گذری بر مطالب برنامه راه و بیراه با موضوع تبرک و اثبات تفاوت دیدگاه وهابیت با سایر مسلمانان
بسم الله الرحمن الرحیم
برنامه راه و بیراه (56) ؛ خلاصه و جمع بندی مباحث تبرک
برنامه : راه و بی راه
تاریخ : 22 / 04 / 94
مجری :
شما بیننده برنامه راه و بی راه هستید ، برنامه ای که رسالتش نشان دادن بیراهه وهابیت است و اثبات اختلافاتی که این فرقه ضال و مضل با دیگر فرق اسلامی دارد . در این برنامه هم طبق روال هفته گذشته در خدمت استاد بزرگوار و ارجمند ، سید عزیز ، حجت الاسلام و المسلمین استاد یزدانی هستیم .
استاد یزدانی :
امیدوار هستم در این ایام که ایام بسیار مبارکی است و طبق برخی از روایات ممکن است که شب بیست و هفتم ، از شب های قدر ، باشد ، ما را از دعای خیر خود فراموش نکنید . هم چنین روز بیست و هفتم ، روز مرگ ابن ملجم مرادی ، قاتل امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) است ، این روز را هم خدمت همه شما عزیزان تبرک عرض می کنم .
این نکته بسیار مهمی است که ابن ملجم مرادی ، طبق گفته علماي اهل سنت ، از صحابه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده ، قاتل امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) شده و طبق گفته رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ، اشقی الاولين و الآخرين ، را لقب گرفته است .
مجری :
آن دسته از عزیزانی که با ما همراه بودند ، می دانند موضوعی که استاد یزدانی در چند هفته اخیر به آن پرداختند ، تبرک بود . ان شاء الله امشب آخرین بخش از سلسله برنامه های ما با موضوع تبرک را خواهیم داشت .
استاد عزیز ! آیا مطلب و موضوع مهمی در مورد تبرک باقی مانده است ؟ اگر باقی مانده آن را بیان بفرمایید .
استاد یزدانی :
مطالب در زمینه تبرک بسیار زیاد است ؛ اما متأسفانه شاید بیشتر از 50 درصد از مطالبی که در زمینه تبرک ، جمع آوری کرده بودیم را نتوانسیتم بیان کنیم ؛ چون بحث تبرک بسیار طولانی شد و امشب هم که آخرین جلسه در ماه مبارک رمضان است ، تصمیم گرفتیم مطالب مهمی که درباره تبرک باقی مانده را بیان کنیم و این بحث را به پایان برسانیم . از جلسه آینده هم به یکی دیگر از اختلافات مهم بین وهابیت و مسلمانان است ، خواهیم پرداخت .
تبرک در قرآن کریم
یکی از مباحث بسیار مهم ، تبرک در قرآن کریم است . آیات متعددی را می توان برای بحث از قرآن ثابت کرد که معروف ترین ومهم ترین آن ، تبرک به پیراهن حضرت یوسف (علیه السلام) است كه حضرت يعقوب (علیه السلام) با تبرک به پیراهن حضرت یوسف (علیه السلام) چشمانش بینا شد .
این قضیه در قرآن به صراحت بیان شده و وهابیت هم نمی تواند در برابر این آیات موضعگیری کنند و بگویند : جایز نیست .
محمد بن عبد الوهاب در کتاب های متعدد خود به این بحث پرداخته از جمله در تفسیر خود ، در ذیل این آیه که می رسد ، به صراحت می گوید : این تبرک ، جایز است و این استثناء شده .
در کتاب مجموع مؤلفات شیخ محمد بن عبد الوهاب ، قسم 4 تفسیر آیات القرآن الکریم ، با تحقیق دکتر محمد بلتاجی ، صفحه 173 می گوید :
الخامسة والعشرون : وهي قوله : 2 اذهبوا بقميصي هذا ( الآية ذكر أنه قميص هبط به جبريل على إبراهيم حين ألقي في النار ، فلما ولد إسحق جعله عليه ، فجعله إسحق على يعقوب ، وجعله يعقوب على يوسف ، ونسيه إخوته لما ألقوه في الجب فأمرهم أن يذهبوا به فيلقونه على وجه يعقوب ليرتد إليه بصره ….
السابعة والعشرون : إن التبرك بذلك وإمساكه والتداوي به ليس من الشرك كما كانوا يفعلون بآثار رسول الله (ص) ؛ بل ذلك حسن مطلوب .
همان آیه ای که حضرت یوسف می گوید نزد پدرم ببرید تا شفاء بگیرد . در ادامه توضیح می دهد که این چه پیراهنی بوده است .
نقل شده زمانی که نمرود می خواست حضرت ابراهیم (علیه السلام) را می خواست درون آتش بیاندازد ، حضرت جبرئیل (علیه السلام) این پیراهن را برای حضرت ابراهیم (علیه السلام) آورد. حضرت ابراهیم (علیه السلام) آن پیراهن را به اسحاق (علیه السلام) داد ، اسحاق هم به حضرت یعقوب داد و حضرت یعقوب هم بر حضرت يوسف پوشاند . برادران حضرت یوسف وقتی او را به داخل چاه انداختند ، فراموش کردند که آن پیراهن را خارج کنند . بعدها حضرت یوسف همان پیراهن را به برادرانش داد تا آن را بر روی صورت حضرت یعقوب بیاندازند تا بینا شود .
نکته بیست و هفتم : تبرک به پیراهن حضرت یوسف و تداوی به وسیله آن پیراهن ، نمی تواند شرک باشد . همان طور که تبرک به آثار رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شرک نیست .
محمد بن عبد الوهاب ، مجموعه مؤلفات تفسیر قرآن الکریم ، با تحقیق دکتر محمد بلتاجی ، ص 173
ما از آقای محمد بن عبد الوهاب سؤال می کنیم ، مگر شما نگفتید که تبرک شرک است ؟ مگر اربابت ابن تیمیه نگفته بود که هر نوع تبرکی به جز تبرک به آثار پیامبر (صلی الله علیه و آله) ، شرک است. در آن جا آثار پیامبر (صلی الله علیه و آله) را استثناء می کنید . باز در این جا تبرک به پیراهن حضرت یوسف را استثناء می کنید ، این کار شما چه معنایی دارد ؟
این خیلی عجیب است که شرک قابل استثناء باشد . مثلا ما بگوییم عبادت خداوند جایز است ، فقط عبادت پیامبر (صلی الله علیه و آله) هم جایز است . عبادت حضرت عیسی (علیه السلام) هم جایز است . این ممکن است ؟ می گوید : تبرک شرک است جز تبرک به پیراهن حضرت یوسف . جز تبرک به حجر الاسود ، جز تبرک به آثار پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ، جز تبرک به آب زمزم ، جز تبرک به خاک مدینه …
محمد بن عبد الوهاب در این جا دو چیز را استثناء کرده ؛ چون آیه قرآن کریم است و نمی تواند کاری انجام دهد ، می گوید : تبرک به پیراهن حضرت یوسف شرک نیست . یعنی خدایی در کنار خداوند . اگر تبرک شرک است ، قابل استثناء نیست و اگر تبرک شرک نیست ، در مورد این فتاوایی که شما می دهید ، مقداری فکر و تأمل کنید و نظر مسلمان ها را بپذیرید .
تبرک به خاک مدینه
مطلب دیگری که خیلی مهم است ، تبرک به خاک مدینه است که در صحیح بخاری نقل شده است . صحیح بخاری ، چاپ ابن کثیر بیروت و دمشق ، صفحه 1454 ، کتاب الطب ، باب رقیه النبی (صلی الله علیه و آله) ، حدیث 5745 :
حدثنا عَلِيُّ بن عبد اللَّهِ حدثنا سُفْيَانُ قال حدثني عبد رَبِّهِ بن سَعِيدٍ عن عَمْرَةَ عن عَائِشَةَ رضي الله عنها أَنَّ النبي (ص) كان يقول لِلْمَرِيضِ بِسْمِ اللَّهِ تُرْبَةُ أَرْضِنَا بِرِيقَةِ بَعْضِنَا يُشْفَى سَقِيمُنَا بِإِذْنِ رَبِّنَا .
هر کسی که مریض می شد ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به او می گفت : به نام خدا ، اگر خاک سرزمین ما با آب دهان بعضی از ما ، همراه شود ، بیماران ما به اذن خداوند ، شفا می گیرد .
صحیح بخاری ، چاپ ابن کثیر بیروت و دمشق ، ص 1454 ، ح 5745
البته علمای اهل سنت در مورد ارضنا ، توضیح دادند که نه فقط خاک مدینه ؛ بلکه هر کسی خاک وطنش ، با آب دهان بعضی از ما همراه شود ، بیماران به اذن خداوند ، شفا می گیرند .
این تبرک صریح و روشن است که در صحیح بخاری از عایشه ، نقل شده است و نمی توانند به آن اعتراضی داشته باشند و چاره ای جز پذیرش ، ندارند .
آقای ابن جوزی در ذیل این روایت عبارتی را بیان کرده ، در کتاب کشف المشکل من حدیث الصحیحین ، تألیف ابو الفرج ابن جوزی ، متوفای 597 هـ ، با تحقیق دکتر حسین البواب ، چاپ دار الوطن ، جلد 4 ، صفحه 368 ، ذیل حدیث 3306 :
وفي الحديث الثالث والستين بعد المائة : كان إذا اشتكى الإنسان أو كان به جرح قال النبي (ص) بإصبعه هكذا – ووضع الراوي سبابته بالأرض ثم رفعها فقال : (ص) بسم الله . تربة أرضنا ، بريقة بعضنا ، يشفى به سقيمنا ، بإذن ربنا (ص) . المراد من هذا الحديث أنه كان يأخذ بإصبعه من تراب الأرض فيضعه على ذلك الجرح .
وقوله : (ص) بريقة بعضنا (ص) يدل على أنه كان يضع السبابة في فمه لتبتل
بالريق فيعلق بها التراب .
والاستشفاء بتراب وطن الإنسان معروف عند العرب ، وكانت العرب
إذا سافرت حملت معها من تربة بلدها تستشفي به عند مرض يعرض .
مراد از این حدیث این است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستش را به خاک آن منطقه می زد و برمی داشت و روی زخم می گذاشت تا آن زخم خوب شود .
از این روایت استفاده می شود که پیامبر (صلی الله علیه و آله) انگشت سبابه خود را به زمین می زد و آن را با آب دهان خود قاطی می کرد تا خیس شود و آن را روی زخم می ریخت .
طلب شفاء از خاک وطن ، نزد عرب معروف است . عادت عرب همیشه این گونه بود که هر زمان به مسافرت می رفت ، کمی از خاک سرزمین خود را بر می داشت و هر وقت مریض می شد ، کمی از آن را به عنوان شفاء ، استفاده می کرد .
ابن جوزی ، کشف المشکل ، چاپ دار الوطن ، ج 4 ، ص 368 ، ذیل ح 3306
عرب از هر سر زمینی که بود ، هنگام مسافرت خاک سرزمین خود را بر می داشت که اگر مریض شد ، از آن به عنوان شفاء استفاده کند . یعنی از دیدگاه علمای وهابی همه عرب ها به همراه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ، نعوذ بالله کافر می شوند .
مجری :
کلیپی را آماده کردیم که تفاوت اهل سنت و وهابیت را در زمینه تبرک نشان می دهد .
کلیپ 1 ) :
آقای جفری ، عالم اهل سنت :
وهابیت به دنبال تخریب آثار پیامبر (صلی الله علیه و آله) است . وقتی تبرک می کنیم ، می گویند : شرک شرک شرک !!!
وقتی می گوییم : عبد الله بن عمر به منبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) تبرک کرده است ، می گویند : نه شرک شرک شرک !!!
مجری :
استاد یزدانی ! با توجه به این که ، جلسه آخری است که در رابطه با تبرک صحبت می کنیم ، تقاضا دارم که خلاصه ای از مباحث مطرح شده در این زمینه را بیان کنید .
استاد یزدانی :
ما در ابتدا دیدگاه آقایان وهابی و سلفی را بیان می کنیم .
ابن تیمیه در کتاب زیاره القبور والاستنجاد المقبور ، صفحه 38 تصریح می کند :
اما التمسح بالقبر ـ ای قبر کان ـ وتقبيله وتمريغ الخد عليه وأما التمسح بالقبر أي قبر كان وتقبيله وتمريغ الخد عليه فمنهي عنه باتفاق المسلمين ولو كان ذلك من قبور الأنبياء ولم يفعل هذا أحد من سلف الأمة وأئمتها بل هذا من الشرك
باب دست کشیدن بر قبر و بوسیدن آن
دست کشیدن به قبر و بوسیدن آن و مالیدن صورت برآن ، هر قبری که باشد ، به اتفاق همه مسلمان ها (وهابی ها) این کار نهی شده است .
حتی اگر از قبور انبیاء باشد . هیچ یک از سلف ( یعنی بنی امیه و بنی مروان و مروان بن حکم که مورد لعن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) قرار گرفت ) این امت و ائمه آن ، این کار را انجام نداده اند ؛ بلکه این دست کشیدن بر قبر و گذاشتن صورت بر قبر و بوسیدن آن ، شرک است . در ادامه هم آیه قرآن را بیان می کند .
ابن تیمیه ، زیاره القبور ، ص 38
ابن عثیمن هم در مجموع فتاوای خود ، جلد 2 ، چاپ دار الوطن ، صفحه 248 می گوید :
وأما التبرك بها فإن كان يعتقد أنها تنفع من دون الله عز وجل فهذا شرك في الربوبية مخرج عن الملة وإن كان يعتقد أنها سبب وليست تنفع من دون الله فهو ضال غير مصيب وما اعتقده فإنه من الشرك …
التبرك بالقبور حرام ونوع من الشرك وذلك لانه اثبات تأثير شئ لم ينزل الله به سلطانا ولم يكن من عادة السلف الصالح ان يفعلوا مثل هذا التبرك فيكون من هذه الناحية بدعة ايضا …
اما در مورد تبرک ، اگر اعتقاد داشته باشد آن چیزی که آن را متبرک می دانند ، مستقل از خدا است و نفع می رسانند ، این شرک است .
تبرک به قبور حرام است و نوعی از شرک محسوب می شود ؛ چون ثابت می کند کسی غیر از خدا در این عالم تأثیر گذار است . سلف صالح هیچ زمان تبرک به چیزی را انجام نداده اند .
ابن عثیمن ، مجموع فتاوی ، ج 2 ، چاپ دار الوطن ، ص 249 و 249
ابن قیم الجوزیه در کتاب زاد المعاد ، جلد 3 ، صفحه 601 می گوید :
کارهایی که در کنار این مشاهد و حرم ها از قبیل نذر ، تبرک ، مسح کردن و بوسیدن و لمس کردن انجام می دهند ،
هذا كان شرك القوم بها ، ولم يكونوا يعتقدون انها خلقت السموات والارض ، بل كان شركهم بها كشرك اهل الشرك من ارباب المشاهد بعينه .
اين ها همه شرك مسلمان ها است ،با این که معتقد نیستند که این حرم ها ، زمین و آسمان را آفریده اند . این شرک است ، شرکی که در زمان جاهلیت بود .
ابن قیم الجوزیه ، زاد المعاد ، ج 3 ، ص 601
بن باز مفتی اعظم عربستان سعودی ، در کتاب مجموع فتاوای خود ، جلد 7 ، چاپ دار القاسم عربستان ، صفحه 65 می گوید :
الجواب : لايجوز التبرك باحد غير النبي (ص) لابوضوئه ولا بشعره ولا بعرقه ولا بشيء من جسده ، بل هذا كله خاص بالنبي (ص) لما جعل الله في جسده وما مسه من الخير والبركة .
… فدل ذلك علي انهم قد عرفوا ان ذلك خاص بالنبي (ص) دون غيره ولان ذلك وسيلة الي الشرك وعبادة غير الله سبحانه …
جواب می دهد : تبرک به احدی غیر از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) جایز نیست ، نه به آب وضو و نه به موی و نه با عرق و نه چیزی از جسدش . بلکه این تبرک مختص به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است ؛ چون خداوند در لمس جسد آن حضرت ، خیر و برکت را قرار داده است .
…. استدلال دیگری را بین می کند که از این ثابت می شود که تبرک فقط مخصوص به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است .
چرا ؟ چون تبرک به پیامبر (صلی الله علیه و آله) وسیله ای به سوی شرک است و عبادت غیر خدا محسوب می شود .
مجموع فتاوای بن باز ، چاپ دار القاسم عربستان سعودی ، ج 7 ، ص 65
یعنی اگر انسان پیامبر (صلی الله علیه و آله) را عبادت کند ، اشکالی ندارد . خدا را عبادت کند ، به علاوه پیامبر (صلی الله علیه و آله) اما غیر پیامبر جایز نیست . اما پیراهن حضرت یوسف ، خاک سرزمین هر کسی ، آب زمزم ، حجر الاسود هم می شود تبرک کرد که در ادامه استثنائات را هم می خوانیم .
باز در همین کتاب ، جلد اول ، صفحه 394 می گوید :
واما قصد الزائر للقبور التبرك بها ، فليس ذلك من دين الاسلام بل هو من اعمال اهل الجاهلية ، ومن اخلاق عباد الاوثان …
واما التبرك بها والبناء عليها والكتابة عليها وقصد الدعاء عندها ، فليس ذلك من سنته بل هو من سنة اليهود والنصاري واهل الجاهلية .
اگر زائر برای زیارت قبر برود و هدفش تبرک به آن باشد ، این از دین اسلام نیست ؛ بلکه از اعمال جاهلیت است و از اخلاق بت پرستان است . پس واجب است که این کار را انجام ندهند و به زوار هم چنین بگوییم . در ادامه روایتی از کتاب صحیح مسلم بیان می کند که وقتی برای زیارت قبور رفتید ، چه بگویید.
اگر کسی به قصد تبرک به زیارت قبری برود یا این که بنایی را بر قبری بسازد یا نوشته ای را بر قبری بنویسد که مثلا این قبر فلان شخص است و در فلان تاریخ از دنیا رفته یا این که بخواهد در کنار قبر دعا کند ، این سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیست ؛ بلکه سنت یهود و نصاری و اهل جاهلیت است .
بن باز ، مجموع فتاوا و مقالات ، چاپ دار القاسم ریاض ، با تحقیق محمد بن سعد الشویعر ، ج 1 ، ص 394
مجری :
کلیپی را از خلاصه نظرات علمای وهابی آماده کردیم که قبلا پخش شده .
کلیپ 2 ) : تحریم تبرک توسط وهابیت
صالح بن فوزان :
تبرک به قبور ، حرام می باشد و بدعتی ناپسند است . در خاک قبر ، هیچ خیری نیست ، زیرا آن خاکی عادی است . حتی تبرک به تربت قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) هم جایز نیست !!!
حتی تبرک به حجر الاسود نیز جایز نیست !!!
شیخ صالح بن عثیمن :
جناب شیخ تبرک به قبر ، شرک اکبر است یا شرک اصغر ؟
اگر کسی به قبر تبرک کند و معتقد باشد قبر خودش ، برکت می دهد ، این شرک اکبر است . اما اگر معتقد باشد برکت فقط از خدا است و قبر فقط واسطه این برکت است ، شرک اصغر است و این وسیله ای از وسائل شرک اکبر است . و وسیله ای برای شرک اکبر است ؛ اما اگر معتقد باشد قبر برکت می دهد و مرده برکت می دهد ، پس این شرک اکبر است و این اعتقاد قبر پرستان کنونی است که معتقدند اموات عطا می کنند و منع می کنند و تصرف دارند .
تبرک به آثار پیامبر (صلی الله علیه و آله) جایز نیست مانند حجره ، منبر و مکان هایی که در سفر در آن ها اتراق کرده اند یا غار حراء یا غار ثور … زیرا چنین کاری را هیچ یک از سلف صالح از صحابه و تابعین و قرن های اولیه انجام نداده اند . در حالی که آن ها آگاه ترین مردم به شریعت بوده اند .
کارشناس وهابی :
دست به عمامه و لباس شما ، تمام این ها تقدیس است . انسان عالم و خدا ترس ، نهی می کند از این که مردم دست و سرش را ببوسند و از او چیزی بخواهند و دست به عبا و قبایش بکشند . می دانند که گمراه می شوند ؛ ولی ساکت است . این انسان معصیت کار است . خودش راضی است که مردم او را مثل بت بپرستند ، او هم در این گناه شریک است .
یک اهل سنت معتقد :
من مسلمان سنی هستم
وهابی :
این ها (اهل سنت ) به زیارت می روند و به آن ها تبرک می کنند و شرکیات انجام می دهند .
استاد یزدانی :
آقایان وهابی گفته بودند : تبرک ، شرک است . البته این ها مرحله به مرحله پیش رفتند . بعضی از آن ها ، تبرک را شرک اکبر ، بعضی تبرک را شرک اصغر و بعضی تبرک به آثار پیامبر (صلی الله علیه و آله) را جایز دانسته بودند ، بعضی دیگر تبرک به آثار پیامبر (صلی الله علیه و آله) را هم شرک می دانستند . اما ببینیم در کتب اهل سنت روایتی با سند صحیح هست که پیامبر (صلی الله علیه و آله) ، صحابه و تابعین ، تبرک کرده باشند ؟
روایات صحیحی است که حتی خود آقایان وهابی سند آن را تصحیح کردند که خود پیامبر (صلی الله علیه و آله) به آب وضوی مسلمان ها ، تبرک می کردند .
در کتاب معجم الاوسط ، ابی القاسم طبری ، جلد اول ، چاپ دار الحرمین ، صفحه 242 ، روایت 794 نقل می کند :
…. وكان رسول الله (ص) يبعث الي المطاهر ، فيؤتي بالماء فيشربه يرجو بركة ايدي المسلمين .
پیامبر (صلی الله علیه و آله) کسانی را می فرستاد تا از آن محل یا ظرفی که صحابه وضو می گرفتند ، آب بیاورند . رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از آن آب می خورد تا برکت دست مسلمان ها را درک کند .
طبری ، معجم الاوسط ، ج 1 ، ص 243
پس طبق نظر علمای وهابی ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هم باید کافر و مشرک باشد ؛ چون به آثار غیر از خودش ، تبرک کرده است .
جالب است که آقای البانی در کتاب جامع الصغیر خود ، جلد 2 ، چاپ المکتب الاسلامی ریاض ، صفحه 881 همین روایت را بیان و آن را حسن دانسته :
وكان رسول الله (ص) يبعث الي المطاهر ، فيؤتي بالماء فيشربه يرجو بركة ايدي المسلمين .(حسن )
پیامبر (صلی الله علیه و آله) کسانی را می فرستاد تا از آن محل یا ظرفی که صحابه وضو می گرفتند ، آب بیاورند . رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از آن آب می خورد تا برکت دست مسلمان ها را درک کند . سند روایت را حسن دانسته است .
طبرانی ، احمد بن حنبل از عبد الله بن عمر نقل کردند .
البانی ، جامع الصغیر ، ج 2 ، چاپ مکتبه الاسلامی ریاض ، ص 881
باز همین روایت را در کتاب سلسله الاحادیث صحیحه ، جلد 5 ، صفحه 155 به عنوان یک روایت صحیح و معتبر ، نقل می کند :
وكان رسول الله (ص) يبعث الي المطاهر ، فيؤتي بالماء فيشربه يرجو بركة ايدي المسلمين .
پیامبر (صلی الله علیه و آله) کسانی را می فرستاد تا از آن محل یا ظرفی که صحابه وضو می گرفتند ، آب بیاورند . رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از آن آب می خورد تا برکت دست مسلمان ها را درک کند . سند روایت را حسن دانسته است .
البانی ، سلسله الاحادیث صحیحه ، ج 5 ، ص 154
آقای بیهقی ، صالحی شامی این روایت را نقل و آن را تصحیح کرده است . هیثمی هم در کتاب مجمع الزوائد ، جلد 1 ، صفحه 295 روایت را نقل کرده :
وكان رسول الله (ص) يبعث الي المطاهر ، فيؤتي بالماء فيشربه يرجو بركة ايدي المسلمين .
رواه الطبراني في الاوسط ورجاله موثقون و عبد العزيز بن ابي داود ثقة ينسب الي الارجاء .
پیامبر (صلی الله علیه و آله) کسانی را می فرستاد تا از آن محل یا ظرفی که صحابه وضو می گرفتند ، آب بیاورند . رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از آن آب می خورد تا برکت دست مسلمان ها را درک کند .
همه روایان حدیث ثقه هستند . عبد العزیز بن ابی داود ثقه است اما از مرجئه بوده است . که آقای البانی پاسخ می دهد : اگر از مرجئه هم که باشد ، مشکلی نیست ؛ چون سند روایت کاملا صحیح است .
هیثمی ، مجمع الزوائد ، ج 1 ، ص 295
پس تا این جا از دیدگاه وهابیت ، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) هم کافر و مشرک است .
روایت دیگری که فرصت نشد آن را بخوانیم ، تبرک صحابه به تابعین است :
در کتاب المستدرک فی الصحیحین ، تألیف حاکم نیشابوری، جلد 3 ، چاپ دار الکتب الاسلامی بیروت ، صفحه 422 روایتی را نقل می کند :
كان محمد بن طلحة من الزهاد المجتهدين في العبادة وكان أصحاب رسول الله (ص) يتبركون به وبدعائه وهو أول من لقب بالسجاد حدثنا بصحة ذلك أبو عبد الله الأصبهاني كما قدمت ذكره ،
صحابه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به آثار و دعای محمد بن طلحه تبرک می کردند .
حاکم نیشابوری ، المستدرک ، ج 3 ، چاپ دار الکتب الاسلامی بیروت ، ص 422
این هم روایت حاکم نیشابوری که ثابت می کند از دیدگاه وهابیت ، صحابه همه مشرک بودند .
تبرک به بال مگس را که ما قبلا بارها بحث کردیم که خیلی مهم نیست . مطلب دیگری که خیلی مهم است ، بحث تبرک به آب غسل ابن تیمیه است و گفتیم که بهترین جواب برای وهابیت ، همین مطلب است که در کتاب البدایه و النهایه ، تألیف ابن کثیر دمشقی ، جلد 16 ، صفحه 210 به بعد نقل شده است :
مردم به ابن تیمیه تبرک کردند ، آب غسل او را خوردند ، باقیمانده صدری که ابن تیمیه را با آن شسته بودند را بین خود تقسیم کردند . ریسمانی از جیوه که برای دفع شپش به گردن ابن تیمیه آویزان کرده بودند را به مزایده گذاشته و فردی آن را به 150 درهم خرید . کلاهی که از ابن تیمیه باقی مانده بود ، به پانصد درهم فروخته شد .
ابن کثیر ، البدایه و النهایه ، ج 16 ، ص 210 به بعد
این مطلب در کتاب الاعلام العلیه فی مناقب ابن تیمیه ، تألیف بزار حنبلی ، صفحه 617 و 618 ، در کتاب العقود الدریه ، تألیف ابی عبد الله محمد بن احمد بن عبد الوهاب دمشقی صالحی ، صفحه 226 و 226 و کتاب های متعدد دیگری حتی در کتب علمای وهابی امروزی هم نقل شده است .
در صورتی که ابن باز گفته بود : تبرک به آب وضوی و به عرق پیامبر (صلی الله علیه و آله) جایز است . به غیر پیامبر (صلی الله علیه و آله) جایز نیست ؛ اما در این جا به آب غسل ابن تیمیه ، تبرک کردند.
تبرک احمد بن حنبل به پیراهن شافعی و شافعی به پیراهن احمد بن حنبل را نشان دادیم و کلیپ آن را پخش کردیم . تبرک شافعی به لباس زیر احمد بن حنبل را از ابن کثیر ، ابن مفلح ، سبکی ، صفارینی و افراد متعدد دیگری که این مطلب را نقل کرده بود .
تبرک احمد بن حنبل به موی پیامبر (صلی الله علیه و آله) را نشان دادیم . تبرک عده ای از علمای اهل سنت از جمله آقای اتابکی را به گاو نشان دادیم که در کتاب های متعدد نقل شده بود ، از جمله در کتاب نجوم الزاهره ، تألیف آقای اتابکی ، جلد 8 ، صفحه 50 :
از قطب الدین یونینی نقل می کند که مردم به گاوی تبرک کردند .
همچنین در نهایه العرب ، جلد 31 ، صفحه 187 این قضیه به صورت مفصل بیان شده است .
تبرک به اسب یزید بن سیاه را نشان دادیم که یزید بن سیاه ، فرمانده عبد الله بن زبیر بود که در جنگ با یزیدیان ، مردم به اسب او تبرک کردند ، به حدی دست مالید که اسب سفید او سیاه شد .
یکی از علمای اهل سنت آرزو کرده بود که ای کاش مویی بر بدن الاغ پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودم .
از این ها بدتر تبرک به بول و غائط رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را نشان دادیم که سند آن هم صحیح است و کلیپ آن را هم کردیم .
تبرک آقای سبکی به فرش زیر پای آقای نووی را نقل کردیم .
تبرک به پشکل شتر در روز جمل را نشان دادیم که عده ای به دنبال آن بودند برای این که به آن ترک کنند . در تاریخ طبری ، جلد 4 ، صفحه523 ، حوادث سال 36 هـ نقل شده :
… ريحه ريح المسك
تاريخ طبری ، ج 4 ، ص 523
از میان علمای اهل سنت ، آقای ابن جوزی بر جواز تبرک به آثار صالحین ، تصریح کرده بود .
ابن حجر عسقلانی در 15 جا از کتاب فتح الباری خود تصریح به جواز تبرک به صالحین کرده بود که در یک صفحه ، در بالای صفحه ابن حجر گفته بود ، تبرک جایز است . در پاورقی ، محقق وهابی گفته بود : تبرک شرک است .
هم چنین ابن قدامه مقدسی ، عالم و فقیه حنبلی ها ، ایشان هم تبرک به آثار صالحین را جایز دانسته بود و گفته بود :
ويستحب الدفن في المقبرة التي يكثر فيها الصالحون والشهداء لتناله بركتهم وكذلك في البقاع الشريفة .
مستحب است که انسان ، جنازه را جایی دفن کند که یکی از صالحین در آن دفن شده باشد تا به برکت آن ها برسد .
البته بعضی از علمای اهل سنت را نتوانستیم نشان دهیم ، از جمله آقای شوکانی ، سندی ، سیوطی ، رملی شافعی .
از آقای عینی در کتاب عمده القاری فی شرح صحیح بخاری ، در جاهای متعدد نشان دادیم که بر جواز تبرک به آثار صالحین تصریح کرده بود .
از امام قرطبی در کتاب التذکره ، جلد اول ، صفحه 315 بیان شده :
مستحب است انسان ، میت را در مقبره ای دفن کند که در آن اهل خیر و صالحین ، دفن شده باشد تا به برکت آن ها برسد .
در پاورقی ، محقق وهابی گفته بود : این سخن شرک است .
قرطبی ، تذکره ، ج 1 ، ص 315
آقای مبارک فوری ، هم گفته بود : تبرک جایز است .
آقای نووی ، مفتی الامه و بزرگترین عالم شافعی ها ، هم در شرح صحیح مسلم خود ، در جاهای متعدد ، تبرک به آثار صالحین را جایز دانسته بود .
از همه این ها مهم تر ، در مجموع فتاوای دار العلوم زاهدان نشان دادیم که زیر نظر مولانا عبد الحمید چاپ شده ، تصریح کرده که تبرک به فضله طاهر انسان ؛ مثل مو ، عرق ، بلغم و آب دهان ، جایز است . این مطلب در کتاب مجموع فتاوای دار العلوم زاهدان ، جلد 4 ، صفحه 306 و 307 نقل می کند :
وفيه طهارة النخامة والشعر المنفصل و التبرك بفضلات الصالحين الطاهرة ….
از این روایت استفاده می شود که خلط ، مویی که از بدن جدا می شود ، پاک می باشد و تبرک به فضلات پاک صالحین جایز می باشد .
این فتوا را خدا نظر داده که زیر نظر مولانا عبد الحمید ، چاپ شده است .
مجموع فتاوای دار العلوم زاهدان ، ج 4 ، ص 306 و 307
در کتاب اندیشه دینی و شیوه عملی علمای دیوبند ، تألیف مولانا قاری محمد طیب ، با ترجمه مولانا درکانی ، با تقریظ مولانا عبد الحمید ، چنین بیان شده است :
به راستی کتاب اندیشه دینی و شیوه عملی علمای دیوبند ، بهترین سند برای شناخت افکار و اندیشه علما و بزرگان دیوبند است ….
توصیه بنده آن است که عزیزان حق طلب و پژوهشگر ،این کتاب را با دقت مطالعه کنند .
در صفحه 182 از این کتاب نویسنده می گوید :
علمای دیوبند قائل به حصول برکت از مرقد های منورشان هستند ؛ اما آنان را مشکل گشا و نجات دهنده از حوادث و مصیبت ها نمی دانند ؛ زیرا این امر فقط به ذات کبریایی حق اختصاص دارد . آنان دریافت برکات را از اهل قبور می پذیرند .
قاری محمد طیب ، اندیشه دینی و شیوه عملی علمای دیوبند ، با ترجمه مولانا نجم الدین محمد درکائی ، با تقریظ و تأیید مولانا عبد الحمید ، ص 182
از محمد عمر سربازی ، قطب سیستان و بلوچستان ، در کتاب پرسش و پاسخ های ارزشمند برای جوانان ارجمند ، تألیف مولانا محمد عمر سربازی ، صفحه 37 بیان شده :
نزد دیگر محققین و جمهور علمای امت ، تبرک به امکنه و ازمنه و آثار صالحین ، ثابت است از قرآن و احادیث صحیح . قرآن کریم : واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی ـ بگیرید از مقام ابراهیم (علیه السلام) جای نماز . و ابن عمر در سفر و حضر در مکان و زمان ، دنبال تفتیش آثار نبی کریم (صلی الله علیه و آله) می بود . چنانچه در بخاری شریف در باب المساجد بین مکه و مدینه موجود است .
در ادامه سخن بسیار جالبی می گوید :
تمام مناسک حج و سعی بین صفا و مروه ، اقتداء و تبرک به آثار صالحین اند .
محمد عمر سربازی ، پرسش و پاسخ های ارزشمند برای جوانان ارزشمند ، ص 37
این دیدگاه علمای اهل سنت که تبرک به آثار صالحین را جایز دانسته بودند ، در صورتی که علمای وهابی تبرک به آثار صالحین را شرک می دانستند .
کلییپ 2 ) : جایز دانستن تبرک توسط اهل سنت
صادق الجیل از علمای اهل سنت :
بدانید که صحابه به آثار پیامبر (صلی الله علیه و آله) تبرک می جستند چه در زمان حیات و چه در زمان بعد از حیات حضرت . و مسلمانان تا این زمان بر همان سیره باقی هستند و جایز بودن این کار از افعال پیامبر (صلی الله علیه و آله) دانسته می شود .
پس عزیزان قول کسانی که منکر تبرک به آثار پیامبر (صلی الله علیه و آله) می شوند ، هیچ ارزشی ندارد .
شیخ احمد طاها الریان :
در مورد رأی به جواز تبرک ، اسماء قبای پیامبر (صلی الله علیه و آله) را نگه می دانست و اگر کسی مریض می شد ، از تبرک به آن به مریض می داد .
ماموستا بهمنی :
اهل سنت ، تبرک را قبول دارند . توسل را قبول دارند . حال هر کس این ها را قبول نداشته باشد ، ما آن ها را از زمره اهل سنت ، جدا می دانیم . اسمش هر چه که باشد ، وهابی ، سلفی …
دکتر عدنان ابراهیم ، از علمای اهل سنت :
و تنها این (مسجد بر روی قبور بنا شده است ) برای تبرک به آن و تبرک (به قبر ) از اساس مشروع و جایز است و ایرادی ندارد .
شیخ عیساوی از علمای اهل سنت در مرقد عبد القادر گیلانی :
مردم از همه جا برای تبرک و دعا به این مرقد مبارک می آیند . مردم بغداد و بقیه مناطق داخل و خارج عراق ، زن و بچه ، پیر و جوان برای زیارت و تبرک و دعا به این جا می آیند و این سنتی قدیمی است .
استاد یزدانی :
ما دو جلسه را به تبرک علمای اهل سنت به قبور اهل بیت (علیهم السلام ) اختصاص دادیم و مطالب زیادی را از کتب اهل سنت نشان دادیم که علمای اهل سنت به خاک قبور اهل بیت (علیهم السلام) تبرک کردند و شفاء هم گرفتند .
تبرک احمد بن حنبل به خاک قبر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در کتاب العلل و معرفه الرجال، تألیف احمد بن حنبل ، جلد 2 ، صفحه 492 ، سؤال 3243 :
سألته عن الرجل يمس منبر النبي (ص) ويتبرك بمسه ويقبله ويفعل بالقبر مثل ذلك أو نحو هذا يريد بذلك التقرب إلى الله جل وعز فقال لا بأس بذلك .
سؤال کردم از مردی که منبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) را لمس کند و تبرک کند و آن را ببوسد . با قبر هم همین کار را انجام دهد یا کارهایی مثل این را انجام دهد . هدفش هم این باشد که به خداوند نزدیک شود . احمد بن حنبل گفت : اشکالی ندارد .
در صورتی که آقای وصی الله عباس ، محقق وهابی ، می گوید :
…. فان من اصول الشرك بالله اتخاذ القبور مساجد .
این کاری را که احمد بن حنبل گفته اشکالی ندارد ، شرک است .
احمد بن حنبل ، العلل ومعرفه الرجال ، ج 2 ، چاپ المکتب الاسلامی بیروت و دار الخانی ریاض ، س 3243
تبرک بلال بن رباح ، مؤذن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ، به خاک قبر ایشان ، در کتاب اسد الغابه ، جلد اول ، صفحه 417 نقل شده است :
وقتی بلال از مدینه رفت ، ﴿طبق روایاتی که اهل سنت نقل کردند ﴾ پیامبر اسلام ﴿صلی الله علیه و آله ﴾ را در خواب دید که حضرت فرمود : ما هذه الجفوة يا بلال ، این چه جفایی است که در حق ما می کنی ؟ چرا خودت را از ما دور کردی ؟ چرا به شام رفتی و به دیدار ما نمی آیی ؟
آیا وقت این نشده که به زیارت ما بیایی ؟ بلال از خواب بیدار شد که بسیار ناراحت شده بود . سوار مرکبش شد و به مدینه سراغ قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد . خود را بر قبر آن حضرت انداخت و صورتش را بر قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) می مالید .
ابن اثیر جزری ، اسد الغابه ، ج 1 ، ص 417
این مطلب در کتاب های دیگر از جمله خلاصه الوفاء ، الجوهر المنظم هم بیان شده که علمای اهل سنت در مورد سند آن گفتند : جید است .
تبرک آقای جعفر الخلدی از علمای بزرگ اهل سنت به خاک قبر امام حسین (علیه السلام) را بیان کردیم:
يقول سمعت جعفر الخلدي يقول :
كان بي جرب عظيم فتمسحت بتراب قبرالحسين فغفوت فانتبهت وليس علي منه .
از آقای جعفر خلدی شنیدم که می گفت : من گرفتار یک بیماری پوستی شدم . آن قسمت را که دچار بیماری شده بود ، به خاک قبر امام حسین (علیه السلام) مالیدم و متبرک کردم . بعد از آن به خواب رفتم و زمانی که بیدار شدم ، اثری از آن بیماری نمانده بود .
ابن جوزی ، ابو الفرج ، المنتظم ، متوفای 597 هـ ، ج 5 ، چاپ دار الکتب العلمیه بیروت ، با تحقیق محمد عبد القادر عطا و مصطفی عبد القادر عطا ، ص 346
تبرک به خاک قبر حضرت حمزه (علیه السلام) را به صورت مفصل نشان دادیم که آقای نووی و سمهودی و ابن جبیر به جواز آن تصریح کرده بودند .
تبرک به قبر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) و قبر موسی بن جعفر (علیه السلام) را نشان دادیم که آقای شافعی در این خصوص گفته بود :
قبر موسي بن جعفر عليه السلام الترياق المجرب .
قبر موسی بن جعفر (علیه السلام) نوشداروی تجربه شده است .
تبرک صحابه به خاك قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) كه خاك قبر حضرت را براي تبرك مي بردند . در کلیپی که پخش کردیم ، آقای فوزان گفته بودند : شرک است .
الان هم وهابیت اجازه نمی دهند که حتی مسلمان ها نزدیک قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شوند .
همچنین تبرک دعبل خزاعی را به پیراهن امام رضا (علیه السلام) را نشان دادیم که متبرک شده بود . کلیپ های متعددی را از علمای اهل سنت نشان دادیم که به زیارت قبر امام رضا (عليه السلام ) آمده بودند و خود را متبرک می کردند .
مجری :
کلیپ دیگری از مدافعان سنی مذهب حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) آماده کردیم که با هم می بینیم .
کلیپ 3 ) : مدافعان سنی مذهب حرم حضرت زینب (علیها السلام)
الان ما در خیابان فلسطین حرکت می کنیم . خیابان فلسطین حد فاصل بین مخیم حضرت زینب (علیها السلام) و شهرک قربه است . یک روز به ما گفتند : شما چشمهایتان را ببندید . ما با شما و مخیم شما کاری نداریم ، فقط بگذارید حرم حضرت زینب (سلام الله علیها ) از این جا با موشک بزنیم . آن ها به ما پیشنهاد پول دادند . گفتند : پول و هر چه بخواهید به شما می دهیم .
تلفنی به من 4 میلیون لیره پیشنهاد دادند . گفتند : می توانیم به تو و به بچه های تو کمک کنیم . ما همه سنی هستیم و به هم نزدیک هستیم . آن ها رافضی هستند و تو باید با ما باشی تا بر علیه ما.
ما را تهدید کردند که می خواهیم وارد مخیم شویم و آن جا را بگیریم و حرم حضرت زینب (علیها السلام) را از این جا بزنیم . از این حرف ها زیاد می زدند .
من مرید حضرت زینب (سلام الله علیها ) هستم . ما روزی مان از این منطقه است . ما این جا داخل این منطقه از خودمان دفاع می کنیم . دفاع کردیم برای باقی ماندن حرم سیده زینب (سلام الله علیها ) . ما همه مسلمانیم .
ما به عنوان مردم فلسطینی وقتی ببینیم کشور به این اوضاع دچار می شود . به خصوص که در مقیم سیده زینب (سلام الله علیها ) هستیم . لازم می بینیم از این مخیم و مقدساتی که داخل آن است ، دفاع کنیم که حرم سیده زینب (سلام الله علیها ) است .
ما مقاومت را ترک نمی کنیم ، این حرم مقدس است و ما به عنوان یک سنت به زیارت حضرت زینب (سلام الله علیها ) می رویم ؛ حتی زیارت های روزانه .
مجری :
ملاحظه کردید تعدادی از فلسطینی هایی که از حرم حضرت زینب (سلام الله علیها ) دفاع می کنند.
استاد یزدانی :
ما بارها گفتیم که بین اهل سنت و وهابیت ، تفاوت اساسی وجود دارد . از این طرف عده زیادی از اهل سنت ، از حرم حضرت زینب (سلام الله علیها ) دفاع می کنند و در طرف مقابل عده ای از وهابیت وحشی که معلوم نیست در کجا زندگی کردند ، آمدند و تمام تلاش خود را می کنند تا قبر حضرت زینب ، دختر امیرالمؤمنین (علیهم السلام) را تخریب کنند و عالمشان آقای دمشقیه ، با وقاحت تمام در برنامه زنده می گوید : من فتوا دادم که گنبد و بارگاه حضرت زینب (سلام الله علیها ) را خراب کنند .
این تفاوت آشکار و واضح بین وهابیت تکفیری و اهل سنت را نشان می دهد . رسالت این برنامه هم نشان دادن همین تفاوت است .
یکی دیگر از مباحثی که ما چند جلسه در مورد آن بحث کردیم ، تبرک علمای اهل سنت به قبور بود . یعنی قبر های متبرک از دیدگاه علمای اهل سنت و مردم به زیارت آن قبر ها می روند و تبرک می کنند . بنده حدود صد قبر متبرک را پیدا کردم که فرصت بیان همه آن ها در این برنامه نبود که تعدادی از آن ها را فهرست وار می خوانم .
قبر ابراهیم هروی ، قبر ابراهیم بن موسی ، قبر ابن تیمیه که خاک قبر او را گرفته و به چشمان خود می مالیدند و مدعی بودند که شفاء گرفتند .
قبر ابو القاسم بن منصور ، قبر ابو علی ابن بیان ، قبر ابوبکر بن قعقاع ، قبر ابو جعفرک ، قبر ابی عوانه ، قبر احمد بن حسن کریمی ، قبر احمد بن حنبل ، قبر احمد بن سالم ، قبر امام بخاری ، قبر حکیم بن محمد ، قبر روزبهان بن ابی بکر ، قبر سعد بن معاذ ، قبر طلحه بن عبید الله ، قبر عبد الخالق بن عیسی حنبلی ، قبر عبد الله بن ابی جمره ، قبر عبد الله بن عبدان ، قبر علی المتیوی ، قبر علی بن حمید ، قبر علی بن محمد بشار ، قبر عمار بن رجاء ، قبر عمر بن حسن ، قبر عمر بن عبد العزیز ، قبر محمد بن آدم غزنوی ، قبر محمد بن عثمان ، قبر محمد بن عیسی ، قبر مشرق بن عبد الله ، قبر یوشیع بن نون که فرصت نشد آن را نشان دهیم .
قبر یوشیع بن نون ، در کتاب بغیه الطلب فی تاریخ حلب ، تألیف ابی جراده ، با تحقیق دکتر سهیل زکار ، جلد اول ، چاپ دار الفکر بیروت ، صفحه 467 :
فيما زعموا قبر يوشيع بن نون عليه السلام في مشهد هناك جدد عمارته الملك الظاهر غازي بن يوسف بن ايوب رحمه الله وهو يزار ويتبرك به .
مردم فکر می کنند که آن جا قبر یوشیع بن نون علیه السلام است که مردم زیارت و به آن تبرک می کنند .
ابی جراده ، بغیه الطلب ، با تحقیق دکتر سهیل زکار ، ج 1 ، چاپ دار الفکر بیروت ، ص 467
اگر کلمه یزار و یتبرک یا یتبرک و یزار ، را در برنامه جامع الکبیر جستجو کنند ، بیش از صد مورد را خواهند که علمای اهل سنت گفتند : فلان قبر متبرک است و مردم اهل سنت به زیارت آن ها می روند و تبرک می کنند . در حالی که علمای وهابیت ، تبرک به قبور را از اخلاق بت پرستان و از اعمال جاهلیت می دانند .
تماس بینندگان
بیننده : عبد الحمید از ایرانشهر ـ اهل سنت
سؤال بنده از استاد یزدانی این است که آیا رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در طول حیات مبارکشان به کسی غیر از خداوند متعال ، تبرک جستند ؟ بنده نمی خواهیم روایت بخوانید ؛ بلکه می خواهم از قرآن تبرک رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را ثابت کنید .
مجری :
برادر گرامی ! شما می توانید از قرآن ثابت کنید که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نماز ظهر می خواندند ؟
بیننده :
آن ها فرع است ؛ اما تبرک ، جزء اصالت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است .
استاد یزدانی :
برادر عزیز ! نماز از ضروریات مذهب است . اگر شما بگویید من روایت را قبول ندارم ، طبق فتوایی که علمای اهل سنت دادند ، مشرک و کافر می شوید .
بیننده :
هر جای قرآن را که می خوانید ، از ایشان سؤال می شود . مثلا یسألونک عن الروح ، یسألونک عن الانفال . حضرت هم در پاسخ می فرمایند : قل ….
استاد یزدانی :
اگر تبرک پیامبران دیگر را از قرآن کریم ثابت کنیم ، می پذیرید ؟
بیننده :
ما تابع دین مبین اسلام هستیم ، دین های دیگر هم منسوخ شده است .
استاد یزدانی :
یعنی نظر خداوند تغییر کرده است ؟ حضرت یوسف (علیه السلام) طبق نص صریح قرآن کریم ، پیراهنش را فرستاده و حضرت یعقوب (علیه السلام) با تبرک به این پیراهن ، شفاء پیدا کرد . خداوند این مطلب را در قرآن بیان کرده و هیچ اشکالی هم به آن نگرفته است . آیا این کفر است یا شرک ؟
بیننده :
در این جا که خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله ) دستور نداده که به قبر پیامبران دیگر تبرک کند .
استاد یزدانی :
چرا خود پیامبر (صلی الله علیه و آله) تبرک کرده است ؟
بیننده :
پیامبر ما جایی برای تبرک نرفته است ؟
استاد یزدانی :
بنده به شما می گویم روایت بخوانم ، شما قبول نمی کنید .
در کتاب صحیح جامع الصغیر ، تألیف ناصر الدین البانی وهابی ، جلد 2 ، چاپ ریاض عربستان ، صفحه 881 :
كان يبعث الي المطاهر فيؤتي بالماء فيشربه ، يرجو بركة ايدي المسلمين . ( حسن )
پیامبر (صلی الله علیه و آله) کسانی را به سوی مطاهر ( جا هایی که صحابه در آن جا وضو می گرفتند ) می فرستاد تا آب بیاورد و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) از آن آب بنوشند . تا رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) با آب دست مسلمان ها ، متبرک شوند .
روایت هم ، حسن است .
البانی ، صحیح جامع الصغیر ، ج 2 ، چاپ ریاض عربستان ، ص 881
بیننده :
بنده از احناف هستم . من تبرک احناف را قبول دارم ؛ اما آن تبرکی که احناف می گویند با این تبرکی که بر سر قبر بروی و از او چیزی بخواهی را قبول ندارم .
استاد یزدانی :
شما مولوی عبد الحمید را قبول دارید ؟
بیننده :
بله ایشان سرور اهل سنت هستند .
استاد یزدانی :
در کتاب محمود الفتاوی ، تألیف علامه خدا نظر ، زیر نظر مولوی عبد الحمید ، جلد 4 ، صفحه 306 می گوید :
ثبوت تبرک جستن صحابه از آب دهان آن حضرت (صلی الله علیه و آله)
مولوی عبد الحمید در ذیل این مطلب ، پاسخ می دهد :
وفيه طهارة النخامة والشعر المنفصل والتبرك بفضلات الصالحين الطاهرة .
تبرک به فضلات پاک صالحین ، جایز است .
خدانظر ، محمود الفتاوی ، زیر نظر عبد الحمید ، ج 4 ، ص 306
بیننده :
بنده از شما استاد یزدانی سؤالی دارم ، آیا در این جا مولوی عبد الحمید گفته : تبرک جستن از فرد صالح زنده یا مرده ؟
استاد یزدانی :
در این جا زنده یا مرده را نگفته . گفته : تبرک به فضله انسان صالح .
شما توسل را با تبرک ، خلط کردید . در توسل زنده یا مرده دارد . تبرک که زنده و مرده ندارد .
در هر صورت ، در این روایت تبرک را جایز دانسته بود یا خیر ؟
بیننده :
ما تبرک را به این عنوان قبول داریم . اما تبرک به قبر یا خاک یا از مرده را قبول نداریم .
استاد یزدانی :
بنده تبرک به قبر را از زبان مولوی عبد الحمید را به شما نشان می دهم . در کتاب اندیشه علمای دیوبند ، تألیف مولانا قاری محمد طیب ، ترجمه مولانا درکانی ، با تقریظ و تأیید مولانا عبد الحمید ، صفحه 10 می گوید :
به راستی کتاب اندیشه دینی و شیوه عملی علمای دیوبند ، بهترین سند برای شناخت افکار و اندیشه علما و بزرگان دیوبند است ….
توصیه بنده آن است که عزیزان حق طلب و پژوهشگر ،این کتاب را با دقت مطالعه کنند .
در تاریخ 10 / 02 / 83 آن را تأیید کرده است .
در صفحه 182 از این کتاب نویسنده می گوید :
علمای دیوبند قائل به حصول برکت از مرقد های منورشان هستند ؛ اما آنان را مشکل گشا و نجات دهنده از حوادث و مصیبت ها نمی دانند ؛ زیرا این امر فقط به ذات کبریایی حق اختصاص دارد . آنان دریافت برکات را از اهل قبور می پذیرند .
قاری محمد طیب ، اندیشه دینی و شیوه عملی علمای دیوبند ، با ترجمه مولانا نجم الدین محمد درکائی ، با تقریظ و تأیید مولانا عبد الحمید ، ص 182
این نظر همه مسلمان ها است که تأثیر گذار و مشکل گشا ، فقط خداوند است ؛ اما تبرک به قبور جایز است ؛ چون خداوند اجازه این کار را داده است .
بیننده : آقای صالحی از تهران ـ شیعه
چرا ابوبکر این همه اصرار داشت که از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) بیعت بگیرد ؟
سؤال دوم : چرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مسأله خلافت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را قبل از این که در بستر بیماری قرار بگیرند ، ننوشتند تا بعد ها مردم به وصيت ايشان عمل مي كردند ؟
سؤال سوم : نظر اهل سنت و وهابیت در مورد جبر و اختیار و قضا و قدر چه نظری دارند ؟
استاد یزدانی :
در مورد سؤال اول ، واضح است نقشی که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در جامعه داشتند ، به حدی بود که اگر آن حضرت مخالفت خود را از خلافت به صورت علنی ادامه می دانند ، کسی خلافت ابوبکر را نمی پذیرفت و برای آن ها مشکل ساز می شد . چون امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در همه جنگ ها پرچمدار بود و از جایگاه خاصی در میان مردم ، برخوردار بودند . به همین خاطر ، این همه اصرار داشتند که بیعت بگیرند و طبق روایات اهل سنت به زور از ایشان بیعت گرفتند ؛ اما طبق نظر شیعه ، حضرت امیر (علیه السلام) هیچ وقت بیعت نکردند .
سؤال دوم ، اولا وصیت ها را در اواخر عمر و در حالت احتضار می نویسند . از این گذشته ، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) متوجه شده بودند که عده ای اجازه نمی دهند که خلافت به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) برسد . تحرکاتی داشتند ، با هم پیمان نامه اي در کنار خانه کعبه نوشته بودند و کارهایی از این قبیل .
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) زمانی که متوجه آن ها شدند ، قصد نوشتن وصیت نامه را کردند ، با این که ده ها و بلکه صد ها بار ، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را به عنوان جانشین خود معرفی کرده و از مردم هم بیعت گرفته بودند . برای جلوگیری از این قبیل کار ها ، می خواستند وصیت نامه بنویسند که متأسفانه اجازه این کار را به حضرت ندادند .
در مورد سؤال سوم : ما در زمینه جبر و اختیار ، سه نظریه در میان مسلمان ها ، داریم . نظریه اول : مفوضه هستند که می گویند : خداوند به ما قدرت داده و ما را رها کرده و ما به صورت مطلق اختیار داریم و هر کاری که انجام می دهیم ، در حیطه قدرت ما است و خداوند قدرتی برای جلوگیری از آن را ندارد .
نظریه دوم : جبریه هستند که می گویند : ما در کارهایمان مجبور هستیم و معاویه بن ابوسفیان ، اولین کسی بود که این نظریه را گسترش داد و می گفت : خداوند مرا خلیفه قرار داده و شما مجبور هستید که از من اطاعت کنید .
تمام اهل سنت و وهابیت ، از نظر کلامی ، معتقد به جبر هستند و جبری می باشند .
اما شیعه طبق نظر امام صادق (علیه السلام) نه جبر و نه تفويض بلكه امر بين الامرين هستند . خداوند به ما قدرت داده و ما با اختیار خودمان ، اعمال را انجام می دهیم ؛ اما خداوند می تواند هر لحظه که خواست آن قدرت را از ما سلب کند . قدرت از آن خداوند است و ما فاعل تام هستیم .
بیننده : آقای محمدي از گناوه ـ اهل سنت
بنده از برنامه های شبکه ولایت تشکر می کنم که ما را در مسیر تحقیق و جستجو در دین قرار داده . در صورتی که شبکه های وهابی ، سراسر دروغ و تهمت است و سخنی از اسلام را بیان نمی کنند .
مجری :
از شما خوبان و عزیزان تشکر می کنیم که تا این ساعت با ما همراهی کردید .
اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی مدد
خداوند یار و نگهدارتان .