در کتاب مسند امام احمد بن حنبل جلد 4 صفحه 59 ،ابن عباس پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) را با سر و صورت خاکی در خواب ميبيند كه فرمودند : من الان شاهد به شهادت رسیدن حسین بن علی (علیهم السلام ) بودم.محقق کتاب هم می گوید :اسناده قوی علی شرط مسلم .ودر كتاب صحیح بخاری جلد اول کتاب العلم باب 39 صفحه 54 روایت شده پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) فرمودند : هر كس من را در خواب ببیند ،خود مرا دقیقا دیده .شیطان اصلا نمی تواند خود را به چهره من در بیاورد و به خواب مردم بیاید . اي وهابيون چرا شما به همین کار پیامبر (صلی الله علیه وآله) اقتدا نمی کنید و در روز عاشورا به سر و صورت خود خاک نمی ریزید ؟
چالش ویژه ایام محرم (8)
تاریخ : 19 / 07 / 95
مجری :
السلام علي الحسين وعلي علي الحسين وعلي اولاد الحسين وعلي اصحاب الحسين (عليهم السلام)
عرض سلام و ادب و احترام خدمت بینندگان عزیز شبکه جهانی ولایت داریم . فرا رسیدن تاسوعای حسینی را تسلیت عرض می کنیم . ان شاء الله که ما را از دعای خیر خود در این شب عزیز ، فراموش نکنید .
برنامه هشتم ویژه ایام محرم را با کارشناسی استاد یزدانی عزیز تقدیم حضور شما می کنیم .
استاد یزدانی :
بنده هم خدمت حضرتعالی و هم چنین خدمت شما بینندگان عزیز شبکه جهانی ولایت عرض سلام و ادب دارم .
مجری :
دیروز ما سؤالی را طرح و کلیپ هایی را هم در مورد آن پخش کردیم که کارشناسان وهابی پاسخ های متفاوت و متناقضی را به این سؤال بیان کرده بودند . از استاد یزدانی عزیز تقاضا داریم که مجددا این سؤال را مطرح کنند .
استاد یزدانی :
ما گفتیم که شبکه های وهابی و کلا وهابی ها روی بحث عزداری و سینه زنی و گریه و این مسائل ، خیلی اعتراض می کنند و آن را حرام می دانند و حتی بعضا آن را شرک می دانند . در صورتی که اصلا ارتباطی به بحث شرک ندارند ؛ اما آن ها می گویند : شما به علت این که عزاداری و سینه زنی و خود را گل مالی می کنید ، مشرک هستید .
ما از دیروز روایتی را از منابع اهل سنت نشان دادیم که با سند صحیح نقل شده که ثابت می کند رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در روز عاشورا در حالی دیده شده اند که سر و صورتشان غبار آلود بوده و طبق روایتی که از ام المؤمنین حضرت ام السلمه (رضوان الله تعالی علیها) نقل شده ، بر سر و صورت آن حضرت خاک پاشیده شده بوده و علی رأسه ولحیته التراب .
این روایت را نشان دادیم که سند آن کاملا صحیح است و بزرگان اهل سنت هم آن را تصحیح کرده اند . گفتیم : چرا شما به این سنت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) عمل نمی کنید ، چرا به جای این که عزاداری را شرک بدانید ، در مجالس امام حسین (علیه السلام) شرکت کنید و مانند رسول خدا (صلی الله علیه وآله) خاک بر سر و صورت خود بریزید و عزاداری کنید .
روایت در کتاب مسند امام احمد بن حنبل ، با تحقیق شعیب الارنؤوط ، جلد 4 ، چاپ مؤسسه الرساله ، صفحه 59 ، روایت 2165 :
عن ابن عباس قال رأيت رسول الله e فى المنام نصف النهار أشعث أغبر معه قارورة فيها دم فقلت بأبى وأمى يا رسول الله ما هذا قال هذا دم الحسين وأصحابه ….
ابن عباس می گوید : من در وسط روز پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) را در خواب دیدم در جالی که موهای آن حضرت ژولیده و سر و صورتشان غبار آلود بود . در دست آن حضرت شیشه ای دیدم که در آن خون بود . سؤال کردم پدر و مادر فدایت ! این چه است که در دستان شما می باشد ؟ فرمودند : این خون سید الشهدا (علیه السلام) و اصحابشان است .
محقق کتاب هم در صفحه بعد می گوید :
اسناده قوی علی شرط مسلم
سند روایت قوی است و شرایط صحیح مسلم را هم دارد .
مسند احمد بن حنبل ، با تحقیق شعیب الارنؤوط ، ج 4 ، چاپ مؤسسه الرساله ، ص 59 ، ح 2165
در همین جلد 4 ، صفحه 334 نقل می کند و در صفحه بعد هم می گوید :
اسناده قوی علی شرط مسلم
سند روایت قوی است و شرایط صحیح مسلم را هم دارد .
مسند احمد بن حنبل ، با تحقیق شعیب الارنؤوط ، ج 4 ، چاپ مؤسسه الرساله ، ص 334
بنابر این سند روایت صحیح است و آقای بخاری در تاریخ کبیر خود از ام المؤمنین ام السلمه (رضوان الله تعالی علیها) نقل کرده ، آقای البانی در تعلیقه خود بر کتاب خطیب تبریزی گفته : سند روایت صحیح است . آقای هیثمی ، آقای ابن کثیر دمشقی گفته اند که سند روایت ، صحیح است . پس در صحیح بودن سند ، شکی نیست . متن آن هم که واضح است . پیامبر (صلی الله علیه وآله) را دیدند ، در حالی که سر و صورت آن حضرت غبار آلود است ، علی رأسه ولحیته التراب ، بر سر و صورت حضرت خاک بود .
پیامبر (صلی الله علیه وآله) در روز عاشورا چه کار کرده بودند ؟ با این که حضرت در بهشت و در حیات برزخی هستند . اما حضرت از شهادت سید الشهدا (علیه السلام) به حدی ناراحت بودند که روی سر و صورت خود خاک ریخته بوده . این نهایت عزاداری است که مشروعیت عزاداری را برای اهل سنت ثابت می کند .
مجری :
ما روز گذشته کلیپ هایی را از آقای خدمتی و عقیل هاشمی پخش کردیم و دیدیم که آقای عقیل هاشمی چه پاسخ های متناقضی دادند . امروز کلیپی را از آقای ترشابی می بینیم که در مورد همین روایت چه پاسخی دادند ؟
کلیپ 1 ) :
بیننده : علی از ایران
آقای ترشابی ! یکی از بینندگان روایتی را خواند که جناب ام المؤمنین ام السلمه و ابن عباس ، پیامبر (صلی الله علیه وآله) را در خواب دیدند که سر و صورت مبارک آن حضرت ، در شهادت امام حسین (علیه السلام) غبارآلود بودند . شما این روایت را مسخره کردید و گفتید : از خوابی که معلوم نیست چه است ، می خواهید مطلبی را ثابت کنید . خود شما ترجمه صحیح بخاری را نوشته اید که پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرموده اند : اگر کسی مرا در خواب ببیند ، حقیقتا مرا دیده .
الان این تناقضی که شما در ترجمه صحیح بخاری آورده اید و سخنی که به بیننده زدید را چه پاسخی می دهید ؟
ترشابی ، کارشناس وهابی :
بنده تناقض را جواب می دهم که حدیث به این شکل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند : من رآنی فی المنام فقد رآنی ، هر کس من را ببیند ، خوابش درست است و من پیامبر را دیده ؛ اما بحث این جا است که اگر شخصی بخواهد به خواب فری بیاید و بگوید من پیامبر هستم ، آیا می توانیم به این خواب باور بیاوریم و بگوید که به خود گل بمالید که عبادت است .
بیننده :
یعنی به نظر شما ام المؤمنین ام السلمه ، پیامبر (صلی الله علیه وآله) را نمی شناسند ؟
ترشابی :
اولا ، این که پیامبر را در خواب دیده که گل آلود بوده را در کجا نقل نشده و در کدام روایت است .
بیننده :
جناب آقای هیثمی در مجمع الزوائد می گوید : رواه احمد والطبرانی و رجال احمد ، رجاله صحیح . ابن کثیر در البدایه و النهایه می گوید : اسناده قوی .
ترشابی :
خود روایت را بخوانید .
بیننده :
عن ابن عباس قال رأيت رسول الله e فى المنام نصف النهار أشعث أغبر معه قارورة فيها دم فقلت بأبى وأمى يا رسول الله ما هذا قال هذا دم الحسين وأصحابه لم أزل ألتقطه منذ اليوم … شما اگر کلمه اشعث اغبر را سرچ کنید ، روایت را می توانید پیدا کنید .
ترشابی :
کلمه اشعث اغبر است ؟ در چه کتاب هایی آمده ؟
بیننده :
بله ، در کتاب های مجمع الزوائد ، البدایه و النهایه ابن کثیر ، مسند احمد با تحقیق شعیب الارنؤوط ، مستدرک حاکم .
ترشابی :
اجازه دهید تا بنده روایت را پیدا کنیم و ببینم شما از این روایت چه استدلالی می کنید ؟ شما می گویید : پیامبر گل مالی کرده بود ؟
بیننده :
شما چطور ترجمه می کنید ؟
ترشابی :
شما ابتدا روایت را بخوانید و ترجمه کنید .
بیننده :
پیامبر (صلی الله علیه وآله) را ژولیده و خاک آلود دیدند .
ترشابی :
اعتراض ما بر این بود که معنای آن مشخص است کسی که سفر طولانی انجام دهد و راه برود ، طوفان و گرد خاک باشد ، گرد و خاک بر سر و صورتش می نشیند . به این فرد می گویند که غبار آلود است .
بیننده :
گرد و خاک چطور بر سر و صورت پیامبر (صلی الله علیه وآله) آمده ؟ این چه حرفی است که شما می زنید ؟
ترشابی :
آقای شریفی ! حرف بیهوده نزن . این جا شبکه جهانی کلمه است و شما نمی توانید تدلبیس کنید . این جا کلمه اغبر به معنای غبار آلود است ، به معنای گل مالیدن نیست . شما می توانید به زبان عربی و لغت زبان عربی مراجعه کنید . آن چیزی که امروز شیعه های افراطی امثال شما انجام می دهند و اسلام را بدنام کردند ،این است که گل را به سر و صورت خود می مالید و این روایت اغبر را که به معنای غبار آلودن است و در روایت های زیادی آمده و اتفاقا در احادیث دیگر هم اشاره هایی شده ، به عنوان مثال این روایت که میگوید : الرجل یوطیل السفر ، فرد سفرش طولانی می شود و به علت طولانی شدن سفر ، اشعث اغبر می شود ، ژولیده مو و غبار آلود است .
آن روایتی که شما اشاره می کنید ،در واقع دقیقا اشاره به همین مطلب دارد و ربطی به گل آلود بودن ندارد .
بیننده :
آقای ترشابی ! شما جواب سؤال بنده را ندادید . پیامبر (صلی الله علیه وآله) ….
ترشابی :
من جواب دادم . شما اول تکلیف خود را روشن کنید .
بیننده :
اجازه دهید من حرفم را بزنم .
ترشابی :
من به شما اجازه نمی دهم که در این جا حرف بیهوده بزنید . می گویم : اول قبول کن که اغبر به معنای گل آلوده بودن نیست که شما تحریف می کنید و بعد از آن در خدمت شما هستم .
بیننده :
کلیپ من موجود است ، اگر من در همین چند دقیقه که با شما صحبت کردم ، این را گفته باشم ، همین الان وهابی می شوم . شما دروغ می گویید .
ترشابی :
شما این روایت را به خاطر این خواندید که استدلال کنید که پیامبر گل مالیده و شیعه ها هم می توانند گل بمالند . الان که در گل مانده اید ،می خواهید باز هم حرف را تحریف کنید .
مجری :
بحث در مورد غبارآلوده بودن پیامبر (صلی الله علیه وآله) بوده که آقای ترشابی به دروغ به بیننده گفتند که شما گل مالی را گفته اید . ما اصلا از این بیننده عزیز استفاده از لفظ گل را ندیدیم و مدام بر عبارت ” اشعث اغبر ” تأکید داشتند و می گفتند که شما خودتان روایت را ترجمه کنید . در آن جا به غبار آلوده بودن ترجمه شد ؛ اما ایشان پاسخی نداشتند و در نهایت گفتند : این ناشی از مسافرت و طوفان و گرد و خاک است .
استاد یزدانی :
شاید حرف ایشان درست باشد و در بهشت طوفان شده . چون در آن روز همه عالم طوفان شد . احتمالا حرف ایشان هم از آن جهت است و پیامبر (صلی الله علیه وآله)هم زنده شده و گرفتار آن طوفان شده اند . واقعا این ها عقل شان را اجاره دادند که هر حرفی از دهانشان خارج می شود .
روایت ام السلمه (رضوان الله علیها) صریح دارد که ” علی رأسه ولحیته التراب ” ، روی سر و صورت پیامبر (صلی الله علیه وآله) خاک بود . چه فرقی می کند که کسی خاک بر سر و صورتش بپاشد یا این که این خاک گل شود و بر سر و صورت خود بمالد . ما گل نمی مالیم ، می خواهیم روز عاشورا بر سر و صورت خود خاک بپاشیم . چرا شما به همین کار پیامبر (صلی الله علیه وآله) اقتدا نمی کنید و در روز عاشورا به سر و صورت خود خاک نمی ریزید ؟
اگر اجازه دهید ، در مورد خواب صحبت کنم و جواب این ها را بدهم که می گویند : خواب دیدن دلیل بر حجیت آن نمی شود . اولا ما روایت صحیح بخاری و مسلم را نشان دادیم .
در صحیح بخاری ، چاپ دار ابن کثیر ، با تحقیق دکتر مصطفی دیب البغاء ، جلد اول ، کتاب العلم ، باب 39 ، صفحه 54 :
وَمَنْ رَآنِي في الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي فإن الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ في صُورَتِي وَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ من النَّارِ .
پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) فرمودند : هر كس من را در خواب ببیند ، خود مرا دقیقا دیده .
یعنی زنده و مرده رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرقی ندارد .
شیطان اصلا نمی تواند خود را به چهره من در بیاورد و به خواب مردم بیاید .
صحیح بخاری ، چاپ دار ابن کثیر ، با تحقیق دکتر مصطفی دیب البغاء ، ج اول ، کتاب العلم ، ص 54
باز در صحیح مسلم ، با تحقیق محمد فؤاد عبد الباقی ،چاپ دار الحدیث قاهره ، جلد 4 ، کتاب الرؤیا صفحه 42 :
وقال فقال أبو سَلَمَةَ قال أبو قَتَادَةَ قال رسول اللَّهِ e من رَآنِي فَقَدْ رَأَى الْحَقَّ
هر کس من را در خواب ببیند ، حق را دیده و چیز باطلی ندیده .
یعنی هر چه بگویم حق است و هر طور که من را ببینی حقیقت را دیده ای .
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ e قال من رَآنِي في النَّوْمِ فَقَدْ رَآنِي إنه لَا يَنْبَغِي لِلشَّيْطَانِ أَنْ يَتَمَثَّلَ في صُورَتِي ….
هر کس من را در خواب ببیند ، دقیقا من را دیده ؛ چون برای شیطان شایسته نیست که خود را به شکل من در بیاورد .
رسول اللَّهِ e من رَآنِي في النَّوْمِ فَقَدْ رَآنِي فإنه لَا يَنْبَغِي لِلشَّيْطَانِ أَنْ يَتَشَبَّهَ بِي ,
هر کس من را در خواب بیند ، دقیقا من را دیده ؛ چون برای شیطان شایسته نیست که خود را شبیه من کند .
صحیح مسلم ، با تحقیق محمد فؤاد عبد الباقی ، چاپ دار الحدیث قاهره ، ج 4 ، کتاب الرؤیا ، ص 42
این دو روایت در صحیح مسلم و صحیح بخاری آمده . جالب است که علمای اهل سنت شرح های خیلی خوبی بر این روایت زده اند . از جمله آقای نووی در شرح صحیح مسلم ، چاپ مؤسسه قرطبه ، جلد 15 ، صفحه 36 به بعد :
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ e قال من رَآنِي في النَّوْمِ فَقَدْ رَآنِي فانّ اِلشَّيْطَانِ أَنْ يَتَمَثَّلَ بی ,
در ادامه هم توضیح می دهد :
وفي رواية : لا ينبغي للشيطان ان يتمثل في صورتي و في رواية : من رآني فقد رأي الحق …
قال ابن البالقاني : معناه ان رؤياه صحيحة ليست بأضعاث ولا من تشبيهات …
شایسته نیست که شیطان خود را به چهره من در بیاورد . هر کس من را ببیند ، حق را دیده .
هر کس پیامبر (صلی الله علیه وآله) را در خواب ببیند ، خواب صحیحی دیده .این ها تصورات وتخیلات باطل نیست و از تشبیهات هم نیست و هر چه خواب دیده ،درست بوده .
در صفحه بعد ادامه می دهد :
ويؤيد رواية ( فقد رأي الحق ) اي الرؤية الصحيحة … قال الآخرون : بل الحديث علي ظاهره والمراد ان من رآه فقد ادركه .
کلمه رأی الحق ، تأیید می کند که رؤیایش صحیح است .
عده ای دیگر هم گفته اند : هر کس پیامبر (صلی الله علیه وآله) را در خواب ببیند ، به درستی خود رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را درک می کند .
جالب است در در پایان صفحه قول قاضی عیاض را بیان می کند :
قال القاضي : قال بعض العلماء : خص الله تعالي النبي ’ بان روية الناس اياه صحيحة ، وكلها صدق ومنع الشيطان ان يتصور في خلقته ان يتصور في خلقته لئلا يكذب علي لسانه في النوم ، كما خرق الله تعالي العادة للانبياء عليهم السلام بالمعجزة وكما استحال ان يتصور الشيطان في صورته في اليقظة . ولو وقع لا تشتبه الحق بالباطل ولم يوثق مما جاء با مخافة من هذا التصور فحماها الله تعالي من الشيطان ونزعه ووسوسته والقائه وكيده .
قاضی عیاض گفته : بعضی از علما گفتند : یکی از ویژگی هایی که خداوند برای پیامبر (صلی الله علیه وآله) قرار داده این است که خواب دیدن آن حضرت ، خواب صحیحی است و هر کس ایشان را در خواب ببیند ، راست و درست است و اصلا خداوند را منع کرده شیطان را از این که خود را به شکل رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در بیاورد . چون از زبان پیامبر (صلی الله علیه وآله ) دروغ بگوید .
چون این مخالف با نبوت است .
همان طور که خداوند در بحث معجزه برای پیامبرانش ، خرق عادت انجام داده و کسی نمیتواند این کار را انجام دهد . همان طور که خداوند محال قرار داده که شیطان خود را به شکل یکی از انبیاء در بیاورد.
اصلا شیطان نمی تواند خود را در زمان حیات رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به شکل آنحضرت در بیاورد .
چون اگر این کار را انجام دهد ، حق و باطل مشتبه می شوند .
مردم فریب شیطان را می خورند و آن ها هم که از همه جا بی خبر هستند ، به کارهای بد امر و از معروف نهی میکند .
مردم هم نمی توانند به پیامبر (صلی الله علیه وآله) اعتماد کنند .
آقای نووی ، شرح صحیح مسلم ، چاپ مؤسسه قرطبه ، ج 15 ، ص 36 به بعد
چون هر زمان که آن حضرت را می بینند ، با این که می گویند من خود رسول خدا هستم ،مردم حرف او را باور نمی کنند . دیروز که من شما را با همین شکل و شمایل دیدم ، گفتید که این کار را انجام بده . امروز می گویید که آن کار را انجام نده . امروز هم خودت هستی ، دیروز هم خودت بودی . من کدام حرف تو را گوش دهم . اگر بگوید : آن کسی که به شکل من آمده بود ، خودم نبودم ، آن شخص می گوید : از کجا معلوم که امروز شما خود پیامبر باشید و شیطان به شکل شما در نیامده باشد . در این صورت اعتماد مردم از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) سلب می شود .
در خواب هم همین طور است . این عالم سنی می گوید : اگر شیطان خود را به شکل پیامبر (صلی الله علیه وآله) در بیاورد ، حق با باطل خلط می شود . لذا از این جهت خداوند پیامبرش را که شارع است ، از این که شیطان بتواند خود را به شکل آن حضرت در بیاورد ، معصوم قرار داده و به شیطان قدرت این کار را نداده است . همچنان که در چهره دیگران در آمده اند . همان طور که آقای ابن تیمیه گفته : گاهی شیطان خود را به شکل من در می آورد و مردم را فریب می دهد . مثلا در فلان شهر ، شخصی را از مرگ نجات می دهد یا به فریاد کسی می رسد تا مردم را به اشتباه بیاندازد . البته خودش هم مثال می زند که فقط تقصیر من نیست ، شیطان به شکل بعضی ها در صدر اسلام هم در می آمده که باید راست و دروغش را از آقای ابن تیمیه پرسید . اما به چهره پیامبر(صلی الله علیه وآله) محال است که در بیاید . بنابراین هر چه مردم از پیامبر (صلی الله علیه وآله) را در خواب ببینند ، مثل این است که حقیقت را دیده و خود پیامبر (صلی الله علیه وآله) را درک کرده اند و هر حرفی بزنند و هر عملی انجام دهند ،برای مردم حجت است .
مجری :
این سؤال مطرح شد و بسیاری از بینندگان هم از شبکه های وهابی پرسیدند و در خیلی از شبکه ها به بحث گذاشته شد . کار به جایی رسید که یکی از بینندگان عزیز اهل سنت که این برنامه های را دیدند یا در جای دیگری این سؤال مطرح شده ، با این شبکه ها تماس گرفته و با آقای ترشابی این سؤال را مطرح کردند . حال ببینیم پاسخ آقای ترشابی چیست ؟
کلیپ 2 ) :
بیننده : نوتی زهی از زاهدان
خیلی خوشحال شدم که توانستم به شبکه تماس بگیرم . بنده دانشجوی دانشگاه زاهدان هستم . یک سؤالی که برای ما پیش آمده این است که چند مدتی قبل روحانی به دانشگاه ما آمد و مطلبی را در دانشگاه گفت و ما با چند نفر از دوستانمان این قضیه را مقداری پیگیر شدیم . اما برای ما این سؤال مطرح شد . این آقای روحانی ادعا می کند که جناب ام السلمه روز عاشورا پیامبر را در خواب دیدند که خاک آلود و غبار آلود بودند و ادعا می کنند به خاطر این خواب ها است که بعضی از رافضی ها خود را خاک آلود و غبار آلود می کنند و لباس های پر خاک می پوشند . چون این سنت پیامبر است که در روز عاشورا این طور باشند .
این برای ما سؤال شده که این آقا این مطلب را از کتاب های ما آوردآورده . حال شما جوابی به این سؤال ما بدهید .
ترشابی ، کارشناس وهابی :
می توانید بگویید که در کدام کتاب نقل شده است .
بیننده :
من این روایت را ندیدم و فقط این آقای آخوند این روایت را برای ما خواند و گفت : این روایت از منابع اهل سنت آمده و البانی آن را تصحیح کرده که این خواب را ام السلمه در روز عاشورا دیده که پیامبر به این حالت بودند . ما حتی به این آقای آخوند گفتیم که این خواب است و نمی توان به خواب اعتبار کند. اما ایشان روایتی از صحیح بخاری آورد که ما نتوانستیم روایت دقیق را از ایشان بگیریم . البته ایشان گفتند که آدرس روایات را نوشته اند ؛ اما خودم نتوانستم که پیگیر شوم . گفتند : در صحیح بخاری ، جلد 6 آمده که هر کس پیامبر را در خواب ببیند ، مثل این است که خود پیامبر را دیده . یعنی خواب و بیداری پیامبر یکی است و همان طور که در بیداری می توان ایشان را دید ،در خواب هم می توان ایشان را دید . شیطان هم نمی تواند خود را به شکل پیامبر در بیاورد .
در خواست می کنیم که در مورد این روایت توضیح دهید که آیا این قضیه درست است یا دروغ است ؟ اگر راست است که سنت پیامبر مال ما است . این رافضی ها از مراجع خود چیز هایی را به دین اضافه می کنند . ما هم برویم خود را در روز عاشورا غبار آلود کنیم . چرا ما باید ادکلان و عطر بزنیم . اگر دروغ است ؛ چرا پیامبر در این روز غبار آلود بوده . این مطلب را شما برای ما مشخص کنید .
ترشابی :
من در این جا روایت را سرچ زده و روایت ام السلمه (رضی الله تعالی عنها) را در منابع اهل سنت زیاد نتوانستم پیدا کنم . چون شما لفظی از این روایت را به بنده ندادید . به این خاطر من این روایت را نتوانستم در بیاورم . اما تا آخر برنامه نگاه می کنم و اگر توانستم روایت را پیدا کنم ، توضیح می دهم .
اما اگر چنین روایتی هم آمده باشد که کسی خواب دیده که رسول اکرم ناراحت است ، خواب که بعد از وفات حضرت باشد ، ولو این که آن حضرت را در خواب ببینند ، وقتی خلاف سنت نبی اکرم صلی الله علیه وسلم باشد ، این خواب اعتبار ندارد . یعنی اگر امروز کسی بگوید : من پیامبر را در خواب دیدم که گفت : بروید و سینه زنی کنید ، خواب هایی که این آخوند ها می بینند یا صوفی ها این خواب را می بینند که فلان کار را انجام دهید تا به خدا برسید . این دین نیست . دین آن است که خدا و پیامبر خدا گفته باشد . گرچه این روایاتی که شما بیان کردید ، قابل بررسی است که این روایت چیست و چگونه چنین روایتی وارد شده است .
به هر حال این را داشته باشید که هرگز خواب دین نیست . یکی از مشکلات تصوف و تشیع این است که دین خود را با خواب می آوردند .
مجری :
بیننده اهل سنت تماس گرفتند که در دانشگاه این روایت خوانده شده و این شبهه برایشان به وجود آمده . سؤالی که هم امسال و هم سال گذشته ،بیننده های عزیز از آقای ترشابی پرسیده بودند . ایشان روایت را قبلا دیدند . می دانند که روایت در کجا آمده ، چه کسانی تصحیح کرده اند ؛ اما به یک بیننده اهل سنت که سؤال دارد ، می رسد می گویند : من نتوانستم روایت را پیدا کنم ، اصلا این روایت در کجا آمده ؟ این خواب از خواب های صوفی ها است و در واقع از خرافاتی است که کار شیعیان می باشد .
در نهایت گفتند : خواب ، دین نمی شوند و اصلا اگر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) دستور خلاف سنت دهند ، ما نباید به آن عمل کنیم .
استاد یزدانی :
عجیب است که وقتی پیامبر (صلی الله علیه وآله) می فرمایند : اگر کسی مرا در خواب ببیند ، خود من را دیده . یعنی پیامبر (صلی الله علیه وآله) خلاف سخن خود و سنت و قرآن ، حرف می زند . این خلاف روایتی است که شما آقای ترشابی ترجمه کردی . خود شما در صحیح مسلم ترجمه کردی که اگر کسی پیامبر را در خواب ببیند ، خود آن حضرت را دیده . یعنی خود پیامبر (صلی الله علیه وآله) خلاف حرف خود می گوید .
این حرف ها ،حرف های ناشایستی است . ایشان راه در رویی غیر از این نداشتند . این قضیه بین شیعه و سنی ، اجماعی است که شیطان نمی تواند خود را به شکل حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) در بیاورد . وقتی قادر به این کار نبود ، هر کس پیامبر (صلی الله علیه وآله) در خواب ببیند ، خود آن حضرت را در خواب دیده و پیامبر (صلی الله علیه وآله) هرگز بر خلاف سخن و سنت خود و قرآن کریم ، حرف نمی زند . مگر این که معتقد باشیم پیامبر (صلی الله علیه وآله) معصوم نیست . امروز یک چیز می گوید ، فردا یک چیز دیگر می گوید . پیامبر (صلی الله علیه وآله) مثل شما نیست ؛ بلکه حضرت معصوم هستند و طبق روایات شما ، زنده و مرده و خواب و بیداری برای ایشان فرقی ندارد و هر کس که پیامبر (صلی الله علیه وآله) را در خواب ببیند ،حق را دیده و حق هرگز خلاف حق صحبت نمی کند .
مجری :
کلیپ دیگری است که قبلا هم در شبکه جهانی ولایت پخش شده . این کلیپ در مورد عزاداری بر میت و غبار آلود بودن و استفاده از خاک است . کلیپ خیلی جالب است که هم تناقض یک عالم وهابی را نشان می دهد و هم اعتراف این عالم را .
کلیپ 3 ) :
عریفی ، عالم وهابی :
ما دینمان دین خوشحالی است ، دین شادی است و به همین دلیل پیامبر (ص) می فرماید : به درستی که مرده به خاطر گریه کردن بستگانش بر او عذاب می شود .
رسول خدا (ص) در حالی که از دنیا رفته بود ، روی زمین خوابانده شده بود . عائشه بر او گریه می کرد ، فاطمه بر او گریه می کرد . اسامه بر او گریه می کرد ، صحابه نیز خاک بر سر می ریختند
مجری :
کلیپ بسیار جالبی بود که از یک طرف تناقض وهابیت را ثابت می کند که عالم مشهوری مثل آقای عریفی می گوید : دین ما ، دین فرح و سرور است و در جای دیگر به روایتی استدلال می کند که گریه کردن بر میت ، باعث عذاب آن میت می شود . از طرف دیگر گفتند : همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و صحابه بر آن حضرت گریه می کردند و بر سر خود خاک می ریختند .
استاد یزدانی :
حتما صحابه ، طبق فتوای این آقایان ، کافر بودند که چنین کارهایی انجام می دادند . از یک طرف می گوید : ان المیت لیعذب ببکاء ، میت با گریه خانواده اش عذاب می شود . از طرف دیگر ، می گویند صحابه زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از دنیا رفتند ، بر آن حضرت گریه می کردند . هدفشان چه بود ؟ آیا هدفشان نعوذ بالله عذاب پیامبر (صلی الله علیه وآله) بود .
کلیپ واضح بود و نیازی به توضیح بیشتر ندارد .
مجری :
این هایی که مدام می گویند : از پیامبر (صلی الله علیه وآله) ثابت کنید ،وقتی ثابت می کنیم ، می گویند از صحابه ثابت کنید . ما غبار آلوده بودن را هم از صحابه و هم از پیامبر (صلی الله علیه وآله) ثابت کردیم و دیگر راه فراری برای وهابیت نیست .
کلیپ بعدی در مورد گریه بر میت است که با هم می بینیم .
کلیپ 4 ) :
کارشناس وهابی :
حتی مثل دوران جاهلیت چند نفر را بیاورید که بر سر جنازه نوحه کنند . این شخص به گریه بازمانده ها ، در قبر عذاب می شود که این قضیه خیلی مهمی است که در بین بعضی از مسلمانان در بعضی از مناطق ، خصوصا در میان خانم ها ،به سراغ چند خواهر دیگر می روند که دیگران را به گریه می آورند . گریه بکنند تا دیگران به گریه بیافتند .
مجری :
همین در این کلیپ و هم در کلیپ قبلی ادعایی مطرح شد که اگر خانواده بر میت گریه کنند ، آن مرده عذاب خواهد شد . آیا این مطلب مستند روایی و شرعی دارد ؟
استاد یزدانی :
ما سال قبل یک برنامه ویژه به صورت مفصل توضیح دادیم که این روایت چیست . اگر در برنامه ای آینده فرصت شد ، بنده روایت را از صحیح بخاری و صحیح مسلم نشان می دهم که به صورت متناقض نقل شده . اما جوابی که می دهم این است که ما از روایات صحیحی که از پیامبراسلام (صلی الله علیه وآله) نقل شده که حضرت بر میت گریه کرده . حضرت برای حضرت حمزه (علیه السلام) ، حضرت فاطمه بنت اسد (سلام الله علیها) ، ابراهیم فرزندشان و برای مادرشان حضرت آمنه (علیها السلام) گریه کرده . هدف پیامبر (صلی الله علیه وآله) از این کار چه بود ؟ آیا نعوذ بالله حضرت می خواستند عذاب حضرت حمزه (علیه السلام) را زیاد کنند ؟ آیا چنین چیزی امکان دارد ؟
وهابی ها که عقل و شعور ندارد و هر چه از دهانشان خارج می شود ، می گویند . با این که همین روایتی که از صحیح بخاری و صحیح مسلم می خوانند ، صفحه بعدش این ها را تکذیب کرده و گفته که این روایات دروغ است . پیامبر (صلی الله علیه وآله) هرگز چنین حرفی را نزدند .
بنده چند مورد از گریه های حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) بر میت را نشان می دهم که از منابع اهل سنت با سند صحیح نقل شده است . کتاب المستدرک علی الصحیحین ، تألیف حاکم نیشابوری ، تحقیق دکتر محمد عبد القادر عطاء ، جلد 3 ، چاپ دار الکتب العلمیه لبنان ، صفحه 219 ،حدیث 4900 :
روایت طولانی است که بحث جنگ احد را بیان می کند و این که حضرت حمزه (سلام الله علیه) شهید می شوند و چقدر برای آن حضرت گریه می کنند و نوحه می خوانند تا این که در صفحه بعد ادامه می دهد :
فسار رسول الله e نحوه فلما رأى جبهته بكى ولما رأى ما مثل به شهق …
وقتی حضرت حمزه (سلام الله علیه) به شهادت رسید ، رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نزد حضرت حمزه رفتند . وقتی پیشانی حضرت حمزه را دید ، گریه کرد . وقتی حضرت دید که چطور حمزه سید الشهدا (علیه السلام) مثله شده ، با بالاترین صدای ممکن گریه کردند .
حاکم نیشابوری ، المستدرک علی الصحیحین ، با تحقیق دکتر عبد القادر عطاء ، ج 3 ، چاپ دار الکتب العلمیه بیروت ، ص 219 ، ح 4900
علمای لغت تصریح کردند شهق به این معنا است که انسان با بالاترین صدای ممکن گریه کند و داد بزند . به این شهق می گویند . پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه وآله) وقتی عموی خودرا با آن وضعیت فجیع دیدند که هند جگر خوار با قساوت تمام ایشان را مثله کرده ، با صدای بسیار بلند گریه کرد .
چرا پیامبر (صلی الله علیه وآله) صبر نکردند ؟ مگر شما شعار نمی دهید ، وقتی کسی از دنیا می رود، باید در مرگ او صبر کرد . مگر آیه قرآن نمی خوانید که ان الله مع الصابرین ، پس چرا پیامبر (صلی الله علیه وآله) صبر نکردند ؟ آیا نعوذ بالله ، پیامبر (صلی الله علیه وآله) نمی فهمید که المیت لیعذب ببکاء اهله ، هدفشان چه بود ؟ آیا می خواست حضرت حمزه (سلام الله علیه ) هم عذاب شود . محال است که این داستان ها و دروغ هایی که این ها گفته اند ، درست باشد .
روایت بعدی گریه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) برای مادرش را بخوانم . روایت هم در المستدرک نقل شده و هم در صحیح مسلم آمده . اما مسلم مثل همیشه دروغی را به آن اضافه کرده .
المستدرک علی الصحیحین ، جلد 2 ، صفحه 661 ، روایت 202 :
حدثنا ابو العباس محمد بن يعقوب ثنا يوسف بن عبد الله الخوارزمي ببيت المقدس ثنا ابوسعيد يحيي بن سليمان بريدة عن ابيه ان النبي ’ زار قبر امه في الف مقنع فما رؤي اكثر باكيا من ذلك اليوم .
وقتی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) برای صلح حدیبیه می رفت ، وقتی به منطقه اغواء رسید ، راه خود را به سمت مزار حضرت آمنه (سلام الله علیها) کج می کند .
همین وهابی های پلید مزار حضرت آمنه (سلام الله علیها) را تخریب کردند . نه تنها تخریب که طبق شهادت اهل سنت ، روی قبر حضرت آمنه (سلام الله علیها) بنزین ریختند و آتش زدند .
و به همراه هزار سرباز مسلح قبر مادرشان را زیارت کردند . پیامبر (صلی الله علیه وآله) آن روز به حدی بر سر قبر مادرشان گریه کردند که تا به حال کسی آن حضرت را این طور گریان ندیده بود .
این روایت را خود حاکم تصحیح کرده و آقای ذهبی هم گفته که روایت شرایط بخاری و مسلم را دارد .
حاکم نیشابوری ، المستدرک علی الصحیحین ، ج 2 ،ص 661 ، ح 202
مردم گریه های پیامبر (صلی الله علیه وآله)را در جنگ احد دیدند ، در وفات حضرت فاطمه بنت اسد (علیها السلام) دیدند ، اما تا امروز کسی پیامبر (صلی الله علیه وآله) را این طور گریان ندیده بودند . هدف پیامبر (صلی الله علیه وآله) چه بود ؟ پیامبری که خودش می فرماید : ان المیت لیعذب ببکاء اهله ، خود همین پیامبر برای امواتش گریه می کند ؟؟!! اصلا این ممکن است ؟ این دروغ هایی که شما ساخته اید ، واقعا سازگار است ؟ باز هم نگویند که تا سه روز گریه جایز است . این که سه روز نبوده ، بعد از پنجاه سال بوده که قبر مادرشان را زیارت کردند و به حدی گریه کردند که تا آن روز کسی ایشان را این طور گریان ندیده بود .
گفتم که این روایت را مسلم هم در صحیح خود نقل کرده ؛ اما بعد از آن دروغی را گفته که قابل نشان دادن نیست و به گونه ای اهانت به مادر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) کرده است .
مجری :
کلیپ بعدی ، یکی دیگر از چهره های وهابی است که ببینیم نظر ایشان در این باره چیست ؟
کلیپ 5 ) :
سجودی ، کارشناس وهابی :
علمای شیعه ! آخر این چه دینی است که برای ما تغییر داده اید . فطرتا زن ها دلنازک تر هستند و معمولا باید گریه کنند . این مردها هستند که باید زن ها را تسلی دهند . این جا شما توجه کنید که عبادت ها را تغییر داده اند ، فطرت انسان ها را هم تغییر دادند . زن ها ساکت هستند و مردها گریه می کنند .
ای علمای شیعه ! آخر گریه کار مرد است یا کار زن ؟ یعنی حداکثر کار زن است . البته به آن ها هم توصیه شده که این کار را نکنند ؛ اما آن ها نمی توانند خود را نگه دارند . به همین خاطر است که گفته شده ، البته این از زبان پیامبر نیست ؛ بلکه قرار دادی است که خود مسلمانان بسته اند که وقتی مرده را به قبرستان می برند ، زن ها را به دنبال خود نمی برند . چون بیچاره ها نمیتوانند خود را نگه دارند . البته بعدا برای عبرت گرفتن می توانند بروند ؛ والا در وقتی که عزیزی را دفن می کنند ، معمولا زن ها را نمی برند.
مجری :
این هم از آقای سجودی و ادعاهای عجیب و غریبی که مطرح کردند و همین روایتی که استاد یزدانی فرمودند ، ابشان دقیقا بر خلافش را گفتند .
استاد یزدانی :
پیامبر ما مرد بود یا زن ؟ حداقل این را که می توانید بپذیرید که ایشان مرد بودند و بعد از پنجاه سال بر سر قبر مادر بزرگوارشان می آیند و آن طور گریه می کنند . آیا گریه کردن بر میت جایز هست یا جایز نیست ؟ هزار نفر مرد دیگر هم همراه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بودند که همه آن ها همراه حضرت گریه کردند . آیا تمام صحابه ای که بر امواتشان گریه کردند ، زن بودند ؟ این که دلیل نمی شود.
مجری :
کلیپ بعدی از یکی دیگر از کارشناسان این شبکه های وهابی است . خیلی جالب است که وقتی به گریه و عزاداری می رسد ، شرک و بدعت می شود و مدام از آن منع می کنند ؛ اما در جاهای دیگر ظاهرا این گریه خیلی خوب است و با تمجید و افتخار از آن نقل می کنند .
کلیپ 6 ) :
کارشناس وهابی :
در مورد عمر می گویند که علی بر قبر عمر گریه می کرد به طوری که از گریه های علی ، روی قبر عمر گل ایجاد می شود و می گوید : چه کسی می تواند جای تو را بگیرد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مجری :
این هم از داستان های عجیب و غریبی است که این ها در شبکه های خود به عنوان فضائل صحابه ، نقل می کنند و خیلی عجیب است که آقا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) به حدی گریه کردند که گل ایجاد شد و این ایرادی ندارد . اما اگر ما برای امام حسین (علیه السلام) گریه کنیم ، شرک و اعتراض به خواست خدا می شود .
استاد یزدانی :
البته روایتی که خواند ، دروغ هست و چنین روایتی وجود ندارد . اگر همین کارشناس وهابی تمام کتاب های شیعه و سنی را زیر و رو کند و روایت معتبری پیدا کند که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) بر سر قبر عمر بن خطاب رفته باشد و آن قدر گریه کرده باشد که گل شده باشد .
واضح و روشن است که دروغ است . اما ما از همین دروغ هم می توانیم بر علیه خودشان استفاده کنیم که گریه بر میت به چه علت بوده ؟ آیا برای این بوده که عذابش را زیاد کند ؟ این را بپذیرند که بسیار جالب می شود .
در بحث همین روایت ” المیت لیعذب ببکاء اهله ، آقای البای روایت جالبی در صحیح سنن ابن ماجه نقل کرده . البته اصل روایت در سنن ابن ماجه است و آقای البانی آن را در صحیح سنن ابن ماجه آورده که به معنای آن است که روایت برای تمام اهل سنت معتبر است .
صحیح سنن ابن ماجه ، جلد 2 ، چاپ ریاض عربستان سعودی ، صفحه 143 :
عن ابي موسي الاشعري ان النبي ’ قال : الميت يعذب ببكاء الحي ، اذا قالوا : واعضداه ! واكاسياه! واناصراه ! واجبلاه ! ونحو هذا يتعتع ويقال : انت كذلك ؟ انت كذلك ؟ قال اسيد : فقلت : سبحان الله ، ان الله يقول : ولا تزر وازرة وزر اخري . قال : ويحك ! احدثك ان ابا موسي حدثني عن رسول الله ’ فتري ان ابا موسي كذب علي النبي ’ او تري اني كذبت علي ابي موسي ؟
حسن . (التعليق الرغيب (4/ 176 ) المشكاة (1746 )
یکی از نوادگان ابوموسی اشعری روایتی نقل میکند که پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند : میت با گریه زنده ها ، عذاب می شود وقتی بگویند : واعضداه ! واکاسیاه ….. از مرده می پرسند که آیا تو این گونه هستی ؟ و چون نیست ، عذابش بیشتر می شود .
از راوی پرسیدم : گناه هیچ کس بر دیگری انداخته نمی شود ،
به قول شما روح میت اصلا از این دنیا خبر ندارد و در داخل قبر خود خوابیده . زنده ها بر او گریه کنند و عذاب بر میت زیاد شود . این خلاف نص صریح قرآن کریم است . نمي توان اين مطلب را پذیرفت. جالب است که نواده ابو موسی می گوید :
وای بر تو ! من از تو نقل می کنم که ابو موسی اشعری این روایت را از پیامبر (صلی الله علیه وآله) نقل کرده . آیا تو تصوری کردی که ابو موسی اشعری به پیامبر (صلی الله علیه وآله) دروغ می بندد ؟ یا تصور می کنی که من به ابو موسی دروغ می بندم .
البانی ، صحیح سنن ابن ماجه ، ج 2 ، چاپ عربستان سعودی ، ص 143
در هر صورت یکی از شما دروغ می گویید . یا ابوموسی اشعری دروغ گفته که احتمال آن بسیار زیاد است . یا این که راوی دروغ گفته . چون نص صریح قرآن کریم است که گناه هیچ کسی روی دوش شخص دیگری گذاشته نمی شود .
همین روایت را احمد بن حنبل در مسند خود از موسی پسر ابو موسی اشعری نقل کرده که محقق کتاب ، آقای حمزه الزین ، سند روایت را صحیح می دانند .
روایت واضح است و دروغ گو بودن کسانی که به پیامبر (صلی الله علیه وآله) دروغ می بستند ، واضح تر می شود . عین همین روایت از عایشه همسر پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه وآله) هم نقل شده که در برنامه های آینده بیان خواهم کرد .
تماس بینندگان
بیننده : آقای رستمی از تهران ـ شیعه
بنده می خواستم دو مطلب را بیان کنم . به خاطر شغلی که دارم مسافرت های زیادی در داخل کشور دارم . چند ماه قبل به شهر زاهدان رفته بودم که با یکی از برادران اهل سنت که مقداری گرایش به وهابیت داشت ، سؤالی پرسیدم : فرض کنید که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) و امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) زنده هستند ، از طرف دیگر ابوبکر و عمر و عثمان هم زنده هستند . امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) برای ما ، ابوبکر مال شما . امام حسن (علیه السلام) برای ما و عمر برای شما ، امام حسین (علیه السلام) برای ما و عثمان برای شما باشد . بینی و بین الله ، پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) کدام طرف را انتخاب می کنند ؟ فرزندان شان را انتخاب می کنند یا ابوبکر و عمر و عثمان را ؟ جواب دادند : خفه شو ، حرف هایی که به شما یاد داده اند ،در حقیقت مغز شما را شستشو داده اند . در صورتی که ابوبکر جانشین پیامبر بود .
دومین سؤالم را هم پرسیدم که مگر محمد بن ابوبکر ، پسر محمد بن ابوبکر نبود . چه کسی و چگونه ایشان را کشتند ؟ گفت : نمی دانم . من خبر ندارم . گفتم : ایشان را معاویه (لعنه الله علیه ) به طرز فجیعی کشت . بعد شما به ایشان خال المؤمنین می گویید و به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) هم رضی الله عنه میگویید . محمد بن ابوبکر فرزند خلیفه اول شما بوده و معاویه ایشان را کشته . هیچ کدام از شما در برابر این قضیه موضعگیری نکردید و واکنشی از خود نشان ندادید . ایشان دیگر جوابی ندادند و فقط گفتند : مغز شما را شستشو دادند و شما کافر و مشرک هستید .
استاد یزدانی :
ما روایت را از منابع اهل سنت با سند صحیح خواندیم که محمد بن ابی بکر رضوان الله تعالی علیه به دست معاویه کشته شد و عایشه همسر رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) معاویه را نفرین کردند. این روایت در کتاب های الکامل ابن اثیر ، تاریخ طبری و البدایه و النهایه آمده . البدایه و النهایه ، تألیف ابن کثیر ، چاپ دار ابن کثیر ، جلد 7 ، صفحه 528 :
أن محمد بن أبي بكر نال من معاوية بن خديج هذا ومن عمرو بن العاص ومن معاوية ومن عثمان بن عفان ايضا فعند ذلك غضب معاوية بن خديج فقدمه فقتله ثم جعله في جيفة حمار فأحرقه بالنار فلما بلغ ذلك عائشة جزعت عليه جزعا شديدا وضمت عياله إليها وكان فيهم ابنه القاسم وجعلت تدعو على معاوية وعمرو بن العاص دبر الصلوات .
محمد بن ابی بکر به محمد بن حدیج و عمرو بن عاص و معاویه بن ابی سفیان و عثمان و دیگران فحش می داد و حرف های بدی در مورد آن ها می زد . معاویه بن حدیج از دست او عصبانی شد و او را به شهادت رساند . سپس بدن مبارک محمد بن ابی بکر را در مرده الاغی انداخت و آن را به آتش کشاند . وقتی این خبر به عایشه رسید ، به شدت جزع و گریه کرد و بعد از آن ، همیشه بعد از نماز های خود قنوت می گرفت و معاویه بن ابی سفیان و عمرو بن عاص را نفرین می کرد .
ابن کثیر دمشقی ، البدایه و النهایه ، چاپ دار ابن کثیر ، ج 7 ، ص 528
اين روايتي است كه در منابع اهل سنت نقل شده و ابن کثیر ، شاگرد ابن تیمیه نقل کرده . روایت دیگری هم خواندیم که ام حبیبه بعد از کشته شدن محمد بن ابی بکر ، گوسفندی را کباب کرد و این گوسفند کباب شده را برای عایشه فرستاد وگفت که ببین ما چطور برادرت را همین طور کباب کردیم. ببینید که چه رابطه خوبی بین دو همسر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بوده که این کار را انجام داده ؟؟ عایشه بعد از آن قسم خورد که دیگر کباب نخورد و تا آخر عمرش هم کباب نخورد .
بیننده : آقای جاوید از تبریز ـ شیعه
بنده در برنامه های قبلی سؤالی پرسیدم که جواب ندادید . لعنت فرستادن بر اهل سقیفه جایز است یا خیر ؟ دومین سؤالم این که در کتاب شرح صحیح بخاری ، به نقل اهل سنت سوره حجرات آیه إِنَّ الَّذِينَ يُنَادُونَكَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُرَاتِ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ ، در شأن ابوبکر و عمر نازل شده . آیا این مطلب درست است یا خیر ؟
استاد یزدانی :
بحث لعن که آیا جایز است یا جایز نیست ، باید از مرجع تقلید خودشان بپرسند که تقریبا تمام فقهای شیعه سر این مسأله که لعن علنی جایز نیست ، اتفاق نظر دارند . اما این که مخفیانه جایز است یا نیست ، از مرجع تقلید خود سؤال کنید . براساس منطق قرآن هر کس که ظالم باشد ، می شود او را لعن کرد . اگر آن ها از نظر شما مصداق ظالم هستند و به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) یا هر کس دیگری ظلم کردند ، خودتان تشخیص دهید . بنده نمی توانم در این جا فتوای فقهی صادر کنم . اما می گویم که هر روز زیارت عاشورا را بخوانید ، ما هم هر روز می خوانیم .
در مورد شأن نزول آیه سوره حجرات ، بنده روایتی ندیدم که دقیقا در باره این دو نفر باشد . اما روایتی در صحیح بخاری و مسلم است که در این زمینه نقل شده که این دو با هم دعوا کردند و صدایشان را بلند کردند . ما نمی خواهیم به این قضیه بپردازیم که قبلا به صورت مفصل پرداخته شده . اگر بنده به این مسأله بپردازم ، امکان دارد که بعضی ها ناراحت شوند . اما اگر شما عبارت ” افلا یعقلون ” را در نرم افزار مکتبه شامله سرچ کنید ، پیدا می شود .
بیننده : خانم ساجد از تهران ـ شیعه
بنده چند سؤال داشتم . روایتی که استاد یزدانی از کتاب صحیح بخاری خواندند که هر کس پیامبر (صلی الله علیه وآله) را در خواب ببیند ، خود حضرت را دقیقا دیده و شیطان نمی تواند خود را به شکل و چهره آن حضرت در بیاورد ، بعید نیست از این ها که روایت جدیدی از خود بیاورند و بگویند که شیطان خود را شبیه پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم در می آید ؛ چون پیامبری که می خواهد ما را به راه راست هدایت کند ، شیطان خود را به شکل جبرئیل در می آورد و حضرت را فریب می دهد . ایشان متوجه نمی شود که جبرئیل است یا شیطان . به همین خاطر پیامبر گمراه می شود .
این ها تا تکلیفشان با خودشان مشخص نباشد ، نمی توانند یک مطلب کلی بگویند . مثل تشیع نیستند که همه چیز آن درست و منطقی باشد . اگر این ها بگویند که ما این حدیث را قبول می کنیم که شیطان نمی تواند خود را شبیه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) کند . اگر شیطان به صورت جبرئیل در بیاورد و آیاتی را برای رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بخواند ، چه می شود . در نتیجه این ها نمی توانند هیچ گاه ایرادی وارد نکنند .
بنده از شما تقاضا دارم که به این سؤالم پاسخ دهید چطور امکان دارد که شیطان به شکل فرشته خدا در بیاید ؛ اما به شکل رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در نیاید .
سؤال دوم این که ، در سریال مختار ، شخصی به نام ازرق شامی بود که مختار او را هم کشت . اما بنده اصلا متوجه نشدم که ایشان چه جنایتی کرده بود ؟
سؤال سوم این که ، شما گفتید که شیطان هیچ وقت نمی تواند به شکل پیامبر (صلی الله علیه وآله) در بیاید . بنده چند سال قبل خواب عجیبی دیدم که شخصی دیدم که از من پرسید شرایط توبه در کتاب شهید مطهری از چه کسی است ؟ من گفتم از حضرت علی (علیه السلام) است . ایشان گفتند که من حضرت علی هستم . بعد به خانه همسایه ما رفتند که پسر بیماری داشتند . از آن به بعد آن پسر کم کم شفا گرفتند . آیا این که شیطان نمی تواند خود را شبیه پیامبر (صلی الله علیه وآله) کند ، در مورد اهل بیت (علیهم السلام) هم اطلاق می شود یا خیر ؟
استاد یزدانی :
در مورد اصل روایت غرانیق را جناب استاد ابوالقاسمی در برنامه دفاع از صحابه بحث کردند و مستنداتش را نشان دادند که به صورت خلاصه در صحیح بخاری هم آمده ؛ اما علمای اهل سنت هم به صورت مفصل نقل کرده و تصحیح نموده اند . بنده یک نمونه را نشان می دهم و خدمت این خواهر عزیز عرض می کنم وقتی این ها خواب دیدن آن حضرت را قبول نمی کنند ، قبلا هم گفتند که شیطان می تواند خود را به شکل جبرئیل در بیاورد و پیامبر (صلی الله علیه وآله) را فریب دهد .
کتاب الدر المنثور ، تألیف جلال الدین سیوطی ، با تحقیق دکتر عبد الله عبد المحسن الترکی ، جلد 10 ، صفحه 525 :
وأخرج البزار والطبراني وابن مردويه والضياء في المختارة بسند رجاله ثقات من طريق سعيد بن جبير عن ابن عباس قال : ان رسول الله e قرأ ) أفرأيتم اللات والعزى ومناة الثالثة الأخرى ( تلك الغرانيق العلى وان شفاعتهن لترتجى ففرح المشركون بذلك وقالوا : قد ذكر آلهتنا فجاءه جبريل فقال : اقرأ علي ما جئتك به فقرأ ) أفرأيتم اللات والعزى ومناة الثالثة الأخرى ( تلك الغرانيق العلى وان شفاعتهن لترتجى فقال : ما أتيتك بهذا هذا من الشيطان فأنزل الله ) وما أرسلنا من قبلك من رسول ولا نبي إلا إذا تمنى إلى آخر الآية.
بزار و طبرانی و ابن مردویه و ضیاء مقدسی در کتاب الاحادیث المختاره خود با سندی که تمام راویان آن ثقه هستند از سعید بن جبیر از عبد الله بن عباس نقل کردند که پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه وآله) این آیه را این طور خواندند ؛ اما از تلک الغرانیق العلی وان شفاعتهن لترتجی ، جزء قرآن نیست . مشرکین هم بسیار خوشحال شدند .
چون بت های مشرکین را پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) ستایش کرده بود .
پیامبر (صلی الله علیه وآله) خدای ما را یاد کرد . جبرئیل آمد و گفت : من آن چیزهایی را که من خوانده بودم ، بخوان . پیامبر (صلی الله علیه وآله) همان را خواند . جبرئیل گفت : من این ها را به تو نگفته بودم . این ها از طرف شیطان است که خداوند این آیه را نازل کرد .
سیوطی ، الدر المنثور ، با تحقیق دکتر عبد المحسن الترکی ، ج 10 ، ص 525
واقعا روایت عجیب و شیطانی است که در منابع اهل سنت به صورت مفصل نقل شده . ما اگر آیات شیطانی داریم ، روایات شیطانی هم داریم . چطور می شود شیطان خود را به شکل جبرئیل در بیاورد و پیامبر (صلی الله علیه وآله) را فریب دهد ، پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم مردم را فریب دهد و بعد هم بگویم من نبودم . از کجا معلوم که این دومی هم جبرئیل بوده باشد . وقتی یک بار شیطان بتواند خود را به شکل جبرئیل در بیاورد ، دفعه دوم هم می تواند . شاید اولی جبرئیل بوده و دومی شیطان بوده . ما که نمی دانیم . در این صورت دیگر هیچ اعتمادی نه به قرآن و نه خدا و نه به پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) نمی ماند . البته آن هایی که از علمای اهل سنت عاقل هستند ، آن هایی که نسبت به رسول خدا (صلی الله علیه وآله) دلسوز هستند ، این روایت را رد کرده اند و قبول ندارند . ما هم به شدت این روایت را رد می کنیم . متأسفانه این روایت از روایاتی است که به دست دشمنان اسلام افتاده و مانور زیادی روی آن می دهند .
در مورد ازرق شامی ، فکر می کنم دو ازرق شامی داشته باشیم . یکی که در کتاب منتخب طریحی که روضه ها را در آن بیان کرده و داستانش به تفصیل آمده که حضرت قاسم (علیه السلام) وقتی به میدان رفت ، ازرق شامی از فرماندهان ابن سعد و از انسان های بسیار خبیث بود . چهار پسر داشت که هر چهار پسر را برای نبرد با حضرت قاسم (علیه السلام) فرستاد که هر چهار نفر به دست مبارک حضرت قاسم (علیه السلام) به درک واصل شد . خودش هم بعد از کشته شدن چهار پسرش ، به دست آن حضرت هلاکت رسید .
ازرق شامی دیگری هم که در فیلم مختار آمده ، احتمالا همان ازرق شامی است که در مجلس یزید لعنه الله علیه بود و قصد داشت حضرت سکینه (سلام الله علیها) را به عنوان کنیز بخرد و اشاره به یزید کرد که به من بفروش که حضرت زینب (سلام الله علیها) اجازه این کار را ندادند . شاید هم این ازرق همان کسی بود که با حضرت قاسم (علیه السلام) جنگید ؛ اما کشته نشد و فقط چهار پسرش به درک واصل شدند . بنده دقیق نمی دانم ؛ چون آن قسمت از فیلم مختار را فراموش کردم . احتمالا همان ازرق شامی باشد که در شام آن جسارت را به اهل بیت (علیهم السلام) کرد .
در مورد خواب دیدن ، روایاتی که در منابع شیعه نقل شده ، از جمله در کتاب من لایحضره الفقه ، پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه وآله) می فرماید :
ان رسول الله صلي الله عليه وآله قال : من رآني في منامه فقد رآني لإن الشيطان لا يتمثل في صورتي ، ولا في صورة واحد من أوصيائي ، ولا في صورة أحد من شيعتهم وان الرؤيا الصادقة جزء من سبعين جزأ من النبوة .
هر کس من را در خواب ببیند ، من را دیده ؛ چون شیطان نمیتواند خود را به شکل من و به شکل اوصیای من در بیاید .
پس کسی که ائمه (علیهم السلام) را در خواب ببیند ، حتما خود ائمه (علیهم السلام) را در خواب دیده و شک و شبهه ای در این نیست که شیطان نمی تواند خود را به چهره ائمه هم در بیاورد به همان دلیلی که نمی تواند به شکل انبیاء الهی در بیاورد . اگر بتواند به شکل انبیای الهی در بیاورد ، علمای اهل سنت گفته اند باعث گمراهی مردم می شود . در مورد اهل بیت (علیهم السلام) هم که اطاعتشان بر ما واجب و قول و فعل و رفتارشان برای ما حجت است ، قطعا اگر شیطان بتواند خود را به شکل آن ها در بیاورد ، باز هم سبب گمراهی مردم می شوند .
بر اساس این روایت و روایات دیگری که در منابع شیعه است و آن استدلالی که علمای اهل سنت کرده اند ، قطعا شیطان نمی تواند خود را به شکل اوصیای پیامبر (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) در بیاورد .
بیننده : آقای صائمی از کرمان ـ شیعه
بنده می خواستم به برادران اهل سنت مطلبی را بیان کنم . من با چند نفر از آن ها بحث کردم . با این ها گفتم چرا زمانی که حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) دست امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را بلند کرد ،حضرت را مولای خود و مردم معرفی کرد . پس چرا برادران اهل سنت به این سنت عمل نکردند . دوم این که ، از زمانی که حضرت علی (علیه السلام) در بستر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) خوابید ، یک لحظه فکر کنند که از زمان حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) اربابانشان همین بود تا زمانی که امام حسین (علیه السلام) را به شهادت رساندند .
مجری :
البته اگر از این ادبیات استفاده نکنید ، بهتر است . چون اهل سنت هم بارها از قاتلین امام حسین (علیه السلام) ابراز برائت کردند .
بیننده :
می خواستم در مورد گریه حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) بر امام حسین (علیه السلام) صحبت کنم . بنده از برادران اهل سنت سؤال می کنم که آیا در جنگ های امروزی هم اگر کسی فرزندش کشته شود ، حاضر است سینه اش را هم چاک دهد . این که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در زمان حیات زیر گلوی امام حسین (علیه السلام) را بوسیدند ، امروز که امام حسین (علیه السلام) و هفتاد ودو تن از یارانشان به شهادت رسیدند ، آیا سزاوار نیست که بر آن ها عزاداری و گریه کنیم ؟
از شما استاد یزدانی هم بسیار تشکر می کنم که جواب این برادران را با متانت و صبوری می دهید. تقاضای دیگری دارم که مانند زمان امام صادق (علیه السلام) تبلیغ شیعه بودن ما را بکنید که شیعه علی بن ابیطالب (علیه السلام) و حسین بن علی (علیه السلام) چگونه هستند تا کسانی که شک و شبهه ای در دین ما دارند ، با مهر و محبتی که به آن ها نشان بدهید تا متوجه شوند که حسین بن علی (علیه السلام) نه تنها برای من به عنوان شیعه به شهادت رسید ، بلکه برای همه انسان ها با هر دینی که داشته باشند ، به شهادت رسیدند .
بیننده : آقای حسنی از تهران ـ شیعه
اولین مطلب ، شبهه ای است که وهابی ها درست کرده اند که قتل امام حسین (علیه السلام) و یارانشان را به گردن شیعه می اندازند . وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ، فتنه را چه کسی درست کرد ؟ حدیث از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) است که میفرماید : ان اهل بيتي سيلقون من بعدي من امتي سیلقون ظلما وقتلا وتشریدا ان اشد قوما لنا بغض بنی امیۀ وبنی مغیره وبنی مخضوم ، اهل بیت من بعد از من از امت خودم ، ظلم و قتل و آوارگی می بینم .این سه قومی که فتنه را به وجود آوردند .
در مورد این خواب که تعبیر نمی شود ، ما که از فرعون ظالم تر نداریم .
وَقَالَ الْمَلِكُ إِنِّي أَرَى سَبْعَ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنْبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي رُؤْيَايَ إِنْ كُنْتُمْ لِلرُّؤْيَا تَعْبُرُونَ . یوسف / 43 این خواب فرعون که ظالم بوده ، تعبیر شده . چه برسد که خواب رسول خدا (صلی الله علیه وآله) که این ها زیر بار نمی روند .
روایت صحیح دیگری در مورد زیارت اهل قبور است که از اباذر نقل شده است :
عن أبي ذر رضي الله عنه قال قال لي رسول الله صلى الله عليه وآله زر القبور تذكر بها الآخرة واغسل الموتى فان معالجة جسد خاوي موعظة بليغة وصل على الجنائز لعل ذلك يحزنك فان الحزين في ظل الله يوم القيامة . هذا حديث صحيح الاسناد ولم يخرجاه .
از ابوذر نقل شده که رسول خد (صلی الله علیه وآله) به من فرمودند : به زیارت قبور برو و از این طریق یاد آخرت کن . مردگان را غسل بده . زیرا زیر و رو کردن یک جسد بی جان اندرزی مؤثر است . بر جنازه ها نماز بخوان ، باشد که این کار تو را اندوهگین سازد که شخص اندوهناک در روز قیامت در پناه خداوند است .
المستدرک ، ج 4 ، ص 366 ، ح 7941
استاد یزدانی :
شبهه ای که فرمودید از شبهات بسیار قدیمی است که ابن تیمیه آن را آب و تاب داده که جواب آن بارها داده شده که ما امسال نیاز ندیدیم دوباره به آن بپردازیم . همین دیشب استاد روستایی به صورت مفصل توضیح دادند . سال قبل هم بنده دو برنامه تفصیلی در این باره داشتم . آن هایی که در کربلا شرکت داشتند ، چه کسانی بودند ؟ قاتلان سید الشهدا (علیه السلام) با چه شعاری آمدند . همه با شعار یا لثارات عثمان به میدان آمدند . اصلا جنگ کربلا ، جنگ عثمانی ها و علوی ها بود . آن ها شعار می دادند یا لثارات عثمان و می خواستند انتقام خود عثمان را از سید الشهدا (علیه السلام) بگیرند و این طرف همه علوی بودند و شعار های علوی می دادند . ما از این شعارها و از عثمانی هایی که در صحنه کربلا بودند ، ثابت کردیم که قاتلان سید الشهدا (علیه السلام) همه عثمانی بودند و هیچ کدام شیعه نبودند . مگر امکان دارد شیعه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) قاتل فرزند آن حضرت باشم .
همین طور در سال های قبل برنامه های تفصیلی داشتیم در مورد این که صحابه ای که از قاتلین امام حسین (علیه السلام) بودند از جمله شبث بن ربعی ، حجار بن ابجر و محمد بن اشعث و … که حدود بیست و پنج نفر از صحابه که از سران و فرماندهان لشگر عمر بن سعد بودند . هیچ کس تا به حال نگفته محمد بن اشعث ، خواهر زاده ابوبکر ، شیعه باشد . ایشان عثمانی بوده و همیشه از مخالفین خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله) و از دوستان بنی امیه بودند . آیا کسی به این ها شیعه می گوید . البته به گفته خود امام حسین (علیه السلام) این ها شیعه بودند ، اما از شیعیان آل ابوسفیان .
هم متن و هم صورت این برنامه ها در سایت شبکه جهانی ولایت و سایت حضرت ولی عصر (علیه السلام) و سایت خود بنده موجود است .
مجری :
از شما استاد یزدانی عزیز و هم چنین بینندگان ارجمند تشکر می کنیم .