ابن حبان شافعی : هرگاه حاجتي داشتم، آن را با توسل به امام رضا علیه السلام گرفتم!
تمام علمای مسلمانان اجماع دارند که زیارت، استغاثه، توسل ، شفاعت و تبرک به قبور صالحین، جایز و بلکه مستحب مؤکد است. هر چند که پیروان ابن تیمیه آنها را شرک و کفر میدانند؛ ولی آنان در برابر سواد اعظم مسلمانان آن قدر ناچیز هستند که اصلا به حساب نیایند. بهترین دلیل برای اثبات این مطلب، عملکرد بزرگان اهل سنت است که در طول تاریخ همواره به زیارت صالحین رفتهاند، استغاثه و توسل کردهاند و از آنان طلب شفاعت کردهاند و حاجت خود را نیز گرفتهاند؛ از جمله ابن حبان بستی شافعی است که میگوید زمانی که در طوس بودم، همواره به زیارت علی بن موسی الرضا علیه السلام میرفتم و هر مشکلی داشتم با توسل به آن حضرت، از خداوند میگرفتم. وی در کتاب الثقات خود در شرح حال آن حضرت مینویسد:
(وهو علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب أبو الحسن، من سادات أهل البيت وعقلائهم وأجلة الهاشميين ونبلائهم … وقبره بسناباذ خارج النوقان مشهور يزار بجنب قبر الرشيد، قد زرته مراراً كثيرة، وما حلت بي شدة في وقت مقامي بطوس فزرت قبر علي بن موسى الرضا (صلوات الله على جده وعليه) ودعوت الله إزالتها إلا واستجيب لي وزالت عني تلك الشدة، وهذا شيء جربته مراراً فوجدته كذلك، أماتنا الله على محبة المصطفى وأهل بيته (صلى الله عليه وعليهم أجمعين).
قبر او در سناباد و خارج نوقان، مشهور است. من بارها آن را زیارت کردهام . زمانی که در طوس بودم، هر گاه مشکلی برایم پیش میآمد، قبر علی بن موسی الرضا که صلوات خدا بر جدش و بر او باد، را زیارت میکردم و از خداوند رفع آن مشکل را میخواستم ؛ خداوند دعایم را اجابت میکرد و آن مشکل رفع میشد. این مسألهای است که بارها آن را تجربه کردهاند و همین اتفاق افتاده است. خداوند ما را بر محبت مصطفی و خاندانش بمیراند.
التميمي البستي، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاى354 هـ)، الثقات، ج8، ص456 ـ 457 ، تحقيق السيد شرف الدين أحمد، ناشر: دار الفكر، الطبعة: الأولى، 1395هـ ـ 1975م.
شرح حال ابن حبان
ذهبی در شرح حال ابن حبان میگوید:
الحافظ الامام العلامة أبو حاتم محمد بن حبان بن أحمد بن حبان… وقال الحاكم : كان ابن حبان من أوعية العلم في الفقه واللغة والحديث والوعظ ومن عقلاء الرجال…
حافظ (کسی که یک صد هزار حدیث حفظ است) ، پیشوا و علامه ابو حاتم محمد بن حبان بود. حاکم گفته: او یکی از سرچشمههای علم در فقه، لغت، حدیث و موعظه و مرد عاقلی بود.
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، تذكرة الحفاظ، ج 3 ص 921، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى.
و ذهبى در كتاب الموقظة مىگويد:
ويَنْبُوعُ معرفة الثقات: تاريخُ البخاريِّ، وابنِ أبي حاتم، وابنِ حِبَّان، وكتابُ تهذيب الكمال.
کتابهاى تاريخ بخارى، ابن أبىحاتم، ابن حبان و كتاب تهذيب الكمال، منبع و سر چشمه شناخت افراد مورد اطمينان مىباشند.
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، الموقظة في علم مصطلح الحديث، ج 1، ص 18، تحقيق: عبد الفتاح ابو غدة، ناشر: دار البشائر ـ بيروت/ مکتب مطبوعات الإسلامية ـ بيروت، 1412هـ
با توجه به آن چه گذشت، پیروان ابن تیمیه مجبور هستند که یا دست از حرمت ، زیارت، توسل و .. بکشند، یا بگویند که بزرگانی همچون ابن حبان مشرک و کافر بودهاند . انتخاب با خود آنان.