تبرک صدیقه شهیده سلام الله علیها و بلال بن حارث به قبر رسول خدا صلی الله علیه وآله. تبرک امام شافعی به قبر امام کاظم علیه السلام . تبرک دعبل خزاعی به پیراهن امام رضا علیه السلام و …
بسم الله الرحمن الرحیم
برنامه : راه و بی راه
تاریخ : 01 / 04 / 94
مجری :
بیننده برنامه راه و بی راه هستید ، برنامه ای در جهت رسوا کردن وهابیت و نشان دادن بی راهه ای که می خواهند به نام اسلام به جهانیان نشان دهند ؛ اما در این برنامه با مطرح کردن اختلاف نظر هایی که بین وهابیت و سایر مذاهب اسلامی وجود دارد ، به صورت مستند و علمی ، با نشان دادن کتب ، تصاویر ، کلیپ ها و سخنرانی هایی که از علمای مختلف جوامع اسلامی مختلف به سمع و نظر شما می رسد ، متوجه خواهید شد که بین نگرش وهابیت با سایر نگرش های اسلامی اختلاف وجود دارد .
برای شیعیان مفید است که این موضوع را بهتر درک کنند و به صورت علمی و مستدل در ذهنشان بماند . همچنین برای اهل سنت ، تا بدانند که تا چه اندازه با وهابیت اختلاف دارند و برای وهابیت ، تا بدانند چقدر از جامعه اسلامی و مسلمان ها ، انحراف دارند .
طبق هفته های گذشته در خدمت استاد عزیز و ارجمند ، سید بزرگوار ، حجت الاسلام و المسلمین یزدانی هستیم .
در جلسات گذشته مطالبی را با موضوع بندی هایی که در خصوص اختلافات وهابیت با سایر مذاهب اسلامی بود ، تقدیم حضور شما شد . در جلسه قبل به بحث تبرک به قبور ائمه اهل بیت (علیهم السلام) توسط اهل سنت و مخالفت هايي كه وهابيت داشتند ، رسیدیم .
بنده از استاد یزدانی تقاضا دارم که خلاصه ای مطالب گفته شده را بیان کنند تا این که به طرح سؤال برسیم .
استاد یزدانی :
همان طور که فرمودید یکی از مباحث مهم بین کل مسلمان ها و وهابیت ، بحث تبرک است که از دیدگاه همه مسلمان ها ، تبرک به صالحین؛ چه بر قبورشان باشد و چه به آثارشان ، جایز و بلکه مستحب است که علمای شیعه و سنی بر این مسأله تأکید کرده اند . اما وهابیت این مسأله را قبول ندارد ، به خصوص تبرک به قبور را ، شرک اکبر می داند . هم ابن تیمیه و هم ابن عثیمن و هم بن باز و بقیه تصریح دارند که تبرک به قبور شرک است .
ما فتاوای بزرگان اهل سنت و هم چنین فتاوای وهابیت را در هفته های گذشته به صورت مفصل خواندیم . تا این که به بحث تبرک به قبور اهل بیت (علیهم السلام) رسیدیم ، چه پیامبر (صلی الله علیه و آله) و چه سایر ائمه اهل بیت (علیهم السلام) . مواردی را از تبرک به قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) خواندیم که طبق مدارکی که اهل سنت در کتاب های خود نقل کرده اند ، صحابه روی قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) می آمدند و خاک قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به عنوان تبرک می بردند که این مسأله از دیدگاه وهابیت ، شرک اکبر است . آن قدر خاک قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) را بردند تا این که طبق نقل اهل سنت ، عایشه ، همسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در اطراف قبر دیواری ساخت . دیوار سوراخی داشت که مردم از آن سوراخ هم خاک قبر را می بردند تا این که آن سوراخ را هم بستند .
بنابراین ثابت کردیم که صحابه به خاک قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) تبرک می کردند .
روایت تبرک به خاک قبر حمزه ، سید الشهداء (علیه السلام) را خواندیم که سلف و خلف اهل سنت از خاک قبر حضرت حمزه (علیه السلام) همیشه برای تبرک می بردند و به خصوص در بیماری هایی مثل سر درد از آن استفاده می کردند .
در مورد قبر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را هم گفتیم که ابن اثیر گفته بود : قبر آن حضرت متبرک است و همه آن را زیارت می کنند .
در ادامه به قبر سید الشهدا ، امام حسین (علیه السلام) رسیدیم و مدارکی را از کتب اهل سنت نشان دادیم که بزرگان اهل سنت همیشه سراغ قبر امام حسین (علیه السلام) می آمدند و از خاک امام حسین (علیه السلام) شفاء می گرفتند و از آن همیشه استفاده می کردند . این نشانگر آن است که اهل بیت (علیهم السلام) نزد همه مسلمان ها بزرگ و متبرک بودند ؛ اما وهابیت این مسأله را قبول ندارند و آن را شرک می دانند .
ان شاء الله اگر خداوند توفیق دهد ، این جلسه و جلسات دیگری که در آینده خواهیم داشت ، باز هم مدارکی را از تبرک مردم به قبور پیامبر (صلی الله علیه و آله ) و سایر ائمه (علیهم السلام) خواهیم گفت .
جالب است که بنده در جستجویی که انجام می دادم ، بيش از یکصد قبر را از بزرگان اهل سنت را پیدا کردم که دیگران از بزرگان اهل سنت ، تأکید کردند که فلان قبر ، متبرک است و مردم زیارت می کنند و از آن جا حاجت می گیرند . ان شاء الله در هفته های بعد ، تعدادی از این ها را معرفی می کنیم .
مجری :
می دانید که وهابیت همیشه ادعاهایی دارند و فتاوایی را صادر می کنند که به آن عمل نمی کنند یا این که نمی توانند به آن عمل کنند . در برخی از بخش های برنامه راه و بی راه ، ما بخشی را به وهابیت ، از ادعا تا عمل اختصاص داده ایم .
یکی از صفات آقا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) ، ید الله بودن است که ما از کتب اهل سنت با روایات صحیح ، به راحتی می توان این موضوع را اثبات کنیم . در این خصوص وهابیت ادعایی دارد که با هم می بینیم .
کلیپ 1 ) : وهابیت از ادعا تا عمل
ادعای وهابیت :
کارشناس وهابی :
ببینید که این بدبخت چه می گوید . نگاه کنید آیا ما حق داریم که این ها ، شرک می ورزند و دینی آورده اند که دین پیامبر ما نیست و دین حضرت علی نیست .
مداح اهل بیت (علیهم السلام) :
اگر دست علی ، دست خدا نیست …
کارشناس وهابی :
این چیزی است که می خواهد شما را به شرک دعوت کند ، این دینی نیست که پیامبر خدا آورده باشد . این یعنی شرک . به هر زبانی از هر کسی که بپرسید ، این را برای شما خواهند گفت که شرک است.
عمل وهابیت :
بیننده :
به قولی می توان گفت که شما ید الله هستید .
کارشناس وهابی :
خواهش می کنم ، سلامت باشید . خیلی متشکرم . خوش وقتمان کردید . دل ما را شاد کردید .
استاد یزدانی :
این آقای کارشناس جرأت نقد برنامه های علمی شبکه ولایت را ندارد ؛ چون می داند که حرفی برای گفتن ندارد و هر حرفی که بزند ، به ضررش خواهد بود . اگر این مطالبی را که ما نشان می دهیم ، بگوید : غلط است ، به ضررش است . اگر بگوید : راست است ، باز هم به ضررش است . هیچ راه فراری در مباحث علمی برایشان باقی نگذاشته ایم ؛ به همین دلیل مجبورند میان برنامه ها و کلیپ های شبکه را پخش و نقد می کنند و می گویند : اگر کسی بگوید علی بن ابیطالب (علیه السلام ) يد الله است ، به هر زبانی که بگوید ، کفر و شرک است . اما از طرف دیگر وقتی به عالم جهان وهابیت می گویند : شما ید الله هستید ، خیلی خوشحال می شود .
خیلی واضح و روشن است که وهابیت رفتار تا عملشان با هم متفاوت است .
در ادامه مباحث گذشته که وهابیت هر گونه مسح قبر و مالیدن صورت بر روی قبر به عنوان تبرک ، شرک و کفر است . حتی ابن تیمیه به آیاتی از قرآن برای اثبات شرک بودن تبرک ، استدلال کرده است. بنده مستندی را نشان می دهم که بزرگان اهل سنت گفتند : سند این روایت ، جید است که صحابه ، صورت خود را به خاک قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) می مالیدند .
تبرک صحابه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به خاک قبر آن حضرت
1 ) تبرک بلال بن رباح ، مؤذن پیامبر (صلی الله علیه و آله) ، به خاک قبر آن حضرت
در کتاب اسد الغابه فی معرفه الصحابه ، تألیف ابن اثیر جزری ، متوفای 603 هـ ، (که بزرگان اهل سنت و وهابیت بر این کتاب تحقیق و مقدمه زدند ) چاپ دار الکتب العلمیه بیروت ، جلد اول ، صفحه 417 می گوید :
داستان بلال بن رباح ، همان مؤذن پیامبر (صلی الله علیه و آله) ، را نقل می کند که در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله ) در سفر و حضر ، همیشه همراه پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود و ایشان اولین مؤذن پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودند . جالب است که بلال بن رباح بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای هیچ کس اذان نگفت و با حالت قهر از مدینه به شام رفتند و اصلا مشروعیت خلافت خلفای سه گانه را قبول نداشت و نتوانست آن ها را تحمل کند ، از آن جا رفت و برای آن ها حتی یک بار هم اذان نگفت .
این مطلب را بزرگان اهل سنت هم گفتند . بعضی ها مدعی شدند که اذان گفته ؛ اما هیچ مستندی وجود ندارد که نشان دهند ، بلال بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای خلفا اذان گفته باشد .
ثم إن بلالاً رأى النبي صلى الله عليه وسلّم في منامه وهو يقول : ( ما هذه الجفوة يا بلال ؟ ما آن لك أن تزورنا ؟ ) فانتبه حزيناً ، فركب إلى المدينة فأتى قبر النبي صلى الله عليه وسلّم وجعل يبكي عنده ويتمرّغ عليه …
وقتی بلال از مدینه رفت ، (طبق روایاتی که اهل سنت نقل کردند) پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) را در خواب دید که حضرت فرمود : ما هذه الجفوة يا بلال ، این چه جفایی است که در حق ما می کنی ؟ چرا خودت را از ما دور کردی ؟ چرا به شام رفتی و به دیدار ما نمی آیی ؟
این ها نشان دهنده این است که زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) بسیار لازم و ضروری است
و حتی اگر به زیارت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نرود ، موجب ناراحتی آن حضرت می شود .
آیا وقت این نشده که به زیارت ما بیایی ؟ بلال از خواب بیدار شد که بسیار ناراحت شده بود . سوار مرکبش شد و به مدینه سراغ قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد . خود را بر قبر آن حضرت انداخت و صورتش را بر قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) می مالید .
این کار بلال ، مخالف نص صریح فتوای ابن تیمیه بود که هر کس صورت خود را به خاک قبر بمالد ، مشرک است .
مجری :
اگر یک وهابی این صحنه را ببیند ، چه کاری انجام می دهد ؟
استاد یزدانی :
الان اگر کسی این کار را انجام دهد ، به حدی تازیانه می زنند که همان جا ، جان دهد . اما ایشان ، بلال بن رباح است ، از اولین کسانی که به اسلام ، ایمان آورده و تا آخر عمر بر آن پیمانی که با پیامبر (صلی الله علیه و آله) در غدیر خم بسته بود ، باقی ماند و جزء یاران امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) بود . جالب است که در ادامه روایت می گوید :
فأقبل الحسن والحسين ، فجعل يقبّلهما ويضمّهما ، فقالا له : نشتهي أن تؤذن في السحر ، فعلا سطح المسجد ، فلما قال : (الله أكبر ، الله أكبر) ارتجّت المدينة ، فلما قال : (أشهد أن لا إله إلاّ الله) زادت رَجَّتُها ، فلما قال : (أشهد أن محمداً رسول الله) خرج النسا من خدورهن ، فما رئي يوم أكبر باكياً وباكية من ذلك اليوم .
امام حسن و امام حسین (علیهم السلام ) جلو آمدند . بلال آن ها را در آغوش گرفت و آن ها را بوسید . آن دو حضرت از بلال درخواست کردند : ما خیلی دوست داریم که یک بار دیگر برای ما اذان بگویی . بلال بالای مناره رفت تا اذان بگوید ؛ اما نتوانست اذان را به آخر برساند ، وقتی به اشهد ان محمد رسول الله رسید ، زن ها از خانه های خود بیرون آمدند و به حدی گریه کردند که تا آن زمان کسی این اندازه گریه را در مدینه ندیده بودند .
ابن اثیر جزری ، اسد الغابه ، ج 1 ، چاپ دار الکتب العلمیه بیروت ، ص 603
این نشانه آن است که بلال در مدتی که حدود 2 سال ، از مدینه دور بود ، برای ابوبکر اذان نگفته بود . اگر گفته بود که تا این حد مردم تعجب نمی کردند و از خانه های خود بیرون نمی آمدند و خاطرات زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) را برای آن ها زنده کرد . خصوصا طبق نقلی که در منابع شیعه آمده ، حضرت زهرا (سلام الله علیها ) دیگر اجازه نداد ، بیش از آن اذان بگوید . حضرت زهرا (سلام الله علیها ) بسیار گریه کردند و خاطرات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای آن حضرت ، زنده شد .
اگر آن طوری که ابن تیمیه و پیروانشان گفته باشند که مالیدن صورت خاک قبر ، شرک باشد ، بلال بن رباح ، صحابی جلیل القدر پیامبر (صلی الله علیه و آله) هم باید مشرک باشد . آن هم کاری که در محضر صحابه انجام شده و صحابه هیچ عکس العملی از خود نشان نداده اند .
بقیه بزرگان اهل سنت هم این روایت را نقل کرده اند ، از جمله آقای سمهودی در کتاب خلاصه الوفاء باخبار دار المصطفی ، متوفای 922 هـ ، جلد اول ، با تحقیق محمد امین محمد محمود احمد الجکینی (عضو هیئت تدریس در دانشگاه اسلامی مدینه منوره) ، صفحه 355 می گوید :
وروى ابن عسكر بسند جيد عن أبي الدرداء رضي الله عنه قصة نزول بلال بن رباح بداريا بعد فتح عمر رضي الله عنه البيت المقدس قال ثم أن بلالا رأى النبي (ص) وهو يقول له ما هذه الجفوة يا بلال أما آن لك أن تزورني فانتبه حزينا خائفا فركب راحلته وقصد المدينة فأتى قبر رسول الله (ص) فجعل يبكي عنده ويمرخ وجهه عليه …
ابن عساکر با سند جید از ابو درداء ، قصه آمدن بلال بن رباح به مدینه را ، بعد از فتح بیت المقدس توسط خلیفه دوم ، نقل کرده است . بلال پیامبر (صلی الله علیه و آله) را در خواب دید که حضرت فرمود : ای بلال این چه جفایی است که در حق ما می کنی ؟ آیا زمان آن نرسیده که به دیدار ما بیایی ؟ بلال با حالت حزن و خوف از خواب بیدار شد و سوار مرکب به سوی مدینه آمد . نزد قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و خود را روی قبر انداخت ، گریه می کرد و صورت خود را به خاک قبر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می مالید .
سمهودی ، خلاصه الوفاء باخبار المصطفی ، ج 1 ، با تحقیق محمد امین محمد محمود احمد الجکینی ، ص 355
سند روایت هم به گفته بزرگان اهل سنت ، جید می باشد .
آقای ابن حجر هیثمی در کتاب الجوهر المنظم فی زیاره القبر الشریف النبوی المکرم ، صفحه 65 می گوید :
وجاء بسند جيد ان بلالا رضي الله عنه شد رحله من الشام الي زيارة رسول الله (ص) وفي رواية ان ذلك لرؤيته له (ص) قائلا له : ما هذه الجفوة يا بلال ؟ اما آن لك ان تزورني ! فأتي النبي (ص) وجعل يبكي و يمرغ عليه …
با سند جید نقل شده که بلال از شام به زیارت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمد و صورت خود را به قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) می مالید .
هیثمی ، ابن حجر ، الجوهر المنظم ، ص 65
علاوه بر این ها ، بزرگان دیگری از اهل سنت این داستان را نقل کرده اند که بلال بن رباح ،صحابی جلیل القدر و مؤذن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ، از دیدگاه وهابیت ، مشرک شده است .
2 ) تبرک حضرت زهرا (سلام الله علیها ) به خاک قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
باز داستان دیگری که ابن جوزی ، سمهودی و دیگران ، از زمان وفات پیامبر (صلی الله علیه و آله) و این که حضرت زهرا (سلام الله علیها ) بر سر قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله ) می آمد و خاک قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به عنوان تبرک ، می بویید :
. ثم لما دُفن قالت فاطمة : يا أنس كيف طابت أنفسكم أن تَحْثُوا على رسول الله (ص) الترابَ عن علي عليه السلام قال : لما مات رسول الله (ص) جاءتْ فاطمة عليها السلام ، فأخذت قبضة من تراب القبر ، فوضعته على عينيها ، فبكت وأنشأت تقول :
ماذا على من شَمَّ تُرْبَة أحمدٍ
أن لا يَشُمَّ مدى الزمان غَوَالَيَا
صُبَّتْ عَليَّ مصائبٌ لو أنها
صُبَّت على الأيام عُدْنَ لَيَالِيَا
عن عطاء قال : قال رسولُ الله (ص) : ( إذا أصَابَتْ أحَدَكُم مُصيْبَةٌ فلْيَذْكُرْ مُصَابَه فِيَّ ، فإنَّها مِن أعْظَمِ المَصَائِبِ ) .
زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت و از دفن پیامبر (صلی الله علیه و آله) برگشتند ، حضرت زهرا (سلام الله علیها ) به انس گفت : چطور دلتان آمده بر بدن مطهر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بریزید .
در ادامه روایتی از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام ) بيان مي كند : زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت ، صدیقه شهیده (سلام الله علیها ) آمد و مشتی از خاک رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) گرفت و بر چشمان خود می مالید . (در این جا تبرک صریح و واضح است ، چرا خاک قبر بقیه را نمی بردند . همان چیزی که وهابیت آن را شرک می دانند )
حضرت این شعر را می خواندند : هر کس خاک قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) را یک بار ببوید ، تا آخر عمر نیازی ندارد که عطر را استشمام کند . بر من امروز مصیبتی وارد شده که اگر این مصیبت بر روز ها وارد می شد ، فورا شب می شد .
ابوالفرج ابن جوزی ، الوفا باحوال المصطفی ، ج 1 ، ص 819
این شعر معروفی است از صدیقه طاهره ، حضرت زهرا (سلام الله علیها ) که به روشنی نشان می دهد که آن حضرت خاک قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) را بر چشمان خود می مالیدند .
کتاب های متعدد دیگری این روایت را نقل کرده از جمله کتاب مکه مشرفه مسجد الحرام ، تألیف ابو البقاء حنفی ، متوفای 754 هـ ، جلد اول ، صفحه 321 بیان می کند .
هم چنین در کتاب سبل الرشاد والهدی ، تألیف صالحی شامی ، جلد 12 ، ص 337 بیان شده است .
این هم مستند دوم به خاک قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) توسط صحابه بود . پس اگر حضرت زهرا (سلام الله علیها ) مشرک است ، بنده هم می خواهم مشرک باشم . اصلا بهشتی را که حضرت زهرا (سلام الله علیها ) در آن نباشد ، نمی خواهم به آن وارد شوم . هیچ مسلمانی علاقه ای ندارد ، در بهشتی که صدیقه شهیده (سلام الله علیها ) در آن نباشد ، وارد شوند .
اصلا وهابی ها وارد آن بهشت نمیشوند ؛ چون جایی که حضرت زهرا (سلام الله علیها ) در آن باشد ، وهابی در آن جایی ندارد . از دیدگاه وهابی ها ، حضرت زهرا (سلام الله علیها ) مشرک هستند ؛ چون حضرت زهرا (سلام الله علیها ) خاک قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) را بر چشمان خود می مالید و این از نگاه وهابیت ، کاملا شرک است .
مجری :
استاد یزدانی ! ما کلیپی را در خصوص زیارت قبر امام موسی بن جعفر (علیه السلام) توسط اهل سنت آماده کرده ایم . اگر شما لازم می دانید ، ابتدا مطلب علمی آن را بیان کند و سپس کلیپ را پخش خواهیم کرد .
تبرك علماي اهل سنت به قبر امام موسي الكاظم (علیه السلام)
استاد یزدانی :
قبر حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) ، باب الحوائج ، یکی از قبوری است که همیشه اهل سنت در طول تاریخ ، به زیارت آن حضرت می آمدند و خودشان را به قبر موسی بن جعفر (علیه السلام) و جواد الائمه (علیه السلام) ، در بغداد ، متبرک می کردند .
ابن سمعون از بزرگان اهل سنت در کتاب امالی خود ، مطلبی را از امام شافعی نقل می کند :
وتوفي موسى الكاظم في رجب سنة ثلاث وقيل سنة سبع وثمانين ومائة ببغداد مسموماً، وقيل إنه توفي في الحبس وكان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب .
امام موسی الکاظم (علیه السلام) در رجب سال 187 هـ مسموم شد و در بغداد از دنیا رفت و گفته شده که آن حضرت ، در حبس بوده . شافعی همیشه می گفت : (کان که بر فعل مضارع بیاید ، استمرار را می رساند) قبر موسی الکاظم (علیه السلام) نوشدارویی تجربه شده است . کسی حاجتی داشته باشد و سراغ قبر موسی بن جعفر (علیه السلام) برود ، محال است كه پاسخ نگیرد .
ابن سمعون ، امالی ، ج 1 ، ص 126
این مطلب در کتاب های دیگر هم بیان شده که همین یک مورد هم کفایت می کند که علمای اهل سنت ، به خصوص امام شافعی ، سراغ قبر موسی الکاظم (علیه السلام) می رفتند و خود را به آن متبرک می کردند .
کتاب دیگری که این روایت را نقل کرده است ، کتاب الاهابه بمن دفن فی بلاد اللیبیه من الصحابه ، تألیف احمد القطعانی ، چاپ دوم مکتبه النهاد طرابلس لیبی می گوید :
فکان الامام الشافعي يقول : قبر موسي الكاظم الترياق المجرب .
امام شافعی همیشه می گفت : قبر موسی الکاظم (علیه السلام) ، نوشدارویی تجربه شده است .
احمد قطعانی ، الاهابه ، چاپ دوم مکتبه النهاد طرابلس
در کتاب حیات حیوان الکبری ، تألیف آقای کمال الدین محمد بن موسی بن عیسی دمیری ، جلد اول ، چاپ دار الکتب العلمیه بیروت ، با تحقیق احمد حسن ، صفحه 189 بیان شده :
وکان الامام الشافعي يقول : قبر موسي الكاظم الترياق المجرب .
امام شافعی همیشه می گفت : قبر موسی الکاظم (علیه السلام) ، نوشدارویی تجربه شده است .
دمیری ، حیات حیوان الکبری ، ج 1 ، چاپ دار الکتب العلمیه بیروت ، با تحقیق احمد حسن ، ص 189
کسانی دیگری از علمای اهل سنت بودند که تصریح کردند قبر موسی الکاظم (علیه السلام) متبرک است و همیشه زیارت می کردند .
در کتاب التبصیر فی الدین و تمییز الفرقه الناجیه عن الفرق الهالکین ، تألیف ابی المظفر الاسفراینی ، چاپ عالم الکتب ، با تحقیق کمال یوسف الهوت ، صفحه 38 می گوید :
در این جا فرقه ای را به نام موسویه ، به عنوان فرقه ای از فرقه های شیعه نقل می کند که مقصود همان فرقه واقفیه است که تا امام موسی الکاظم (علیه السلام) را قبول داشتند و بعد از ایشان ، امام رضا (علیه السلام) را قبول نکردند .
ایشان می گوید : فرقه هشتم از فرقه های شیعه ، موسویه است که بعد از امام موسی بن جعفر (عليه السلام ) بر آن حضرت ، متوقف شدند و گفتند : او زنده است و هرگز نمرده و برمی گردد .
نویسنده در پاسخ به واقفه ، این مطلب را رد می کند و می گوید :
علی ان هذا القول هوس منهم ، لان مشهد موسی بن جعفر مشهور ببغداد في الجانب الغربي يزار ويتبرك به …
این سخن از روی هوای نفس است که گفته شد ؛ برای این که حرم موسی بن جعفر (علیه السلام) در غرب بغداد مشهور است و مردم او را زیارت و به ایشان تبرک می شود .
ابی المظفر الاسفراینی ، التبصیر فی الدین ، چاپ عالم الکتب ، با تحقیق کمال یوسف الهوت ، ص 38
این هم مستندی دیگر از اهل سنت که ثابت می کند اهل سنت قبر امام موسی بن جعفر (علیه السلام) را متبرک می دانستند و آن جا را به عنوان تبرک زیارت می کردند و از دیدگاه وهابیت همه آن ها ، مشرک هستند .
مجری :
کلیپی را از آقای عدنان ابراهیم ، یکی از علمای اهل سنت فلسطین ، به نقل از امام شافعی چه می گوید .
کلیپ 2 ) : دکتر عدنان ابراهیم ، یکی از علمای اهل سنت فلسطین
امام شافعی دائم می گفت ، دقت کنید ، امام شافعی دائم می گفت : قبر امام موسی الکاظم (علیه السلام) از ائمه اهل بیت (علیهم السلام) ، دارویی مجرب است .
این را امام شافعی گفته است ، قبر موسی الکاظم (علیه السلام) دارویی مجرب است .
استاد یزدانی :
یکی از جاهایی که اهل سنت ، همیشه آن را متبرک می دانستند و همیشه به زیارتش می رفتند ، می آیند و خواهند آمد ، قبر امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) است . ما بارها کلیپ های آن را در برنامه پخش کردیم . مردم شیعه که به زیارت امام رضا (علیه السلام) می روند ، با چشم خود دیدند که اهل سنت به زیارت امام رضا (علیه السلام) می آیند و خود را متبرک می کنند .
از قدیم الایام این گونه بوده . داستان ابن حبان و توسل ایشان را بارها در شبکه ولایت و در جاهای دیگر دیده اند که بنده آن را تکرار نمی کنم . ایشان می گفت : من همیشه و هر زمان که مشکلی داشتم ، نزد قبر علی بن موسی الرضا (علیه السلام) می رفتم و همیشه همه حاجت خود را می گرفتم .
ابن حبان بستي شافعي کسی نیست که دروغ بگوید و انگیزه ای برای دروغ گفتن در این زمینه ندارد .
از این گذشته ، داستان جالبی را آقای کمال الدین عمر بن احمد بن ابی جراده نقل می کند . در کتاب بغیة الطلب فی تاریخ الحلب ، تألیف کمال الدین عمر بن احمد بن ابی جراده ، جلد 7 ، با تحقیق دکتر سهیل زکار ، چاپ دار الفکر بیروت ، داستان تبرک دعبل خزاعی است . روایت طولانی را با سند های متعدد بیان می کند تا این که سند به دعبل خزاعی ، شاعر معروف می رسد و می گوید :
فأحضرني وسألني عن خبري ثم قال لي يا دعبل أنشدني مدارس آيات فقلت لا أعرفها يا امير المؤمنين فقال يا غلام أحضر أبا الحسن علي بن موسى قال فلم يكن بأسرع من أن أحضر فقال يا أبا الحسن سألت دعبلا عن مدارس آيات فذكر أنه لا يعرفها قال فالتفت إلي أبو الحسن وقال أنشدنا دعبل فأنشدت القصيدة …
فقال والله لأهيننها ثم تممتها إلى آخرها فاستحسنها وأمر لي بخمسين ألف درهم وأمر لي علي بن موسى بقريب منها فقلت له يا سيدي أريد أن تهب لي ثوبا يلي بدنك أتبرك به وأجعله كفنا فوهب لي ثوبا ….
من زمانی که شعر معروف مدارس و آیات را خواندم ( که در کتب شیعه هم با سند صحیح نقل شده که شعر بسیار بسیار شور انگیزی از دعبل خزاعی است . به خصوص بخش هایی که مربوط به امام زمان (علیه السلام) است که پیش بینی می کند و روایات را می خواند و امام رضا (علیه السلام) آن را تأیید می کند و صله زیادی به ایشان می دهد ، نه یک بار ؛ بلکه هر بار که این شعر را در مجالس مختلف خوانده ، امام رضا (علیه السلام ) هم صله داده و از او تشکر کرده است . اگر فرصت شد ، این شعر را خواهم خواند . ) مأمون دستور داد که این شعر را یک بار برای من بخوان . دعبل گفت : من اصلا چنین شعری نگفته ام ، چه کسی گفته ، من این شعر را دارم ، قبول نکردم و به او گفتند : اگر می خواهی دعبل آن شعر را بخواند ، امام رضا (علیه السلام) را واسطه کن .
کسی را به دنبال امام رضا (علیه السلام) فرستادند و ایشان در مجلسی حاضر شدند . امام رضا (علیه السلام) به دعبل دستور داد که این شعر را حتما بخوان . دعبل آن شعر را خواند که شعر بسیار زیبایی دارد ….
در ادامه دعبل می گوید : مأمون به من 50 هزار درهم صله داد که امام رضا (علیه السلام) هم چیزی شبیه آن را داد . (البته امام رضا (علیه السلام) در هر بار خواندن دعبل ، به او صله می داد ) . به امام رضا (علیه السلام) گفتم : آقای من ! از شما می خواهم که به من پیراهنی که به بدنت می چسبد ، بدهی تا آن را به عنوان کفن ، خود را به آن متبرک کنم ….
ابی جراده ، کمال الدین ، بغیه الطلب فی تاریخ حلب ، ج 7 ، با تحقیق دکتر سهیل ذکار ، چاپ دار الفکر بیروت
این داستان را ابی جراده ، نقل کرده از تبرک دعبل خزاعی ، شاعر معروف شیعی ، به حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) که در محضر همه کسانی که در آن جا حضور داشتند ، بوده و اين عالم سني مذهب نقل کرده و اصلا شرک هم از آن نمی فهمد .
اگر وهابی در آن جا بود ، حتما می گفت : ای دعبل این چه شعری بود که تو سرودی ؟ شعری که اهل بیت (علیهم السلام ) را وصف مي كند . این شعر سراسر شرک است . از این گذشته ، چرا لباس امام رضا ﴿ علیه السلام ) را به عنوان تبرك گرفتی ، همه این ها ، شرک است .
مجري :
كليپی آماده شده از مولوی عبد العزیز خالقی ، از علمای اهل سنت ، در مصاحبه اختصاصی با شبکه جهانی ولایت ، در خصوص لزوم زیارت قبر نبی مکرم اسلام ﴿صلی الله علیه و آله ﴾ ، مشهد الرضا ﴿علیه السلام ) و زیارت حضرت معصومه ﴿سلام الله علیها ﴾ در قم مقدسه ، مطالبی را بیان کرده که با هم می بینیم .
کلیپ ۳ ﴾ : تأکید بر زیارت قبور اهل بیت (علیهم السلام ) توسط مولوی عبد العزیز خالقی
مولوي خالقي : الان هر مسلمانی که به حج می رود ، به نسبت کنار قبر رسول الله (صلی الله علیه و آله) می رود ، دعا و نیایش می کند . هر مسلمانی که به مشهد می رود ؛ چون امام رضا (علیه السلام ) از اهل بیت (علیهم السلام) و خاندان رسول الله (صلی الله علیه و آله) است ، نعمت بزرگی است که خداوند بر ما ایرانی ها لطف کرده ، در مشهد امام رضا ( علیه السلام) و در قم خواهرشان (علیها السلام ) را براي ما به ودیعه گذاشته تا اگر کسی به مدینه نرفت و دسترسی نداشته باشد ، در این دو شهر بیاید و در کنار توقفی داشته باشد و برای عالم اسلام ، دعا و نیایش کند و خداوند به برکت اولیاء الله ، دعای همه را قبول می کند . علی ان اولياء الله لاخوف عليهم و لا هم يحزنون .
مجري :
اين ها سخنان يك عالم اهل سنت بود و ما تا این جا دانستیم که نظر اهل سنت در مورد قبور اهل بیت (علیهم السلام) چیست . کلیپ دیگر آماده کردیم ، سخنانی است که از شبکه تروریستی ـ وهابی کلمه به همراه سخنانی که خود دواعش در مورد قبور اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) دارند . اگر دقت کنید ، متوجه می شوید که تا چه حد معتقدات این ها به هم شباهت دارد و قطعا به این نتیجه خواهید رسید که پیاده نظام وهابیت ، دواعش هستند و رسانه های آن ها ، شبکه های وهابی فارسی زبانی که برنامه پخش می کنند .
کلیپ 4 ) :
کارشناسان وهابی :
فقط الله ، نگو یا علی ! دیگر نگو یا حسین !!! دیگر نگو یا زهرا !!!
نه نزد قبرش برو و نه از او چیزی بخواه !!!
یا ابوالفضل مدد ، یا علی مدد ، این شرک ظاهر و واضح است .
ما می گوییم کربلا را نباید زیارت کنید !!!!
اگر کسی یا ابوالفضل و یا علی را به این نیت می گوید که آن ها صدای ما را می شنوند و می توانند ما را کمک کنند ، غالب مردمی که می گویند ، به این نیت است ، شرک و کفر است و باعث خروج شخص از دایره اسلام می شود .
استاد یزدانی :
خیلی واضح و روشن است که هیچ تفاوتی بین شبکه های وهابی و داعش ، نیست . یکی اسلحه به دست می گیرد و مردم را می کشد و دیگری هم با دروغ هایی که در شبکه های خود می گویند ، مردم را تهییج می کنند که به این گروه ها بپیوندند . دقیقا همه مطالبی را که داعش می گوید ، این شبکه های وهابی هم می گویند و این ها ، همان داعشی ها هستند و باید به آن ها ، شبکه های داعشی گفته شود .
مجری :
تا این جا دیدگاه اهل سنت و شیعه مشخص شد ، دیدگاه وهابیت هم که معلوم شد . حال سؤالی که ما امشب از شما بینندگان عزیز داریم ، این است که آیا شما با این شبکه های داعشی هم نظر هستید یا با شیعیان و اهل سنت ، موافقید ؟ سؤال ساده ای است و به بحث علمی هم نیازی ندارد .
تماس بینندگان :
بیننده : آقای باقری از شیراز ـ شیعه
در مورد کلیپی که گفته بودند : اگر کسی بگوید ، علی بن ابیطالب (علیه السلام) دست خدا است ، شرک گفته ، نکاتی را بیان کنم .
هر کدام از بندگان من که مخلص باشند ، دستشان ، دست من و چشمشان ، چشم من و قلبشان هم قلب من است . این وهابی ها فکر می کنند که همه مانند خودشان است که از خداوند دور هستند . اگر این ها می گویند : شرک است ، چرا به یمن حمله کردند و داعش را به عراق فرستادند که سر مسلمان و مسیحی را ببرند و خود را دست خدا می دانند .
استاد یزدانی :
از انسان مؤمن هم پایین تر ، حجر الاسود است که این ها در کتب خود دارند که حجر الاسود ، ید الله است . در کتاب فضائل مکه ، تألیف حسن بن یسار بصری ، متوفای 110 هـ ، جلد اول ، صفحه 30 می گوید :
والحجر الأسود يد اللَّهِ تعالى في أرضه يصافح فيها من يشاء من عباده …
حجر الاسود ، دست خداوند در روی زمین است و با هر کس که بخواهد ، دست می دهد .
حسن بن یسار بصری ، فضائل مکه ، متوفای 110 هـ ، ج 1 ، ص 30
همین روایت سیوطی در جامع الاحادیث ، از ابن عباس نقل می کند :
عن ابن عبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ : (الْحَجَرُ الأَسْوَدُ يَدُ اللَّهِ تَعَالى فِي الأَرْضِ ، فَمَنْ مَسَّهُ فَإِنَّمَا يُبَايِعُ اللَّهَ).
حجر الاسود دست خداوند است . هر کس به آن دست بکشد ، با خداوند بیعت کرده است .
سیوطی ، جامع الاحادیث ، ج 20 ، ص 200
نص قرآن کریم است که می فرماید : آن هایی که در بیعت شجره ، با پیامبر (صلی الله علیه و آله) بیعت کردند :
إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا .فتح / 10
کسانی که در بیعت شجره با پیامبر (صلی الله علیه و آله) دست دادند و بیعت کردند مثل اين است كه با خود خداوند بیعت کردند .
یعنی در آن جا ، دست پیامبر (صلی الله علیه و آله) ، دست خداوند است . منظور ما هم از این که می گوییم : امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) ، ید الله است ، به همین معنا است که اميرالمؤمنین (علیه السلام) واسطه فیض است و خداوند از طریق آن حضرت به بندگان خود ، روزی می رساند .
بیننده : آقای قاسمی از زنجان ـ شیعه
واقعا انسان نمی داند که این وهابی ها با اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) ، چه مشکلی دارند ؟ جالب این است که برای اثبات حرفی که می زنند ، استدلالی ندارند . بنده با این ملازاده ، کارشناس وهابی ، شبکه کلمه تماس گرفتم و جریان جنگ جمل و اتفاقاتی که در آن جنگ افتاد ، صحبت کردم . در آخر تماس به من می گوید : شما چرا به عایشه اشکال می گیرید ، مگر در روز قیامت از شما در مورد عایشه می پرسند ؟
چون نمی توانند پاسخی بدهند ، می گویند : شما به 1400 سال قبل ، ایراد می گیرید . به نظر بنده این وهابی ها ، ضد دین و ضد اسلام هستند .
استاد یزدانی :
در این خصوص که شما به صدر اسلام چه کار دارید ، پاسخ آن خیلی واضح است . طبق نص صریح قرآن ، سوره اسراء ، آیه 71 می فرماید :
يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا . اسراء / 71
در قیامت هر کسی به امام خود خوانده می شود …
کسانی که امامشان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) است ، بیایند ، قطعا کسانی که امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را بر حق مي دانند ، آن ها باید بیایند . کسانی که طلحه و زبیر را ، امام خود می دانند ، آن ها بیایند . چطور امکان دارد که سؤال نشود؟ هم در قبر از ما سؤال می شود ، که ما بار ها آن را با سند صحیح از کتب اهل سنت و شیعه ، ثابت کردیم که از ائمه در قبر سؤال می شود .
خود علمای اهل سنت گفته اند که در قیامت و قبر ، سؤال می شود . قطعا ما باید امامان را بشناسیم و با ویژگی های آن آشنایی پیدا کنیم و از هر کسی هم نمی توانیم پیروی کنیم . از هر کس پیروی کنیم ، در قیامت با همان محشور می شویم .
بیننده : آقای مرادی از تهران ـ شیعه
مدت زیادی است که این شبکه های وهابی علیه توسل و تبرک شیعیان و همچنین علیه حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) سخن می گویند که قلب همه ما را به درد می آورد . یکی از سخنانی که زیاد می گویند : تخریب خانه کعبه توسط امام زمان (علیه السلام) یا کشتاری که در زمان ظهورشان انجام می دهند ؛ البته این ها باید خوشحال باشند ؛ چون همیشه در شبکه های خود می گویند : مسلمانان در مدفن حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) شرک انجام می دهند و باید آن جا را خراب کرد .
برادران مسلمان من ! تا چه زمان باید ما طوری کنیم که آقایان مارا فریب دهند . آن ها غافل هستند از این که کل مسلمانان با امید به خداوند ، ائمه (علیهم السلام) را به عنوان شفیع خود قرار داده اند/ چون آن ها ، آبرو دار دو جهان هستند . ما خودمان را کوچکتر از آن می دانیم که به برادرانمان راه و روش بیاموزیم ، از آن ها تقاضا داریم که اگر قرار است فکر و عقیده ای را بپذیرند ، حتما همراه با بررسی و تحقیق باشد .
بیننده : آقای احمدی از سنندج ـ اهل سنت
سؤال بنده در مورد شبکه های وهابی ، سؤالی داشتم . بدون این که قصد حمایت از این شبکه ها را داشته باشم . ما هر چه این شبکه ها را گوش می کنیم ، می بینیم که این ها خداوند ، قرآن ، پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان (علیهم السلام) را قبول دارند ، چیزی نمی گویند که بر علیه ما باشد . به نظر بنده این ها هم اهل سنت هستند .
استاد یزدانی :
شما اهل سنت را مشرک می دانند .
بیننده :
من تا به حال نشنیدم که اهل سنت را مشرک بدانند .
استاد یزدانی :
در شبکه ، کلیپ های زیادی را از کارشناسان وهابی پخش کردیم که به صراحت گفته بودند : فرقی نمی کند بین شیعه و سنی ، بین اهل سنت هم ، مشرک وجود دارد .
مجری :
شما کرد هستید . شنیدید که یکی از کارشناسان وهابی گفته بود که در کردستان ، 400 فاحشه خانه وجود دارد ؟
بیننده :
نه خیر ، بنده نشنیدم .
مجری :
ما کاری به این شبکه های وهابی نداریم ، اگر چنین سخنی را شبکه ما بگویند ، شما چه عکس العملی از خود نشان می دهید ؟
بیننده :
اصلا این سخن را قبول نمی کنم . من این حرف ها را نشنیدم ؛ اما دیدم که هم قرآن را قبول دارند و هم پیامبر (صلی الله علیه و آله) را .
مجری :
برادر عزیز ! این ها مشترکاتی است بین ما و این ها . مثلا اگر شما شبکه شیعی را ببینید که خیلی واضح و روشن به مقدسات شما اهل سنت ، توهین می کند . وقتی هم قرآن می خواند ، همان قرآن شما است ، پیامبرشان هم همان پیامبر شما است ، آیا شما سخنان این شبکه ها را می پذیرید ؟
استاد یزدانی :
برادر گرامی ! امام شافعی که از ائمه اهل سنت است را شما می شناسید؟ . ایشان هم به قبر ابو حنیفه تبرک و توسل می کرد و از او حاجت می گرفت و هم به قبر موسی بن جعفر (علیهم السلام) که در بغداد است . ایشان گفته بود که قبر موسی الکاظم التریاق المجرب ، قبر موسی بن جعفر (علیهم السلام) ، نوشدارویی تجربه شده است ، همیشه هم به قبر آن حضرت تبرک می کرد .
اما ما بارها در همین برنامه از کارشناسان و شبکه های وهابی پخش کردیم که تبرک را کفر و شرک است . یعنی امام شافعی ، کافر و مشرک است . شما که پیرو امام شافعی هستید ، مشرک می باشید.
حال شما این حرف را می پذیرید یا نمی پذیرید ؟
بیننده : محمد حسین از تهران ـ شیعه
بنده شیعه هستم ؛ اما سؤالی در خصوص توسل ، برایم مطرح شده . این که در قرآن می فرماید : ومن يتوکل علی الله فهو حسبه ، این جا می فرماید : هر کس به خداوند توکل کند ، برایش کفایت می کند.
با وجود این آیه چرا ما باید توسل کنیم ؟
مجری :
شما تفاوت توسل و توکل را می دانید ؟
بیننده :
توکل به این معنا است که به خداوند اعتماد و به او تکیه کنیم . توسل یعنی امام یا پیامبر (صلی الله علیه و آله) را واسطه بین خود و خداوند قرار دهیم .
مجری :
آیه قرآن توسل را رد کرده بود یا توکل به غیر خدا را ؟
بیننده :
توکل به غیر خدا را رد کرده بود .
مجری :
پس ارتباطی به توسل ندارد . شما می گویید : معنای آیه به این صورت است که اگر به خدا توکل کنید ، کافی است . بعد شما می گویید چرا ما باید توسل کنیم . فکر نمی کنید نتیجه گیری شما مقداری اشتباه باشد ؟
استاد یزدانی :
فقط همان آیه که در قرآن کریم نیست ، آیات دیگری هم هست از جمله آیه 64 سوره نساء که امام صادق (علیه السلام) به این آیه براي اثبات جواز توسل و استغاثه به پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه و آله) استدلال مي كند . آیات قرآن که باهم متضاد نیست .
امام صادق (علیه السلام) طبق روایت شریف کافی ، جلد 4 ،صفحه 551 با سند صد در صد صحیح نقل شده :
روایت سه سند دارد که هر سه آن ها ، کاملا صحیح است . امام صادق (علیه السلام) می فرماید : زمانی که وارد مدینه شدی ، غسل کن و این کار ها را انجام بده . به پیامبر (صلی الله علیه و آله) سلام بده و بگو :
واشهد انك رسول الله واشهد انك محمد بن عبد الله ….
در ادامه روایت امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند :
اللهم قلت : وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا . نساء / 64
خدایا خودت در قرآن فرمودی : اگر انسان به خودش ظلمی کرد و گناهی انجام داد ، نزد پیامبر بیاید و در نزد ایشان از خداوند ، طلب استغفار کند . پیامبر هم برای او طلب استغفار کند ، آن زمان است که خداوند توبه او را می پذیرد .
اگر پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای او طلب استغفار نکند ، توبه او قابل قبول نیست . در این آیه خداوند برای قبولی توبه ، شرط گذاشته است . نزد پیامبر بیاید ، طلب استغفار کند و پیامبر (صلی الله علیه و آله) هم برای او طلب استغفار کند .
اني اتيت نبيك مستغفرا تائبا من ذنوبي واني اتوجه بك الي الله ربي وربك ليغفر لي ذنوبي
امام صادق (علیه السلام) در ادامه می گوید : اگر نزد پیامبر رفتی ، این سخن را بگوييد : من نزد شما آمده ام ای رسول خدا ، تا از گناهانم طلب استغفار کنم و به وسیله شما به خداوند توجه می کنم ، خدایی که هم پرودگار من است و هم پروردگار تو است ، تا خداوند گناهانم را بپذیرد . اگر حاجتی هم داشتی ، سراغ قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) برو و حاجتت را از خداوند بخواه .
کافی ، ج 4 ، ص 551
این نص صریح قرآن است که با سند صحیح در کتاب های شیعه هم نقل شده که امام صادق (علیه السلام) برای اثبات جواز توسل و استغاثه به قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) ، به آن استدلال کرده است .
توكل هم تفاوتي با توسل ندارد . وقتی اصل خداوند است و خداوند حاجت می دهد و ائمه (علیهم السلام) به اذن الله به ما توجه می کنند و مستقل اين کار را انجام نمی دهند ، اشکالی ندارد . ما توکلمان به خداوند است ؛ اما امکان دارد از برادر ، دوست یا هر کس دیگری ، کمک بگیریم . این با توکل به خداوند ، تناقض ندارد . توکلمان به خداوند است ، در عین حال توسل هم می کنیم .
مجری :
از شما استاد یزدانی تشکر می کنیم . از شما بینندگان عزیز هم که تا این ساعت ، ما را همراهی کردید ، تشکر و سپاسگذاری داریم .
اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی مدد
خدایار و نگهدارتان .
One Comment
سید سجاد موسوی
آقا سید خواهشن اگر امکانش هست اسکن مطالبی که در برنامه نشان میدهید را در سایت بگذارید .پیشاپیش متشکرم