تعظیم ابن خزیمه در برابر بارگاه ملکوتی امام رضا ع / اثبات صحت داستان و پاسخ به شبهات وهابیت
بسم الله الرحمن الرحیم
وهابي ها هر گونه تعظیم و تکریم بارگاه و قبر را شرک و قبر پرستی میدانند و خون و مال مسلمانان را به خاطر این مسائل، حلال میدانند؛ اما آیا میتوانند بزرگان اهل سنت را نیز مشرک و قبر پرست بخوانند؟
محمد بن اسحاق بن خزیمه، دانشمند نامدار اهل سنت، یکی از کسانی است که امام رضا علیه السلام را زیارت و در برابر بارگاه آن حضرت تعظیم و کرنش کرده است.
ابن حجر عسقلانی در شرح حال امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام مینویسد:
قال [الحاکم] وسمعت أبا بكر محمد بن المؤمل بن الحسن بن عيسى يقول خرجنا مع إمام أهل الحديث أبي بكر بن خزيمة وعديله أبي علي الثقفي مع جماعة من مشائخنا وهم إذ ذاك متوافرون إلى زيارة قبر علي بن موسى الرضي بطوس قال فرأيت من تعظيمه يعني بن خزيمة لتلك البقعة وتواضعه لها وتضرعه عندها ما تحيرنا.
حاکم نیشابوری گفت: از محمّد بن مؤمل شنیدم که میگفت: همراه ابن خزيمه پيشواي اهل حديث و همتراز او ابو علی ثقفی و جمع زيادي از بزرگان ، به زيارت قبر علي بن موسي الرضا علیهما السلام، در طوس رفتيم. ابن خزیمه، چنان در برابر بارگاه آن حضرت، تعظیم و کرنش میکرد که حیرت زده شدیم
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تهذيب التهذيب، ج 7 ص 339، ناشر: دار الفكر – بيروت، الطبعة: الأولى، 1404 – 1984 م.
http://islamport.com/w/trj/Web/2126/2787.htm
همین مطلب را شمس الدین سخاوی در کتاب التحفة اللطیفه نقل کرده است:
وحكي أن العلم الآية أبا بكر بن خزيمة وعديلة أبا علي الثقفي في جماعة من المشايخ توجهوا لزيارة قبره بطوس فكان من تعظيم ابن خزيمة لتلك البقعة وتواضعه لها وتصرعه عندها ما تحيرنا منه
السخاوي، شمس الدين محمد بن عبد الرحمن (متوفاى902هـ)، التحفة اللطيفة في تاريخ المدينة الشريفة، ج 2 ص 303، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى، 1414هـ/ 1993م.
http://shamela.ws/browse.php/book-7434/page-787
شرح حال ابن خزیمه
شمس الدین ذهبی در شرح حال ابن خزیمه مینویسد:
ابن خزيمة . محمد بن إسحاق بن خزيمة بن صالح بن بكر الحافظ الحجة الفقيه شيخ الإسلام إمام الأئمة أبو بكر السلمي النيسابوري الشافعي صاحب التصانيف.
ولد سنة ثلاث وعشرين ومئتين وعني في حداثته بالحديث والفقه حتى صار يضرب به المثل في سعة العلم والإتقان.
محمد بن اسحاق بن خزیمه، حافظ ، حجت ، فقیه، شیخ الإسلام و پیشوای پیشوایان و شافعی مذهب بود.
او در سال 223هـ به دنیا آمد و در کودکی به علم حدیث و فقه پرداخت، به طوری که در علم و اطمینان، ضرب المثل شده بود.
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 14 ص 365، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة – بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .
اشکال وهابیها و پاسخ آن
طبق عادت همیشگی وقتی این قضیه را با وهابیها در میان میگذاریم، به صورت چشم بسته میگویند سند روایت ضعیف و چنین حکایتی دروغ است .
نمونههای آن را میتوانید در سایت ذیل ببینید:
http://www.dd-sunnah.net/forum/showthread.php?t=147618
در این سایت مدعی شدهاند که ابوبکر محمد بن المؤمل مجهول است؛ پس اصل قصه قابل اثبات نیست.
در پاسخ میگوییم:
اولا: محمد بن المؤمل ماسرجسی، پیشوای اهل سنت در زمان خود در نیشابور بوده است؛ چنانچه شمس الدین ذهبی در باره او میگوید:
الماسرجسي . الإمام رئيس نيسابور أبو بكر محمد بن المؤمل بن الحسن ابن عيسى بن ماسرجس النيسابوري أحد البلغاء والفصحاء سمع الفضل بن محمد الشعراني والحسين بن الفضل وعدة
وبنى دارا للمحدثين وأدر عليهم الأرزاق كان أبو علي الحافظ يقرأ عليه تاريخ أحمد بن حنبل قلت روى عنه السلمي والحاكم وسعيد بن محمد بن محمد بن عبدان مات ليلة عيد الفطر سنة خمسين وثلاث مئة وله تسع وثمانون سنة.
ماسرجسی، پیشوا و رئیس نیشابور بود . او در نیشابور دار المحدثین تأسیس کرده بود و خرج همه آنها را میداد. حاکم نیشابوری از او روایت نقل کرده است و در 89 سالگی در سال 350 از دنیا رفته است
سير أعلام النبلاء ج 16 ص 23
ثانیا: بر فرض که سند این روایت ضعیف هم باشد، بازهم از ارزش آن کاسته نمیشود؛ زیرا بزرگانی همچون حاکم نیشابوری، ابن حجر عسقلانی و شمس الدین سخاوی این مطلب را نقل کردهاند و به هیچ اشکالی به آن نگرفتهاند .
اگر واقعا کرنش و تعظیم بارگاه امام رضا علیه السلام شرک و کفر بود، باید این بزرگان اهل سنت آن را متذکر میشدند . نمیشود که شرک را نقل کنند؛ اما هیچ نقدی نکنند.
و در برخی دیگر از سایتها مدعی شدهاند که خطیب بغدادی او را غیر موثق دانسته است:
حول الحكاية الأولى عن ابن خزيمة فسندها ضعيف ولاتثبت وكذلك في متنها نكارة
فشيخ الحاكم في هذه الرواية هو محمد بن المؤمل الهمداني له ترجمة في سير أعلام النبلاء(16/330) قال عنه الخطيب (كان غير موثق عندهم).
فتبين بهذا أن هذه الحكاية لاتصح عن الإمام ابن خزيمة رحمه الله .
http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=22812
در حالی که این نویسنده وهابی، أبا بكر محمد بن المؤمل بن الحسن بن عيسى را با شخص دیگری اشتباه گرفته است . در آدرسی که این آقا داده است سير أعلام النبلاء(16/330)، شخص دیگری با نام : «أبو بكر محمد بن حيويه بن المؤمل بن أبي روضة الكرجي النحوي نزيل همذان» ترجمه شده است.
پس این دو نفر با هم تفاوت دارند؛ یکی پیشوا و رئیس محدثان نیشابور و صاحب دار الحدیث بوده است و دیگری شخصی که خطیب بغدادی او را غیر موثق دانسته است.
بنابراین سند روایت کاملا صحیح است
در نتیجه: یا ابن خزیمه که حافظ ،حجت ، فقيه ، شيخ الإسلام و إمام الأئمة بوده ، قبر پرست و مشرک بوده است یا وهابیها دچار توهم شرک و قبر پرستی هستند.
2 Comments
سلیمان
با سلام
این مطلب رو در مجموعه توسل علمای اهل سنت بیان کردید,
ایا می شه این زیارت را به عنوان توسل مد نظر قرار داد در حالی که توسلی در روایت بیان نشده؟
yazdani
سلام علیکم
زیارت کردن حتما توسل را به دنبال ندارد . عنوانی که بنده انتخاب کرده ام ، “تعظیم ابن خزیمه” است. البته در مطلبی که از او نقل شده جمله «وتضرعه عندها ما تحیرنا» آمده که میتواند نشانگر توسل او نیز باشید.
موفق باشید
یاعلی