اگر عزاداری و سینه زنی بدعت و حرام است . چرا عایشه در رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به سر و سینه زده است : وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مع النِّسَاءِ واضرب وجهي . من بر خاستم و همراه دیگر زنان به سر و سینه زدم . ؟
مگر پیامبر (صلی الله علیه وآله) نفرمودند وکل بدعه ضلاله وکل ضلاله فی النار ، هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی در جهنم است. آیا عایشه بدعت گذار بوده ؟
برنامه : چالش ویژه ایام محرم (4)
تاریخ : 14 / 07 / 95
مجری :
السلام علي الحسين وعلي علي بن الحسين وعلي اولاد الحسين وعلي اصحاب الحسين (عليهم السلام)
عرض سلام و درود خدمت شما بینندگان عزیز دارم . مجددا ماه محرم و فرا رسیدن ایام عزاداری بر سید الشهدا (علیه السلام) و اصحاب با وفای آن حضرت را تسلیت عرض می کنم . ان شاء الله که ما را در این ایام و در مجالس عزای حسینی از دعای خیرتان فراموش نکنید .
بر برنامه ویژه ایام محرم ، تحت عنوان بعثت خون با کارشناسی استاد یزدانی عزیز در خدمت شما عزیزان هستیم .
استاد یزدانی :
بنده هم به نوبه خود خدمت حضرتعالی و هم چنین بینندگان عزیز شبکه جهانی ولایت سلام و عرض ادب دارم . امیدوارم که امروز هم برنامه ای داشته باشیم که مورد قبول حضرت سید الشهدا (علیه السلام) باشد .
مجری :
امروز قرار است که به چهره سر شناس و عالم جلیل القدر وهابیت ، آقای ملازاده بپردازیم . کلیپ های جالبی درباره ایشان است ، پاسخ های ایشان هم از همه جالب تر است که ان شاء الله تا پایان برنامه همراهی بفرمایید .
استاد یزدانی :
بنده یک بار دیگر این روایت را خدمت بینندگان عزیز نشان میدهم که چه روایتی مورد بحث ما است که اگر به این شبکه های وهابی زنگ زدند ، بدانند که چه روایتی است .
روایت در مسند امام احمد حنبل ، امام حنابله ، در جلد 18 ، صفحه 199 از عایشه نقل شده :
حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أَبِى ثنا يَعْقُوبُ قال ثنا أَبِى عَنِ بن إِسْحَاقَ قال حدثني يحيى بن عَبَّادِ بن عبد اللَّهِ بن الزُّبَيْرِ عن أبيه عَبَّادٍ قال سمعت عَائِشَةَ تَقُولُ مَاتَ رسول اللَّهِ e بين سحري وَنَحْرِى وفي دولتي لم أَظْلِمْ فيه أحد فَمِنْ سفهي وَحَدَاثَةِ سني ان رَسُولَ اللَّهِ e قُبِضَ وهو في حجري ثُمَّ وَضَعْتُ رَأْسَهُ على وِسَادَةٍ وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مع النِّسَاءِ واضرب وجهي .
وقتي رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از دنیا رفتند ، سر ایشان بر دامن من بود که از سفاهت و کم سنی من این بود که سر ایشان را روی بالشتی گذاشتم . بلند شدم و به همراه زنان به سر و صورت و سینه خود می زدم .
مسند احمد ، با تحقیق احمد الزین ، چاپ قاهره ، ج 18 ، روایت 26226 ص 199
این روایت خیلی واضح است ، محقق هم سند روایت را صحیح می داند و هیچ مشکل سندی هم ندارد و ثابت می کند یا سینه زنی جایز است و اهل سنت هم باید مثل ما سینه زنی کنند یا این که بپذیرند که همسر پیامبر (صلی الله علیه وآله) عملی را انجام داده که طبق حرف شما بدعت است ،کل بدعت ضلاله و کل ضلاله فی النار . هر کس بدعتی را انجام دهد ، جایگاهش در جهنم است . هیچ راه سومی وجود ندارد یا بپذیرند که روایت معتبر است و باید به کار صحابه عمل کنند . یا بپذیرند که ایشان بدعت گذار بوده . غیر از ایشان سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) و سایر زنان انصار و مهاجر هم بودند . پس همه این ها بدعت گذار و اهل جهنم هستند .
مجری :
این هم طرح مجدد سؤال به صورت مختصر و کوتاه بود . ان شاء الله همه شما بینندگان عزیز باید این سؤال را حفظ شده باشید و با شبکه های وهابی هم تماس گرفتید ، فقط و فقط همین سؤال را مطرح کنید که ما ان شاء الله این کلیپ ها را پخش خواهیم کرد . همان طور که در برنامه های گذشته تماما کلیپ های تماس شما عزیزان با این شبکه های وهابی را پخش کردیم .
چند کلیپ اول از تماس های غنچه های ولایت است که اولین کلیپ را با هم می بینیم .
کلیپ 1) :
بیننده : خانم پارسا از شیراز
یک سؤال از شما دارم . از نظر شما عزاداری و سینه زنی حرام است . اگر این طور است چرا عایشه در رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به سر و سینه زده است و گفته : وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مع النِّسَاءِ واضرب وجهي . من بر خاستم و همراه دیگر زنان به سر و سینه زدم .
البانی در ارواء الغلیل ، جلد 7 ، صفحه 86 می گوید : قلت و اسناده حسن . سند روایت حسن است .
آیا عایشه بدعت گذار بوده ؟ مگر پیامبر (صلی الله علیه وآله) نفرموده وکل بدعه ضلاله وکل ضلاله فی النار ، هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی در جهنم است .
ملازاده ، کارشناس وهابی :
بسیار خب ، توضیح می دهم .
حضرت عایشه خودش از این کارش پشیمان شد که کار بیهوده ای کردم . دوم این که ، دین را باید از پیامبر گرفت . دین ، قال الله و قال الرسول است . نه عایشه معصوم است ، نه علی معصوم است ،نه عمر معصوم است و نه ابوبکر معصوم است . هیچ کدام از این ها معصوم نیستند . پیامبر خدا (صلی الله علیه وسلم ) کسانی را که شعائر جاهلیت را زنده کنند ، ان یحط عمل الجاهلیه ، نوحه خوانی از اعمال جاهلیت است و لذا عایشه پشیمان شد . من الشق الصدور و ضرب الحطوط و لیس منا ، کسی که به سر و کله خود بزند و سینه خود را چاک کند ، از ما نیست . شعائر دین را باید از پیامبر گرفت .
مجری :
آقای ملازاده بودند که یکی از غنچه های ولایت با ایشان تماس گرفته بودند . استاد یزدانی عزیز ! آقای ملازاده در پاسخ به دو نکته اشاره کردند . نکته اول ، این که گفتند : خود عایشه پشیمان شد .
استاد یزدانی :
این غنچه ای که زنگ زده بود ، خانم کاجی است که از غنچه های ولایت می باشد و واقعا برای عالم جلیل القدر جهان ولایت تأسف می خورد که یک بچه با او تماس می گیرد ؛ اما جرأت نمی کند که صدای این بچه شیعه را پخش کند تا مردم بشنوند . از ترس این که این بچه شیعه اشکالی بگیرد که این وهابی نتواند جواب دهد . این برای ما پیروزی و موفقیت بزرگی است .
اما این که گفتند : عایشه پشیمان شد . ما دیروز مفصل توضیح دادیم که اگر عایشه طبق نظر آقایان ، گفته : نادان بودم و سنم کم بود ، مربوط است به آن قسمتی که می گوید : من سر پیامبر (صلی الله علیه وآله) را از دامنم بر روی زمین گذاشتم . اصلا ربطی به بحث سینه زنی ندارد .
دلیلش هم این است که سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) که کم سن و سفیه نبودند . همه عاقل و سن بالا بودند و آن ها هم سینه زدند ، فقط عایشه نبوده که بخواهد از کارش پشیمان شده باشد . پشیمانی عایشه فقط و فقط ارتباطش به این است که سر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را از دامن خودش بر زمین گذاشته . هیچ زنی این کار را انجام نمی دهد که شوهرش در دامانش جان دهد ، سرش را در دامان خود نگه می دارد . آن هم چه شوهری که اشرف مخلوقات عالم است . طبیعتا پشیمانی دارد و ایشان از این کارش پشیمان شده است نه از سینه زدن .
مجری :
البته این ادعای تکراری بود و در دو برنامه گذشته هم دیدیم که کارشناسان وهابی هم همین ادعا را بیان کرده بودند . واقعا بحث علمی ندارند و روایت هم واضح است آن چیزی که عایشه از آن اظهار ندامت می کند و می گوید : فمن سفهی وحداثت سنی ، به خاطر این است که وجود نازنین پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) را در آن حالت رها کردند نه این که سینه زنی و عزاداری کرده باشند .
اما یک پاسخ دیگر هم دادند که ما باید دین را فقط از پیامبر (صلی الله علیه واله) بگیریم و پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم گفته : نیاحه و اعمالی این چنینی از جاهلیت است .
استاد یزدانی :
ما هم همین را می گوییم ، شما دین را از پیامبر (صلی الله علیه وآله) بگیرید و بگویید که سینه زدن بدعت است . همان طور که این غنچه ولایت گفتند : کل بدعۀ ضلالۀ ، وکل ضلالۀ فی النار . هر بدعتی گمراهی است و هر کسی که این گمراهی را انجام دهد ، جایگاهش جهنم است . ما هم می خواهیم که آقای ملازاده همین را بپذیرد . همین برای ما کفایت می کند که شما بپذیرید که پیامبر (صلی الله علیه وآله) گفته : سینه زنی حرام است ، نوحه خوانی و جزع و فزع حرام است و عایشه این کار را انجام داده . این هم که بدعت است ، کل بدعۀ ضلاله وکل ضلاله فی النار .
مجری :
کلیپ دوم هم از تماس های غنچه های ولایت است که ببینیم آقای ملازاده در این باره چه پاسخی می دهند ؟
کلیپ 2 ) :
بیننده : آمنه از ایران
شما معتقد هستید که عزاداری بر میت حرام است . در صورتی که عایشه بعد از رحلت رسول الله (صلی الله علیه وآله) به سر و سینه می زنند . به نظر شما کار عایشه بدعت و حرام نیست ؟
ملازاده ، کارشناس وهابی :
ایشان که سینه نمی زدند . اصلا کسی در آن زمان سینه نمی زدند . بنده در این باره توضیح می دهم ؛ گرچه که توضیح دادم ؛ اما مثل این که شما اصرار دارید یک سؤال را صد بار بپرسید .
در مورد این که عزاداری به روش شیعه حرام است ؛ حتی در کتب شیعه هم آمده که حرام است . در وسائل الشیعه ، جلد 12 آمده : به صورت مداحان خاک بپاشید . آن مداح چه زنده باشد و چه مرده باشد. در من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق از علمای بزرگ شیعه ، جلد 4 ، صفحه 376 میگوید : پیامبر اسلام فرموده : نوحه خوانی از عمل دوران جاهلیت است . اما چرا مولویان شما قایم می شوند و بچه ها را می فرستند ؟؟
این خانم آمنه که الان زنگ زد ، در سایر کانال ها می رود و این سؤال ها را می کند . به دنبال تحقیق هم نمی رود ؛ چون هر چه استادانش بگوید ، همان را می گویند . این ها بدبخت هستند !!!!!!!!!
مجری :
این هم از آقای ملازاده است که اصلا کاری به روایت نداشت و فقط گفت : در کتب شیعه هم آمده که نیاحه و سینه زدن از اعمال جاهلیت است و مردود می باشد ؛ پس ما حق نداریم که اصلا این عمل را انجام دهیم .
استاد یزدانی :
فرض می گیریم که شیعه و سنی اجماع دارند که نوحه خوانی و مداحی و سینه زنی حرام است . کل بدعۀ ضلالۀ وکل ضلالۀ فی النار . با این وجود که وضعیت بدتر می شود . اگر تمام مسلمانان بر مسأله ای اجماع داشته باشند و باز هم همسر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بر خلاف اجماع تمام مسلمانان ، بدعتی انجام داده باشد ، کار بدتر می شود .
در مورد دو روایتی که خواندند . اول این که خاک بر صورت مداح بیاندازید ، بنده نتوانستم در آدرسی که دادند ، پیدا کنم . در بعضی از کتاب ها آمده ؛ اما سند ندارد . روایت دومی را که ایشان خواندند ، در کتاب من لایحضره الفقیه ، جلد 4 ، صفحه 376 :
النياحة من عمل الجاهلية
آیا شیخ صدوق (ره) برای این مطلب سندی بیان کرده ؟ واضح و روشن است که روایت مرسل است و روایت مرسل شیخ صدوق (ره) نه تنها برای ما ؛ بلکه برای هیچ کس حجت نیست . سندی هم برای آن نقل نکرده .
اما اگر بخواهیم در مذهب شیعه ثابت کنیم که نوحه سرایی و سینه زدن جایز است یا جایز نیست ، بنده روایتی را در منابع شیعه با سند صحیح نشان می دهم که ندبه خوانی جایز هست یا جایز نیست .
روایت در کتاب شریف کافی ، جلد 5 ، صفحه 117 آمده :
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ قَالَ لِي أَبِي يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وكَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى .
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که پدرم به من فرمود : ای جعفر ! این اندازه از اموالم را وقف کن برای کسانی که به مدت ده سال در ایام منی ، ندبه و نوحه خوانی برای من بخوانند .
کلینی ، کافی ، ج 5 ، ص 117
سند روایت کاملا معتبر است و ثابت می کند ندبه خوانی برای آن حضرات هیچ اشکالی ندارد . همان طور که مرحوم علامه مجلسی (ره) در کتاب مرعاۀ العقول همین روایت را می آورد و می گوید : روایت موثق است .
ويدل علي رجحان الندبة عليهم واقامة مأتم لهم .
این روایت بر رجحان ندبه خواندن بر آن حضرات و اقامه عزا برای آن ها دلالت می کند .
علامه مجلسی ، مرعاۀ العقول
عده ای دیگر از علمای شیعه گفتند که سند روایت صحیح است . مرحوم پدر علامه مجلسی ، مرحوم محمد باقر مجلسی (ره) می فرمایند :
روي الشيخان في الموثق كالصحيح
روایت را موثق همانند صحیح می داند .
اما تعدادی دیگر از علما مثل آقای تبریزی که از علامه خوئی (ره) در کتاب شرح العروه ، کتاب الطهاره نقل می کند :
سند روایت حسن است .
شرح العروه ، کتاب الطهاره
در کتاب تنقیح المبانی العروه ، جلد 7 ، صفحه 404 می گویند :
وفي صحيحة يونس بن يعقوب ، عن أبي عبد اللّه ( عليه السلام ) قال لي أبي : يا جعفر أوقف لي من مالي كذا وكذا لنوادب تندبني عشر سنين بمنى أيام منى .
در این جا صریح می گوید که سند روایت صحیح است .
میزرا جواد تبریزی ، تنقیح المبانی العروه ، ج 7 ، ص 404
پس روایتی که ایشان نقل کردند ، اصلا سند ندارد . از طرف دیگر ، ما روایت با سند معتبر و موثق داریم که نوحه خوانی برای اهل بیت (علیهم السلام) جایز است و هیچ اشکالی ندارد . روایت دیگری هم داریم که شیخ طوسی نقل کرده :
وقال (عليه السلام) : كل الجزع والبكاء ، مكروه سوي الجزع والبكاء علي الحسين (عليه السلام) .
هر نوع جزع و بکا مکروه است ، مگر جزع و بکا بر سید الشهدا (علیه السلام) .
شيخ طوسی ، امالی ، ص 162
سند روایت هم کاملا صحیح است و هیچ اشکالی در سند روایت نیست . البته برادران ما در قسمت پاسخ به شبهات مقاله ای با موضوع عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) برای سید الشهدا (علیه السلام) حاضر شده که روی سایت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار می دهند که که روایات معتبری از عزاداری های رسول خدا (صلی الله علیه وآله) تا امام زمان (علیه السلام) آورده اند .
مجری :
این هم در مورد دیدگاه اهل بیت (علیهم السلام ) بود ، هرچند که در ویژه برنامه بعثت خون که تقدیم حضور شما می شود ، به صورت مفصل درباره روایات و منابع شیعی بحث می شود ؛ اما ما از باب این که پاسخ آقای ملازاده داده شود ، اشاره ای داشتیم .
آقای ملازاده گفتند : چرا بچه ها را می فرستید . ما وقتی می بینیم که بزرگسال ها وصل می شوند ، ظاهرا آقای ملازاده زبان آن ها را متوجه نمی شود و هتاکی می کند . ما گفتیم کودکان بروند ، شاید زبان کودکی را متوجه شوند . ظاهرا هم جواب دادند و حداقل در این دو کلیپ هتاکی نکردند .
کلیپ بعدی هم از تماس های غنچه های ولایت است .
کلیپ 3 ) :
بیننده : زینب از ایران
بنده از شما چند سؤال داشتم که تقاضا می کنم پاسخ آن ها را بدهید . بنده خواهش می کنم که اجازه دهید سؤالم محقق شود ، بعد شما پاسخ دهید .
ملازاده ، کارشناس وهابی :
شما دیشب هم تماس گرفتید ؟
بیننده :
نخیر ، بنده اصلا تماس نگرفتم .
شما میگویید که عزاداری و سینه زنی بدعت و حرام است .
ملازاده :
ما نمی گوییم ، پیامبر گفته است .
بیننده :
پس چرا عایشه این کار را انجام داده ؟
ملازاده :
من این سؤال را همین امشب پاسخ دادم . شما را وادار می کنند که این طرف و آن طرف تماس بگیرید . یک بار جواب می دهم ، حضرت عایشه ، آن هم نه این که عزاداری شیعه را انجام دهد ، فقط مقداری با زن ها شیون و زاری کردند . بعد هم پشیمان شد که کار بچگانه و بی خردانه و بی عقلانه کرده. لیکن عمل ، عمل پیامبر است و دین را رسول خدا آورده و پیامبر از این کار نهی کرده .
مجری :
باز هم یکی دیگر از غنچه های ولایت با آقای ملازاده تماس گرفتند و همان سؤال را که ما در این برنامه طرح کرده بودیم ، پرسیدند که گفتند : جواب دادم .
استاد یزدانی ! یک مطلب دیگر هم اضافه کرد که مثل عزاداری شیعه نکردند ، فقط شیون و زاری کردند . آیا روایت مسند احمد دلالت برا این دارد که فقط شیون و زاری کردند .
استاد یزدانی :
بنده یک بار دیگر روایت مسند احمد را نشان می دهم . کتاب مسند احمد بن حنبل ، جلد 18 ، صفحه 199 :
حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أَبِى ثنا يَعْقُوبُ قال ثنا أَبِى عَنِ بن إِسْحَاقَ قال حدثني يحيى بن عَبَّادِ بن عبد اللَّهِ بن الزُّبَيْرِ عن أبيه عَبَّادٍ قال سمعت عَائِشَةَ تَقُولُ مَاتَ رسول اللَّهِ e بين سحري وَنَحْرِى وفي دولتي لم أَظْلِمْ فيه أحد فَمِنْ سفهي وَحَدَاثَةِ سني ان رَسُولَ اللَّهِ e قُبِضَ وهو في حجري ثُمَّ وَضَعْتُ رَأْسَهُ على وِسَادَةٍ وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مع النِّسَاءِ واضرب وجهي .
وقتي رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از دنیا رفتند ، سر ایشان بر دامن من بود که از سفاهت و کم سنی من این بود که سر ایشان را روی بالشتی گذاشتم . بلند شدم و به همراه زنان به سر و صورت و سینه خود می زدم .
مسند احمد ، با تحقیق احمد الزین ، چاپ قاهره ، ج 18 ، روایت 26226 ص 199
التدم یعنی به سر و صورت خود طوری بزند که دیگران صدایش را بشنوند . بنده معنای التدم را هم نشان می دهم که بینندگان عزیز معنای آن را ببینند .
کتاب لسان العرب ، یکی از بهترین لغت نامه های زبان عربی است . تألیف ابن منظور ، چاپ دار الصادر ، صفحه 539 ، کلمه لدم :
اللدم : ضرب المرأة صدرها . لدمت المرأة وجهها : ضربته .
زدن زن به سینه اش . یا زدن به صورتش .
در ادامه هم می گوید :
اللدم اللطم واضرب بشيء ثقيل يسمع وقعه والتدم النساء اذا ضربن وجوههن في المآتم .
والتدم النساء : ضربهن صدورهن ووجوههن في النياحة .
لدم یعنی لطمه زدن و زدن چیزی به صورت ، به طوری که دیگران صدایش را بشنوند . لطمه زدن زن ها هم زمانی است که در عزاداری ها به صورت خود بزنن .
التدام زن ها یعنی زن ها به صورت و سینه ها خود در هنگام نوحه خوانی می زنند .
ابن منظور ، لسان العرب ، چاپ دار الصادر ، ص 539
پس ما از این حرف ابن منظور به چند نتیجه می رسیم که عایشه به سر و صورت خود زده . دوم این که طوری زده که همه صدایش را شنیده اند . سوم این که ، نوحه خوانی کرده .
آقای ثعالبی در کتاب فقه اللغۀ وسر العربیۀ ، جلد اول ، چاپ مکتبه الخانجی قاهره ، صفحه 330 می گوید :
الضرب بالراحة على مقدم الرأس صقع وعلى القفا صفع وعلى الوجه صك وبه نطق القرآن وعلى الخد ببسط الكف لطم وبقبض الكف لكم وبكلتا اليدين لدم
انواع ضرب را بیان می کند : کسی که به پیشانی بزند : صقع میگویند . بر قفا بزند ، صفع می گویند ، بر صورت بزند ، صک می گویند . بر گونه بزند ، لکم می گویند و اگر با دو دست به سر یا صورت یا سینه بزند ، لدم می گویند .
ثعالبی ، فقه اللغۀ ، ج 1 ، چاپ مکتبه الخانجی ، ص 330
پس از این کتاب های لغت چهار مطلب را ثابت کردیم . اول این که ، عایشه هم به سر و صورت زده و هم به سینه زده . دوم این که ، در مجلس نیاحه بوده . سوم این که ، محکم به سر و صورت خود زده ، طوری که دیگران شنیدند . چهارم این که با دو دست زده است . قمت التدم ، وقتی فعل ماضی بر مضارع وارد شود ، استمرار را می رساند . یعنی این که یک بار نزده ؛ بلکه یک سره و پشت سر هم به سر و سینه و صورت خود زدند .
آیا بدعت هست یا بدعت نیست ؟ مطلب خیلی واضح و روشن است . باور کنید خیلی از شیعیان این کارها را انجام نمی دهند . آن هایی این کار را انجام می دهند که خیلی احساساتی شوند . عایشه این کار را انجام داده . اما این که صورتش خون آلود شده یا نشده ، در روایت نیامده .
مجری :
بنده فکر می کنم می توان یک اشکال اساسی به خود آقای ملازاده وارد کنیم ؛ چون ایشان گفتند : فقط شیون و زاری کردند و از این شیون و زاری هم پشیمان شدند ، چون بدعت است . اگر ما شیون و زاری را بدعت بدانیم ، اوضاع خیلی خراب می شود .
استاد یزدانی :
اگر شیون و زاری بدعت باشد ، زدن با دو دست به سر و صورت اوضاع را بدتر می کند .
مجری :
آقای ملازاده باز هم عبارت فمن سفهی را بیان کردند و سه واژه برای معنای این عبارت آوردند : عمل بچگانه ، عمل بی خردانه و عمل سفیهانه که شامل دیگر زنان هم میشود . ما بارها گفتیم که این معنا را قبول نداریم و نوعی توهین می دانیم . نکته دیگری که گفتند این بود که ما فقط عمل پیامبر (صلی الله علیه وآله) را قبول داریم .
استاد یزدانی :
ما هم فقط عمل رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را قبول داریم ؛ اما تکلیف این ها چه می شود . آیا کار این ها درست بوده ؟ اگر درست بوده ، پس کار ما هم درست است . اگر کارشان نادرست است و ما اهل جهنم هستیم ؛ پس به آن ها هم بگویید که اهل جهنم هستند . اگر می گویید که اشتباه کردند ،در مورد شیعه هم بگویید اشتباه می کنید . نه این که خود را در بین عزاداران منفجر کنید و ما را بکشید . فقط بگویید که ما اشتباه می کنیم ، ما هم در این حد از شما قبول می کنیم .
کلیپ 5 ) :
ملازاده ، کارشناس وهابی :
سلام عرض می کنم ، بفرمایید .
بیننده :
خسته نباشید ، بنده از شما سؤالی داشتم . شما می گویید عزاداری و سینه زنی حرام است . پس چرا عایشه این کار را کرد ؟
ملازاده :
من دیروز این را دو بار جواب دادم .
بیننده:
بنده برنامه شما را ندیدم . اگر امکان دارد باز هم پاسخ دهید .
ملازاده :
حضرت عایشه ، اولا این عزاداری که شیعه انجام داد را انجام نداد و فقط مقداری شیون کردند و بعد هم از کار خودش پشیمان شد و گفت : ما کار بیهوده ای کردیم . پس عایشه از کار خود پشیمان شده . شما ها هم که مولوی هایتان عایشه را فاحشه می نامند . چطور از عمل عایشه استنتاج می کنید ؟ همسر پاک پیامبر را این طور افتراء می زنید . ثانیا ، حرف پیامبر حجت است و در مقابل حرف و عمل پیامبر ، حرف و عمل هیچ کس حجت نیست . پیامبر می فرماید : نوحه خوانی ، شیون ، زاری از اعمال جاهلیت است و این ها را نفرین کرده .
مجری :
باز هم پاسخ های تکراری آقای ملازاده به یک تماس دیگر بود . گفتند : اولا ، عایشه گفته : ما کار بیهوده ای کردیم . آیا عایشه من کارم اشتباه بود که ناظر به همان رها کردن سر مبارک رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بود یا این که نه ، ما همه زنان که سینه زنی کردیم ، اشتباه بود .
استاد یزدانی :
روایت واضح بود که عایشه می گوید : فمن سفهی وحداثت سنی ، من سفیه بودم و سنم کم بود . به بقیه زن ها کاری ندارد . سن بقیه زن های رسول خدا (صلی الله علیه وآله) که کم نبود .
این جا مشخص است که آقای ملا زاده دروغ می گوید . نکته دیگر که گفتند این بود که گفت : من یک کار لغو و بیهوده انجام دادم . همین لغو و بیهوده انجام دادن هم کار بدی است . خداوند در قرآن کریم در سوره مؤمنون می فرماید :
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1) الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2) وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ .
اگر کارش ، کار لغوی بوده ؛ پس یکی از علامت های مؤمن را نداشته . این کار نادرستی است و شما این حرف ها را نمی توانید بپذیرید . در صورتی که عایشه نگفت که من کار بیهوده انجام دادم . می گوید : من کار سفیهانه انجام دادم . شما سفیه را در این جا به چه معنا می گیرید ؟ ما دیروز معنای سفیه را به صورت مفصل از کتاب های لغت نشان دادیم و باز هم نشان خواهیم داد .
مجری :
ای کاش در مورد شیعه هم بگویند شیعه هم کار بیهوده می کند . یعنی حداقل انتظار ما این است که اگر مشروعیت سینه زنی را قبول نمی کنند ، بگویند : شیعه هم کار لغوی می کند ، اشکالی ندارد ، ان شاء الله که توبه کنند . نه این که نسبت شرک و بدعت بدهند و انواع اهانت ها را بکنند ، همان طور که در تیزر برنامه بخشی از آن ها را دیدید .
اما آقای ملازاده یک توهین و اهانتی هم کرد و گفت : شیعیان که به عایشه نسبت ناروایی می دهند ، چرا در این جا به عمل عایشه استدلال می کنند .
استاد یزدانی :
اولا ، ما این نسبت ناروا را به عایشه نمی دهیم . هیچ شیعه ای در طول تاریخ چنین مطلبی را نگفته اند . حال اگر این آقایانی که در لندن این حرف را زده اند ، هیچ ارتباطی به ما ندارد . همان طور که آقای آلوسی گفته : هیچ عالم شیعه ای در هیچ کتابی از کتاب های معتبر شیعه چنین اتهامی به همسر پیامبر (صلی الله علیه وآله) نزده . این از دروغ های شما است که وقتی در مقابل منطق قوی شیعه جوابی ندارید ، مجبور هستید از این تهمت ها بزنید . مجبور هستید که احساسات اهل سنت را تحریک کنید . جوان سنی پای تلویزیون نشسته ، سؤال را بیننده پرسیده ، شما جوابی ندارید ، جز این که بگویید : شیعه عایشه را متهم به فحشا می کنید . در صورتی که این یک دروغ و تهمت است و هیچ شیعه ای این کار را انجام نداده . درست است که حرف عایشه برای ما حجت نیست ؛ اما برای شما که حجت است . شما که می گویید : خذوا نصف دینکم عن عائشۀ یا عن حمیراء ، نصف دینتان را از عایشه می گیرید . یا این که می گویید : ائمۀ الاسلام کلهم علی قبول قول الصحابی ، تمام ائمه اسلام بر قبول قول صحابی اتفاق نظر دارند . شما که عایشه را صحابی می دانید ، آیا قول او را قبول دارید یا نه ؟ باید قبول کنید . راهی غیر از این ندارید و تنها راه باقیمانده بر سر راه شما و شبکه های وهابی این است که بپذیرند که سینه زنی جایز است و رسما در شبکه خود سینه بزنند . یا در شبکه های خود رسما سینه بزنند تا ما بفهمیم که جایز است یا این که بپذیرند که این کار عایشه بدعت است وکل بدعۀ ضلالۀ وکل ضلالۀ فی النار .
مجری :
کلیپ بعدی هم از تماس شما بینندگان عزیز است که با هم می بینیم .
کلیپ 6 ) :
بیننده :
می خواستم در مورد روایت ام المؤمنین عایشه در باره سینه زنی و عزاداری بپرسم که شما گفتید : از این کار خود پشیمان شده . این پشیمانی در کجا بیان شده ؟
ملازاده ، کارشناس وهابی :
در همان روایت این مطلب را ذکر می کند ، اظهار پشیمانی کرده .
بیننده :
در روایتی که در مسند احمد آمده ، من سفهی و حداثت سنی را بیان می کند .
ملازاده ، کارشناس وهابی :
همین عبارت سفهی به چه معنا است ؟ یعنی به سفاهت عمل کرده و کار بیهوده کرده . همین کار بیهوده و سفاهت ، دلیل بر پشیمانی است .
بیننده :
عرض بنده این است که می گوید : التدم النساء ، همراه همه زن ها . همه زن ها که شامل زنان پیامبر ( صلی الله علیه وآله) و زنان صحابه بودند .
ملازاده :
بنده در این باره جواب دادم و جواب دیگری ندارم . الکی مته به خشخاش نگذارید !!!!!!!!!!!
مجری :
استاد یزدانی ! جدای از ترجمه توهین آمیز که گفت : عایشه گفته من سفاهت کردم . در ادامه هم در خصوص عمل دیگر زنان گفت : من جوابی بیشتر از این ندارم .
استاد یزدانی :
این بن بست کامل است که نتوانست خود را خارج کند . برفرض ما پذیرفتیم که طبق نظر شما سن عایشه کم بوده ، به قول شما سفیه بوده و کارش نادرست بوده . آیا دیگر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) و زنان صحابی که در آن جا حضور داشتند ، هم سفیه بودند ؟؟!!! این حرف قابل قبول است ؟!!!
وقتی به این جا رسید که جواب سایر زن ها را بدهد ، گفت : من جوابی بیشتر از این ندارم . ما به خاطر این انصاف هم تشکر می کنیم . واقعا هم جوابی ندارید .
کلیپ 7 ) :
بیننده : حمید از کرمان
در مورد عزاداری عایشه می خواستم بپرسم .
ملازاده ، کارشناس وهابی :
من چیز جدیدی در این مورد ندارم . من هر چه حرف در این باره داشتم ، گفتم . یک بحث را صد بار تکرار کردن که فایده ای ندارد .
وقتی خود حضرت عایشه ، فقه ترین صحابه ، از امهات المؤمنین و از مفتیان صحابه می گوید : من کار اشتباهی کردم . شما می خواهید از اولش اشتشهاد بکنید . این روش شما ، روش حوزوی است ، شما به دنبال تحقیق نیستید ؛ بلکه به دنبال اشکال تراشی هستید .
مجری :
آقای ملازاده ! ما و بیننده ها به دنبال اشکال تراشی نیستیم ؛ بلکه شما و امثال شما هستند که به دنبال اشکال تراشی و تکفیر وتفسیق هستید . خیلی صریح هم گفتند که من چیزی بیشتر برای گفتن ندارم .
تماس بینندگان
بیننده : آقای جعفری از بروجن ـ شیعه
بنده می خواستم در مورد خود زنی و عزاداری عایشه صحبت کنم ؛ اما قبل از آن از استاد یزدانی این سؤال را داشتم که آیا روایتی در منابع شیعه یا اهل سنت است که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در اواخر عمر و در آن وضعیت بیماری ، منزلشان شلوغ بوده . چون حتما تعدادی از یارانشان در اطراف آن حضرت بودند .
استاد یزدانی :
روایت در این باره که فقط امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) بودند . ما روایات آن ها را قبول نداریم . روایات آن ها است که سر حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) در دامن عایشه بوده . البته آن زمانی که به زور دارویی را در دهان آن حضرت می ریزند ، صحابه دیگری هم حضور داشتند ؛ اما در زمانی که روح مطهرشان به عالم ملکوت پرواز می کنند ، طبق نظر شیعه سرشان در دامان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) بوده و این که سرشان در دامن عایشه بوده ، از نظر ما باطل است .
بیننده :
اشکالی که من می خواهم به آقای ملازاده بگیریم این است که قطعا در آن زمان از صحابه اشخاص دیگری هم حضور داشتند . اگر سینه زنی و عزاداری به این حد بدعت بزرگی بوده و حکمش تکفیر است ، عایشه می گوید : من از روی سفاهت این کار را کردم ، غیر از زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) نباید زنان دیگر صحابه ، مانع این کار شوند و بگوید این کار بدعت است . قطعا اگر این کار بد بود ، در ادامه روایت می گفت که زنان اصحاب ، این ها را آرام کردند . پس مشخص است که این آقایان دروغ می گویند و هیچ راه فراری ندارند .
بیننده : حسن از ارومیه ـ شیعه
بنده دو سه سؤال داشتم . اول این که ، زمانی که مشرکین می خواستند حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) را به قتل برسانند و آن حضرت به غار رفتند ، حضرت امیر (علیه السلام) در رختخواب آن حضرت خوابیدند . در آن زمان عمر و عثمان در کجا بودند ؟
دوم این که ، سلیمان بن صرد خزاعی که توبه کردند ، آیا توبه ایشان مورد قبول خداوند قرار گرفت؟
سوم این که ، آقای عقیلی هاشمی مجری شبکه وهابی در چه سطح علمی هستند ؟
استاد یزدانی :
خلیفه دوم و سوم که هجرت کرده بودند . عثمان به حبشه هجرت کرد و عمر هم در راه مدینه بود. خلیفه اول بر خلاف دستور رسول خدا (صلی الله علیه وآله) که به همه دستور هجرت داده بود ، هجرت نکرد و وقتی پیامبر (صلی الله علیه وآله) از خانه خارج شدند ، طبق روایتی که در مسند احمد نقل شده ، به دنبال آن حضرت رفتند و در نزدیکی های غار به رسول خدا (صلی الله علیه وآله) رسید و همراه ایشان وارد غار شدند .
روایت در منابع اهل سنت با سند صحیح نقل شده . مستدرک حاکم ، جلد 3 ، صفحه 143 :
قال بن عباس وشري علي نفسه فلبس ثوب النبي e ثم نام مكانه قال بن عباس وكان المشركون يرمون رسول الله e فجاء أبو بكر رضي الله عنه وعلي نائم قال وأبو بكر يحسب أنه رسول الله e قال فقال يا نبي الله فقال له علي إن نبي الله e قد انطلق نحو بئر ميمون فأدركه قال فانطلق أبو بكر فدخل معه الغار …
وقتی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می خواست برود ، لباس خود را بر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) پوشاند و در جای خود خواباند . ابن عباس در ادامه می گوید : مشرکین فکر می کردند پیامبر (صلی الله علیه وآله) را با سنگ می زدند ، در حالی که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را می زدند . ابوبکر وارد خانه شد ، فکر می کرد که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) است . بعد متوجه شد که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) است . حضرت راه را به ابوبکر نشان داد که پیامبر (صلی الله علیه وآله) خارج شده و به طرف چاه میمون رفته . ابوبکر هم به دنبال رسول خدا (صلی الله علیه وآله) رفت تا این که نزدیکی های غار به حضرت رسید و با ایشان وارد غار شد .
حاکم نیشابوری ، المستدرک ، ج 3 ، ص 143
روایت مشخص است ، سند آن هم کاملا صحیح است . حاکم و البانی سند روایت را صحیح می داند . روایت در مسند احمد هم آمده که ایشان هم سند روایت را صحیح می داند . در سایر کتاب ها هم آمده و شکی نیست که سند روایت صحیح است .
در مورد سؤال دوم ، علمای شیعه در مدح سلیمان بن صرد مطالب زیادی نقل کردند و حتی ایشان را از مختار هم بیشتر قبول دارند . طبیعی است که کسی توبه کند ، توبه اش پذیرفته می شود . به خصوص که ایشان در توبه خود کاملا پایدار ماند و در همین راه هم توسط ابن زیاد در عین الورده به شهادت رسید .
ما حقیقت مطلب را نمی دانیم که خداوند توبه ایشان را پذیرفت یا نه ، اما ظاهر مطلب این است که ایشان توبه کرد و در این راه جان خود را از دست دادند .
در مورد سؤال سوم ، وقتی آقای ملازاده می گوید : عقیل بی عقل . ما چه بگوییم . علمیت ایشان هم ثابت شده در متواتر ضعیف ، در خواندن اسامی افراد ، در این که خدا می تواند سنگی را خلق کند که خودش نتواند بلند کند و مسائل دیگر که تکلیف ایشان را مشخص می کند .
بیننده : حمید از زاهدان ـ اهل سنت
بنده در مورد عزاداری دو سؤال داشتم . آیا خود رسول الله صلی الله علیه وسلم دستور به سالگرد عزاداری دادند یا این که خودشان این کار را انجام دادند ؟ یا خود حضرت علی دستور به سالگرد عزاداری دادند یا خودشان این کار را انجام دادند ؟
مجری :
ما در این باره توضیحات زیادی دادیم . ویژه برنامه ای که بعد از برنامه ما پخش می شود ، مخصوص دیدگاه اهل بیت (علیهم السلام) نسبت به عزاداری است و ان شاء الله در آینده نزدیک ، مقاله مفصل و کاملی روی سایت مؤسسه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) قرار خواهیم داد . برنامه ما مخصوص طرح سؤال با توجه به مبانی اهل سنت و روایات آن ها و تفاوت دیدگاه اهل سنت با وهابیت است که ما دوست داریم نظر شما را بدانیم آیا شما به عنوان یک بزرگوار اهل سنت با توجه به عمل عایشه و سایر زنان ، سینه زنی را قبول دارید یا ندارید ؟
بیننده :
خیر ، ما قبول نداریم .
مجری :
عایشه که قبول داشته ، چرا شما قبول ندارید ؟
بیننده :
حضرت عایشه از این کار خود اظهار ندامت و پشیمانی کرده و گفته : این کاری که انجام دادم ، کار اشتباهی بوده .
مجری :
فرض کنیم که عایشه از این کار پشیمان شد ، سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) را چه می گویید ؟
بیننده :
کار آن ها حجت نمی شود .
مجری :
عمل جمعی از صحابه است . شما عمل صحابه را حجت می دانید .
بیننده :
در صورتی عمل صحابه حجت است که عمل رسول الله صلی الله علیه وسلم باشد .
مجری :
علمای شما عمل صحابه را حجت می داند ، چرا شما حجت نمی دانید .
بیننده :
این جا فقط حضرت عایشه بوده .
مجری :
آن جا جمعی از زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) بودند . به نظر شما در آن لحظه نزد رسول خدا (صلی الله علیه وآله) کفار بودند ؟
بیننده :
بعد ها عایشه از این کار خود اظهار ندامت و پشیمانی کرده .
مجری :
آیا سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله ) هم اظهار پشیمانی کردند ؟ یا این عایشه فقط خودشان را می گویند : فمن سفهی وحداثت سنی .
بیننده :
خود عایشه از کارش اظهار پشیمانی می کند .
مجری :
اگر عمل همه آن ها اشتباه بود ، باید می گفت : فمن سفهنا . شما چطور می خواهید ثابت کنید که از کارشان اظهار پشیمانی و ندامت کردند .
بیننده :
حرف تمام زنان که حجت نمی شود . دو نفر یا یک نفر هم که باشد ، کفایت می کند .
استاد یزدانی :
شما می گویید : فمن سفهی و حداثت سنی ، عایشه می گوید : از سفاهت و کم سنی من این بود . آیا سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم سنشان کم بوده ؟
بیننده :
روایت در این جا در خصوص عایشه است .
استاد یزدانی :
پس سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) سنشان کم نبوده ؟ آیا سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم سفیه بودند ؟
بیننده :
در این جا عایشه خودش را می گوید .
استاد یزدانی :
ما هم همین را می گوییم که کار عایشه به خاطر کمی سن یا به قول شبکه های وهابی ، به خاطر سفاهت بوده . اما سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) نه سنشان و نه سفیه بودند .
بیننده :
حجت برای ما همان است که خود رسول الله صلی الله علیه وسلم است .
استاد یزدانی :
پس شما این را قبول دارید که عایشه از روی سفاهت انجام داده و سایر زنان از روی عقل این کار را کردند ؟
بیننده :
روایت فقط در مورد حضرت عایشه است .
استاد یزدانی :
نه در مورد همه زنان است که می گوید : وقمت التدم مع النساء ، سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم سینه زدند .
بیننده :
نه روایت فقط برای عایشه است .
استاد یزدانی :
عبارت ” مع النساء ” یعنی چه ؟
بیننده :
یعنی جمع زن ها .
استاد یزدانی :
پس سایر زن ها هم سینه زدند .
بیننده :
در این جا فقط عایشه می گوید که من کار اشتباهی کردم و رسول الله صلی الله علیه وسلم این را نفرموده .
استاد یزدانی :
در روایت می گوید : من سفیه بودم و سنم کم بود . آیا سایر زن های پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم سنشان کم بود ؟
بیننده :
نه ، در این جا حدیث از خود حضرت عایشه است .
استاد یزدانی :
شما سخن عایشه در مورد خودش را قبول کردید . آیا سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله ) هم بچه سال بودند ؟
بیننده :
در این جا ننوشته که سایر زن ها هم این کار را کردند .
استاد یزدانی :
الان خودتان گفتید که مع النساء یعنی جمع زن ها بوده .
بیننده :
در این جا حضرت عایشه می گوید : خودم بر سر و صورت زدم .
استاد یزدانی :
در این جا می گوید : من به همراه زن ها به سر و صورتم زدم . مع النساء در این روایت به چه معنا است ؟
بیننده :
حرفی حجت می شود که خود رسول الله صلی الله علیه وسلم گفته باشد .
استاد یزدانی :
اجازه بدهید مرحله اول تمام شود . شما بپذیرید که کار آن ها اشتباه بوده. بعد وارد مرحله دوم می شویم . آیا همه زن های پیامبر (صلی الله علیه وآله) همه سفیه بودند ؟
بیننده :
حضرت عایشه ، به خودشان گفته که من سفیه بودم .
استاد یزدانی :
پس خلاصه سخن شما این است که عایشه سنش کم بوده و اشتباه کرده . آیا عایشه بدعت گذار بوده یا نه ؟
بیننده :
حضرت عایشه اشتباه هم کرده باشد ، معصوم که نبوده .
استاد یزدانی :
معصوم نبوده ؛ پس بدعت گذار بوده .
بیننده :
هر کسی ممکن است کار اشتباه کند . پیامبران هم کار اشتباه می کردند .
استاد یزدانی :
پیامبر (صلی الله علیه وآله) که بدعت نمی گذارد . ممکن است پیامبر (صلی الله علیه وآله) به قول شما اشتباه کند و آیه قرآن را فراموش نماید ؛ اما بدعت که نمی گذارد . کل بدعۀ ضلالۀ و کل ضلالۀ فی النار . هر کس بدعت بگذارد ، وارد جهنم می شود .
بیننده :
در هر صورت اظهار بدعت و پشیمانی کرده .
استاد یزدانی :
فمن سفهی و حداثت سنی که پشیمانی نیست ، فقط می گوید : سنم کم بود و سفیه بودم . سایر زن های پیامبر (صلی الله علیه وآله) چطور ؟
بیننده :
می گوید : از نادانی من بوده .
استاد یزدانی :
آیا سایر زن های پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم سنشان کم بوده و نادان بودند ؟
بیننده :
در رابطه با سایر زنان نیاوردند .
استاد یزدانی :
همه زنان بودند و شما هیچ راه فراری از این روایت ندارید . خیلی واضح و روشن است که فقط عایشه می گوید : من سنم کم بود و من سفیه بودم . سایر زنان سفیه نبودند .
بیننده :
بعدا حضرت علی سالگرد عزاداری گرفتند ؟
استاد یزدانی :
شما فعلا بحث را عوض نکنید . شما پذیرفتید که عایشه در زمان رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله) سنش کم بوده و سفیه بوده . روایاتی که از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نقل کرده را می پذیرید ؟
بیننده :
بله
استاد یزدانی :
وقتی می پذیرید که سنش کم بوده و در زمان رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) سفیه بوده ، چطور روایاتش را می پذیرید ؟
بیننده :
نه ، سفیه و نادان نبودند .
استاد یزدانی :
خودتان گفتید که از روی نادانی این کار را انجام داده . در این صورت روایاتی که تا قبل از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را نقل کرده ، چه می کنید ؟
بیننده :
نادانی یعنی این که نمی دانستم که اشتباه است و نباید ما هم آن را انجام دهیم .
استاد یزدانی :
ما هم همین را می گوییم . کمترین مطلب روایت این است که سن عایشه در آن زمان کم بوده . پس همه روایاتی که تا آن زمان نقل کرده ، نابود می شود . از کجا معلوم است که روایات نقل شده از ایشان از روی نادانی نباشد .
بیننده :
شما می گویید ما به این روایت استناد میکنیم و به سر و سینه می زنیم . باید قبول کنیم که این کار اشتباه بوده .
استاد یزدانی :
ما باید بپذیریم که این کار ، کار سفیهانه ای بوده . سایر روایاتی که از عایشه نقل می کنید ، چه می شود ؟
بیننده :
خود عایشه می گوید : کار اشتباهی کرده .
استاد یزدانی :
اگر شما قبول کنید که وقتی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از دنیا رفتند ، به قول شما عایشه سنش کم بوده و سفیه بوده . ما که اصلا این روایت را قبول نداریم . پس همه روایاتی که از پیامبر (صلی الله علیه وآله) نقل کرده هم سفیهانه می شود .
بیننده :
شما این روایت را قبول دارید یا ندارید ؟
استاد یزدانی :
ما که این روایت را قبول نداریم . شما قبول دارید .
بیننده :
پس شما سالگرد عزاداری را به کجا استناد می کنید ؟
استاد یزدانی :
بنده در همین برنامه از امام صادق (علیه السلام) نشان دادم .
بیننده :
روایت از خود رسول الله صلی الله علیه وسلم نشان دهید .
مجری :
از نظر شیعه فرقی نمی کند . حدیثی حدیث ابی و حدیث ابی حدیث جدی ، حدیث امام صادق (علیه السلام) با حدیث رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرقی ندارد و ما این مبنا را قبول داریم . ما در این زمینه اخبار قطعی داریم . اما شما در مورد سینه زنی عایشه بفرمایید که زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) درست عمل کردند یا اشتباه عمل کردند ؟ یا این که طبق تفسیر شما همه آن زنان سفیه بوده ؟
بیننده :
خود عایشه میگوید : من که بر سر و صورت زدم ، کار اشتباهی کردم .
استاد یزدانی :
برادر عزیز ! فرض کنید که روز قیامت شده . عایشه می آید و می گوید : همه روایاتی را که از پیامبر (صلی الله علیه وآله) شنیدم از روی سفاهت و نادانی بوده ، شما چه جوابی می دهید ؟
بیننده :
ما از قیامت خبر نداریم .
استاد یزدانی :
قیامت معلوم است ، راه هم مشخص است . وقتی روایت از روی سفاهت باشد ، همه روایاتش هم از روی سفاهت است . اگر ما بپذیریم که حرف عایشه در این جا برای شما حجت نیست ، این یک روی سکه است و سخن رسول خدا (صلی الله علیه وآله) حجت است .
بیننده :
ما از همین روایت استناد می کنیم که سینه زنی کار اشتباهی است . شما که اصلا این روایت را قبول ندارید .
استاد یزدانی :
ما روایات خود را ابتدای برنامه خواندم . در برنامه بعدی هم تمام روایات شیعه را می خوانند که گریه ، سینه زنی ، عزاداری از نظر شیعه جایز است و امام (علیه السلام) دستور به این کار می دهد .
فرض کنیم که روایت برای شما حجت نیست . آیا این کاری که عایشه کرده ، بدعت هست یا نیست ؟
بیننده :
خودش می گوید : این کار هر چه که باشد ، من اشتباه کردم .
استاد یزدانی :
پس کل بدعۀ ضلالۀ و کل ضلالۀ فی النار .
بیننده :
این جا اظهار پشیمانی کرده .
مجری :
شما پشیمانی سایر زنان را چطور اثبات می کنید ؟
بیننده :
روایت در مورد حضرت عایشه است .
استاد یزدانی :
در روایت است که عایشه به همراه سایر زنان این کار را کردند . وقمت التدم مع النساء واضرب وجهی ، کارگردان ما این قسمت را صد بار نشان داد ؛ اما مثل شما همان میخ فولادی در سنگ است که هر چه ما بگوییم ، شما حرف خود را می زنید .
مجری :
ایشان قصد پاسخ دادن ندارند . ان شاء الله در مورد این روایت تحقیق و تأمل بیشتری کنند و تعصب را کنار بگذارید . این طور خوب نیست که ما به خاطر دفاع از شخصیتی که هر چقدر هم بزرگ می دانیم ، شأن رسول الله (صلی الله علیه وآله) را پایین بیاوریم و بگوییم آن حضرت هم اشتباه می کرد . این نوع مقایسه واقعا غلط است .
بیننده : حسین از بندر عباس ـ شیعه
بنده به برادران اهل سنت می گویم که عزاداری ما بر امام حسین (علیه السلام) فقط این نیست که ما بر سر و صورت بزنیم یا به قول شما جزع و فزغ کنیم . عزاداری ما بر امام حسین (علیه السلام ) به خاطر از راه بی راه شدن مسلمانان بود از راهی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) آورده بود ، از راهی که خداوند به پیامبرش وحی کرده بود . وقتی ما از این راه ، بی راه شدیم ، عزا هم دارد و باید هر سال ، سالروز از راه به بی راه رفتن مسلمانان را عزا بگیریم تا ان شاء الله از بی راه به راه بیایند و بفهمند که کدام راه حق است و کدام راه ناحق .
بیننده : آقای قلی زاده از تهران ـ شیعه
واقعا از شنیدن بعضی حرف ها قلب انسان به درد می آید . این ها از کسانی دفاع می کنند که اصلا نهضت امام حسین (علیه السلام) را قبول ندارند ، چه برسد به این که بعد از نهضت به گریه و عزاداری . خلیفه ای که این ها از او دفاع می کنند ، چه کسی است ؟ خلیفه ای که فقط سه سال حکومت کرد. در سال اول ، امام حسین (علیه السلام) را به شهادت رساند . سال دوم ، در مدینه آن کشتار را انجام داد . سال سوم ، کعبه را آتش زد و با خاک یکسان کرد . بعد می گویند : امام حسین (علیه السلام) بر علیه خلیفه قیام کرد ، خلیفه ای که شاید یک سوم از مسلمان ها هم او را قبول نداشتند و فقط همین وهابی ها قبول دارند . در صورتی که وقتی حضرت امیر (علیه السلام) به حکومت رسید ، همه ایشان را قبول داشتند. چطور وقتی عایشه بر علیه حضرت علی (علیه السلام) جنگید را شورش علیه خلیفه نمی دانند و آن را توجیه می کند .
ما بر کسی عزاداری می کنیم که نواده پیامبر (صلی الله علیه وآله) بودند و روایات زیادی در مورد محبتی که حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) نسبت به ایشان داشتند . واقعا نمی دانم چرا در مقابل یک سخن واضح مقاومت می کنند . به جای مقاومت مقداری تأمل کنید . این ها اصلا عقل و منطق ندارند .
استاد یزدانی :
مشخص است که چرا از یزید دفاع میکنند . اگر بگویند که یزید بد بود ، باید بگویند این شخص را چه کسی بر سر کار آورد ؟ معاویه ، اگر معاویه بد بود که تمام مذهب این ها که بر اساس عدالت صحابه بنیانگذاری شده ، از هم می پاشد . اگر ثابت شود یک نفر صحابی اهل جهنم است ، کل مذهب این ها از بین می رود . همان طور که بسیاری از علمای این ها از جمله ابن تیمیه ، ابن کثیر ، ابن عربی گفته اند . ما در این باره در سال های گذشته بحث کردیم که چقدر علمای این ها از یزید دفاع کردند و دلیلش را هم گفتند . خدمتی هم در ابتدای این برنامه گفت : آن قدر که شما فکر می کنید ، یزید انسان بدی نبود و این که شراب می خورده یا زنا می کرده ، همه دروغ است .
بیننده : آقای خدایی از شاهین دژ ـ شیعه
آقای ملازاده می گوید : عزاداری و سینه زنی شرک است . ما در کردستان با اهل سنت زندگی می کنیم . خدا می داند که وقتی در این جا کسی از دنیا می رود ، این ها صورت خود را خراش می زنند . اگر بدعت و گناه است چرا این ها این کار را می کنند ؟ اما برای امام حسین (علیه السلام) با این بزرگی و عظمت ما نباید عزاداری و سینه زنی کنیم . اگر کاری شرک باشد ، از نظر ما هم شرک است . عزاداری ما برای آن ها چه مشکلی دارد که این همه می سوزند و ناراحت می شوند . در عزاداری های ما اهل سنت زیادی هستند که شرکت می کنند و با هم هیچ مشکلی نداریم . این وهابیت هستند که با عزاداری ما مشکل دارند .
بیننده : محمد از خوزستان ـ شیعه
بنده از شما و استاد یزدانی یک انتقاد داشتم . بعضی از بیننده ها مخصوصا بیننده های اهل سنت ، در همان ابتدای تماس مشخص می شوند که اطلاعات و آگاهی کمی نسبت به مسائل دینی و اتفاقات تاریخی و مذهبی دارند . مثل همین بیننده ای که حدود 12 دقیقه با او صحبت کردید و واقعا برای ما مثل سوهانی بود . شخصی که لجاجت می کند و نمی خواهد بپذیرد ، فکر نمی کنم ادامه دادن با این افراد خوب باشد . به نظر بنده شأن شبکه پایین می آید . چون شبکه ولایت سد محکمی در مقابل شبکه های وهابی است . ما هم دوست نداریم وقت شبکه و وقت کارشناسان عزیز را بگیرند . واقعا از این که انتقاد کردم عذر خواهی میکنم .
استاد یزدانی :
برادر عزیز ! انتقاد شما وارد است و بنده از همه بینندگان عزیز عذر خواهی می کنم . خودم متوجه نبودم و فقط می خواستم که هر حرفی دارند را بیان کنند . ان شاء الله سعی می کنیم با کسانی که لجاجت می کنند ، بحث نکنیم .
بیننده :
علمای این ها اصلا تماس نمی گیرند .
مجری :
بسیاری از این بزرگواران از مولوی های این ها هستند . البته این را هم باید در نظر بگیریم که همین تماس ها برای بسیاری از کسانی که در بین اهل سنت هستند و متمایل به سلفی گری هستند ، باعث تلنگر می شود . مشخص بود که اگر ما تا صبح هم با ایشان بحث می کردیم ، باز هم قبول نمی کردم .
پس هر بیننده منصف چه شیعه و چه سنی ، کسی که تفکرات سلفی گری دارد با خود فکر کند که چرا این شبکه های وهابی پاسخی ندادند .