احمد الطیب : سلفی ها خوارج زمان هستند ؛ اصطلاح « سلف » تدليس ، کلاهبرداري و دروغ است.
احمد الطیب شیخ الأزهر : سلفيون خوارج اين زمان هستند ؛ هيچ روايتي از پيامبر (ص) وجود ندارد که اگر اختلاف کرديد به مذهب سلف رجوع کنيد ؛ سلفی گری ، مذهب غالیان است ؛ اصطلاح « سلف » تدليس و کلاهبرداري و دروغ است ؛ همان گونه که همه مسلمانان و الأزهر پيرو سلف صالح است
مجري : شما فرموديد که سلفيون خوارج اين زمان هستند .
طيب : اين موضوع به بحث کردن در مورد تاريخ اين جريان احتياج دارد و البته اين برنامه تحمل اين بحث را ندارد و وقت براي آن تنگ است تا اين که براي شما تبيين کنم که بيشتر و جمهور مردم بر اين مذهب نيستند .
بيشتر مسلمانان مالکي ، شافعي و حنفي بودند ؛ اما احمد بن حنبل که امام اهل سنت است يکي از ائمه سلف هستند . امام مالک هم از ائمه سلف است . ابوحنيفه و شافعي هم از ائمه سلف بودند . بيشترشان از ائمه سلف بودند و سلف ، مذهب نيست .
و مي شود يک برنامه بگذاريم در مورد اين که معناي کلمه سلف چيست ؟
مجري : منظور سلف صالح است ؛ يعني پيامبر (ص) و صحابه و تابعين ؟
طيب : کلمه سلف اصلا در قرآن نيامده است مگر در يک جا و آن هم براي مذمت کردن بوده است :
فلما آسفونا انتقمنا منهم فأغرقناهم أجمعين فجعلناهم سلفا و مثلا للآخرين (زخرف 55 و56 )
در سوره زخرف يعني اين ها را مثالي براي کفار امت پيامبر قرار داديم .
ونيز هم کلمه سلف به معناي فعل هم آمده است . مثلا :
إلا ما قد سلف إن الله کان غفورا رحيما ( نساء 23 )
هيچ روايتي از پيامبر (ص) وجود ندارد که اگر اختلاف کرديد به مذهب سلف رجوع کنيد ؛ بلکه روايت است که اگر اختلاف کرديد با جماعت باشيد . رواياتي که دستور به اتباع جماعت مي دهد « سنت من و سنت .
مذهبي که الان وجود دارد آيا واقعا پيرو سلف صالح است ؟ يا اين که وقتي مي گويد : فقط از مذهب امام احمد حنبل پيروي کن و بقيه مذاهب باطل است و بايد قبر ها را ويران کرد و اين که بگويند نماز در مساجدي که ضريح دارند باطل است و اين که واجب است که لباس خود را کوتاه کنيد و بقيه مذاهب فاسق و بدعت گذار هستند اين مذهب سلف نيست.
اين مذهب غاليان است ؛ حتي اين که آن ها را غاليان مذهب حنبلي مي ناميدند و اين تاريخي دارد که گروهي از غاليان مذهب حنبلي بودند که خود را منتسب به مذهب سلف کردند ، کتاب هايي را تأليف شده است از خود حنبلي ها که مسلمانان بايد توجه داشته باشند که اين گروه وهابي را باور نکنند .
زيرا اين ها پيرو احمد حنبل نيستند ؛ بلکه اين ها در اين جا حرفي زدند که من نمي توانم آن را بگويم که اين ها چگونه اين مذهب را نجس کردند و آن را تغيير دادند همان گونه که آب دريا را تغيير مي دهند .
متأسفانه بيشتر حرف هايي را که از اين افراطي ها مي شنويم و تأکيد مي کنيم روي افراطي هاي غالي ، برادران و فرزندان سلفي ما از غلات حنابله پيروي مي کنند و از سلف صالح پيروي نمي کنند. در استفاده از اين اصطلاح « سلف » تدليس و کلاهبرداري و دروغ است ؛ همان گونه که همه مسلمانان و الأزهر پيرو سلف صالح است .
مجري : اجازه دهيد يک مسأله را ذکر کنم مي خواهم درباره ويران کردن ضريح ها سؤال کنم و اختلافي که الان وجود دارد که سلفي ها مي گويند جايز نيست در مسجدي که ضريح در آن باشد نماز خواند و بعضي ها مي گويند که پيامبر بعضي از ضريح ها را ويران کرده است ؛ شما بفرمايد که من به عنوان يک مسلمان در حرم حضرت نفيسه يا حرم حضرت زينب (س) نماز مي خوانم آيا نماز من صحيح است يا باطل ؟
طيب : من دو جواب دارم : جواب اول : همان جوابي است که پيامبر (ص) داده و فرموده است اگر اختلافي ديديد ؛ پس بايد از جماعت پيروي کنيد ، بايد ببينيد جماعت مسلمانان چه کار مي کنند ؛ چون اجماع مصدري از مصادر تشريع است و اين عجيب است که برادران سلفي ما به اين نکته توجه ندارند .
اين سلفي ها نسبت به تمام مسلمانان که يک ميليارد و خورده اي هستند ، اين سلفي ها صفر هستند ، خيلي کم هستند . پيامبر (ص) فرموده است : در اختلافات به سلفي ها نگاه نکنيد ؛ بلکه از جماعت پيروي کنيد ، ببينيد جماعت چه کار مي کند ، آيا ضريح ها را خراب مي کند يا اين که در مساجدي که درآن ضريح است نماز مي خوانند ؟ من توجهي به حرف سلفي ها نمي کنم .
جواب دوم : جواب عملي ، شما فرموديد که اگر در مسجد حضرت نفيسه يا حضرت زينب (س) و امام حسين (ع) و مسجدي که در آن ضريح است آيا نماز صحيح است يا باطل ؟
جواب عملي : واضح است که از 1400 سال قبل حکم نماز مردم در مسجد پيامبر (ص) و حال آن که در آن ضريح است و قبر پيامبر (ص) و ابوبکر و عمر هستند ؛ پس به خدا قسم اگر بگوييد که نماز در مسجد امام حسين (ع) باطل است چون در آن ضريح وجود دارد ؛ پس بايد بگوييد که نماز مسلمانان در طول 1400 سال باطل است و بر ما واجب است که اين ضريح ها را خراب کنيم و البته اين جناياتي است که انسان را از اسلام خارج مي کند ؛ چون باطن اين اعمال جرأت و اهانت به پيامبر (ص) و قبر مطهر ايشان است و بلکه در مسجد امام حسين (ع) و مسجد حضرت زينب (س) ضريح ها جدا هستند ؛
يعني طرف آن ها نماز خوانده نمي شود ولي در مسجد پيامبر (ص ) مردم در پشت قبر ها به طرف قبر ها نماز مي خوانند و طرف راست وچپ و عقب و جلو قبرها نماز مي خوانند و نماز صحيح است و کسي جرأت پيدا نکرده که بگويد نماز در مسجد پيامبر باطل است .