محیی الدین ابو زکریا النووی، از بزرگترین دانشمندان تاریخ اهل سنت و از برترین فقیهان تاریخ شافعیها، در کتابهای متعدد خود، بر جواز توسل تأکید و حتی برای اثبات آن به آیات قرآن کریم نیز استناد کرده است.
وی در کتاب کتاب الاذکار من کلام سید الابرار (صلی الله علیه و آله) ، چاپ مکتبه النزار المصطفی البار مکه مکرمه و ریاض ، جلد اول ، صفحه 232 مینویسد:
( فصل في زيارة قبر رسول الله (ص) وأذکارها ) اعلم : أنه ينبغي لکل من حج أن يتوجه إلي زيارة رسول الله (ص) سواء کان ذلک طريقه أو لم يکن ، فإن زيارته (ص) من اهم القربات وأربح المساعي وأفضل الطلبات …. ثم يرجع إلي موافقة الاول قبالة وجه رسول الله (ص) فيتوسل به في حق نفسه و يتشفع به إلي ربه سبحانه وتعالي ويدعو لنفسه ولوالديه واصحابه واحبابه ومن احسن إليه وسائر المسلمين …
وعن العتبي قال : کنت جالسا عند قبر النبي (ص) فجاء اعرابي فقال : السلام عليک يا رسول الله سمعت الله تعالي يقول : « ولو انهم إذ ظلموا انفسهم جاوءک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما » نساء / 64 . وقد جئتک مستغفرا من ذنبي ، مستشفعا بک إلي ربي ، ثم انشأ يقول:
يا خير من دفنت بالقاع اعظمه فطاب من طيبهنّ القاع والاکم
نفسي الفداء لقبر انت ساکنه فيه العفاف وفيه الجود والکرم
قال : ثم انصرف ، فحملتني عيناي فرأيت النبي (ص) في النوم فقال لي : يا عتبي الحق الاعرابي فبشره بأن الله تعالي قد غفر له .
فصلی در باره زیارت رسول خدا (ص) و اذکاری که در زمان زیارت باید گفت : بدان ای وهابی که شایسته است هر کس به حج می رود ، به زیارت قبر رسول خدا (ص) برود ، فرقی نمی کند که راه او از طرف مدینه باشد یا نباشد …. روایات متعددی در باب ثواب زیارت بیان می کند .
در ادامه می گوید : زمانی که مسجد پیامبر (ص) شدی ، نماز تحیت بخوان . سراغ قبر شریف ایشان بیا و رو به قبر و پشت به قبله به نحوی که چهار زراع از دیوار قبر فاصله بگیری ، بایست و قصد قربت کن و با صدای که بلند نباشد ، بگو : السلام علیک یا رسول الله ، السلام علیک یا خیرة الله من خلقه ، السلام علیک یا حبیب الله ، السلام علیک یا سید المرسلین و خاتم النبیین السلام علیک وعلی آلک و اصحابک و اهل بیتک و علی النبیین وسائر الصالحین …. و بعد از آن به خود رسول خدا (ص) متوسل شو و ایشان را شفیع خود قرار بده و برای خود و پدر و مادر و دوستان و سایر مسلمانان دعا کن .
تا این که در ادامه مطلب حکایت عتبی را هم نقل می کند :
عتبی گفت : در کنار قبر رسول خدا (ص) نشسته بودم که یک اعرابی آمد و گفت : السلام علیک یا رسول الله (ص) از خداوند شنیدم که می فرماید : اگر به خودتان ظلمی کردید (گناهی انجام دادید ) استغفار کنید و از رسول خدا (ص) بخواهید که برای شما استغفار کند . اگر این کار را انجام دادید ، خداوند شما را می بخشد . نساء / 64 . من نزد شما (پیامبر ) آمدم تا از گناهان خود استغفار کنم و شما را نزد خداوند شفیع قرار دهم و سپس این شعر را می گوید …..
عتبی پیامبر(ص) را در خواب دید که به او فرمودند : به اعرابی بشارت بده که خداوند گناهان او را بخشید .
و باز در کتاب المجموع شرح المهذب للشیرازی، چاپ مکتبه الارشاد جده ، با تحقیق محمد نجیب المطیعی ، صفحه 256 مینویسد:
ومن احسن ما يقول ما حکاه الماوردي والقاضي ابو الطيب وسائر اصحابنا عن العتبي مستحسنين له قال : کنت جالسا عند قبر النبي (ص) فجاء اعرابي فقال : السلام عليک يا رسول الله (ص) ، سمعت الله يقول : « ولو انهم إذ ظلموا انفسهم جاوءک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما » وقد جئتک مستغفرا لذنبي ، مستشفعا بک إلي ربي ، ثم انشأ يقول :
يا خير من دفنت بالقاع اعظمه فطاب من طيبهنّ القاع والاکم
نفسي الفداء لقبر انت ساکنه فيه العفاف وفيه الجود والکرم
از بهترین چیزهایی که علمای ما مثل ماوردی و قاضی ابو الطیب و دیگر اصحاب شافعی از عتبی نقل کرده و او را تحسین کرده اند …..
محیی الدین نووی همان کسی است که شمس الدین ذهبی در کتاب تاریخ الاسلام ووفیات المشاهیر و الاعلام جلد 50 ، صفحه 246 ، شرح حال 330 از او با عناوین : «یحیی بن شرف بن مري بن حسن بن حسين مفتي الامة ، شيخ الاسلام ، محيي الدين ابو زکريا النووي ، الحافظ الفقيه الشافعي الزاهد ، احد الاعلام» یاد کرده است . و چنین شخصیتی توسل به رسول خدا صلی الله علیه وآله را پذیرفته و آن را شرک و کفر ندانسته است.
حال از وهابیها سؤال میکنیم که آیا محیی الدین نووی، مفتی الأمه اهل سنت، نیز کافر، مشرک و مرتد است؟
آیا او را نیز همانند شیعیان تکفیر میکنید و مشرک میخوانید؟
یا توسل مشروع است و وهابیها گرفتار توهم شرک شدهاند؟