تعدادي از بزرگان اهل سنت كه اتفاقا در علم تراجم نيز سرآمد هستند، مدعي شدهاند كه ابن ملجم مرادي ، قاتل اميرمؤمنان عليه السلام، از اصحاب بوده است.
از ديدگاه اهل سنت، تمام صحابه عادل،از اولياء الهي و همگي از اهل بهشت هستند؛ حتی منافقاني همچون اشعث بن قيس كه سابقه ارتداد هم داشتهاند. حتی كساني كه دهها هزار مسلمان را در جنگ جمل و صفين از دم تيغ گذراندهاند.
ابن حجر عسقلاني در كتاب معتبر الإصابة نوشته است:
إتَّفَقَ أهْلُ السُّنَّةِ عَلَى أنَّ الْجَمِيْعَ عُدُوْلٌ، وَلَمْ يُخَالِفْ فِيْ ذَلِكَ إلّا شُذُوْذٌ مِنْ الْمُبْتَدِعَة… وَقَالَ أبو مَحَمَّدُ بْنُ حَزْمٍ: الصَّحَابَةُ كُلُّهُمْ مِنْ أهْلِ الْجَنَّةِ قَطْعاً.
اهل سنت ، اتفاق دارند كه تمام صحابه عادل هستند . كسي در اين مسأله مخالفت نكرده؛ مگر تعداد اندكي از بدعتگذاران… ابن حزم گفته است: تمام صحابه قطعا از اهل بهشت هستند.
از طرف ديگر، تعدادي از بزرگان اهل سنت كه اتفاقا در علم تراجم نيز سرآمد هستند، مدعي شدهاند كه ابن ملجم مرادي ، قاتل اميرمؤمنان عليه السلام كه رسول خدا صلی الله عليه وآله او را أشقي الأشقياء معرفي كرده، از اصحاب بوده است.
ابن ملقن شافعي در كتاب التوضيح بشرح جامع الصحيح و شمس الدين ذهبي در كتاب تجريد أسماء الصحابه، نام ابن ملجم را جزء اصحاب ذكر كرده اند.
قَتَلُهُ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنِ مُلْجَمِ الفَاتِكْ، وَإنْ ذُكِرَ فِيْ الصَّحَابَةِ.
اميرمؤمنان عليه السلام را عبد الرحمن بن ملجم خونريز كشت، هر چند كه او را در زمره شمردهاند.
حال سؤال اين جاست كه آيا ابن ملجم هم از اهل بهشت است؟ اگر نيست، چرا نيست؟
آيا كساني كه جنايت مشابه او را انجام دادهاند نيز از اهل بهشت نيستند؟
آيا كسي كه امام مجتبی عليه السلام را مسموم كرد و يا با دسيسه سم فرستاد تا آن حضرت را به شهادت برساند، نيز از اهل بهشت نيست؟
آيا اصحابي كه در نبرد كربلا در صف قاتلان سيد الشهداء عليه السلام بودند نيز از اهل بهشت نيستند؟
آيا كساني كه در جنگ جمل و صفين با اميرمؤمنان عليه السلام جنگيدهاند و بيش از يك صد هزار نفر را كشتهاند، از اهل بهشت نيستند؟
در اين صورت جمله «كلهم عدول» و «كلهم من أهل الجنة» تخصيص خواهند خورد . پس بايد براي اثبات بهشتي بودن هر كدام از اصحاب دليل قطعي داشته باشيم يا دستكم دليل قطعي براي جهنمي بودن او نباشد.
اين همان ديدگاه شيعه است كه اعتقاد دارند تنها كساني اهل بهشت هستند كه ايمان آوردند و با ايمان و عمل صالح نيز از دنيا رفته باشند و كاري نكردهاند كه شايسته جهنم باشند.
اما اگر ابن ملجم نيز شامل قاعدههاي كلي «كلهم عدول» و «كلهم من أهل الجنة» ميشود، ما هرگز وارد بهشتي نخواهيم شد كه قاتل اميرمؤمنان عليه السلام در آن حضور دارد. اين بهشت را به همفكران ابن ملجم و طرفداران او واميگذاريم.
خداوند همه آنها را با ابن ملجم و ما را با اميرمؤمنان عليه السلام محشور فرمايد.
2 Comments
علیرضا
سلام استاد میگم نقلی ندارند اینا که بگه مثلا ابن ملجم مرادی از تابعین بوده و بتونند توجیه کنند ؟
داانندد
خداوند همه شما رو هم با ابن سبا یهودی محشوربگرداند