قرطبي تصريح كرده است كه ازدواج با ساير محارم در بهشت جايز است؛ مگر با مادر و دختر؛ زيرا دليل حرمت در دنيا، دشمني و قطع رحم است كه در بهشت چنين چيزي وجود ندارد
رسول خدا صلي الله عليه وآله، اهل بيتش را چراغ هدايت ، كشتي نجات ، و راه روشن الهي معرفي كرده است . بديهي است كساني كه از اين مسير تخلف كردهاند، در ظلمات بيانتها و غرقاب متعفن شيطان گرفتار شده اند.
ازدواج با محارم، فكري است كه حتی در جاهليت هم طرفدار نداشته است؛ اما در ميان مخالفان اهل بيت عليهم السلام كسانی هستند كه خيال ازدواج با محارمشان را در سر میپروانند. عدهای از آنها فتوا دادهاند كه ازدواج با محارم زنا محسوب نميشود و اگر كسی چنين كند؛ حتی اگر بداند كه حرام و محرم او است، حد شرعي ندارد . برخی ديگر كه در اين دنيا به اين آرزوي شان نرسيدهاند، اميد دارند كه در بهشت به اين آرزو برسند.
قرطبي ، دانشمند نامدار مالكی مذهب، يكی از كساني است كه فتوا داده است كه جواز ازدواج با محارم در بهشت جايز است .
بجيرمی شافعی مشهور به جمل، متوفاى 1221هـ در چندين كتاب خود به اين مسأله اشاره كرده است.
وي در كتاب تحفة الحبيب در دو جا همين مطلب را از قرطبي نقل كرده است:
وَقَالَ الْقُرْطُبِيُّ: يَجُوزُ نِكَاحُ الْمَحَارِمِ فِي الْجَنَّةِ مَا عَدَا الْأُصُولَ وَالْفُرُوعَ لِانْتِفَاءِ عِلَّةِ التَّحْرِيمِ وَهِيَ الْحِقْدُ وَالْبُغْضُ.
قرطبي گفته است: ازدواج با محارم در بهشت جايز است ، غير از اصول و فروع (دختر و مادر)؛ زيرا علت تحريم كه همان كينه و دشمني باشد، در بهشت نيست.
و باز در جاي ديگر نوشته است:
بَلْ صَرَّحَ الْقُرْطُبِيُّ بِأَنَّهُ يَجُوزُ نِكَاحُ سَائِرِ الْمَحَارِمِ فِي الْجَنَّةِ إلَّا الْأُمَّ وَالْبِنْتَ؛ لِأَنَّ الْعِلَّةَ هُنَا التَّبَاغُضُ وَقَطِيعَةُ الرَّحِمِ وَهِيَ مُنْتَفِيَةٌ هُنَاكَ.
بلكه قرطبي تصريح كرده است كه ازدواج با ساير محارم در بهشت جايز است؛ مگر با مادر و دختر؛ زيرا دليل حرمت در دنيا، دشمني و قطع رحم است كه در بهشت چنين چيزي وجود ندارد.
و در حاشيه خود بر كتاب شرح منهج الطلاب مينويسد:
وَأَمَّا نِكَاحُ الْمَحَارِمِ فِي الْجَنَّةِ فَذَكَرَ الْقُرْطُبِيُّ أَنَّهُ لَا مَانِعَ مِنْهُ إلَّا فِي الْأُمِّ وَالْبِنْتِ..
اما ازدواج با محارم در بهشت، قرطبي گفته است كه مانعي ندارد؛ مگر ازدواج با دختر و مادر.
و در حاشيه خود بر اصل كتاب منهج الطلاب هم نوشته است:
( قَوْلُهُ وَحَرُمَ جَمْعُ امْرَأَتَيْنِ إلَخْ ) أَيْ فِي الدُّنْيَا لَا فِي الْآخِرَةِ لِأَنَّ الْحُكْمَ يَدُورُ مَعَ الْعِلَّةِ وُجُودًا وَعَدَمًا لِأَنَّ الْعِلَّةَ التَّبَاغُضُ وَقَطِيعَةُ الرَّحِمِ وَهَذَا الْمَعْنَى مُنْتَفٍ فِي الْجَنَّةِ فَذَكَرَ الْقُرْطُبِيُّ أَنَّهُ لَا مَانِعَ مِنْهُ إلَّا فِي الْأُمِّ وَالْبِنْتِ بِرْمَاوِيٌّ ، وَفِي ع ش عَلَى م ر الْجَزْمُ بِجَوَازِ نِكَاحِ الْمَحَارِمِ فِي الْجَنَّةِ مَا عَدَا الْأُصُولَ وَالْفُرُوعَ .
(جمع بين دو خواهر حرام است) يعني در دنيا حرام است نه در آخرت؛ زيرا حكم در وجود و عدم بر مدار علت ميچرخد. علت حرمت جمع بين دو خواهر، دشمني و قطع رحم است و اين مسأله در بهشت وجود ندارد. پس قرطبي ذكر كرده است كه اين مسأله جايز است؛ مگر اين كه مادر و دختر باشند. و در … جواز ازدواج با محارم را در بهشت جايز دانسته است.
حال اين كه جميل بجيري شافعي، در انتساب اين فتوا به قرطبی راست گفته است يا دروغ به همفكران و همكاسه هاي او مربوط است .
مستندات:
اين نوع فتاوی، نشانه دوري از اهل بيت عليهم السلام و فراموش كردن سفارش آن حضرت است. و گر نه شايد هيچ انسان باغيرتي همچين فكري به ذهنش نرسد.
One Comment
ش
سلام
من با خواهرزاده ام خیلی همدیگه رو دوست داریم .یعنی اون دنیا نمیتونیم با هم باشیم؟