) هستند . امیدوارم که ما را از دعای خیرشان فراموش نکنند و امیدواریم که به همین زودی ها ما هم به پابوس آن حضرت برویم .
اما در مورد کلیپ ، آیات متعددی در قرآن کریم وجود دارد که علمای اهل سنت با استناد به آیات ثابت کردند که توسل جایز است . ما این قضیه را در برنامه راه و بی راه ، حدود 25 جلسه در مورد توسل و آیات مربوط به آن و دیدگاه های علمای اهل سنت در باره توسل را به صورت مفصل بحث کردیم .
از جمله آیه 64 سوره نساء :
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا .
آیه 35 سوره مائده :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ .
و آیات دیگری که محمد عمر سربازی و دیگر علمای اهل سنت به آن ها استدلال می کنند که یهود و نصارا قبل از رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) به آن حضرت توسل می کردند .
اما آیه ای که این وهابی به قول آقای ملازاده تن فروش و خود فروش ، خواند و گفت : انسان های قبر پرست و پیر پرست به این آیات برای توسل استدلال می کنند . بنده یک قبر پرست پیر پرست مشرک پلید را معرفی میکنم که به همین آیات برای جواز توسل به شخص پیامبر (صلی الله علیه وآله) و به ذات و به دعای آن حضرت استدلال می کند .
مجموع فتاوای شیخ الامسال احمد بن تیمیه حرانی ، با تحقیق عبد الرحمن بن محمد بن قاسم ، چاپ به دستور خائن الحرمین ملک فهد ، جلد اول ، صفحه 140 :
هل يجوز التوسل بالنبي صلي الله عليه وسلم ام لا ؟
فاجاب : اما التوسل بالايمان به ومحبته وطاعته والصلاة والسلام عليه وبدعائه و شفاعته ونحو ذلك مما هو من افعاله وافعال العباد المأمور بها في حقه . فهو مشروع باتفاق المسلمين …
ابن تیمیه ، مجموع فتاوی ، ج 1 ، ص 140
من از این مطلب را از کتاب دیگری که هم نظر ابن تیمیه و هم نظر احمد بن حنبل و هم خودش نظر داده بخوانم . در کتاب الانصاف فی معرفۀ الراجح من الخلاف علی مذهب الامام احمد بن حنبل ، تألیف آقای مرداویی ، متوفای 885 هـ ، چاپ دار الکتب العلمیه بیروت ، جلد 2 ، صفحه 430 ، کتاب الصلاۀ ، فوائدی را در پایان این باب نقل میکند که یکی از آن فوائد این است :
وَمِنْهَا يَجُوزُ التَّوَسُّلُ بِالرَّجُلِ الصَّالِحِ على الصَّحِيحِ من الْمَذْهَبِ وَقِيلَ يُسْتَحَبُّ .
قال الْإِمَامُ أَحْمَدُ للمروذي ( ( ( المروذي ) ) ) يَتَوَسَّلُ بِالنَّبِيِّ صلى اللَّهُ عليه وسلم في دُعَائِهِ وَجَزَمَ بِهِ في الْمُسْتَوْعِبِ وَغَيْرِهِ وَجَعَلَهُ الشَّيْخُ تَقِيُّ الدِّينِ كَمَسْأَلَةِ الْيَمِينِ بِهِ قال وَالتَّوَسُّلُ بِالْإِيمَانِ بِهِ وَطَاعَتِهِ وَمَحَبَّتِهِ وَالصَّلَاةِ وَالسَّلَامِ عليه وَبِدُعَائِهِ وَشَفَاعَتِهِ وَنَحْوِهِ مِمَّا هو من فِعْلِهِ أو أَفْعَالِ الْعِبَادِ الْمَأْمُورِ بها في حَقِّهِ مَشْرُوعٌ إجْمَاعًا وهو من الْوَسِيلَةِ الْمَأْمُورِ بها في قَوْله تَعَالَى ) اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إلَيْهِ الْوَسِيلَةَ …
طبق نظر صحیح مذهب حنبلی توسل به شخص صالح جایز است . بعضی از علمای حنبلی گفتند : مستحب است . آقای احمد به دوستش آقای مروزی گفته است :
بنده در بحث توسل به پیامبر (صلی الله علیه وآله) این داستان را نقل کردم که احمد بن حنبل ، دوستی به نام آقای مروزی داشت که کتاب مناسک حج برای ایشان نوشت که هر زمان به حج رفت ،بدان چه کارهایی باید انجام دهد . از جمله کار هایی که گفته انجام بده که ابن تیمیه و بقیه هم آن را نقل کرده ، این است که وقتی سراغ قبر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) رفتی ، به قبر آن حضرت متوسل شو و توسل به قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) جایز است .
به دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله) متوسل شو .
دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله) بعد از این که از این دنیا رفتند ، چطور ممکن است ؟ مگر این که نزد پیامبر (صلی الله علیه وآله) برود و از آن حضرت درخواست کند و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بشنوند و از خداوند بخواهد و خداوند اجابت کنند . این همان توسل و استغاثه می شود .
در کتاب مستوعب و دیگر کتاب ها هم آمده است . همان طور که ابن تیمیه قضیه توسل به پیامبر (صلی الله علیه وآله) مانند قسم به آن حضرت قرار داده . ابن تیمیه گفت : توسل به دعا و شفاعت پیامبر (صلی الله علیه وآله) اجماعا مشروع است . آقای مرداوی می گوید : به خاطر این که توسل به دعا و شفاعت پیامبر (صلی الله علیه وآله) وسیله ای است که خداوند در آیه امر کرده : اتقوا الله وابتغوا الیه الوسیلۀ …
مرداوی ، الانصاف ، ج 2 ، چاپ دار الکتب العلمیه ، ص 430
می گوید : توسل به دعا و شفاعت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در حال حاضر چطور می تواند مصداق پیدا کند ، این که ما نزد قبر رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) برویم و بگوییم : یا رسول الله ! اشفع لنا عند الله . دعا کنیم که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرزندی بدهد یا این که عاقبت ما را ختم به خیر کند یا این که فلان بیمار را شفا بده یا هر دعای دیگری . پس توسل به دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله) همان استغاثه است که ما و مسلمان ها قبول داریم و وهابی ها آن را شرک می دانند . پس در این صفحه آقای مرداوی ، آقای احمد ، آقای مروزی ، آقای ابن تیمیه چهار مشرکی بودند که گفته بودند : توسل به رسول خدا (صلی الله علیه وآله) جایز است .
از علمای امروزی ، محمد عمر سربازی است که همه اهل سنت ایشان را قبول دارند و قطب الاقطاب آن ها است ، بالاترین درجه ای که ممکن است یک انسان به آن برسد . در عرفان و تصوفی که اهل سنت قبول دارند ، بالاترین درجه ای که یک صوفی ممکن است به آن برسد ، قطب الاقطاب است که عالم به خاطر او می چرخد .
ایشان در کتاب تبین الفرقان ، تألیف محمد عمر سربازی ، جلد 7 ، صفحه 253 به بعد ، آیه 64 سوره نساء :
ولو انهم اذ ظلموا …. می فرماید : اگر همین کسان پس از این که در حق خودشان ظلم نمودند ، متوجه خطای شان می شدند و نزد دیگری نمی رفتند و یک راست به سراغ پیامبر می آمدند و از ظلم خودشان پشیمان می شدند و استغفار می کردند ، حتما استغفار شان را قبول می کردیم و رسول خدا (صلی الله علیه وسلم ) نیز در حق شان استغفار می کرد .
لوجدوا الله توابا رحیما . در این صورت خداوند متعال را توبه پذیر و مهربان می یافتند .
این اصل استدلالشان بود که صفحه به صفحه شروع به توضیح دادن می کند . در صفحه 256 می گوید :
رسول الله (صلی الله علیه وآله) پس از مرگ هم برای امت استغفار می فرماید .
طبق عقیده ی اهل سنت و جماعت ، پیامبران در قبور خویش زنده هستند و زایران را می بینند و سخنانشان را می شنوند . لذا اگر کسی نزد روضه ی مطهر آن حضرت چنین بگوید : برای من در نزد خداوند متعال شفاعت می نماید و شفاعت آن حضرت (ص) مورد اجابت قرار میگیرد . پس این بشارت پس از مرگ رسول الله صلی الله علیه وسلم نیز وجود دارد ….
صاحب البحر المحیط آورده است که حضرت علی رضی الله عنه می فرماید : سه روز پس از دفن آن حضرت صلی الله علیه وسلم یک نفر اعرابی مؤمن به روضه ی مطهر آمد و شروع به گریستن کرد . ما همه دور تا دور روضه نشسته بودیم ، آن چنان گریست که بر روی قبر افتاد و از خاک آن بر سرش ریخت و سپس خطاب به قبر آن حضرت صلی الله علیه وسلم چنین گفت :
یا خیر من دفنت بالقاع اعظمه فطاب من طیبهن القاع والاکم
نفسی الفداء لقبر انت ساکنه فیه العفاف وفیه الجود و الکرم
…
چقدر زیبا خواهد بود که به جای قبر و دفنت در این اشعار لفظ قصر و وضعت را به کار ببریم و بگوییم : یا خیر من وضعت بالقصر اعظمه و نفسی الفداء لقصر انت ساکنه …
اعرابی بعد از این بیت ، خطاب به قصر شریف ( علی ساکنها الصلاه والسلام ) گفت : خداوند متعال در حق تو فرموده : ولو انهم اذ ظلموا … تا رحیما ، من هم مجرم هستم و تقاضا دارم برای من هم در بارگاه پروردگار من دعا و استغفار نمایی . حضرت علی رضی الله عنه می فرماید : وقتی که آن مرد این آیه را خواند از قبر آن حضرت علیه السلام آواز آمد : قد غفرلک و همه ما آن آواز را شنیدیم . لازم به یاد آوری است که این روایت به دو طریق نقل شده است . علاوه بر صاحب البحر المحیط علامه ابن کثیر هم این قصه را از علامه عتبی نقل کرده است .
در ادامه می گوید : این روایت دو سند دارد و هر دو سند معتبر است . در صفحه بعد هم توضیحاتی را می دهد . به هر حال این روایتی است که به روشنی ثابت می کند که قرآن کریم صراحت دارد به جواز توسل در آیه 64 سوره نساء و 35 سوره مائده که يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ . حال چه کسی مشرک است ؟ مشخص شد که چه کسی مشرک است . اما از کسانی که توسل را قبول دارند و به قول آقای میم الف مشرک و کافر هستند ، آقای یوسف حسین پور ، محمد شفیع عثمانی ، مولوی عبد الحمید خواهیم خواند .
مجری :
دیدیم که ایشان ادعایی کردند که هر کس به این آیه برای توسل به اشخاص استفاده کند و این که فردی را واسطه بین خود و خداوند قرار دهد ، مشرک و پیر پرست است . اما جالب این است که وقتی بینندگان عزیز با همین آقای منافق و دزد تماس گرفتند ، ایشان ادعای خود را انکار کرد و گفت : من اصلا چنین ادعایی نکردم و نگفتم که اگر کسی به این مسائل استدلال کند ، مشرک خواهد شد .
کلیپ 2 ) :
بیننده :
جناب انصاری حضرتعالی فرمودید : هر کسی طبق آیه وابتغوا الیه الوسیله ، بخواهد توسل کند ، قبر پرست و مشرک است .
کارشناس وهابی میم الف :
نه ، این حرف را چه کسی گفته ؟
بیننده :
شما گفتید هر کس به این آیه قرآن استناد کند و بخواهد توسل را اثبات کند ، قبر پرست است .
کارشناس وهابی :
نه ، چرا تهمت می زنید . آقای محترم ! ما بارها گفتیم : نمی دانیم که عقل شما ، مخ تان از سنگ است یا از خاک است یا از برگ چغندر است . بارها گفتیم زیارت قبر جایز داریم و ناجایز داریم . جایزش طبق سنت پیامبر روا است و ناجایزش طبق فرمایش پیامبر که ما را منع کردند ، جایز نیست . ما توسل جایز داریم ، توسل ناجایز داریم . توسل جایز ، وابتغوا الیه الوسیله ، هر کس این را انکار کند ، کافر و از دین خارج است . اما توسل ناجایز ، توسل جستن به اولیاء و صالحین و کسی را بین خدا و خودت قرار دادن است . این چیزی است که دلیلی از قرآن وسنت بر آن ندارید .
بیننده :
ایشان گفتند : اگر کسی به آیه 35 سوره مائده استناد کند ، طبق حرف شما ، مشرک است . درست است ؟
کارشناس وهابی :
ما این را نگفتیم !!!
مجری :
کلیپ خیلی واضح بود . ایشان حرفی را که قبلا گفته بودند را انکار می کنند . استاد یزدانی ! گفتند ما چنین چیزی نگفتیم ، اما در کلیپ اول گفته بودند .
استاد یزدانی :
ایشان در کلیپ اول گفته بود آن هایی که قبر پرست و پیر پرست هستند به این آیات برای جواز توسل استدلال می کنند . ما که در میان شیعه پیر پرست نداریم ، شیعه پیری ندارد که بخواهد آن را بپرستد . این ها هستند که مولوی ها پیر پرست هستند . این ها هم به همین آیات برای جواز توسل استدلال می کنند .
بنده شخص دیگری را بخوانم که ایشان طبق گفته این کارشناس وهابی خیلی مشرک است و شاید از ایشان مشرک تر کسی نباشد . در کتاب مجموعه فضائل حج ، تألیف مولانا محمد زکریا از علمای بزرگ اهل سنت در شبه قاره و در پاکستان ، با ترجمه عبد الرحمن محبی از علمای اهل سنت ایران ، چاپ ایران ، با تقریظ مولوی عبد الحمید ، صفحه 3 :
کتاب فضائل حج تألیف حضرت مولانا زکریا رحمۀ الله علیه کتاب بسیار مفید و جالبی است که مدتی قبل توسط جناب مولانا عبدالرحمن محبی به فارسی ترجمه شده است ولی نیاز بود که بیان احکام و مسائل حج به آن ملحق گردد که هم اینک رساله مختصری جهت رفع نیاز حجاج عزیز درباره ی احکام حج و عمره توسط مترجم یعنی مولانا محبی به آن ملحق گردیده است . توصیه می شود به حجاج عزیز که از این کتاب کمال استفاده را نموده و در این سفر ربانی کتاب مزبور را همراه خود داشته باشند به امید این که این زحمت حضرت مولانا مورد قبول درگاه رب العالمین قرار گیرد و خداوند به ایشان جزای خیر عنایت کند .
رجب 1421 برابر با 28 / 07 / 1379
امام جمعه محترم اهل سنت و رئیس حوزه علمیه زاهدان
حضرت مولانا عبد الحمید
مولانا زکریا شیخ الحدیث سهارنپور نوشته ، آقای عبد الرحمن محبی ترجمه کرده و آقای عبد الحمید توصیه به خواندن آن کرده است . اگر بخواهیم حرف این آقای دزد پارچه فروش را قبول کنیم ، سراسر این کتاب مملو از شرک است . در صفحه 150 شماره 32 توضیح می دهد که توسل چگونه است و می گوید :
بعد از عرض سلام به پیشگاه خداوند دعا کند و از رسول خدا (صلی الله علیه وسلم ) شفاعت جوید . بعضی از علما توسل را منع کرده اند ؛ اما بدانید که جمهور علما قائل به جواز هستند . در کتاب معروف و معتمد حنابله (المغنی ) الفاظ سلام به این گونه نقل شده است : اللهم انک قلت وقولک الحق ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاؤوک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما ، قد اتیتک مستغفرا من ذنوبی مستشفعا بک الی ربی فاسئلک یا رب ان توجب لی المغفرۀ کما اوجبتها لمن آناء فی حیاته ،
این ها همه مشت محکمی از دار العلوم زاهدان بر دهان این شارجه نشین ها و لندن نشین ها . می گوید : جمهور علما گفتند : کسی نزد پیامبر (صلی الله علیه وآله) برود و این آیه را بخواند و بگوید : ای پیامبر !من نزد تو آمدم تا تو برای من طلب استغفار کنی .
آیا این ها مشرک و کافر هستند یا نیستند ؟ این کارشناس وهابی گفت : همه این ها کافر هستند . این که توسل به زنده نیست که بگویید : توسل جایز است . این توسل ، توسل به مرده است . پیامبر (صلی الله علیه وآله) از دنیا رفته و آقای مولانا عبد الحمید الان توصیه می کند که این کتاب را بخوانید .
ای الله تو فرموده ای و فرموده ات حق است کاش وقتی که بر خود ظلم می کردند ، می آمدند پیش تو و از خدای تعالی مغفرت خواسته . تو نیز بر ایشان تقاضای مغفرت می کردی . حتما خدای تعالی را بخشنده و مهربان می یافتید . حال پیش تو آمده ام یا رسول الله . از گناهانم مغفرت می خواهم و از تو تقاضای شفاعت دارم .
جالب است که روایت مالک بن انس را هم نقل می کند :
منصور خلیفه عباسی از امام مالک سؤال کرد هنگام دعا روبه روی رسول الله بایستیم یا روی به قبله کنیم ؟ امام مالک فرمود : علت برگرداندن روز از روی رسول الله (ص) چه باشد ؟ هنگامی که رسول الله وسیله تو و جدت آدم بوده است . روبه روی رسول الله (ص) و از ایشان تقاضای شفاعت کن خداوند شفاعت ایشان را قبول می فرماید …
علامه زرقانی می گوید : قاضی عیاض این قضیه را از اساتید معتبر نقل کرده است انکار از این جریان جرأت می خواهد (شرح مواهب )
علامه قسطلانی شافعی در کتاب مواهب می نویسد که زائر باید دعا کرده و رسول خدا (ص) را وسیله قرار دهد و از ایشان شفاعت بخواهد .
ابن همام حنفی در فتح القدیر می نویسد و حضرت گنگوهی آن را در زبده نقل کرده اند که بعد از سلام به رسول الله (ص) توسل جسته دعا کند و از معظم له شفاعت بخواهد . و این الفاظ را بخواند . یا رسول الله اسئلک الشفاعۀ واتوسل بک الی الله فی ان اموات مسلما علی ملتک وسنتک .
جالب است که در صفحه بعد توسل به ابوبکر و عمر برای تقرب به رسول خدا (صلی الله علیه وآله) برای تقرب به خداوند ، توسل در توسل ، شرک در شرک ، کفر در کفر !!!
بعضی از علما گفته اند که بعد از سلام جداگانه دوباره در وسط ایستاده ، جمعا بر هر دو سلام مجدد گوید و کلمات آن در زبده بدین گونه آمده است . السلام علیکما یا ضجیعی رسول الله ورفیقیه و وزیریه جزاکما الله احسن الجزاء جئتما کما تتوسل بکما الی رسول الله لیشفع لنا ویدعولنا ربنا ان یحبینا علی ملته وسنته ویحشرنا فی زمرته وجمیع المسلمین
ای رفقا و ای وزرای پیامبر ! من آمده تا به شما دو نفر توسل کنم همان طور که به رسول خدا(صلی الله علیه وآله) توسل می کنم تا رسول خدا (صلی الله علیه وآله) برای من دعا کند تا مرا بر ملت اسلام بمیراند . یعنی پیش ابوبکر و عمر آمده تا آن ها پیش رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و رسول خدا (صلی الله علیه واله) نزد خداوند واسطه شوند .
این مطالب را مولوی محمد زکریا نوشته ، مولوی محبی ترجمه و مولوی عبد الحمید تقریظ زده و توصیه کرده که نزد ابوبکر و عمر بروید تا واسطه شوند نزد پیامبر (صلی الله علیه وآله) که آن حضرت هم واسطه شود نزد خداوند شفاعت کند . این شرک در شرک و کفر در کفر است . در صفحه بعد جملاتی را که گفته بود ، ترجمه می کند .
در صفحه 174 می گوید :
از سیدنا علی نقل شده است که چون از دفن رسول خدا (صلی الله علیه وسلم ) فارغ شدیم ، شخصی از کوه و صحرا آمد و کنار قبر مبارک رسید خود را روی قبر شریف انداخت و گفت یا رسول الله (ص) آنچه از جانب خداوند بر سر تو نازل شده بود آن را به ما ابلاغ فرمودی و آن را محفوظ داشتی ما نیز آن را حفظ کردیم یعنی قرآن مجید و در آن آیه ای آمده است و ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاؤوک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما . نساء / 64
اگر مردم هنگامی که بر خود ظلم روا می داشتند می آمدند پیش تو و از خدای تعالی مغفرت طلبیده و رسول خدا (ص) نیز بر ایشان طلب مغفرت می فرمود ….
مولانا محمد زکریا ، مجموعه فضائل حج ، ترجمه عبد الرحمن محبی ، چاپ ایران ، با تقریظ مولوی عبد الحمید ، ص 150 تا 174
در این جا چه کسی قبر پرست و پیر پرست و مشرک بود ؟؟؟ قضاوت با بینندگان عزیز است . آن شخص در کلیپ قبلی گفت : پیر پرست ها و مشرک ها به این آیات برای جواز توسل استدلال میکند . اما در این هفته حرفی را که زده بود ، انکار کرد .
مجری :
در کلیپ بعدی این آقا شجاعت به خرج داده و تحدی ای را مطرح کرده که با هم می بینیم .
کلیپ 3 ) :
کارشناس وهابی میم الف :
تحدی می کنم که از کتاب معارف القرآن یک روایت از سیدنا علی در ذیل آیه وابتغوا الیه الوسیله ، بیاورد که گفته باشد وسیله جایز است .
مجری :
تحدی ایشان واضح بود . استاد یزدانی ! روایتی از کتاب معارف القرآن بیاورید که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در ذیل آن آیه توسل را نتیجه گرفته و به توسل توصیه کرده باشند .
استاد یزدانی :
کلیپ حدود 15 دقیقه بود که اجازه نمی داد بیننده روایت را بخواند و نمی شد ما کلیپ را کامل پخش کنیم . بیننده همین مطلب را از کتاب معارف القرآن می خواست بخواند که اجازه نمی داد و بعد از این که بیننده را قطع کرد ، تحدی خود را مطرح نمود .
البته این شخص ارزش ندارد که ما تحدی ایشان را جواب بدهیم . فایده ای هم ندارد ؛ اما برای بینندگان عزیز شبکه ولایت از همین تفسیری که گفت ، روایت را می آوریم .
تفسیر معارف القرآن ، تألیف علامه محمد شفیع عثمانی از علمای بزرگ اهل سنت و از مؤسسین دیوبندی ، مترجم مولانا یوسف حسین پور از علمای بزرگ و مشهور اهل سنت ، جلد 4 ، چاپ احمد جام ، صفحه 38 ، تفسیر سوره نساء :
آیه 64 : وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا . نساء / 64
تفسیر را خلاصه می کند تا در صفحه 43 می گوید :
در این جا شرط قبول توبه ، حضور در خدمت رسول خدا (ص) و سپس دعای مغفرت ایشان غالبا به این خاطر است که آنان بر مقام نبوت حضرت حمله کردند و قضاوت ایشان را از نظر دور داشتند …
اما قسمت مهم و جواب این شخص وهابی که تحدی کرده بود :
حضرت علی کرمه الله وجهه فرموده که وقتی ما رسول الله (ص) را دفن کرده فارغ شدیم . بعد از سه روز یک روستایی آمد و بر مقبره گرامی آن حضرت (ص) افتاد و زار زار گریست ؛ لذا حضرت علی رضی الله عنه آیه فوق را به وی معرفی کرد و گفت که الله تعالی در این آیه وعده فرموده که اگر گنهکاری در خدمت رسول خدا حاضر باشد و رسول برای او دعای مغفرت کند گناهان او آمرزیده می شوند . بنابراین او گفت من در خدمت شما حاضر شده ام که شما در حق من دعای مغفرت بفرمایید . کسانی که در آن وقت حاضر بودند بیان می فرمایند که در جواب آن از روضه اقدس ابن صدا برآمد که قد غفر لک یعنی مغفرت شدی .
آدرس هم می دهد که این مطلب در بحر المحیط آمده است .
علامه محمد شفیع عثمانی ، معارف القرآن ، با ترجمه یوسف حسین پور ، ج 4 ، ص 43 و 44
این هم جواب تحدی بود که خواندیم .
تماس بینندگان
بیننده : آقای احمدی از کردستان ـ اهل سنت
استاد یزدانی ! شما دوشنبه شب فرمودید : کسانی که حلال زاده باشند ، سنی یا وهابی نمی شود . آیا این مطلب بر خلاف فرمایشان رهبری نیست که فرموده بودند کسی که به اهل سنت توهین کند ، منافق است ؟
استاد یزدانی :
بنده توهین نکردم ، چه توهینی کردم ؟
بیننده :
به نظر شما این توهین نیست . این که اگر کسی حلال زاده نباشد ، سنی نمی شود .
استاد یزدانی :
بنده گفتم : شیعه ای که مجلس گریه بر امام حسین (علیه السلام ) را درک کرده و این لذت را چشیده باشد ، محال است که وهابی شود .
بیننده :
این که حلال زاده نیست ، به چه معنا است ؟
استاد یزدانی :
شیعه ای که حلال زاده باشد ؛ البته حلال زاده نباشد ، حرامزاده نیست . نطفه اشان مشکل داشته باشد ، مجلس امام حسین (علیه السلام) را درک کرده باشد ، محال است که وهابی شود . الان هم می گویم ، صد بار دیگر هم می گویم . هیچ توهینی هم به شما نیست و ربطی هم به شما ندارد . شما که شیعه نبودید ؟
بیننده :
توهین چطور است ؟
استاد یزدانی :
این مسأله به سنی ربطی ندارد . من به سنی کاری ندارم .
بیننده :
اگر شما وهابی می گفتید ، بهتر بود .
استاد یزدانی :
من وهابی گفتم و اساسا نظرم مستقیم روی آقای سجودی بود .
مجری :
جناب احمدی ! چه توهینی بالاتر از این که در این شبکه ها به علمای اهل سنت خرافه پرست و پیر پرست و مشرک می خوانند و حکم کفر آن ها را صادر میکنند . به نظر شما این توهین کوچکی است ؟؟
بیننده :
من به آن شبکه های کاری ندارم . من یک سنی هستم .
استاد یزدانی :
برادر عزیز ! اصلا حرف من روی اهل سنت نبود .
بیننده :
شما اول سنی را گفتید .
استاد یزدانی :
بنده کاری به شما ندارم و اصلا توهین به اهل سنت نیست . من می گویم شیعه ای که مجلس امام حسین (علیه السلام) را درک کرده باشد و لذت گریه بر سید الشهدا (علیه السلام) را درک کرده باشد ، محال است که سنی شود ، محال است که وهابی شود . این قضیه چه ارتباطی به شما دارد ؟
بیننده :
اجازه دهید عرض کنم که وقتی پیامبر (صلی الله علیه وآله) آمد ، معجزه داشت . بنده به عنوان یک سنی می خواهم شیعه شوم و بیانه ای برای برادران شیعه بیان کنم که قائلین به تحریف قرآن کافر هستند. علمای حوزه های علمیه نجف و قم بیانیه دهند که قائلین به تحریف قرآن کافر هستند .
استاد یزدانی :
اگر این قائلین را نام ببرند . مثلا قائلین به تحریف از صدر اسلام را به ترتیب نام ببرند .
بیننده :
استاد یزدانی ! من می گویم : اهل سنت کافر هستند .
استاد یزدانی :
ما اصلا نمی خواهیم با تکفیر بقیه مسلمانان ، شیعه شوید . این اجازه را به شما نمی دهیم . چه ضرورتی دارد که کسی با تکفیر بقیه شیعه شود .
بیننده :
بنده سؤال دارم ، شما باید جواب بدهید . من می خواهم شیعه شوم . بیانیه ای از حوزه های علمیه صادر شود که قائلین به تحریف قرآن کافر هستند .
استاد یزدانی :
بنده خودم به نمایندگی از بقیه ، بیانیه می دهم . شما فقط به بنده بگویید که آیه رضاع کبیر ، جزء معجزات پیامبر (صلی الله علیه وآله) بوده یا نبوده ؟
بیننده :
من می گویم اصلا کل اهل سنت منحرف هستند .
استاد یزدانی :
بنده به شما اجازه نمی دهم که به اهل سنت توهین کنید .
مجری :
جناب احمدی ! این شیوه بحث نیست . اگر شما واقعا به دنبال بحث علمی هستید ، پاسخ استاد یزدانی را بدهید . خیلی واضح است که شما به دنبال جدال هستید . در مورد تکفیر هم خیلی از علمای شما هستند که قائلین به تحریف قرآن را تکفیر نکردند مثل ابن تیمیه را و حتی از ایشان عذر تراشی و دفاع کردند .
استاد یزدانی :
ابن تیمیه است که قائلین به تحریف قرآن را تکفیر نمی کند .
مجموع فتاوی ، تألیف ابن تیمیه ، جلد 12 ، صفحه 263 :
وأيضا فان السلف اخطأ كثير منهم في كثير من هذه المسائل واتفقوا على عدم التكفير بذلك مثل ما أنكر بعض الصحابة أن يكون الميت يسمع نداء الحى ….
وبعضهم كان حذف المعوذتين وآخر يكتب سورة القنوت وهذا خطأ معلوم بالاجماع والنقل المتواتر ومع هذا فلما لم يكن قد تواتر النقل عندهم بذلك لم يكفروا ….
سلف ( گذشتگان ما ) در بسیاری از مسائل اشتباه کردند و همه هم اتفاق دارند که کسی به خاطر این اتفاقات تکفیر نمی شود . مثل این که بعضی از صحابه منکر بودند که مرده صدای زنده را نمی شنوند . این خطا و اشتباه بود ؛ ولی به خاطر این خطا کسی تکفیر نمی شد ….
در صفحه بعد ادامه می دهد :
بعضی از صحابه بودند که معوذتین را جزء قرآن نمیدانستند .
طبق روایت صحیح عبد الله بن مسعود قائل به قول بود .
بعضی از صحابه هم سوره قنوت را در آخر قرآن می نوشتند .
مثل ابی بن کعب
اما با این حال به صورت متواتر نقل شده که آن ها به خاطر این مسائل تکفیر نمی کردند .
ابن تیمیه ، مجموع فتاوی ، ج 12 ، ص 263 و 264
حال که صحابه به خاطر این مسائل تکفیر نکرده ، این بیننده عزیز منتظر است که ما تکفیر کنیم . وقتی صحابه دو سوره از قرآن را حذف و یک سوره به قرآن اضافه کردند ، آن ها هم را تکفیر نکردند ، با این حال ما بر خلاف تمام مسلمانان بیانیه تکفیر آن ها را صادر کنیم !!
بیننده : آقای صمدی از تهران ـ شیعه
در مورد ابن تیمیه ، به نظر من باید به ایشان شر الاسلام بگویند ؛ چون غیر از شر چیزی برای اسلام نداشته .
نکته دوم در مورد مناظره به آقای سجود زنگ زدم و گفتم که استاد یزدانی این طور فرمودند . گفتند : شبکه باید به من اجازه دهد . تا خواستم ادامه حرف های خود را بزنم ، تماسم را قطع کردند . اما امثال آقای احمدی صحبت های خود را میکنند و میگویند شما در شبکه به ما توهین می کنید . در صورتی که این شبکه های وهابی است که به ما به صورت مستقیم فحش میدهند .
نکته آخر این که آیا چنین چیزی است که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرموده باشند من دو چیز برای شما میگذارم . یکی قرآن و دیگری اهل بیتم . اگر این مطلب وجود دارد ، آدرس آن را نقل کنید .
استاد یزدانی :
روایتی که شما بیان کردید در کتاب های متعدد آمده از جمله کتاب مسند ابن ابی شیبه ، با تحقیق عادل بن یوسف الغزاوی و احمد فرید المزیدی ، جلد اول ، چاپ دار الوطن عربستان ، صفحه 108 :
نا أبو داود عمر بن سعد ، عن شريك ، عن الركين ، عن القاسم بن حسان ، عن زيد بن ثابت يرفعه قال : ‘ إني تركت فيكم الخليفتين كاملتين : كتاب الله ، وعترتي ، وإنهما لن يتفرقا حتى يرِدا عليّ الحوض .
از زید بن ثابت نقل شده که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند : من در میان شما دو خلیفه کامل قرار می دهم . کتاب خدا و عترت و اهل بیتم . این دو از هم جدا نمی شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند .
در پاورقی می گوید :
اسناده ضعيف وهو صحيح .
سند روایت ضعیف است ؛ اما اصل حدیث صحیح است .
مسند ابن ابی شیبه ، ج 1 ، چاپ دار الوطن ، ص 108
آقای البانی در کتاب صحیح جامع الصغیر ، جلد اول ، چاپ مکتب الاسلامی ،صفحه 482 همین روایت را نقل می کند :
اني تارك فيكم الخليفتين : كتاب الله حبل ممدود ما بين السماء والارض وعترتي اهل بيتي وانهما لن يفترقا حتي يردا علي الحوض .(صحيح)
می گوید : سند روایت صحیح است .
البانی ، صحیح جامع الصغیر ، ج 1 ، چاپ مکتب الاسلامی ، ص 482
آقای هیثمی در مجمع الزوائد ، جلد اول ، صفحه 230 همین روایت را آورده و گفته :
عن زيد بن ثابت عن رسول الله e قال إني تركت فيكم خليفتين كتاب الله وأهل بيتي وإنهما لن يتفرقا حتى يردا على الحوض رواه الطبراني في الكبير ورجاله ثقات …
راویان حدیث ثقه هستند .
هیثمی ، مجمع الزوائد ، ج 1 ، ص 230
همچنین در مجمع الزوائد ، جلد 9 ، صفحه 283 نقل کرده و گفته :
عن زَيْدِ بن ثَابِتٍ قال قال رسول اللَّهِ e انى تَارِكٌ فِيكُمْ خَلِيفَتَيْنِ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ ما بين السَّمَاءِ وَالأَرْضِ أو ما بين السَّمَاءِ إلى الأَرْضِ وعترتي أَهْلُ بيتي وَإِنَّهُمَا لَنْ يَتَفَرَّقَا حتى يَرِدَا عَلَىَّ الْحَوْضَ . رواه احمد واسناده جيد .
روایت را احمد نقل کرده و سند روایت جید است .
هیثمی ، مجمع الزوائد ، ج 9 ، ص 283
حمزه احمد الزین در مسند احمد گفته :
حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا الأَسْوَدُ بن عَامِرٍ ثنا شَرِيكٌ عَنِ الرُّكَيْنِ عَنِ الْقَاسِم بن حَسَّانَ عن زَيْدِ بن ثَابِتٍ قال قال رسول اللَّهِ e انى تَارِكٌ فِيكُمْ خَلِيفَتَيْنِ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ ما بين السَّمَاءِ وَالأَرْضِ أو ما بين السَّمَاءِ إلى الأَرْضِ وعترتي أَهْلُ بيتي وَإِنَّهُمَا لَنْ يَتَفَرَّقَا حتى يَرِدَا عَلَىَّ الْحَوْضَ ,
در پاورقی گفته :
اسناده حسن .
سند روایت حسن است .
مسند احمد ، با تحقیق حمزه احمد الزین ، ج 5 ، ص 181
و دیگر علمای اهل سنت که سند روایت را کاملا معتبر دانسته اند و معنای آن هم که مشخص می باشد که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) دو خلیفه به جا گذاشته ، یک کتاب خدا و دیگری اهل بیت (علیهم السلام) که این روایت خلافت بقیه را به صراحت نفی می کند .
بیننده : آقای رئیسی از زاهدان ـ اهل سنت
بنده از کارشناس برنامه سؤالی داشتم . این که شما شیعه هستید و ما سنی . توسل را کنار بگذاریم و به اصل دین بپردازیم که یک خدا داریم یا خدایانی داریم . این که خداوند به چه امر کرده و از چه چیزی نهی کرده است . در یک شبانه روز چند وقت نماز بخوانیم ، چطور روزه بگیریم ، زکات بدهیم یا ندهیم . یا فحش ندهیم ، دروغ نگویم و از این قبیل مسائل .
بنده خیلی از بیننده ها را می بینیم که تماس می گیرند و به اهل سنت فحاشی می کنند و مثل این که شما هم خوشتان می آید و لبخند می زنید .
استاد یزدانی :
اصلا ما چنین اجازه ای به هیچ کس نمی دهیم . حتی بیننده ای که می خواست به خودش توهین کند ، ما به او اجازه چنین کاری ندادیم . چه برسد به این که بخواهد به اهل سنت فحاشی و توهین کند .
بیننده :
اتفاقا آقای صمدی به ابن تیمیه مطلبی گفتند که شما به ایشان لبخند زدید .
مجری :
آیا ابن تیمیه نماد اهل سنت است ؟
بیننده :
یا این که شما به آقای انصاری پارچه دزد می گویید . دزدی دزدی است چه سر سوزن باشد و چه سه هزار میلیارد باشد .
مجری :
آقای ملازاده به ایشان پارچه دزد می گویند . ما نقل قول آقای ملازاده را بیان کردیم . در مورد ابن تیمیه هم شما بفرمایید که چه توهینی صورت گرفته ؟
بیننده :
گر که با بد ، بد کنی پس فرق چیست . اگر آقای ملازاده چیزی می گویند ، به خودشان بر میگردد.
استاد یزدانی :
ما هم نظر خودمان را نگفتیم و فقط نظر آقای ملازاده را منتقل می کنیم .
بیننده :
آقای صمدی به ابن تیمیه گفتند : ابن شیطان !
استاد یزدانی :
خود ابن تیمیه گفته که شیطان به چهره من در می آید و مردم را فریب می دهد .
بیننده :
شما برای این مطلب سند دارید ؟ شیطان از هر طریقی انسان را فریب می دهد . این ربطی به این ندارد . ربط ما این است که ما چه برداشتی می کنیم .
استاد یزدانی :
بنده مطلب ابن تیمیه را نشان می دهم ، شما برداشت کن . در کتاب الجواب الصحیح ، تألیف ابن تیمیه حرانی ، چاپ دار العاصمه عربستان ، جلد 2 ، صفحه 321 :
البته بالای همین صفحه توهینی به ابوبکر و عمر می کند که شیطان خود را به شکل آن ها هم در می آورده . ما این ها را قبول نداریم و روی آن مانور نمی دهیم .
وقد جرى مثل هذا لي ولغيري ممن أعرفه ذكر غير واحد أنه استغاث بي من بلاد بعيدة وأنه رآني قد جئته ومنهم من قال رأيتك راكبا بلباسك وصورتك ومنهم من قال رأيتك على جبل ومنهم من قال غير ذلك فأخبرتهم أني لم أغثهم وإنما ذلك شيطان تصور بصورتي ليضلهم لما أشركوا بالله ودعوا غير الله .
گاهی مثل این قضیه که شیطان به چهره بعضی ها در می آمده ، برای من و دیگرانی که آن ها را می شناسم در آمده . این شیطان خود را به شکل من در آورده و به فریاد مردم رسیده . آن ها وقتی من را می دیدند می گفتند : ما تو را با این لباس و این چهره بالای کوه دیدیم . بعضی ها هم چیز های دیگر می گفتند . من به آن ها می گفتم : من به فریاد شما نرسیدم ؛ بلکه شیطان به صورت من درآمده و شما را گمراه و مشرک کرده و به غیر خدا دعوت کرده .
ابن تیمیه ، الجواب الصحیح ، چاپ دار العاصمه ، ج 2 ، ص 321
این عین مطلبی بود که از ابن تیمیه نقل کردیم . آقای صمدی هم اگر ابن شیطان گفتند ، اعتراف ابن تیمیه را بیان کردند .
بیننده :
بنده می خواهم این را بگویم شیطان خود را به صورت بنده های صالح در می آورد تا به از این طریق مردم را فریب دهد !!!!
مجری :
شما اول ثابت کنید که ابن تیمیه فردی صالح است ، کسی که این همه دروغ گفته ، از کجا می گویید که ایشان فرد صالحی هستند .
استاد یزدانی :
علمای اهل سنت ایشان را به عنوان امام الشیطان معرفی کردند و بدترین فحش ها و توهین ها را به ابن تیمیه دادند .
بیننده :
شما از کجا می دانید که ابن تیمیه کذاب است ؟
استاد یزدانی :
ما پنجاه نمونه از دروغ های ابن تیمیه را در این برنامه بیان کردیم ، یک نفر نیامد از ایشان دفاع کند .
بیننده :
توهین نباشد . اما بنده امروز برنامه عصر آقای انصاری را نگاه کردم . شما فیلم ایشان را قیچی کردید و بعد نشان می دهید . خودتان می گویید که کلیپ 15 دقیقه است و ما نمی توانیم همه آن را پخش کنیم . چرا همه کلیپ را نشان نمی دهید ؟
مجری :
شما بگویید که کجای کلیپ بریده شده .
بیننده :
الان شما یک دقیقه از کلیپ را پخش کردید و کارشناستان گفتند 15 دقیقه بودند و ما نمی توانیم پخش کنیم .
استاد یزدانی :
ما فقط قسمتی که تحدی کرده بود را پخش کردیم .
بیننده :
خود آقای انصاری گفتند که ما توسل جایز داریم .
مجری :
این مطلب که در کلیپ امشب بود و همه شاهد هستند . شما بگویید که در کجای کلیپ استدلال مهمی بوده و بریده شده است .
بیننده :
این جایی که آقای انصاری گفتند : ما توسل جایز را قبول داریم .
استاد یزدانی :
توسل نا جایز از نظر این آقای میم الف چیست ؟
بیننده :
بنده از اول برنامه نگاه نکردم و تازه آمدم .
مجری :
شما ابتدا که آمدید ، به استاد یزدانی تهمت زدید ، به شبکه جهانی ولایت تهمت و افترا زدید . یا باید عذر خواهی کنید و یا این که ثابت کنید که ما کلام مهمی از آقای انصاری را بریده ایم .
بیننده :
من انسانی هستم که در دینم تهمت وافترا نیست !! من نگفتم که بریده شده .
مجری :
خیلی زشت است که اسم خودمان را مسلمان بگذاریم و ادعای اسلام کنیم و هم از آن افراد منافق و هم از ابن تیمیه کذاب دفاع کنیم و خودمان طبق سیره همین افراد به دیگران دروغ می بندید .
از شما استاد یزدانی عزیز و هم چنین شما بینندگان ارجمند که با ما همراهی کردید ، تشکر می کنیم .