حکایتی است که از عتبی روایت شده که کنار قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نشسته بودم که اعرابی آمد و گفت : السلام علیک یا رسول الله شنیدم که خداوند می گفت : « اگر به خودتان ظلم کردید ، نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بیایند و طلب استغفار از خداوند کنند و رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) هم طلب استغفار کند برای آن ها ، در این صورت خداوند توبه آن ها را می پذیرد .» من نزد شما آمدم در حالی که از گناهانم استغفار می کنم و شما را نزد خداوند شفیع قرار می دهم .
ابن قدامه مقدسی متوفای 620 هـ ، دانشمند نامدار حنبلی مذهب که شمس الدین ذهبی در کتاب سیر اعلام النبلاء ، ج22 ، ص165 ، از او با عناوینی همچون :
الشیخ ، الامام ، القدوة، العلامة ، المجتهد ، شیخ الاسلام، عالم اهل الشام فی زمانه ، الامام الائمة ، مفتی الامة ، متواضع ، حسن الاعتقاد ، کثیر العبادة ، دائم التجهد ، إماما فی التفسیر ، وفی الحدیث ومشکلاته ، اماما فی الفقه ، اماما فی علم الخلاف ، اوحد فی الفرائض ، اماما فی اصول الفقه ، اماما فی النحو والحساب والانجم السیارة والمنازل و … یاد کرده است، در بحث زیارت رسول خدا صلی الله علیه وآله تصریح میکند که زیارت آن حضرت مستحب است و سپس برای اثبات جواز توسل به آن حضرت، به داستان عتبی استناد میکند . همچنین به روایتی از رسول خدا صلی الله علیه واله استناد میکند که آن حضرت به صدیقه شهیده سلام الله علیها نحوه زیارت و توسل به خودش را یاد داده است:
ویستحب زیارة قبر النبی ( صلی الله علیه و آله ) ….
ویروی عن العتبی قال : کنت جالسا عند قبر النبی (صلی الله علیه و آله) فجاء اعرابی ، فقال : السلام علیک یا رسول الله سمعت الله یقول : «ولو انهم إذ ظلموا انفسهم جاؤوک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما » وقد جئتک مستغفرا لذنبی ، مستشفعا بک إلی ربی ، ثم انشأ یقول :
یا خیر من دفنت بالقاع اعظمه فطاب من طیبهن القاع والاکم
… لما روی عن فاطمه (علیها السلام) بنت رسول الله (صلی الله علیه و آله) أن رسول الله (صلی الله علیه و آله) علّمها أن تقول ذلک ، إذا دخلت المسجد ثم تأتی القبر فتولی ظهرک القبلة وتستقبل وسطه وتقول : السلام علیک ایها النبی ورحمة الله و برکاته ….
اللهم إنک قلت وقولک الحق : «ولو انهم إذ ظلموا انفسهم جاؤوک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما » وقد اتیتک مستغفرا من ذنوبی ، مستشفعا بک إلی ربی ، فاسئلک یا رب أن توجب لی المغفرة ، کما اوجبتها لمن اتاه فی حیاته ، اللهم اجعله اول الشافعین وانجح السائلین …
زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) مستحب است …
حکایتی است که از عتبی روایت شده که کنار قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نشسته بودم که اعرابی آمد و گفت : السلام علیک یا رسول الله شنیدم که خداوند می گفت : « اگر به خودتان ظلم کردید ، نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بیایند و طلب استغفار از خداوند کنند و رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) هم طلب استغفار کند برای آن ها ، در این صورت خداوند توبه آن ها را می پذیرد .»
من نزد شما آمدم در حالی که از گناهانم استغفار می کنم و شما را نزد خداوند شفیع قرار می دهم . سپس شعری را خواند . اعرابی برگشت و رفت . پیامبر (صلی الله علیه و آله) به خواب عتبی آمد و به او فرمودند : که به اعرابی بشارت بده که خداوند توبه او را پذیرفت .
دلیل دوم مستحب بودن زیارت قبر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) روایتی است که از صدیقه شهیده فاطمه زهرا (علیها السلام) نقل شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به ایشان یاد دادند ؛ زمانی که وارد مسجد من شدی ، سراغ قبر بیا و پشت به قبله و رو به قبر بایست و بگو : سلام بر تو ای رسول خدا ، رحمت و برکت خداوند بر شما باد و مطالب دیگری که بیان شده …
خدایا خودت فرمودی و سخن تو حق است : « ولو انهم إذ ظلموا ….» من نزد پیامبرت آمدم تا از گناهانم طلب استغفارکنم و ایشان را نزد تو شفیع قرار دهم . خدایا گناهانم را ببخش ؛ همان طوری که اگر کسی در حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله) نزد ایشان می آمد و از آن حضرت می خواست که برایش طلب استغفار کند ، گناهانش را می بخشیدی ، الان که بعد از وفات پیامبرت هم هست ، گناهانم را ببخش …
ابن قدامه مقدسی جماعیلی دمشقی صالحی حنبلی ، موفق الدین ابی محمد عبد الله بن محمد بن احمد ، المغنی ، با تحقیق دکتر عبد الله بن عبد الحسن ترکی و دکتر عبد الفتاح محمد الحلو ، چاپ دار عالم الکتب ریاض ، ج 5 ، ص 465.
آیا ابن قدامه مقدسی حنبلی، به اندازه وهابیها نمیدانست که توسل به رسول خدا صلی الله علیه وآله، آنهم بعد از وفاتش شرک و کفر است؟
یا این که او نیز همانند دیگر بزرگان اهل سنت، مشرک و کافر شده است؟
2 Comments
علی
سلام علیکم درپاورقی تصویرکتاب فوق (مغنی) صفحه465 نوشته روایت عتبی مورد اعتنا نیست یعنی نمیتوان به آن استدلال کرد آیا ضعف آن درست است؟
Yazdani
سلام عليكم
حتي بر فرض ضعف روايت عتبي، مهم اين است كه بزرگان اهل سنت از كار او شرك و بت پرستي و قبر پرستي نفهميده اند . حتي افرادي مثل ابن كثير و ابن قدامه و … اين داستان را نقل كردهاند و نگفته اند كه اين كار او شرك بوده و … پس معلوم مي شود كه وهابي ها دچار توهم شرك هستند .
موفق باشيد
ياعلي….