مصیبت اسارت نوامیس رسول خدا صلی الله علیه وآله توسط كسانی كه خود را جزء امت اسلامی میدانستند و تعدادی از آنها از صحابه نیز بودند، سختترین و دردناكترین قسمت فاجعه كربلا بوده و نكبتی است كه هرگز از پرونده آنها پاك نخواهد شد.
غمناكتر آن كه طبق ادعای بزرگان اهل سنت، نوامیس رسول خدا صلی الله علیه وآله را سربرهنه در كوچهها و بازارهای مسلمانان میچرخاندند و با همین وضعیت فجیع وارد مجلس ابن زیاد و یزید كردهاند.
ابو الفرج ابن جوزی، دانشمند پرآوازه حنبلی مذهب متوفای 597هـ در كتاب بستان الواعظین مینویسد نواميس امام حسين عليه السلام را تا دمشق سر برهنه بردند:
وسبيت حرمه وحملن مكشفات الرؤوس على الأكف بِغَيْر وطاء حَتَّى دخلن دمشق.
نوامیس امام حسین علیه السلام را سربرهنه بر مركب بیپالان سوار كردند ؛ تا وارد دمشق شدند.
ابن جوزی، بستان الواعظین وریاض السامعین، ص264
ابن حبان بستی شافعی متوفای354هـ پستی و رذالت امت به ظاهر مسلمان را این گونه ترسیم كرده است:
ثم أركب الأسارى من أهل بيت رسول الله صلى الله عليه وسلم من النساء والصبيان أقتابا يابسة مكشفات الشعور وأدخلوا دمشق كذلك.
سپس اسیران اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه وآله از زنان و كودكان را بر محملهای بیپالان و سربرهنه، سوار و وارد دمشق كردند.
ابن حبان، الثقات، ج2، ص313
سفارینی حنبلی متوفای1188هـ نیز مینویسد:
ثم أنزله وجهزه مع رءوس أصحابه وسبايا آل الحسين علی أقتاب الجمال موثقين في الحبال، والنساء مكشفات الوجوه والرءوس إلی يزيد الممقوت.
سپس سر آن حضرت را همراه با سر یارانش وارد كوفه كردند؛ در حالی اسرای خاندان امام حسین علیه السلام را بر محمل سوار كرده و با ریسمان بسته بودند. زنها را رو باز و سربرهنه برای یزیدی فرستادند كه دشمن سرسخت آنان بود.
السفارینی، البحور الزاخرة فی علوم الآخرة ، ص401
ابن حجر هیثمی شافعی متوفای974هـ در الصواعق همین مطلب را از ابن جوزی نقل كرده است:
قال ابن الجوزي وليس العجب إلا من ضرب يزيد ثنايا الحسين بالقضيب وحمل آل النبي صلى الله عليه وسلم على أقتاب الجمال أي موثقين في الحبال والنساء مكشفات الرؤوس والوجوه.
ابن جوزی گفته است: تعجبی ندارد كه یزید با چوب به دندانهای امام حسین علیه السلام بزند؛ در حالی كه او خاندان رسول خدا صلی الله علیه وآله را بر شترها سوار و با ریسمان بسته بود و در حالی كه زنها سر برهنه و روباز بودند.
ابن حجر هیثمی، الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة، ص543
شبراوی شافعی متوفای1171هـ نوشته است كه از عراق تا شام نواميس رسول خدا صلی الله عليه وآله سربرهنه بودهاند:
ومن عجائب الدهر الشنيعة، وحوادثه الفظيعة أن يحمل آل النبي علی أقتاب الجمال موثقين بالحبال، والنساء مكشفات الوجوه والرؤوس من العراق إلی أن دخلوا دمشق.
از عجائب زشت و حوادث شوم روزگار این است كه خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله را سوار بر شتر كرده و با ریسمان بستند؛ در حالی كه زنها از عراق تا دمشق سر برهنه و روباز بودند.
الشبراوی الشافعی، الإتحاف بحب الأشراف، ص179
همچنین در خطبهای كه علمای اهل سنت از حضرت زینب سلام الله علیها در شام نقل كردهاند، آمده است كه آن حضرت فرمود:
أمن العدل يا ابن الطلقاء تخديرك نساؤك وإماؤك وسوقك بنات رسول الله صلى الله عليه وسلم قد هتكت ستورهن وأصحلت صوتهن…
ای پسر طلقاء ! آیا این عادلانه است كه زنان و كنيزان خود را پشت پرده بنشانی؛ اما دختران رسول خدا صلی الله عليه وآله را به اسیری ببری و چادر از سر آنان برداری…
ابن طيفور ، بلاغات النساء، ج1، ص35
نثر الدر فی المحاضرات، ج4، ص18، اسم المؤلف: أبو سعد منصور بن الحسین الآبی الوفاة: 421هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمیة – بیروت /لبنان – 1424هـ – 2004م ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : خالد عبد الغنی محفوط
التذكرة الحمدونیة، ج6، ص263، اسم المؤلف: ابن حمدون محمد بن الحسن بن محمد بن علی الوفاة: 608هـ ، دار النشر : دار صادر – بیروت/لبنان – 1996م ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : إحسان عباس ، بكر عباس
جمهرة خطب العرب، ج2، ص137، اسم المؤلف: أحمد زكی صفوت الوفاة: بلا ، دار النشر : المكتبة العلمیة – بیروت – بلا ، الطبعة : بلا ، تحقیق : بلا
به راستی چه اتفاقاتی افتاده بود که امت اسلامی و حتی اصحاب و یاران رسول خدا صلی الله علیه وآله تنها پس از نيم قرن از وفات آن حضرت ، به جایی برسند که ناموس پیامبر خدا را سر برهنه و روباز شهر به شهر بگردانند؟
چه كسانی امت اسلامی را به این سو سوق داده بودند و آنان را این چنین پست، ظالم، بیرحم و بیدین تربیت كرده بودند؟
اللهم العن أول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلك