وهابیون میگویند عزاداری و سینه زنی بدعت و حرام است اگر این طور است ، چرا عایشه در رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به سر و سینه زد و عزاداری کرد؟؟
برنامه : چالش ویژه ایام محرم (2)
تاریخ : 13 / 07 / 95
مجری :
السلام علي الحسين وعلي علي بن الحسين وعلي اولاد الحسين وعلي اصحاب الحسين (عليهم السلام )
عرض سلام و درود خدمت شما بینندگان عزیز دارم . مجددا ماه محرم و فرا رسیدن ایام عزاداری بر سید الشهدا (علیه السلام) و اصحاب با وفای آن حضرت را تسلیت عرض می کنم . ان شاء الله که ما را در این ایام و در مجالس عزای حسینی از دعای خیرتان فراموش نکنید .
بر برنامه ویژه ایام محرم ، تحت عنوان بعثت خون با کارشناسی استاد یزدانی عزیز در خدمت شما عزیزان هستیم .
استاد یزدانی :
بنده هم به نوبه خود خدمت حضرتعالی و هم چنین بینندگان عزیز شبکه جهانی ولایت سلام و عرض ادب دارم . امیدوارم که امروز هم برنامه ای داشته باشیم که مورد قبول حضرت سید الشهدا (علیه السلام) باشد .
مجری :
امروز ما هم کلیپ های مهمی داریم و هم استاد یزدانی عزیز مطلب بسیار مهمی را به آن اشاره خواهند داشت . قبل از این که کلیپ اول را ببینیم ، از استاد یزدانی تقاضا دارم که هم سؤال برنامه را مطرح کرده و هم اگر مطلب جدیدی است ، بیان کنید .
استاد یزدانی :
سؤالی که ما از شبکه های وهابی می پرسیم و دوستان عزیزمان هم پرسیدند ، روایتی است که احمد بن حنبل ، امام حنابله و رئیس یکی از مذاهب اهل سنت در مسند خود ، جلد 18 ، چاپ قاهره ، با تحقیق احمد الزین ، صفحه 199 نقل کرده :
حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أَبِى ثنا يَعْقُوبُ قال ثنا أَبِى عَنِ بن إِسْحَاقَ قال حدثني يحيى بن عَبَّادِ بن عبد اللَّهِ بن الزُّبَيْرِ عن أبيه عَبَّادٍ قال سمعت عَائِشَةَ تَقُولُ مَاتَ رسول اللَّهِ e بين سحري وَنَحْرِى وفي دولتي لم أَظْلِمْ فيه أحد فَمِنْ سفهي وَحَدَاثَةِ سني ان رَسُولَ اللَّهِ e قُبِضَ وهو في حجري ثُمَّ وَضَعْتُ رَأْسَهُ على وِسَادَةٍ وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مع النِّسَاءِ واضرب وجهي .
وقتي رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از دنیا رفتند ، سر ایشان را روی بالشتی گذاشتم . بلند شدم و به همراه زنان به سر و صورت و سینه خود می زدم .
مسند احمد ، با تحقیق احمد الزین ، چاپ قاهره ، ج 18 ، روایت 26226 ص 199
اگر عزاداری بدعت است و به قول این کارشناس وهابی ، عزاداری بزرگترین شرک و همان شرابخواری است ، شما این روایت را چگونه توجیه می کنید . آیا عایشه طبق نظر شما بدعت گذار بوده ؟ آیا نعوذ بالله این کاری که انجام داده ، همان شرابخواری بوده یا هر حرفی که شما علیه عزاداری می زنید ، می توان آن ها را در این جا تطبیق داد .
ما گفتیم : این روایت با سند صحیح نقل شده ، همان طور که محقق کتاب هم میگوید : اسناده صحیح ، سند روایت صحیح است . بینندگان عزیز این روایت را از شبکه های وهابی بپرسید ، ما حتما کلیپ های شما را پخش خواهیم کرد . این شبکه ها باید حتما به زمین بخوردند ، همان طور که بعضی از آن ها به زمین خوردند .
مجری :
شما این سؤال را از شبکه های وهابی بپرسید و همان طرحی که ما در ایام غدیر داشتیم و اجرا کردیم که نتیجه آن عجز وهابی ها بود و حتی بعضی از آن ها اعتراف کرده و پذیرفتند . شما عزیزان هم این روال را ادامه دهید و ما ان شاء الله تک تک کلیپ ها را پخش خواهیم کرد ، همان طور که در ایام غدیر پخش کردیم .
کلیپ اول هم تماس یکی از بینندگان عزیز با یکی از کارشناسان وهابی است . ببینیم که جواب ایشان چه بوده .
کلیپ 1 ) :
بیننده :
شما بزرگوار فرمودید که این بحثی که جناب ام المؤمنین عایشه در عزاداری که کردند ، گفتند که این کار از سفاهت من بوده و اشتباه کردم و توبه نمودم . بنده در این مورد دو نکته را خدمت شما بیان می کنم . اول این که ، توبه عایشه در کجا آمده ؟ دوم این که ….
کیانی ، کارشناس وهابی :
نتیجه ای که شما می خواهید بگیرید که نفرمودند : من توبه کردم ، چیست ؟
بیننده :
اجازه دهید صحبت بنده تکمیل شود .
کارشناس وهابی :
این مطلب هم در رابطه با سؤال شما است . قبل از این که سراغ سؤال بعدی بروید ، نتیجه ای که می توان از این صحبت شما گرفت که گفتید : چه دلیلی وجود دارد که ام المؤمنین عایشه فرموده باشند : من توبه کردم . چه خواهد بود ؟
بیننده :
نتیجه این است که شما مطلبی را به روایت عایشه نسبت می دهید که اصلا در هیچ جا بیان نشده که عایشه از این کار خود توبه کرده باشد . این برداشت من است .
کارشناس وهابی :
توضیح میدهم که این برداشت شما اشتباه است . اگر ایشان توبه نکرده باشند ، باز نتیجه چه می شود ؟
بیننده :
نتیجه این می شود که وقتی ام المؤمنین عایشه می گوید : این از سفاهت من بوده ، منظورش این نیست که من اشتباه کردم که سینه زدم ؛ بلکه منظورش این بوده که اشتباه کردم سر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را روی زمین گذاشتم . شما اگر به متن روایت دقت کنید ، ایشان می گوید : فَمِنْ سفهي وَحَدَاثَةِ سني ان رَسُولَ اللَّهِ e قُبِضَ وهو في حجري ثُمَّ وَضَعْتُ رَأْسَهُ على وِسَادَةٍ وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مع النِّسَاءِ واضرب وجهي . می گوید : از سفاهت من این است که سر آن حضرت را روز زمین گذاشتم .
کارشناس وهابی :
آقای احمد ! اگر شما با زبان و ادبیات عرب آشنا باشید که حق دارید آشنا نباشید ، اجازه دهید صریح بگویم ، چون نمی خواهید روایت را بفهمید و چون نمی خواهید در گمراهی رویکرد اعتقادی و عملکردی امثال شما را می گویم نه شخص شما را ، که با عزاداری راهی غیر از راه درست مؤمنان را در پیش گرفتید ، مصر هستید بر این که معنای کلمات ام المؤمنین عایشه را به گونه ای تحریف کنید . در عین حال باز هم هیچ چیزی دست شما را نمی گیرد ؛ حتی اگر آن چه که شما می گوید که عایشه از آن اظهار ندامت کردند ، باز هم دلیل آن چه که به نام اهل بیت در این محرم انجام می دهید و انجام می دهند ، چیست و کجا است ؟ بهترین حالت برای آن چه شما می توانید ثابت کنید ، این است که عمل نادرست خود را در مورد عزاداری از عملکرد کسی ثابت کنید که در باره او اعتقاد درست و مناسبی ندارید و مرجعی دینی و پیشوایی مذهبی برای شما شمرده نمی شود . لذا باز هم شما با اهل بیت با همان معنا و مفهومی که می گویید ، فاصله دارید که من بنابر تأکید و اصرار شما حتما این روایت را بررسی می کنم و به اتفاق بینندگان عزیز کلمه به کلمه و جمله به جمله مادر بزرگوارمان ، عایشه ، را بررسی خواهیم کرد .
همین روایتی که امروز دروغ پردازان در بنگاه دروغ پراکنی خود به نام دفاع از اهل بیت و به نام ولایت در بوق و کرنا کرده اند ، روایتی است که بنابر مصلحت و بنابر شرایط زمانی و نوع دروغی که می خواهند به شما و امثال شما بگویند ، قطع و برید می کنند و بخشی از آن را می آورند . جایی که لازم باشد از این روایت ، این طور برداشت بکنند و این طور معنا کنند که در کتاب های اهل سنت آن طور که شما ادعا کردید که متأسفانه به عایشه اهانت شده ، آن قسمتی را می آوردند که مادر مؤمنان فرمودند : فمن سفهی وحداثت سنی ….
آن جایی که می خواهند به نفع خودشان بر اساس رفتارهای ضد انسانی خودشان و برخلاف شرافت و کرامت انسانی ، استدلال بکنند به این که عزاداری به خود زدن و خودزنی درست است ، آن قسمتی را می آورند که ام المؤمنین عایشه فرمودند : واضرب وجهی و بنابر مصلحت و تقیه ای که نه دهم آن همان دین و آیین عبد الله بن سباء است ، به صورت گزینشی و منتخب ، با انتخاب مقطع و بخش خاصی از یک روایت ، به دنبال این هستند که آن دروغ ها و تزویرهای همیشگی خود را ثابت کنند .
مجری :
این کلیپ اول بود که بیننده عزیزی تماس گرفته بودند و همین روایت را خواندند و بعد از این خطبه بسیار بسیار طولانی که ما بسیاری از قسمت های آن را خلاصه کردیم . قسمت هایی که هیچ ارتباطی به مبحث ما نداشت را حذف کردیم ؛ هر چند که همین مطالب هم اکثرا ارتباطی به خود روایت نداشت . اما ما پخش کردیم که دیگر بهانه ای نداشته باشند که شما بریده اید .
این جواب آقای کیانی بود که در کلیپ های دیگر هم خواهید دید که آیا جواب های دیگری هم داشته یا خیر .
اما استاد یزدانی عزیز ! محور های اصلی حرف های ایشان که بیشتر به روایت مرتبط بود ، می توان گفت که این ها بود . یکی این که ، به بیننده گفت : شما معنای روایت را نفهمیده اید و باز هم به همان عبارتی استناد کردیم که ما آن را اهانت می دانیم ، فمن سفهی و حداثت سنی . این روایت را آوردند و گفتند شما معنای این عبارت و معنای روایت را نفهمیده اید . عمل عایشه هم برای شما حجت نیست . یعنی تکرار ادعاهایی که روز گذشته هم به آن پاسخ دادیم . در نهایت هم گفتند : شما روایت را می برید و قطعه قطعه می کنید و بخشی از آن را می خوانید و بخشی دیگر را نمی خوانید .
استاد یزدانی :
ما که روایت را کامل می خوانیم . البته در آن قسمت که گفتند : شما اهانت می کنید . ما اصلا آن قسمت را نمی خواهیم بخوانیم و می خواهیم که آن قسمت از کتاب شما حذف شود . چون ما یقین داریم که آن قسمت دروغ است و شما اضافه کردید تا ثابت کنید که همسر پیامبر (صلی الله علیه وآله) وقتی سنیه زده ، نعوذ بالله ، سفیه بوده . ما اصلا نمی خواهیم آن قسمت باشد . شما اصرار دارید که آن را بخوانید و تکرار می کنید که عزاداری درست نیست ؛ چون عایشه سنش کم بوده و سفیه و نادان بوده !!
ما اصلا آن قسمت را اهانت می دانیم و می خواهیم که آن قسمت از روایت حذف شود . اما این که گفتند : کار عایشه حجت نیست ، ما دیروز هم جواب دادیم که این برای ما هم حجت نیست . اصلا فرض کنیم برای شما حجت نیست ، در صورتی که ثابت کردیم عمل صحابه برای همه اهل سنت ، حجت است. ابن قیم هم گفته بود : وائمۀ الاسلام علی قبول قول الصحابی ، تمام ائمه اسلام بر قبول قول صحابی اجماع دارند .
پس برای شما حجت است . فرض کنیم که قول صحابی حجت نباشد ، این روایت همحجت نیست. عایشه در این جا چه کار کرده ؟ همان کاری را می کند که شیعیان کردند ، سینه زدند . آیا سینه زنی جایز است یا نیست ؟ اگر جایز است ، پس برای ما هم جایز است . اگر جایز نیست و اهل بدعت و بدعت گذار و اهل جهنم است ، باید بپذیرید که عایشه همسر پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم اهل جهنم و بدعت گذار است . در آن صورت سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم اهل جهنم هستند ؛ چون ما در روایت از منابع اهل سنت نشان دادیم که سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم سینه زدند . آیا آن ها هم سنشان کم بوده ؟ آیا آن ها هم نعوذ بالله ، بدعت گذار بودند ؟ آیا آن ها هم نفهمیدند و سفیه و نادان بودند . این ها همه توهین و جسارت هست . این حرف ها را نزنید .
بهترین راه این است که بپذیرید عزاداری و سینه زنی و به سر و صورت زدن برای میت هیچ اشکالی ندارد و یک امر مباح و جایز و عقلانی است . همه عقلا در این زمان احساساتی می شوند و این کار کاملا انسانی و مطابق با فطرت انسان است . اگر این را نپذیرید ، باید بگویید که نعوذ بالله عایشه سفیه بوده که این کار را انجام داده ؛ البته طبق نظر شما که ما قبول نداریم . یا باید بگویید که زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) همگی سفیه بودند یا بپذیرید که این ها اهل بدعت بودند که در صورت جایگاه بدعت گذار جهنم است .
مجری :
این هم توضیحات استاد یزدانی بود که ثابت شد این روایت نه تنها قول و فعل عایشه است ؛ بلکه جمعی از زنان صحابه و همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله) بوده . این عمل هم در محضر همه صحابه بودند که هیچ کس هم آن را انکار نکرده . اگر قرار بر اعتراض بوده ، صحابه اولی بر این کار بودند . نه امثال آقای ترشابی و کیانی و آن هایی که بیشتر مدافع یزید و گروه های تروریستی هستند .
کلیپ بعدی باز هم تماس دیگری از بینندگان عزیز با این شبکه تروریستی ـ وهابی است که با هم می بینیم .
کلیپ 3 ) :
بیننده :
آقای کیانی ! مطالبی که شما فرمودید ، در آن تناقض وجود دارد . مسأله ای که شما به ام المؤمنین عایشه نسبت می دهید ….
کیانی ، کارشناس وهابی :
آن قضیه بسته شد و قرار است که توضیح دهم . به شما هم اجازه نمی دهم که در این جا شبهه افکنی کنید .
نمی توانند طبیعت زنبور عسل را داشته باشند که روی شهد گل ها می نشیند . طبیعت موجوداتی مثل زنبور عسل را به خود می گیرند ؛ البته با یک شگرد خاص و با یک نوع کلک زدن به خود و دیگران ، یک کلک بی اثر ، با رفرنس فریبی و با قطع و برید . وقتی در رابطه با آیات قرآن کریم ، رویکرد این ها مثل یهود است که زبان خود را می پیچانند تا کلماتی را به خداوند نسبت دهند که کلام الله نیست و بعد می گویند : از جانب الله است . در رابطه با روایات اهل سنت دیگر بماند !!
وقتی آیات قرآن را قطع و برید می کنند ، در رابطه با روایات که بماند . گذشته از این که ، صرفا این طور نیست که فقط به روایات ضعیف رو بیاورند ، نه ، همین روایتی که مثلا ذکر می کنند ، روایتی حسن است . اما در عین حال جزء احادیث صحیح شمرده می شود ، می خواهند با حنای بی رنگ خود ، معنایی برای شما بینندگان عزیز و گرامی ترسیم کنند که با یک نگاه به روایت می توان به این کلک زدن آن ها پی برد .
مجری :
این هم پاسخ به بیننده دوم بود . اگر شما مطلب علمی در این کلیپ دیدید ، ما هم دیدیم . فقط تکرار کردند که شما کلک می زنید ، قطع و برید می کنید ، مثل یهود زبان در دهان می چرخانید ، آیات قرآن را همان طور که یهود تحریف کردند ، تحریف می کنید . چه برسد به روایاتی که در کتب اهل سنت هست که همه را می برید و تحریف می کنید . یک اعتراف هم کردند که گفتند : سند روایت صحیح است ؛ البته ما نیازی به آن نداریم .
استاد یزدانی :
وقتی روایت صحیح باشد ،شهد شیرین است و ما باید زنبور عسل باشیم که روی شهد گل های می نشیند . اما این شما هستید که خود را شبیه حشراتی می کنید که شبیه زنبور عسل است ؛ اما جای دیگری می نشیند . حرف خوبی زدند ، سند روایت صحیح است . اصلا کل روایت را قبول کنید ، ما که با آن مشکل نداریم . هم بپذیرید که سینه زده و هم بپذیرید که سفیه بوده ، هم بپذیرید که نعوذ بالله همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله) سفیه بودند که سینه زدند . همه این ها را بپذیرید . ما روایات با سند صحیح را می خوانیم ؛ اما شما متأسفانه در مقابل این روایات مقاومت می کنید و حرف هایی می زنید که قرآن را تحریف کردید . این شعار دادن ها ، دردی از شما درمان نمی کند و فقط و فقط باید به این روایت ملتزم شوید .
مجری :
کلیپ بعدی بالاخره بعد از این همه سخنرانی و داستان سرایی ، آقای کیانی روایت را نشان داد . اما این که پاسخ علمی داده یا نه ، با هم می بینیم .
کلیپ 4 ) :
کیانی ، کارشناس وهابی :
روایت را می بینیم . در این بخش بعد از ذکر سلسله روات و سند خودشان آورده اند :
حدثنا يَعْقُوبُ قال حدثنا أَبِى عَنِ بن إِسْحَاقَ ، در این جا مراسیل محمد بن اسحاق پذیرفته نمی شود و چون در این جا واژه ” حدثنا ” آمده ، روایت را در حد حسن قرار می دهد تا جایی که می گوید : حدثني ، همان مطلبی که گفتم ، حدثنی يحيى بن عَبَّادِ بن عبد اللَّهِ بن الزُّبَيْرِ عن أبيه عَبَّادٍ قال سمعت عَائِشَةَ ، از ام المؤمنین عایشه شنیدم که می فرمود : تَقُولُ مَاتَ رسول اللَّهِ e بين سحري وَنَحْرِى وفي دولتي لم أَظْلِمْ فيه أحد ، الله اکبر ، فضیلت مادر بزرگوارمان ام المؤمنین عایشه که هیچ وقت مورد قبول مدعاین تشیع و دشمنان ناموس پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله و صحبه اجمعین نبوده . این افتخار که مادر بزرگوارمان ، عایشه می فرماید رسول خدا (صلی اله علیه وسلم ، در آغوش من دار فانی را ودا گفتند . الله اکبر ، فدای پدر بزرگوار ، رسول الله صلی الله علیه وسلم و مادر بزرگوارمان ، ام المؤمنین عایشه ، چه فضیلت بزرگی است . آن هم در شرایطی که هیچ ستمی از جانب ام المؤمنین عایشه متوجه هیچ کس در این زمینه نشد . دقت بفرمایید که این را شیعه قبول دارد ؟ آیا این فضیلت بزرگ برای مادر مؤمنان را قبول دارد ؟ نه ، بعد می آید با انکار این فضیلت بزرگ که در این روایت آمده ، به بخشی از روایت استدلال می کند که به صورت قرمز رنگ می بینید که ام المؤمنین عایشه می فرماید : فَمِنْ سفهي وَحَدَاثَةِ سني ان رَسُولَ اللَّهِ e قُبِضَ وهو في حجري ، از خامی من ، که معنای لغوی آن مورد نظر است ،و کم سن و سالی من است که رسول خدا (صلی الله علیه وسلم ) در دامان و آغوش من از دنیا رفتند ، سرشان را روی بالشی گذاشتم ، وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مع النِّسَاءِ واضرب وجهي . همین که ام المؤمنین عایشه می گوید : از خامی من بود ، آقایان مثل این آقای سعید و این آقای احمد و این آقای حمید و مثل دیگران دستگاه ولایت دروغین اشک تمساح می ریزند و با انکار فضائل ام المؤمنین عایشه ، که در روایات های اهل سنت به ام المؤمنین عایشه اهانت شده . حال آن که خود ام المؤمنین عایشه برای کسی که معنایش را نمی داند ، این را باور می کند و ندامت خود را از این که به صورت زدند را بیان می کنند و این نمی تواند دلیل و دستاویزی برای خود زنی ها ، سینه زنی ها ، قمه زنی ها و زنجیر زنی های شیعه باشد و بیانگر فضائل ام المؤمنین عایشه است .
لذا این جا است که می گوییم : این ها خیلی پرو هستند !!!!!!!!!!!!!!!!!!1
مجری :
بلاخره آقای کیانی بعد از این همه سخنرانی ها و داستان سرایی ها و روضه خوانی ها ، سراغ اصل روایت رفتند و نشان دادند و خواندند و ترجمه کردند . در مورد سند هم عبارت عجیب و غریبی گفتند که بعدا خودشان متوجه شدند که ادعایشان درست نبوده .
استاد یزدانی :
فکر کرد که محمد بن اسحاق روایت مرسل نقل کرده که بعد گفت : حدثنی دارد . در این جا می خواست اشکال سندی بگیرد . همین گاف را از شعیب الارنؤوط نشان دادیم که ابتدا اشکال می گیرد و بعد می گوید : نه ،صحیح است . یعنی در یک پاراگراف ، خودش پاسخ خود را می دهد و قطعا روایت سند صحیح است .
مجری :
اما دو ادعای اصلی که ایشان مطرح کردند ، گفتند : شما شیعیان که به این روایت استناد می کنید ، چرا فضیلت را از آن قبول نمی کنید .
استاد یزدانی :
فضیلتی که سر پیامبر (صلی الله علیه وآله ) در دامان ایشان بوده و از دنیا رفته ، در کتاب های شما است و ما اصلا کل روایت را قبول نداریم و هیچ حجیتی برای ما ندارد . اگر ما به این روایت استناد می کنیم ، از باب قاعده الزام و جدال احسن است . چون عایشه و کارهایش برای شما حجت است و سند روایت از نظر شما صحیح است ، ما به آن استدلال می کنیم . آقایان این قاعده را نمی فهمند . در صورتی که همه عقلای عالم این قاعده را می دانند و در بحث احتجاج ، به چیزی استدلال می کنند که مورد قبول طرف باشد . بنده اگر می خواستم به روایات خودمان احتجاج کنم که این روایت را نمی آوردم .
به این روایت احتجاج می کنیم ؛ چون شما قبول دارید . شیعه اصلا کل روایت را قبول ندارد که بخواهیم اول یا آخر آن را قطع کنیم .
مجری :
پس آقای کیانی باید ابتدا در مورد قاعده الزام مقداری مطالعه کنند و آن را یاد بگیرند که علت این که شیعه این روایت را بیان میکند و بخش یا کل روایت را قبول نمی کنند ، قاعده الزام است . اما ادعای دیگر ایشان این بود که همان عبارت را دوباره مطرح کردند . واقعا هم هیچ پاسخی غیر از این ندارند . ” فمن سفهی ” را قرائت کردند و گفتند : آن معنا را ندارند و سفهی در این جا به معنای خامی است و باز هم گفتند که این دلیل نمی شود که شما به این روایت استدلال کنید .
استاد یزدانی :
ما روز گذشته در لغت نامه دهخدا ، فرهنگ معین و عمید نشان دادیم که هیچ کدام این معنا را نکرده بودند . بنده باز هم کلمه ” سفیه ” را در این لغت نامه ها جستجو کردم . عبارت را نمی خوانم ، شاید بینندگان عزیز ناراحت شوند ، فقط آن را نشان می دهم .
این لغت نامه دهخدا که از بهترین لغت نامه فارسی زبان است ، سفیه را معنا کرده : سفیه : نادان و کم عقل ، نادان ، بی خرد .
در فرهنگ نامه معین : سفیه را این طور معنا کرده : نادان ، احمق ، ابله .
در لغت نامه عمید : نادان ، بی خرد ، بی حلم ، بدخو .
در فرهنگ واژگان مترادف و متضاد که یکی از بهترین فرهنگ هایی است که جدیدا نوشته شده و این طور معنا کرده : ابله ، احمق ، بیشعور ، بی عقل ، خل ، کمخرد ، کمشعور ، کمعقل ، کمهوش ….
در هیچ کدام از این لغت نامه ها ، معنایی را که آقای کیانی بیان کرد ، در میان این معنای نمی بینم. بینندگان عزیز می توانند در لسان العرب هم مشاهده کنند که به چه معانی گرفته شده است .
مجری :
کلیپ بعدی هم از تماس های بینندگان عزیز است که با هم می بینیم .
کلیپ 5 ) :
بیننده : علی از ایران
آقای کیانی ! چون در حال ورود به ماه محرم هستیم ، می خواستم بگویم یکی از مطالبی که شما همیشه مطرح می کنید این است که می گویید : شیعه مرتکب گناه می شود ، بدعت گذار است ؛ چون سینه زنی می کند . شما روایتی که عایشه با سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) در زمان رحلت آن حضرت سینه زنی می کنند …..
کیانی ، کارشناس وهابی :
موضوع بحث نیست ؛ اما توضیح می دهم تا شما با دل بیمار و دشمنی که با ام المؤمنین عایشه دارید ، بروید تضادی را که در استدلال به همین روایت را دارید ، نگاه کنید . بینندگان عزیز ! همین آقا در شبکه های دروغ پرداز خودشان ، دوستان و اساتیدشان به همین روایتی که مورد استدلال ایشان است ، اشاره می کنند و می گویند : اهل سنت عزیز ! ببینید که در صحیح بخاری شما به ام المؤمنین عایشه اهانت شده . بعد این تمساح صفتان ، اشک تمساح می ریزند و بعد این طور وانمود می کنند که خیلی مدافع حریم رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) هستند .
آن طوری که شریفی رافضی شبکه ضلالت می خواست ادعا کند ، خواهش می کنم پیشداوری نکنید و توضیح من را بشنوید . زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وصحبه اجمعین ) در آغوش مادر بزرگوارمان ام المؤمنین عایشه ، چشمانشان به آسمان دوخته شد و گفتند : بل الرفیق الاعلی ، و دوستی و همنشینی با ملکوت اعلی را برگزیدند و از دنیا رفتند ، آن طور که در روایت صحیح آمده که ام المؤمنین عایشه بر صورت خود زدند . ایشان فرمودند : من که به اشتباه و از روی محبت رسول خدا (صلی الله علیه وسلم ) یا به خاطر محبت آن بزرگوار به صورت زدم ، اشتباه کردم و این اشتباه من به خاطر خامی من بود.
آقای شریفی تقیه کار ! واژه سفاهت و سفیه که در این روایت آمده به این معنا است و این کار به خاطر کم سن و سالی من بود . آن کسی که با لغت عربی آشنا است ، من صغر سنی که در ادامه می آید ، مفهوم سفاهتی را که در این جا است را تبیین می کند .
ام المؤمنین عایشه دقیقا در این روایت بیان می کنند که به خاطر جوان بودن و کم سن و سال بودن خودشان و سیطره و غلبه احساسات و عواطفی که حبیب و محبوب و محب خودشان ، همسر گرامی و شوهر بزرگوارشان ، پیامبر (صلی الله علیه وآله) را از دست دادند . به خاطر احساسات و غلبه آن ، گریستند و این اشتباه است .
مجری :
بیننده عزیز دیگری که فکر می کنم جناب شریفی بزرگوار بودند ، تماس گرفته و روایت را خواندند و ظاهرا آقای کیانی اعصابشان به هم ریخت و مثل کلیپ بعدی توهین و جسارت کردند که برای ما عادی شده و از وهابی ها هم انتظاری غیر از این نداریم .
ادعاهایی که مطرح کردند و اکثرا تکراری بود ، ولی ما باز هم پاسخ می دهیم ، این بود که اعتراف کردند عایشه بر اساس روایت صحیح ، بر سر و صورت خود زد و بعد ها عایشه گفت که من اشتباه کردم که سینه زنی کردم و بر سر و صورت خود زدم .
آیا در روایت چنین مطلبی وجود دارد که عایشه گفته باشد : این که من سینه زنی و عزاداری کردم ، اشتباه بود .
استاد یزدانی :
ما بارها و بارها روایت را نشان دادیم و باز هم نشان می دهیم . اولا ، چیزی که ایشان مدعی است که حداثت سن و سفاهت سبب شده که این کار را انجام دهد ، این است که سر پیامبر (صلی الله علیه وآله) را از روی دامان خود بر بالشت گذاشته : فَمِنْ سفهي وَحَدَاثَةِ سني ان رَسُولَ اللَّهِ e قُبِضَ وهو في حجري ثُمَّ وَضَعْتُ رَأْسَهُ على وِسَادَةٍ . این است که اصلا هیچ ارتباطی به بحث سینه زنی ندارد . دلیلش هم واضح است ؛ چون سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم التدام و سینه زنی داشتند و به سر و صورت زدند . آیا سایر زنان هم سن شان کم بود ؟ آیا سوده که شصت ساله بود ، سنش کم بود ؟ آیا حضرت ام السلمه (رضوان الله تعالی علیها) ، ام حبیبه ، زینب بنت جحش که در آن جا بودند ، همه کم سن و سال بودند ؟
واضح است که همه این ها دروغ است و هیچ کدام از آن ها کم سن و سال نبودند . عایشه هم کم سن و سال نبود که ما به آن مفصلا می پردازیم . آیا نعوذ بالله آن ها هم سفیه بودند ؟ حداقل معنایی که برای سفیه می توانید بگیرید ، نادان است . آیا سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) نادان بودند ؟ این قابل قبول نیست ؛ پس واضح است که این سفاهت و حداثت سن که در ابتدای روایت آمده ، فقط و فقط مربوط است به این که ایشان سر پیامبر (صلی الله علیه وآله) را از روی دامن خود برداشته و روی بالشت گذاشته ؛ اما در بحث سینه زنی ؛ چون سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) هم با ایشان بوده ، به هیچ وجه ارتباطی به سفاهت و حداثت سن ندارد . چون آن ها نه سنشان کم بوده و نه سفاهت داشتند . هم عاقل بودند و هم سنشان بالا بوده . همان طوری که بیننده اهل سنت ما روز گذشته پذیرفتند .
پس قضیه سفاهت مربوط است به قرار دادن سر مبارک رسول خدا (صلی الله علیه وآله) روی بالشت است .
مجری :
نهایتا هم گفتند : این کار به خاطر غلبه احساسات بوده و می خواستند به این صورت کار عایشه را توجیه کند .
استاد یزدانی :
انصافا برای ما هم غلبه احساسات است . وقتی یاد مظلومیت و مصائب سید الشهدا (علیه السلام) می افتیم ، واقعا احساسات بر ما غلبه می کند و سینه می زنیم . چه اشکالی دارد ؟ اگر برای ما حرام است ، آن جا هم باید حرام باشد . اگر ما اهل جهنم هستیم ، آن ها هم باید اهل جهنم باشند . اگر آن ها اهل جهنم نیستند ، ما هم اهل جهنم نیستیم .
مجری :
کلیپ بعدی باز هم تماس بیننده دیگری با آقای کیانی در همان برنامه است که با هم می بینیم .
کلیپ 6 ) :
بیننده : محمد از ایران
آقای شریفی روایتی از صحیح مسلم یا صحیح بخاری خواندند …
کیانی ، کارشناس وهابی :
همکار جناب آقای شریفی ! توضیحات بنده را بشنوید و بعد ببینید که آیا اشاره ایشان ، اشاره درستی هست یا نه ؟
بیننده :
اجازه دهید که بنده حرف خود را بیان کنم . آقای شریفی روایتی را آوردند که شما باید به آن پاسخ دهید . بگویید : آقای شریفی ! این روایتی که شما آوردید ، خود اهل سنت در پاورقی آورده اند که منظور این است که عایشه ، سفیه بوده .
کارشناس وهابی :
آقای محمد ! شما غلط بزرگی می کنید . من می دانستم که شما می خواهید چه غلط بزرگی نسبت به ناموس پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وسلم ) می خواهید بکنید ، بی ادب گستاخ !
در لفظ روایت این کلمه می آید ؛ اما نه آن معنا و مفهومی که بیماران و مریضان دشمن با اسلام ، چون شما آقای محمد دارید که ادعا می کنید و اهل سنت این را نگفته اند .
چطور در آستانه محرم با وجود این روایتی که نزد شما اهل سنت است ، می گویید : به صورت زدن در هنگام مصیبت جایز نیست ؟ ادامه این روایت که سخن ام المؤمنین عایشه است ، بیان می کند که ام المؤمنین عایشه به آن ها می گویند : از خام بودن و کم سن و سال بودن من بود که این کار را انجام دادم و اذعان می کند که این کار اشتباهی بود که من انجام دادم . یعنی چه ؟ یعنی بخش اول استدلال روافض از جمله آقای شریفی و آقای محمد و اساتید این ها فرو پاشید که خود ام المؤمنین عایشه می گویند که من کار اشتباهی کردم و این را کات و برش می کنند . آن قسمتی را که می خواهند از آن استدلال کنند به جایز بودن به سر و صورت زدن را در جایی می آوردند و می گویند : ام المؤمنین عایشه و ام المؤمنین اهل سنت هم در هنگام وفات رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) به سر و صورت خود زده .
پس ای اهل سنت عزیز ! مایی که در عزای حسین به سر و صورت می زنیم ، به سنت ام المؤمنین عایشه عمل می کنیم . باز جای دیگری برای این که بگویند و اهل سنت را به اهانت به ام المؤمنین عایشه متهم کنند ، این قسمت روایت را کنار می گذارند و قسمت دیگری را رو می کنند و می گویند : عایشه گفته : من از صغر سن و سفاهت خودم این کار را انجام دادم . اگر ام المؤمنین عایشه این را به آقای شریفی رافضی دروغ پرداز تقیه کار و امثال آقای محمد فرمودند که فرمودند ، چه ربطی دارد که ام المؤمنین عایشه می گوید : من این را از روی سفاهت و کم سن و سالی خود انجام دادم .
حال دشمنان اسلام و دشمنان رسول خدا (صلی الله علیه وسلم ) ، دشمنان ناموس پیامبر اسلام (صلی الله علیه وسلم ) ، کسانی که خود را در نام های به ظاهر شریف ، مثل شریفی و محمد و علی و امثال آن پنهان کرده اند ، می آیند و اشک تمساح میریزند . از یک جهت می گویند : اهل سنت به ام المؤمنین عایشه اهانت می کنند که حقیقتا تفو بر چنین اعتقادی و صد تف بر چنین دین و آیین و مکتبی که این ها را اینطور گستاخ و جسور بار آورده !!!!!!!!!!!!!
مجری :
اگر همه این توهین ها که حدود نصف یا بیشتر کلیپ توهین به بینندگانی بود که تماس گرفتند را کنار بگذاریم ، آقای کیانی چیز جدیدی برای گفتن نداشت و باز هم اشاره کردند که معنای فمن سفهی ، به معنای خام بودن است . البته خود ایشان هم چند بار ” از روی سفاهت ” ترجمه کردند . باز هم به بحث سن اشاره کردند و مطلب جدیدی بیان نکردند و ادعاهای قبلی را تکرار کردند .
اما در این جا دو بحث باقی مانده ، یکی کم سن وسال بودن عایشه ، دیگری عبارت ” فمن سفهی ” که در مورد سن و سال ابتدا بحث کنیم و بعد از آن کلیپی هم در این باره پخش خواهیم کرد .
استاد یزدانی :
بحث سن عایشه را ما در سایت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به صورت مفصل انجام دادیم و مقاله ای که در آن سایت نوشتیم ، مورد توجه خیلی از عزیزان قرار گرفت . انصافا مقاله یکی از بهترین مقالات سایت مؤسسه حضرت ولی عصر (علیه السلام) همین بوده که حتی سنی ها و وهابی ها هم پذیرفته اند که ثابت می کرد به هیچ وجه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در سن شش سالگی و نه سالگی با ایشان ازدواج نکرده ؛ بلکه حداقل سن ایشان در زمان ازدواج ، هجده سال یا نوزده سال بوده و زمانی که پیامبر (صلی الله علیه وآله) از دنیا رفتند ، حداقل بیست و هفت سال را داشته و کمتر از این نمی تواند باشد .
بنده در این زمینه چند مستند خدمت شما نشان می دهم . از جمله کتاب البدایه و النهایه ، تألیف ابن کثیر دمشقی و شاگرد ابن تیمیه ، چاپ دار ابن کثیر ، جلد 3 ، با تحقیق دکتر بشار عواد معروف و عبد القادر الارنؤوط ، صفحه 238 در بحث اسلام ضماد آمده :
وقد سرد ابن اسحاق اسماء من اسلم قديما من الصحابة رضي الله عنهم ، قال : ثم اسلم ابو عبيدة وابو سلمة والارقم بن ابي الارقم وعثمان بن مظعون وعبيدة بن الحارث وسعيد بن زيد وامرأته فاطمة بنت الخطاب واسماء بنت ابي بكر وعائشة بنت ابي بكر ـ وهي الصغيرة ـ …
ابن اسحاق نام کسانی از صحابه را قدیم ایمان آورده اند را بیان کرده . از جمله ابوعبیده جراح ، ابو سلمه ، ارقم بن ابی ارقم ، عثمان بن مظعون و عبیده بن حارث ، سعید بن زید ، و از زنان فاطمه بنت خطاب و اسماء بنت ابی بکر و عایشه بنت ابی بکر در حالی که کوچک هم بود .
حداقل سنی که این ها برای عایشه آورده اند ، چند ساله بوده ؟ در مورد امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) ، ابن تیمیه می گوید : چون در ده سالگی ایمان آورده ، ایمانش پذیرفته نیست و این جسارت و توهین را به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) می کند . عایشه چند سال داشته ؟ ما هم همان ده سال را می گیریم و ایمان ده ساله را می پذیریم که عایشه در ده سالگی ایمان آورده . حال ایمان آوردن عایشه در چه سالی بوده ؟ ابن کثیر در ادامه می گوید :
قال ابن اسحاق : ثم امر الله رسوله ’ بعد ثلاث سنين من البعثة بان يصدع بما امر وان بصير علي اذي المشركين .
ابن اسحاق گفته : بعد از سه سال که از ایمان آن ها گذشت ، خداوند به پیامبرش دستور داد که دستور خداوند را آشکار کن و بر اذیت های مشرکین صبر کند .
ابن کثیر ، البدایه و النهایه ، ج 3 ، با تحقیق شعیب الارنؤوط و دکتر بشار عواد معروف ، چاپ دار ابن کثیر ، ص 238
پس سه سال اول بعثت بوده ، یعنی عایشه در آن سه سال بعثت ایمان آورده . فرض می کنیم که سال آخر سوم بوده ، یعنی در سال سوم ایمان آورده . در سال سوم از بعثت ، حداقل سنی که آقایان بیان می کنند ، ده سال است یعنی در سال سوم بعثت ده ساله بوده . ده سال بعد از آن یعنی در سال سیزدهم با پیامبر (صلی الله علیه وآله) رسما ازدواج کرده . پس تا این جا بیست ساله شدند . ازدواجشان هم دقیقا در سال سیزدهم صورت نگرفته ، آن روزی که به خانه پیامبر (صلی الله علیه وآله) رفته ، اواخر سال اول هجرت و اوایل سال دوم هجرت بوده که حداقل بیست و یک ساله می شود . حدود نه سال هم با رسول خدا (صلی الله علیه وآله) زندگی کرد ؛ پس زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) رحلت کردند ، حداقل سی سال داشته . آیا یک زن سی ساله سفیه است ؟
فرض کنید که در هفت سالگی ایمان آورده ، یعنی در سال سوم ، هفت ساله بوده . سالی که با رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) ازدواج کرده ، هجده ساله بوده . زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از دنیا رفتند ، حداقل بیست و هفت ساله می شود . به نظر شما یک زن بیست و هفت ساله سنش کم است ؟ این اصلا قابل قبول نیست و عقل هیچ انسان عاقلی نمی پذیرد .
این کتاب ها از بهترین کتاب های اهل سنت است . ابن کثیر از سیره ابن اسحاق که نخستین سیره اهل سنت است ، نقل می کند .
باز در کتاب البد والتاریخ ، تألیف ابن طاهر مقدسی ، جلد 4 ، چاپ مکتبه الثقافۀ الدینیه ، صفحه 145 :
در مورد این که چه کسی اولین بار ایمان آورد ، اختلاف است که آیا حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بوده یا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) بوده یا زید بن حارثه یا ابوبکر بوده ؟
در صفحه بعد اولین کسانی را که ایمان آوردند را بیان می کند :
ومن النساء اسماء بنت عميس امراة جعفر بن ابي طالب وفاطمه بنت الخطاب امراة سعيد بن زيد بن عمرو واسماء بنت ابي بكر وعائشة وهي صغيرة فكان اسلام هؤلاء في ثلاث سنين ورسول الله صلعم يدعو في خفية قبل ان يدخل دار ارقم بن ابي ارقم ….
از زنان اسماء بنت عمیس همسر جعفر طیار (رضوان الله تعالی علیه ) و همسر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) ، فاطمه دختر خطاب (خواهر عمر بن خطاب ) ، اسماء دختر ابوبکر و عایشه که دختر کوچکی بود . اسلام این افراد در سه سال اولی بوده که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) مخفیانه دعوت می کرد و قبل از این که وارد خانه ارقم بن ارقم شود .
ابن طاهر مقدسی ، البد والتاریخ ، ج 3 ، چاپ مکتبه الثقافۀ الدینیه ، ص 145 و 146
یعنی طبق ادعای شما عایشه در آن سه سال اول ایمان آورده . یا این ها دروغ می گویند یا این که سن عایشه بالاتر از این حرف ها بوده . دلائل در این باره زیاد است از جمله در صحیح بخاری و صحیح مسلم روایات زیادی است که عایشه خاطرات خود را قبل از هجرت به حبشه نقل می کند . هجرت به حبشه در سال پنجم است ، چطور سال پنجم به یاد عایشه مانده که پدرش به حبشه هجرت کرد و بعد برگشت و فلانی وساطت کرد تا قریش با ایشان کاری نداشته باشد و این که پیامبر (صلی الله علیه وآله) به خانه آن ها می رفت و یک سری حرف هایی که نقل شده .
چطور عایشه سال پنجم را به یاد داشته ؟ آیا ایشان شیر خواره بوده ؟ نه ، قطعا شیرخواره نبوده . حداقل هفت سال را داشته . یا روایت صحیحی که در صحیح بخاری است که بدون اجازه بکر نمی توان با او ازدواج کرد . پیامبر (صلی الله علیه وآله) چطور از یک دختر شش ساله اجازه گرفته . روایتی که در صحیح بخاری است و توهین و جسارت به رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می باشد ، این است که اصلا عایشه خبر نداشت و پیامبر (صلی الله علیه وآله) بدون اذن عایشه با او ازدواج کرد و طبق روایت صحیح بخاری ، بدون اذن اصلا ازدواج جایز نیست و این ازدواج حرام می شود . ما در آینده مفصلا این مطالب را توضیح خواهیم داد .
مجری :
این مطالب به صورت مفصل مطرح خواهد شد و نمونه هایی که بیان شد ، فقط دو نمونه تاریخی بود والا ادله در این زمینه فراوان است و در زمان مناسب خودش بیان خواهیم کرد . اما همین مسائل باب طعن به رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را باز کرده . این را فقط ما نمی گوییم ؛ بلکه بعضا وهابی ها هم اعتراف می کنند که این روایات و ادعا باعث شده که دشمتان اسلام و دشمنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) بدترین اهانت ها و جسارت ها را به رسول خدا (صلی الله علیه وآله) داشته باشند .
کلیپ بعدی هم دقیقا در همین زمینه است . ببینیم یکی از به اصطلاح کارشناسان شبکه های وهابی در این باره چه می گوید ؟
کلیپ 7 ) :
کارشناس وهابی :
خانم ها و آقایان ! ازدواج پیامبر بزرگوار با ام المؤمنین عایشه در سن شش سالگی و نه سالگی یک دروغ رذیلانه است . این یک دروغ بسیار رذیلانه است که موجب شده حمله های رذیلانه تری به پیامبر اسلام بکنند و او را متهم کنند که از دختر شش ساله خوشش آمده و به زور صبر کرده تا نه ساله شود و با او ازدواج کرده . فقط کافی است که اینترنت را باز کنید و ببینید که چه لات و الاتی در آن گذاشتند .
برادران و خواهران و جوانان و عزیزانم ! پیامبر اسلام با دختر نه ساله ازدواج نکرده . ام المؤمنین عایشه طبق روایات مختلف هجده یا نوزده یا بیست ساله بوده ، اگر تخفیف هم دهیم ، هفده ساله بوده . به شما دروغ گفته اند که نه ساله بوده .
مرحمت کنید به هر کسی که می رسید بگویید که این دروغ است که پیامبر با دختر نه ساله ازدواج کرده و ایشان اصلا با دختر نه ساله ازدواج نکرده . چون در این باره حرف هایی می زنند که نمی توانم به زبان بیاورم و نسبت به پیامبر حرام می دانم . این را رذیلانه رذیلانه می گویم . دور از پیامبر ، دور از پیامبر ، روی خود را آن طرف می کنم و یک لحظه سکوت می نمایم . در مورد ایشان نعوذ بالله نعوذ بالله کلمه بچه باز را به کار می برند . این کلمه در زبان فارسی معنای بسیار زشتی دارد و الان زشت از این چیزی به یادم نمی آید . اما این را با رذالت تمام به فارسی و زبان های دیگر ، برای مردی که مظهر تقوا و اسوه تقوا و معلم تقوا بوده است ، به کار می برند .
بنابراین پیامبر اسلام هر گز نه می تواند و نه می کرده که بر خلاف قرآن حرکت کند . قرآن این شرایط را برای ازدواج می گذارد و پیامبر این شرایط را ندیده بگیرد و با دختر بچه شش ساله یا نه ساله ازدواج کند . این انسان های بزرگ مثل حضرت داود و حضرت محمد (صلوات الله وسلامه علیهما و علیهم اجمعین ) لات و الات بسیاری در مورد آن ها گفته اند و افتراهای بزرگ و زشت که شاسته خود آن ها است نه این پیامبران الهی .
مجری :
بینندگان عزیز در یک شبکه وهابی وتروریستی که از یزید و دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) و گروه های تروریستی دفاع می کنند ، یکی از کارشناسانشان به این نتیجه رسیده اند که این روایات لات و الات و کذب و اهانت به رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) است و همین روایات باب طعن و جسارت به پیامبر (صلی الله علیه وآله) را همین روایات باز کرده . این روایات به تصریح ایشان دروغ است که برنامه مفصلی در این باره داشتند و ادله زیادی هم بیان کردند . فکر می کنم بسیاری از این ادله را از ما یاد گرفته اند که قبلا کلیپش پخش شده .
ایشان میگویند که این یک مسأله ثابت است که این روایات را به عنوان روایات صحیح آورده اند و حقیقت چیزی دیگری است . اما برخی ها هم هستند که اصرار می کنند مثل همین آقای ترشابی که روز گذشته در مورد آن بحث کردیم . مثل آقای کیانی که روی حداثت سن خیلی تأکید می کنند .
استاد یزدانی ! فکر می کنم بحث سن خیلی واضح شد . اما در مورد عبارت ” فمن سفهی ” دو کلیپ داریم که با هم می بینیم که در خود همین شبکه های وهابی سفاهت را چه معنا کرده اند .
کلیپ 8 ) :
حیدری ،کارشناس وهابی :
آقای هاشمی ! عبارت ” فمن سفهی و حداثت سنی ” را در کتاب های اهل سنت و مسند احمد سرچ کنید . شماره روایت هم 26348 در مسند احمد است . روایتی که برادرمان از شیراز در مورد عایشه خواندند و جناب دروغگوی چهار موتوره این روایت را در برنامه قبلیش خواند و تلبیس کرد. در چند روایت دیگر هم تلبیس کرد . در روایت لا بواکیه را هم تلبيس كرد که حضرت عایشه سینه زد و به سر و صورت زده . ای جاهل ، ای معاند ! خود حضرت عایشه که این روایت را نقل می کند ، چه می گوید . من از این پس به این نتیجه قطعی می رسم که جنابعالی از روی قصد و تعمد این روایت ها را قطع و برید می کنید . واقعا شما همین جایی که این روایت را می خوانید که ” وقمت التدم ” ، جمله بالای سرش را نمی بینید ؟ اگر واقعا از روی قصد و تعمد باشد ، در زندیق بودن شما شک نیست . تا الان من تحمل می کنم و به شما زندیق نگفته ام ؛ چون احتمال می دهم که شاید هنوز هم جاهل باشید و نفهمید . اما اگر واقعا بفهمید و این گونه روایت را قطع و برید کنید ، فمن سفهی و حداثت سنی ، حضرت عایشه می گوید : بعد از سی چهل سال بعد از این که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم ) تعریف می کند که از نادانی من این بود !!!! من در جوانی زمانی که رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم ) وفات کردند ، من چه حالتی داشتم ….
مجری :
این آقای کالی کلابی مشهور چند سال قبل ، در همین شبکه چه ترجمه ای آوردند ؟ عبارت فمن سفهی را بیان کردند و اصلا وقتی می خواهد روایت را نقد کند ،به همین قسمت استدلال می کنند . خیلی جالب است که ما می گوییم به هیچ وجه این روایت را قبول نداریم ، خودشان روی این عبارت دست می گذارند و می گویند قطعا صحیح است و چرا شما این قسمت را نمی خوانید . فمن سفهی یعنی این که عایشه نادان بوده است . این اهانتی است که خود وهابی ها می کنند و خیلی هم اصرار دارند که این عبارت را بخوانند و به آن استدلال کنند .
همان زمان با آقای کیانی که وقتی یک بیننده شیعه تماس گرفت و گفت : علمای شما که آن ها را قبول دارید ، گفتند : این عبارت به معنای سفاهت و نادانی است . اما آقای کیانی اعصابشان به هم ریخت ، حال ببینیم وقتی بیننده ای تماس گرفت و گفت : در شبکه شما این طور معنا کرده و اهانت کردید ، واکنش آقای کیانی چه بود ؟
کلیپ 8 ) :
بیننده :
بنده از یکی از شبکه ها شنیدم که نقل قول کردند از آقای هاشمی که گفتند : عایشه ام المؤمنین در بیست و هفت سالگی سفیه بودند . آیا واقعا ایشان چنین مطلبی را گفته اند ؟
کیانی ، کارشناس وهابی :
پرسش ما مفهوم است ؛ اما به گمان خودتان ، اگر به این شکل مطرح کنید ، می خواهید چه موضعی را نشان دهید ؟
بیننده :
من اصلا نمی خواهم موضعی بگیرم . بلکه شنیدم و می خواهم بدانم اگر این طور نبوده ، شما صراحتا بگویید که این ها دروغ می گویند .
کارشناس وهابی :
موضوعی که مطرح شده ، یک سری واژه ها و اصطلاحات خاص در زبان عربی است که شاید برای من و شما مقداری ثقیل باشد ؛ اما در خود همان زبان ، یک جنبه کاربردی دارد که اهانت مطرح نمی شود. اصل ماجرا از این قرار است که در جریان وفات رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) ام المؤمنین عایشه به خاطر کم سن و سالی خودش می فرماید که من کاری کردم . که در متون عربی لفظ سفاهت می آید که در واقع می خواهد اشتباه خود را با آن تعبیر بیان کند . اما این که ما این لفظ و واژه زشت را به عنوان آن مصطلح کاربردی در زبان فارسی ما به کار می رود و با یک نگاه فقهی و عقیدتی به ام المؤمنین عایشه نسبت بدهیم ، هرگز این طور نبوده و اگر استاد هم به این نکته اشاره کردند ، از این جهت بوده .
بیننده :
فرمودید اشتباه خود را به این شکل مطرح کردند ؟
کارشناس وهابی :
من عرض کردم که واژه ها در هر زبانی بار معنایی خود را دارد . این واژه در زبان عربی ، بار معنایی اش اهانت آمیز نیست ، برخلاف این که در زبان فارسی اگر ما این واژه را برای کسی به کار ببریم و نسبت بدهم ، ممکن است که بار معنایی آن اهانت آمیز باشد . در زبان عربی آن روایتی که آمده ، ام المؤمنین عایشه میگوید : آن کار من از روی خامی من بود و من از لحاظ فکری پخته نشده بودم که آن کار را انجام دادم .
مجری :
ایشان حاضر نشدند در مقابل کسی مثل آقای کالی کلابی عصبانی شوند . گفتند : نه ، اگر ایشان گفتند ، منظورشان در واقع این بوده . در حالی که ترجمه آقای کالی کلابی خیلی واضح بود و اتفاقا این واژه در زبان عربی هم معنای اهانت آمیزی دارد که در آینده استاد یزدانی در مورد آن بحث خواهند کرد و این طور که آقایان ادعا می کنند ،نیست .
تماس بینندگان
بیننده : آقای زهرایی از یزد ـ شیعه
اولا ، این دوستانی که از بابت ام المؤمنین عایشه می گویند ، طبق آیات قرآن همه زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) ام المؤمنین هستند . حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) در صدر آن ها هستند و خواهش می کنم به تمام همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله) احترام بگذارند .
دوما ، اگر از بابت عزاداری است که معنای این روایت را نفهمیده اند ، شیعیان اصلا هیچ کدام از کتب شما را قبول ندارند ، همان طور که شما برای کتب شیعه ارزشی قائل نیستید . اما از شما توقع دارند که شما طبق آن کاری که عایشه فرمودند که کار اشتباه کرده ،شما هم به شیعیان بگویید که کار اشتباه انجام می دهید که عزاداری می کنید . نه این که آن را علتی برای تکفیر شیعه بدانید .
سوما ، ما طبق احادیث خودمان همان طور که نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله) برای عموی بزرگوارشان حمزه سید الشهدا (علیه السلام) قبل از آقا امام حسین (علیه السلام) در جنگ احد که به دستور هند جگر خوار به شهادت رسیدند ، عزاداری کردند و به زنان مدینه هم دستور دادند که همانطور که برای عزیزانشان عزاداری می کنند ، برای حمزه سید الشهدا (علیه السلام) هم گریه کنند .
چهارما ، پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) تا قبل از این که امام حسین (علیه السلام) به سن دو سه سالگی برسند ، از بابت شهادت آن حضرت بارها تذکر دادند . حتی خاک مطهر آن حضرت را قبل از این که از دنیا بروند ، به حضرت ام السلمه دادند و گفتند : زمانی که این خاک تبدیل به خون شد ، امام حسین (علیه السلام )را در کربلا به شهادت رسانده اند .
پنجما ، اگر کفر ، اگر شرک است ،ما افتخار می کنیم که برای سید الشهدا (علیه السلام) عزاداری می کنیم و افتخار می کنیم که به سر و صورت خود بزنیم و بالاترین افتخار است که در مجلس امام حسین (علیه السلام) بنشینیم و شما هر چه می خواهید بگویید . ما فقط می خواهیم فردای قیامت در مقابل امام حسین (علیه السلام) شرمنده نباشیم .
بیننده : آقای زارعی از همدان ـ شیعه
استاد یزدانی ! وهابیت امام حسین (علیه السلام) را نمی شناسند و از کرامات آن حضرت چیزی نمی دانند . فقط اسم آن حضرت را می دانند . این ها همه صحابه را در یک ردیف قرار داده اند و اشتباهات آن ها را نادیده می گیرند . بعد از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) که قرار نبود ، پیامبر بیاید . اگر خداوند از زن نوح و پسرش صحبت می کند ، به زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) اخطار می دهند که شما بعد از این ها عبرت بگیرید و این کارها را انجام ندهید . یعنی این که قرابت و نزدیکی به پیامبر (صلی الله علیه وآله) دلیل نمی شود که هر کاری می خواهد انجام دهد و خداوند او را ببخشد .
سؤالی هم داشتم این که ابن عباس با پیامبر (صلی الله علیه وآله) و حضرت علی (علیه السلام) پسر عمو بودند . آیا ایشان شیعه بودند ؟
استاد یزدانی :
ایشان همیشه در رکاب امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در جنگ ها می جنگیدند .
بیننده :
آیا بنی عباس که سنی مذهب بودند ،از نسل ایشان هستند ؟
استاد یزدانی :
بله ، البته خلفای بنی عباس فرق داشتند . بعضی از آن ها سنی بودند ، بعضی از آن ها خود را شیعه معرفی می کردند ؛ اما دروغ می گفتند . مثلا مأمون خود را شیعه می دانست ؛ اما امام رضا (علیه السلام) را هم به شهادت رساند . این ها وضعیت مشخصی ندارد . از نظر فقهی همه آن ها سنی هستند ؛ گاها هم که ادعای شیعه بودن می کردند ،دروغ بود .
عبد الله بن عباس با امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام ) بود . تا مدتی هم با امام حسن (علیه السلام )بود ؛ اما کارهایی هم انجام داده که ما آن کارها را قبول نداریم . مثلا بعضی اوقات با کارهای خود امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را هم اذیت کرده ؛ اما در کل هم ما و هم اهل سنت روایات نقل شده از ایشان را می پذیریم و روایاتش بین شیعه و سنی متفق علیه است .
بیننده :
بنده نکته ای را خدمت بینندگان عزیز بگویم که من حدود هفت سال است که برنامه های شبکه ولایت و شبکه های ولایت را می بینیم . در یکی از برنامه ها حرف خوبی گفتند که هر جا وهابی است ، عقل نیست و هر جا عقل است ، وهابی نیست . شب گذشته آقای ملازاده در مورد امام حسین (علیه السلام) توضیح می داد ، در یک ساعت برنامه ای که داشت ، یک مطلب هم نتوانستم دریافت کنم . ایشان به عنوان یکی از علمای آن ها ، این است . خدا می داند که بقیه این ها چطور هستند .
بیننده : ابوعلی از کویت ـ شیعه
بنده شیعه زاده هستم ؛ اما نمی توانم خود را شیعه بدانم . در اینجا عمرم را با اهل سنت و وهابیت گذرانده ام . بنده یک سؤال دارم که دو تفاوت اساسی اهل سنت با وهابیت در چیست ؟ چون ما می گوییم که اهل سنت برادر ما است و من در میان آن ها بزرگ شده ام و بر سر یک سفره نشسته ام و حتی دوستانم سنی مذهب هستند . بنده می خواهم بدانم که این سنی ، وهابی است و این سنی ، اهل سنت است که برادر من محسوب می شود . دو تفاوت اصلی را بیان کنید .
این یک مشکل بزرگ است که دوستانم می فهمند که من ایرانی هستم ، سریع می گویند که شما سنی ها را وهابی می دانید . ما می گوییم که اهل سنت با وهابیت تفاوت دارد . می گویند : وهابیت چه مشخصه ای دارند که ما اهل سنت نداریم .
استاد یزدانی :
ما برنامه ای به نام راه و بی راه داشتیم که در آن به صورت مفصل و بیش از صد جلسه برنامه در مورد تفاوت اهل سنت با وهابیت صحبت کردیم و تفاوت های اساسی آن ها را از ابتدا بیان کردیم . از جمله تکفیر ، استغاثه ، توسل ، سفر برای زیارت ، ذبح و قربانی ، نذر و …. که علمای اهل سنت هم بر این تفاوت ها تأکید می کنند . آقای سربازی از علمای اهل سنت این تفاوت ها را در کتاب خود مطرح کرده است .
بیننده :
بنده متوجه شدم که شما چه فرمودید ؛ اما به نظر من آقای سربازی که در یکی از روستاهای بلوچستان است ، نسبت به همه اهل سنت عامیت ندارند و این سند نمی شود .
استاد یزدانی :
شما نظر کدامیک از علمای اهل سنت را می خواهید تا بنده نشان دهم . اهل سنت بلا استثناء بر جواز توسل اجماع دارند و در طول تاریخ نمی توانید یک نفر از اهل سنت را به عنوان مخالف توسل پیدا نمی کنید .
بیننده :
من در محرم یک اهل سنت را ندیده ام که عزاداری کرده باشد . به نظر من باید در این جا یک کلام واحد داشته باشیم و چون یک کلام واحد ندارند ، این یک اختلاف بزرگ بین اهل سنت و شیعه است. بنده شافعی و مالکی و حنبلی و حنفی را مثل هم دیده ام و به نظر من آقای سربازی هم نمی تواند دلیل شود .
استاد یزدانی :
شما در بلوچستان کسیر را نمی توانید پیدا کنید که آقای سربازی را قبول نداشته باشد . آقای سربازی در کتاب فتاوای منبع العلوم کوه ون ، تألیف محمد عمر سربازی می گوید :
یکی از مسائل این است که وهابیت تقلید را قبول ندارند ؛ اما اهل سنت همه تقلید را قبول دارند .
سربازی ، فتاوی منبع العلوم کوه ون
یکی از مباحثی که خیلی واضح و روشن است ، بحث تقلید است که آن ها تقلید نمی کنند ؛ اما اهل سنت همگی بلااستثناء مقلد هستند .
برادر عزیز ! تمام برنامه راه و بی را ، هم متن و هم صوت و تصویر در سایت شبکه جهانی ولایت و سایت مؤسسه حضرت ولی عصر (علیه السلام) و سایت شخصی خودم موجود است . آن ها را مطالعه کنید تا فرق بین اهل سنت و وهابیت را متوجه شوید . به صورت مفصل نظرات اهل سنت و نظرات شیعیان را بیان کرده اند . اگر باز هم سؤالی داشتید ، بنده در خدمت شما هستیم .
بنده مطلبی را از کتاب آقای سربازی نشان دهم . ایشان قطب الارشاد اهل سنت بلوچستان است که بالاترین درجه ای است که یک عالم به آن می رسد . کتاب قطب الارشاد مجموعه ای از رهنمود های دینی و اخلاقی ؛ پاسخ به پرسش های متنوع ، جلد اول ، علامه محقق حضرت مولانا محمد عمر سربازی ، جمع و ترتیب مولوی عبد الجلیل محمدی ، سؤال 167 :
نظریه حضرت قطب الارشاد در مورد فرقه سلفیت
سؤال 167 : نظریه جناب عالی در مورد فرقه سلفیت چیست ؟
جواب : اهل این فرقه را مسلمان می دانیم . اما از نظر مذهبی با ما فرق می کنند . پای بند هیچ مذهبی نیستند و از هچ مذهبی تقلید نمی کنند . در حالی که در این برهه از زمان در نزد علمای ما تقلید واجب است .
ما هم این ها را مسلمان می دانیم ؛ اما یکی از تفاوت های اساسی که بر آن تأکید داشتیم و مفصل بحث کردیم ، تقلید است که همه اهل سنت بلا استثناء تقلید می کنند و تقلید از ابوحنیفه ، شافعی ، مالک و احمد بن حنبل را واجب می داند ؛ اما سلفی ها و وهابی ها تقلید را جایز نمی دانند .
لذا آنان تارک واجبی هستند . ما ایشان را کافر نمی دانیم . اما چون مذهبی ندارند ، آنان را به عنوان یک گروه انحرافی می شناسیم .
محمد عمر سربازی ، مجالس قطب الارشاد ، ج 1 ، با ترتیب مولوی عبد الجلیل محمدی ، س 167
شیعه هم آن ها را کافر نمی داند . ما هم آن ها را منحرف می دانیم ؛ البته قضیه داعش با این ها متفاوت است .
این نظر محمد عمر سربازی است که فکر نمی کنم و دیده نشده کسی در سیستان و بلوچستان ایشان را نشناسد و به ایشان توهین و جسارت کند . یعنی سنی باشد و محمد عمر سربازی را قبول نداشته باشد . جز وهابی های پلید مثل شاهوزهی و کسانی که وضعیتشان مشخص است و محمد عمر سربازی را قبول ندارند . مهم این است که اهل سنت ایشان را قبول دارند .
این یکی از تفاوت های اساسی است که در برنامه راه و بی راه به صورت مفصل بحث کردیم . توسل ، استغاثه ، تبرک ، زیارت قبور ، تقلید ، شفاعت ، عزاداری ، تلقین میت و مطالب دیگر که حدود بیست مورد می شد را قبلا بحث کردیم که عزیزان می توانند به سایت شبکه جهانی ولایت و سایت مؤسسه حضرت ولی عصر (علیه السلام) مراجعه کنند .
مجری :
چون شما برادر عزیز از کویت تماس گرفتید ، می توانید به کتاب الموسوعه الفقهیه الکویتیه ، جلد 4 ، صفحه 24 و جلد 14 ، صفحه 156 مراجعه کنند که قطعا در کویت هم این کتاب پیدا می شود . در این دو آدرس تصریح کرده اند که جمهور علمای اهل سنت ، توسل به پیامبر (صلی الله علیه وآله) را جایز می دانند . در کتاب مجموعه الفتاوی الشرعیه الصادره عن قطاع الافتاء والبحوث الشرعیه ، در بحث استغاثه ، طبق نظر علمای اهل سنت ، استغاثه را جایز می داند . شما به این مصادر مراجعه کنید و اگر کسی این مطالب را قبول نکند ، طبعا از جمهور اهل سنت خارج خواهد بود و واضح است که چنین شخصی نمی تواند یک سنی واقعی باشد .
استاد یزدانی :
غیر از آدرس هایی که شما دادید ، در همین کتاب الموسوعه الفقهیه ، بحث شد الرحال را نشان بدهم . الموسوعه الفقهیه ، چاپ وزارت اوقاف کویت ، جلد 24 ، صفحه 89 ، بحث شد الرحال را می آورد و می گوید :
ذهب جمهور العلماء الي انه يجوز شد الرحال لزيارة القبور لعموم الادلة وخصوصا قبور الانبياء والصالحين .
جمهور علما شد الرحال را به خاطر ادله ای که در این زمینه وجود دارد ، جایز دانستند . خصوصا سفر برای زیارت انبیاء و صالحین را .
الموسوعه الفقهیه ، چاپ وزارت اوقاف کویت ، ج 24 ، ص 89
این هم یکی از تفاوت های اساسی است که در این باره هم به صورت مفصل بحث کردیم .
بیننده : نجفی از عسلویه ـ شیعه
بنده در پاسخ به حرف های آن کارشناس وهابی و تهمت قطع و برید که شما زدند ، می گویم که ما در کنار اهل سنت زندگی می کنیم و دقیقا تفاوت بین وهابیت و اهل سنت را همه می دانند .
دوم این که ، اگر این حرف هایی که ما به احترام اهل سنت در مورد ام المؤمنین عایشه بیان می کنیم ، آیا فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و امام حسین (علیه السلام ) و اصحابشان ، از اهل بیت نبودند ، آیا آن ها ناموس پیامبر (صلی الله علیه وآله) نبودند که به چه صورت فجیعی به شهادت رساندند و به اسارت بردند . با این حال از بانی فاجعه کربلا که توسط رسول خدا (صلی الله علیه وآله) پیش بینی شد ، حمایت می کنند و نام خود را مسلمان می دانند .
مجری :
از شما استاد یزدانی عزیز و شما بینندگان ارجمند تشکر می کنیم . ان شاء الله ما را در برنامه های آینده همراهی کنید .