از دیدگاه وهابیت تنها تبرک به آثار قطعی رسول خدا (ص) جایز است؛ اما تبرک به قبور و همچنین آثار صالحین را شرک، بتپرستی و سنت یهود، نصاری و مردم زمان جاهلیت اعلام کردهاند.
اما دار العلوم زاهدان در کتابها و فتواهای متعدد، هم تبرک به قبور صالحین را پذیرفتهاند و هم تبرک به آثار صالحین را. حتی در مجموعه فتاوای رسمی آنها آمد است که تبرک به فضلههای طاهر صالحین ؛ همانند خلط، عرق، مو و … نیز جایز است:
ثبوت تبرك جستن صحابه از آب دهان آن حضرت (ص)
چه میفرمایند علمای دین در مسئله ذیل:
بعضی از علما و سخنرانان گاهی میگویند: اصحاب رسول الله (ص) آب دهان و حتی بلغم آن حضرت را گرفته و بر سر و صرورت خود میمالیدند؛ آیا این گفته آنان درست است یا نه؟ لطفا توضیح دهید.
الجواب باسم مهم الصواب
بله، این گفته آنان درست است و از اقوال صحابه ثابت است. وفی صحیح البخاری: …
وفي الفتح:
(قوله فدلک بها وجهه وجلده) وفيه طهارة النخامة والشعر المنفصل والتبرك بفضلات الصالحين الطاهرة .
و در فتح (الباری) آمده است: از جمله «صحابه خلط پیامبر (ص) را میگرفتند و به صورت و پوست خود میمالیدند» استفاده میشود که خلط، موی جدا شده از بدن، پاک است. و از این جمله استفاده میشود که تبرک به چیزهای پاکی که از بدن خارج میشود، نیز جایز است.
محمود الفتاوی (فتاوای دار العلوم زاهدان) ، ج4، ص306 ـ 307.
و در کتاب اندیشه دینی و شیوه عملی علمای دیوبند که قاری محمد طیب آن را تألیف و نجم الدین محمد درکانی آن را ترجمه کرده، آمده است که علمای دیوبند تبرک به قبور صالحین را جایز میدانند.
این کتاب توسط مولوی عبد الحمید اسماعیل زهی، بهترین کتاب دیوبندیها معرفی شده است.
در نتیجه بر اساس فتوای وهابیها، علما و دانشمندان دار العلوم زاهدان که خود را دیوبندی میدانند، مشرک و پیرو سنت اهل جاهلیت و سنت یهود و نصاری هستند.
آیا بزرگان دار العلوم این مسأله را قبول دارند یا پاسخ قاطع و محکم به وهابیها خواهند داد؟ منتظر میمانیم.
One Comment
سید سجاد موسوی
دمتون گرم آقا سید آقاسید فکر کنم برا این وهابیت خبیث سگای یهودی تبرک و توسل ثابت شده باشد دیگه این قدر ضایعشون نکنید خواهشا به یک مبحث دیگری بپردازیید.
یاعلی مدد