محمد بن صالح العثيمين متوفاي1421هـ، از مفتيهاي مشهور وهابيت ، مدعي شده است كه دفن ميت در خانه شرك است؛ اما فراموش ميكند كه ابوبكر و عمر در خانه پيامبر دفن شدهاند
در كتاب مجموع فتاواي ابن عثيمين آمده است:
وسئل فضيلة الشيخ: عن المراد بقول النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: “لا تجعلوا بيوتكم قبورًا “؟
فأجاب بقوله: اختلف في المعنى المراد بقول النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: “لا تجعلوا بيوتكم قبورًا” على قولين:
القول الأول: أن المعنى لا تدفنوا فيها موتاكم وهذا ظاهر اللفظ، ولكنه أورد على ذلك دفن النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ في بيته. وأجيب بأنه من خصائصه.
القول الثاني: أن المعنى لا تجعلوا البيوت مثل المقابر لا تصلون فيها؛ لأنه من المتقرر عندهم أن المقابر لا يصلى فيها، ويؤيده ما جاء في بعض الطرق “اجعلوا من صلاتكم في بيوتكم، ولا تجعلوها قبورًا”.
وكلا المعنيين صحيح فإن الدفن في البيوت وسيلة إلى الشرك.
از جناب شيخ سؤال شد: مقصود از اين سخن رسول خدا صلي الله عليه وآله كه فرمود: “خانههايتان را قبر قرار ندهيد” چيست؟
جواب داد: در معناي اين روايت دو ديدگاه مطرح شده است:
قول اول: در خانههايتان مردههاي تان را دفن نكنيد . اين ظاهر لفظ است. اما اشكال ميشود كه رسول خدا صلي الله عليه وآله، در خانه خودش دفن شده است. در جواب گفته ميشود: اين از ويژگيهاي آن حضرت است.
قول دوم اين است كه : خانههاي تان را همانند قبرستان نكنيد كه در آن نماز نميخوانيد؛ زيرا نزد آنها مشخص بود كه در قبرستان نماز نخوانند. اين ديدگاه را اين روايت تأييد ميكند كه در بعضي از طرق آمده: ” در خانههايتان نماز بخوانيد و آن را قبر قرار ندهيد” .
هر دو معنا صحيح است؛ زيرا دفن كردن ميت در خانه ، وسيلهاي است به سوي شرك!!!!
مجموع فتاوى ورسائل العثيمين، ج2، ص235.
اگر ادعاي بدون مدرك ابن عثيمين در باره رسول خدا صلي الله عليه وآله را بپذيريم و قبول كنيم كه جواز دفن بدن مبارك آن حضرت از ويژگيهاي ايشان بوده است، دفن ابوبكر و عمر در همين خانه را چگونه توجيه ميكنند؟
جناب شيخ يادش رفته است كه ابوبكر و عمر هم در داخل خانه رسول خدا صلي الله عليه وآله ؛ البته بدون اجازه و رضايت مالك، دفن شده است و اتفاقا عايشه اجازه داد كه آنها را در آن جا دفن كنند.
آيا عايشه هم مشرك شده است ، يا اين احكام فقط شامل شيعيان ميشود و بهانهاي است براي تكفير و قتل و غارت آنان؟
آيا عايشه به اندازه ابن عثيمين از احكام و شرك و كفر باخبر نبود يا قصد داشت به هر نحوي كه شده پدر و رفيق پدرش در خانه پيامبر دفن شوند؛ حتي اگر شرك باشد؟!